هاست پرسرعت
خودرو

مرسدس G کلاس برقی رونمایی شد: آغاز عصر جدید

مرسدس G کلاس برقی رونمایی شد: آغاز عصر جدید

شاسی‌بلند مشهور مرسدس سرانجام با تکیه بر باتری ۱۱۶ کیلووات ساعتی، گشتاور ۱۱۶۴ نیوتن متر و قدرت ۵۷۹ اسب بخار معرفی شد.
مرسدس G کلاس برقی

مرسدس پس از تجهیز شاسی‌بلند جعبه‌ای خود به پیشرانه‌های ۴، ۵، ۶، ۸ و ۱۲ سیلندر سرانجام تصمیم گرفت با موج برقی‌شدن همراه شود و کلاس G را بدون سیلندر روانه بازار کند. این خودرو به‌جای بهره‌وری از موتور بنزینی متداول به چهار پیشرانه برقی مجهز است که هر یک وظیفه نیرودهی به یک چرخ را برعهده دارند. مهندسان آلمانی برای حفظ قابلیت‌های آفرود این خودرو تمام تلاش خود را کرده‌اند تا خودرویی بیافرینند که در برخی سناریوها، از نمونه اولیه هم توانمندتر باشد.

مرسدس G کلاس برقی
زبان طراحی این خودرو برخلاف سایر نمونه‌های EQ، شباهت زیادی به نسخه بنزینی دارد؛ دلیل آن هم این است که کلاس G برقی یک EQ نیست! مرسدس پیشوند EQ را در این محصول کنار گذاشته است و به نام G580 بسنده کرده است. G580 با فناوری EQ به چهار الکتروموتور مجهز شده که روی‌هم‌رفته ۵۷۹ اسب بخار قدرت و ۱,۱۶۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. به‌این‌ترتیب، نسبت‌به مرسدس AMG G63 2 اسب بخار قدرت بیشتر و ۳۱۴ نیوتن متر گشتاور بیشتری دارد؛ گشتاوری که برخلاف نسخه بنزینی، با کوچک‌ترین فشار gsxr گاز دردسترس راننده خواهد بود.

مرسدس G کلاس برقی رونمایی شد: آغاز عصر جدید

مجموعه چهار موتوره این خودرو می‌تواند بدنه زیبای آن را درعرض ۴.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برساند. حداکثر سرعت نسخه برقی به‌صورت الکترونیکی به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است اما مشتریان آن می‌دانند، هدف خریداری چنین خودرویی هیچ‌گاه دستیابی به سرعت بالا نیست. تمرکز اصلی این خودرو روی قابلیت‌های آفرودی خواهد بود. مرسدس مدعی شده که نسخه برقی می‌تواند در آب به‌عمق ۸۵ سانتی‌متر هم حرکت کند؛ یعنی ۱۴ سانتی‌متر بیشتر از G63.

مرسدس G کلاس برقی رونمایی شد: آغاز عصر جدید

G580 می‌تواند به‌لطف فاصله ۲۵ سانتی‌متری فاصله میان محورهایش از زمین، صخره‌ها و مسیرهای با شیب ۳۵ درجه‌ای را به‌راحتی طی کند. این خودرو توانایی رد کردن مسیرهای سخت آفرودی با زاویه ورود ۳۲ درجه و زاویه جداسازی ۳۰.۷ درجه‌ای را هم دارد. همچنین تا زاویه ۲۰.۳ درجه، سطح مسیر هیچ بخشی از بدنه به‌جز تایرهای را لمس نخواهد کرد.

مرسدس G کلاس برقی رونمایی شد: آغاز عصر جدید

این خودرو برای موفقیت در آفرود به امکاناتی چون جعبه‌دنده دو سرعتی با قابلیت خزش، قفل دیفرانسیل مجازی و سیستم تعلیق با میراگرهای تطبیق‌پذیر مجهز شده است. همچنین ویژگی چرخش «G شکل» یا «تانکی» که قبلا در نمایشگاه لاس‌وگاس تبلیغ‌شده بود هم راه خود را به نسخه تولیدی باز کرده است. این خودرو به فناوری فرمان‌پذیری G هم مجهز شده که با تکیه بر امکانات یادشده، دایره پیچش را کاهش می‌دهد.

مرسدس G کلاس برقی رونمایی شد: آغاز عصر جدید

فنربندی جلو کلاس G با فناوری EQ یک واحد مستقل خواهد بود که درکنار محور صلب عقب، پکیج تازه اشتوتگارت را تکمیل می‌کند. مهندسان مرسدس برای اطمینان از حفظ سلامت فیزیکی باتری ۱۱۶ کیلووات ساعتی این خودرو که روی پلتفرم پله‌ای آن سوار شده است، از صفحه محافظ زیرین بدنه از جنس مواد سختی چون فیبرکربن و… استفاده کرده‌اند. سازنده هنوز از حرفی از گستره مسافت قابل‌پیمایش به میان نیاورده است اما اعلام کرده که می‌توان باتری بزرگ آن را با شارژ سریع ۲۰۰ کیلوواتی شارژ کرد و درعرض ۳۲ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد رساند.

مرسدس G کلاس برقی رونمایی شد: آغاز عصر جدید

طراحی G580 برقی با نمونه بنزینی تفاوت خاصی ندارد و می‌توان آن را با جلوپنجره بسته و درخشان و البته محفظه مربعی مخصوص شارژر و اقلام کوچک دیگر تمییز داد. با وجود طراحی جعبه‌ای این خودرو، مهندسان مرسدس بهبودهای آیرودینامیکی کوچکی را روی آن اعمال کرده‌اند.

مرسدس G کلاس برقی رونمایی شد: آغاز عصر جدید

داستان شباهت به بدنه بیرونی ختم نمی‌شود و کابین این خودرو هم متاثر از برادر بنزینی‌اش است. نمایشگر ۱۲.۳ اینچی مرکزی و دستگیرهای در همه از مدل بنزینی به عاریه گرفته شده‌‌اند. این نسخه هم به ویژگی تازه «Trasparent Hood» مجهز شده که به راننده اجاره می‌دهد اطراف خودرو را به‌گونه‌ای تماشا کند که انگار بیرون آن ایستاده است.

مرسدس G کلاس برقی رونمایی شد: آغاز عصر جدید

نسخه ۲۰۲۵ کلاس G برقی در ایالات‌متحده با پسوند «ادیشن وان» و در رنگ‌های آبی، سفید، سفید متالیک، سیاه متالیک و خاکستری عرضه می‌شود. بدون توجه به رنگ بدنه، تمام نسخه‌ها به کالیپرهای ترمز آبی مجهز خواهد شد. رنگ آبی که امضای نسخه برقی خواهد بود به کابین خودرو هم راه می‌یابد تا با مزین‌کردن دوخت‌ها و تریم فیبرکربنی این خودرو هماهنگی بصری کاملی ایجاد کند. از آنجا که پیشرانه برقی عملا فاقد صدا است، مرسدس با تکیه‌بر ویژگی «غرش G»، هنگام شتابگیری صدای نسخه بنزینی را در کابین این خودرو پخش می‌کند.

مرسدس G کلاس برقی رونمایی شد: آغاز عصر جدید

آستانه قیمت G کلاس برقی هنوز مشخص نیست اما ظاهرا برای مدل فرست ادیشن با امکانات اختصاصی، بودجه ۱۸۰ هزار دلاری لازم است. این خودرو احتمالا در نسخه پایه ساخت ۲۰۲۵، با آستانه قیمت ۱۵۰ هزار دلار عرضه خواهد شد. هم اکنون برای انواع G کلاس بنزینی، ۱۴۰ تا ۳۰۰ هزار دلار پرداخت می‌شود. نظر شما درباره شاسی‌بلند برقی تازه مرسدس‌بنز چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۲ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا