هاست پرسرعت
خودرو

مرور نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۲ با محصولات جدید سایپا، ایران خودرو، کرمان و بهمن موتور

مرور نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۲ با محصولات جدید سایپا، ایران خودرو، کرمان و بهمن موتور

این مطلب به بررسی جدیدترین مدل‌های ایران خودرو، سایپا، کرمان خودرو، بهمن موتور، ایلیا خودرو و آرین پارس موتور که در نمایشگاه مشهد دیده شدند، می‌پردازد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

نمایشگاه خودروی مشهد، یکی از قدیمی‌ترین همایش‌های مرتبط با صنعت خودرو در ایران است. اولین دوره‌ی این رویداد، سال ۱۳۷۲ برگزار شد و طیف وسیعی از خودروهای متنوع را با حضور بیش از صدهزار بازدیدکننده، پوشش داد.

تا سال ۱۳۹۶ و توقف واردات خودرو، نمایشگاه مشهد توانست در گروه پرمخاطب‌ترین همایش‌های صنعتی ایران باقی بماند؛ اما به مرور زمان، جذابیت خود را از دست داد. امسال با افزایش تنوع در مدل‌های چینی مونتاژ ایران و انتشار اخبار مربوط به واردات انواع خودروهای خارجی ساخت کشورهای مختلف، بازدیدکنندگان نمایشگاه مشهد نیز بیشتر شدند.

ایران خودرو در نمایشگاه مشهد ۱۴۰۲

مهم‌ترین محصول بزرگ‌ترین خودروساز ایران در مشهد، شاین مکس بود. ایران خودرو تلاش می‌کند با سدان خانوادگی ساخت دانگ فنگ، یک مدل لوکس چینی را به بازار استفاده کند. شاین مکس، همراه تزئینات چشم‌گیر داخل کابین، بزرگ‌ترین سدان چینی مونتاژ ایران خواهد بود.

شاین مکس ایران خودرو

شاین  مکس دو مدل تمام بنزینی و هیبریدی دارد. در نمونه‌ی استاندارد، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر وجود دارد.  این مدل با گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ، میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر ارائه می‌کند و در زمان ۷ تا ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. نهایت سرعت شاین مکس تمام بنزینی، ۲۱۰ کیلومتر برساعت عنوان شده است.

شاین مکس هیبرید از یک موتور برقی در کنار پیشرانه بنزینی استفاده می‌کند و ۱۷۴ اسب بخار قدرت دارد. این خودرو نسبت به مدل بنزینی، ۷۴ کیلوگرم سنگین‌تر است اما میانگین مصرف سوخت ۴/۵ لیتر بنزین در صد کیلومتر فراهم می‌کند. شرکت سازنده ادعا می‌کند، زمان لازم برای سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت شاین مکس هیبریدی و بنزینی، تفاوتی ندارد.

ایران خودرو ری را

ری‌را، دیگر خودروی پرمخاطب ایران خودرو در مشهد ۱۴۰۲ بود. یک کراس‌اور کوچک با ابعاد مشابه نیسان جوک که مشخص نیست چه زمانی وارد بازار می‌شود. هایما ۸S و فوتون اتوماتیک هم در نمایشگاه مشهد دیده شدند.

سایپا در نمایشگاه مشهد ۱۴۰۲

به جرات می‌توان سالن بزرگ سایپا در نمایشگاه مشهد را، پرمخاطب‌ترین بخش این رویداد دانست. مجموعه‌ی سایپا مشابه سال‌های قبل عمل کرده و انواع محصولات خارج از خط تولید را به مشهد آورده بود تا بیشترین بازدیدکننده را جذب کند.

سایپا سهند پارس خودرو

سهند، احتمالا مهم‌ترین خودروی سایپا برای نمایشگاه محسوب می‌شود؛ چراکه احتمالا طی ماه‌های آینده پیش‌فروش می‌شود. سهند مشابه تیبا و ساینا، ادامه‌دهنده‌ی پلتفرم پراید است و میزبانی از پیشرانه قدیمی سایپا را ادامه می‌دهد. از سویی دیگر، طراحی چشم‌گیر سهند به خوبی ثابت کرد، اگر پلتفرم مدرن در اختیار مهندسان ایرانی باشد، امکان ساخت محصولات زیباتر از ساینا و تیبا وجود دارد.

مطابق انتظار، موتور ۱۵۰۰ سی‌سی تنفس طبیعی روی سهند ارائه می‌شود. این پیشرانه ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن‌متر گشتاور دارد. وزن خالص سایپا سهند، ۱۲۰۰ کیلوگرم اعلام شده و نسبت به ساینا حدود ۱۵۰ کیلوگرم سنگین‌تر است. ساینا با موتور مشابه سهند، در زمان ۱۳ تا ۱۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد؛ پس می‌توان انتظار داشت که سهند در زمان ۱۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.

چانگان CS55

سه محصول از چانگان شامل CS35 و  CS55 و یونی K در نمایشگاه مشهد دیده شدند. طبیعتا CS35 پلاس به عنوان تنها خودروی وارداتی سایپا، اهمیت بیشتری برای مخاطبان دارد؛ اما فروش چانگان CS55 و یونی K در بازار ایران، مبهم به نظر می‌رسد. کراس‌اور CS55 موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ دارد و یونی K مجهز به پیشرانه ۲ لیتر توربو است. این خودروها در صورت ورود به ایران، رقیب فونیکس تیگو ۷ و تیگو ۸ مدیران خودرو خواهند بود.

سایپا در مشهد، سیتروئن  C3-XR هم ارائه کرد که البته باتوجه به شرایط اقتصاد ایران و تحریم‌های اتحادیه اروپا، عرضه‌ی خودروهای سیتروئن برای بازار ایران بعید است. در پروژه‌ی M44 سایپا، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۳۵ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر وجود دارد. سیتروئن C3-XR در چین تولید می‌شود و مجهز به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ است. این خودرو سال ۱۳۹۵ هم توسط سایپا به نمایشگاه مشهد آورده شده بود.

کرمان موتور در نمایشگاه مشهد ۱۴۰۲

علاوه‌بر خودروهای قدیمی جک، شامل S5 و S3 و T8، دو شاسی بلند جدید توسط کرمان موتور به نمایشگاه مشهد آورده شد. سهول X6 به نام KMC X5 در ایران عرضه خواهد شد و SWM چینی هم نام تجاری A5 خواهد داشت. همچنین کراس‌اور کوچک BAC X3 نیز توسط کرمان موتور معرفی شد.

کرمان موتور جک KMC X5

جک S5 تا امروز یکی از پرفروش‌ترین خودروهای چینی بازار ایران بوده است. این مدل احتمالا با جک KMC X5 جای‌گزین خواهد شد تا رقابت کرمان موتور با رقبای داخلی ادامه داشته باشد. سهول  X6 موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر، همراه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ  دارد. این کراس‌اور در چین، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه دارد.

کرمان موتور SWM

برند SWM در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت چینی شینه‌رای خریداری شد. خودروسازی برلیانس نیز در ساخت محصولات متنوع با برند SWM همکاری دارد. چند سال قبل هم تعدادی SWM  مدل G01 F به ایران وارد شده بود و حالا ظاهرا کرمان موتور برای مونتاژ این خودرو با نام KMC A5 آماده می‌شود. موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با مشخصات فنی مشابه سهول X6 و بسیاری دیگر کراس‌اورهای چینی، روی KMC A5 وجود دارد.

خودروسازی بم BAC X2

شرکت خودروسازان بم، BAC X3 را برای رقابت با X22 مدیران خودرو انتخاب کرده است. موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۱۲ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر، محرک X3 خواهد بود. این خودرو مجهز به گیربکس CVT است و حدود ۶ لیتر در صد کیلومتر، مصرف بنزین دارد.

بهمن موتور در نمایشگاه مشهد ۱۴۰۲

فیدلیتی پرستیژ و بستیون T77، خودروهای مهم بهمن موتور در مشهد بودند. این شاسی‌بلندها نسبت به کراس‌اورهای چینی شناخته شده برای بازار ایران، بزرگ جثه و لوکس محسوب می‌شوند.

بستیون T77 بهمن موتور

نسخه‌ی ۱/۵ لیتر بستیون T77، قدرت ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۸ نیوتن‌متر دارد. میانگین مصرف سوخت این خودرو ۸ لیتر در صد کیلومتر است و همراه گیربکس دستی ۶ سرعته یا اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ، در چین و روسیه عرضه شده است. بستیون T77 حدود ۱۱ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد.

فیدلیتی پرستیژ

فیدلیتی پرستیژ قبلا توسط بهمن موتور رونمایی شده بود. این مدل نسبت به فیدلیتی اصلی و دیگنیتی، ابعاد بزرگ‌تر دارد. همچنین از نظر کیفیت ساخت مواد داخل کابین، شرایط بهتری ارائه می‌دهد. جتور X70 پلاس، مثل بسیاری دیگر کراس‌اورهای چینی از موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ استفاده نمی‌کند و مجهز به پیشرانه ۱/۶ لیتری است. این خودرو، ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

خودروسازی ایلیا در نمایشگاه مشهد ۱۴۰۲

ایلیا در ایران با دایون شناخته می‌شود. شاسی‌بلند جدید این شرکت، از برند VGV چین انتخاب شده است و ابعادی بزرگ‌تر نسبت به تیگو ۸ مدیران خودرو دارد.

ایلیا VGV

موتور ۲ لیتر توربوشارژ مجهز به GDi برای VGV U75 پلاس، ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو براساس اطلاعات موجود در منابع چینی، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد. ایلیا موتور، احتمالا مدل دو دیفرانسیل VGV U75 پلاس  را در ایران عرضه خواهد کرد.

خودروسازی آرین پارس موتور در نمایشگاه مشهد ۱۴۰۲

لاماری به دلیل طراحی خاص و شتاب‌گیری بسیار خوب در ایران به محبوبیت زودهنگام رسید. این شرایط آرین پارس موتور را مشهور کرد اما نارضایتی از خدمات پس از فروش نیز شکل گرفت. شرکت واردکننده تلاش می‌کند تا مدل‌های برقی و هیبریدی لاماری هم در ایران عرضه شوند.

لاماری هیبرید

لاماری هیبرید، از یک موتور برقی اضافی روی پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ بنزینی استفاده می‌کند. این خودرو دیفرانسیل جلو با ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور است. ایما هیبرید نسبت به لاماری بنزینی، قدرت کمتر و گشتاور بیشتر دارد؛ به همین دلیل، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلوتر برساعت ۸ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۵/۵ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند.

همایش خودروهای کلاسیک در نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۲

مشهد یکی از مراکز فعال نگه‌داری و بازسازی خودروهای کلاسیک ایران است. هرسال برنامه‌های متنوع برای نمایش مدل‌های قدیمی در این کلان‌شهر برگزار می‌شود و علاقه‌مندان پرشمار جذب می‌کند. طی سال‌های اخیر، نمایشگاه خودروی مشهد هم به محلی برای گردهمایی گنجینه‌های خودرویی تبدیل شده است.

امسال کلوپ فولکس واگن و مرسدس بنز کلاسیک مشهد حضور پررنگ در نمایشگاه خودروی ۱۴۰۲ داشت. همچنین مدل‌های امریکایی از برندهای مختلف نیز نمایش داده شدند.

در انتهای مطلب، گالری عکس‌های گرفته شده از نمایشگاه خودروی مشهد ۱۴۰۲ قابل مشاهده است. این رویداد، ۱۲ شهریورماه به پایان رسید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۸ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا