مشتریان هوندا و تویوتا بیش از سایر برندها جذب تسلا شدهاند
مشتریان هوندا و تویوتا بیش از سایر برندها جذب تسلا شدهاند
هوندا و تویوتا دو خودروساز ژاپنی با مشتریان وفادار هستند اما حالا به نظر میرسد تسلا مشتریان این دو برند را جذب خود کرده و دست ژاپنیها را خالی گذاشته است!
همین چند وقت پیش بود که جزئیات مقاله منتشر شده توسط اس اند پی گلوبال موبیلیتی منتشر شد. در این مقاله به سهم بالای تسلا از بازار خودروهای برقی اشاره شده بود اما درعینحال محصولات ارزانتر رقبا نیز شروع به تضعیف فرمانروایی تسلا در این بازار میکنند. همان مطالعه نشان میدهد مشتریان هوندا و تویوتا بیش از سایر برندها جذب محصولات تسلا میشوند. اگرچه دانستن این موضوع که برخی خریداران خودروهای رده میانی ژاپنی جذب محصولات تسلا میشوند جای تعجب زیادی ندارد اما وقتی وارد جزئیات این مقاله شوید به نکات جالبی بر خواهید خورد. همانطور که میدانید تسلا صرفنظر از نظرات ما یک برند لوکس است. در واقع این برند خودش را خودروسازی “پریمیوم” مینامد و قیمت محصولاتش نیز بر این موضوع صحه میگذارد.
به این ترتیب تسلا با برندهای لوکسی که محصولاتی با قیمت مشابه دارند رقابت میکند. باید در نظر داشت بر اساس جزئیات گزارش اس اند پی گلوبال موبیلیتی، خودروهای برقی رده میانی و ارزانقیمتتر شروع به سهم خواهی از بازار و تضعیف موقعیت تسلا کردهاند. البته در مقابل به نظر میرسد خریدارانی که سمت تسلا آمدهاند ضرورتاً محصولات مرسدس یا بی ام و را رها نکردهاند بلکه سایر برندها نیز شاهد از دست رفتن مشتریان خود بودهاند.
دادههای اس اند پی گلوبال موبیلیتی نشان میدهد اگرچه بخش قابلتوجهی از مشتریان برندهای لوکس آلمانی جذب تسلا شدهاند اما بیش از دو برابر این میزان از هوندا و تویوتا به تسلا روی خوش نشان دادهاند. در واقع اگر شما آمار این دو برند را باهم در نظر بگیرید، طبق دادههای به دست آمده حدود ۳۰ درصد مشتریان تسلا از دو خودروساز ژاپنی جذب شدهاند. همانطور که مشاهده میکنید، بر پایه دادههای اکتبر ۲۰۲۱ تا سپتامبر ۲۰۲۲، حدود ۱۵ درصد خریداران تسلا قبلاً مالک تویوتا و ۱۳ درصد مالک هوندا بودهاند. همچنین حدود ۶ درصد مشتریان تسلا از سمت مرسدس بنز و ۷ درصد از سمت بی ام و آمدهاند. اگرچه خودروهای برقی ارزانقیمت به دنبال کسب سهم بیشتر از بازار و تضعیف موقعیت تسلا هستند اما از طرف دیگر باید گفت مشتریان محصولات ارزانتر خودروسازان ژاپنی نیز به محصولات تسلا روی خوش نشان میدهند؛ اما دلیل چیست؟
واقعیت این است که با قطعیت نمیتوان دراینباره نظر داد اما میدانیم که نه هوندا و نه تویوتا برنامههای آنی برای تولید محصولات برقی ندارند. ازآنجاییکه سبد محصولات هوندا و تویوتا پر از محصولات برقی نیست بنابراین خریداران به سمت برندهای دیگر میروند و تسلا جزو شناختهشدهترین برندها در زمینه تولید این خودروهاست. در طرف مقابل باید به مالکان خودروهای فورد و شورولت اشاره کرد که به تدریج میخواهند خودروهای برقی بخرند و شاید بجای انتخاب محصولات تسلا بخواهند خودروهای برقی همین دو برند را بخرند. هم فورد و هم جنرال موتورز قبلاً رقبایی برای تسلا تولید کردهاند و در آینده نزدیک نیز محصولات برقی بیشتری را تولید خواهند کرد. نظر شما درباره این تغییر و تحولات بازار خودروهای برقی چیست؟