هاست پرسرعت
خودرو

معرفی اگزوز و آشنایی با قطعات اگزوز پیا صنعت

معرفی اگزوز و آشنایی با قطعات اگزوز پیا صنعت

پیا صنعت به عنوان یکی از تولید کنندگان اگزوز و انواع لوله های اگزوز به واسطه حضور موفق در بازار تولید اگزوز ایران تلاش دارد تا در حوزه های ارائه محتوای کاربردی در صنعت خودرو سازی تلاش داشته باشد. با ما در این مقاله همراه باشید.

در خودروها سیستم های مختلفی به صورت همزمان کار می کنند تا بتوانید از این وسایل نقلیه به شکل بهینه استفاده کنید. در حالی که از نظر فنی سیستم رانش مهمترین قسمت و از نظر ایمنی سیستم ترمز مهمترین عضو در یک اتومبیل با هر اندازه و ابعادی به حساب می آیند، نمی توان اهمیت سیستم اگزوز را نادیده گرفت. در ادامه تلاش می کنیم شما را با این سیستم آشنا کرده و بحث می کنیم که چه قطعاتی در آن وجود دارند.

اگزوز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سیستم اگزوز

سیستم های احتراق داخلی در نتیجه سوزاندن سوخت (بنزین، گاز طبیعی یا گازوئیل) علاوه بر انرژی مورد نیاز سیستم های داخلی خودرو، مقادیر قابل توجهی گرما، دوده و گازهای مضر تولید می کنند. به خاطر طبیعت فرآیند احتراق که یک فرآیند انفجاری است، این فرآورده ها معمولاً تحت فشار بسیار بالا تولید می شوند و بنابراین با باز شدن خروجی سیلندرها، همه آنها با سرعت بالا به سمت بیرون هجوم می آورند. اگر سازوکاری در خودرو برای جمع آوری و معدوم کردن سریع و کم دردسر این فرآورده ها در نظر گرفته نشده باشد، با مجموعه ای از مشکلات مختلف در موتور روبرو می شوید. به همین دلیل است که سیستم اگزوز به عنوان تخلیه کننده فرآورده های احتراق سوخت به خودروها افزوده شده است.

اگر حرارت، دوده و گازها از فضای موتور خارج نشوند، احتمال رخ دادن چند مسئله به صورت جدی وجود دارد:

  • حرارت می تواند عمر قطعات داخل موتور را پایین بیاورد و به آنها آسیب بزند
  • دوده می تواند در فضای داخل موتور جمع شده و زمینه ساز بروز مشکلات مختلف مثل کاهش عمر دستگاه ها یا خفگی موتور گردد
  • گازها می توانند از منافذ بدنه وارد کابین شده و منجر به مشکلات متعدد برای سرنشین های خودرو شوند

جدا از این، وظیفه دیگری که بر عهده این سیستم گذاشته می شود کاهش صداست. همان طور که گفتیم خروج فرآورده های احتراق تحت فشار بالا و با سرعت قابل توجهی رخ می دهد که باعث می شود صدای گوشخراشی تولید کنند. این موضوع اغلب از طریق سیستم تخلیه و لوله کشی آن مدیریت می شود تا صداهای آزاردهنده خودرو به حداقل برسد. البته باید دقت داشته باشید که برخی مدل های اگزوزها مثل مدل های اسپرت نه تنها برای کاهش صدای این فرآورده ها کاری نمی کنند، بلکه عمداً صدای ناشی از حرکت آنها را تقویت هم می کنند. با این وجود به صورت استاندارد یکی از اهداف اصلی این سیستم پایین آوردن سطح صدا هم می باشد.

حالا بد نیست نیم نگاهی به قطعات اصلی این سیستم بیاندازیم.

اگزوز چیست ؟

قطعات اصلی اگزوز

مثل تمام سیستم های دیگر در خودروها (رانش، ترمز و الکتریکی)، در سیستم اگزوز هم با قطعات متعددی روبرو می شوید که اتصال آنها به همدیگر تشکیل دهنده این سیستم خواهد بود. به طور کلی پنج جزء اصلی برای این سیستم در نظر گرفته می شود، گرچه در برخی موارد خودروهای مسابقه ای یا سنگین ممکن است قطعات بیشتر یا کمتری هم داشته باشند:

  • منیفولد یا چندراهی
  • کاتالیزور
  • منبع
  • سر اگزوز
  • لوله ها

توضیح دادن لوله ها از همه این قطعات آسان تر است. در اغلب خودروها موتور در قسمت جلویی وسیله نقلیه قرار می گیرد و تلاش می شود اگزوزها دوده و گاز را از قسمت کناری یا انتهایی بدنه به فضای بیرون تحویل بدهند. در نتیجه حضور لوله ها نباید برایتان عجیب باشد. این لوله ها اغلب به شکلی ساخته می شوند که تعویض راحتی داشته باشند و بنابراین در درازمدت، ترجیح تولیدکنندگان این بوده است که این قسمت ها زودتر از قطعاتی مثل منیفولد یا منبع خراب شوند. برای بسیاری از اتومبیل ها نمی توان آرایش آنها را چندان تغییر داد، برای در برخی موارد این امکان وجود دارد که به جای یک لوله از دو لوله در کنار هم یا دو سر اگزوز استفاده نمود. این لوله ها هم استاندارد هستند، گرچه مدل هایی با قطر بیشتر هم در بازار یافت می شود که می توانند قدرت موتور را با هدایت بیشتر دود به بیرون افزایش دهند. دقت کنید که این سرعت انتقال بیشتر به قیمت کاهش فشار برگشتی خواهد بود، پس سوخت شما ناقص می سوزد و خودرو بیشتر دود می کند.

منیفولد اولین قسمت از این سیستم پس از موتور است که مستقیما با خروجی سیلندرها درگیر می شود. طراحی آن در بازار معمولا از استانداردهای مشخصی تبعیت می کند که دو مدل مختلف را شامل می شود: مدل ورودی متغیر و مدل طول متغیر. مدل ورودی متغیر در موتورهای اتمسفری و توربوشارژر استفاده می شود و هدف کاربرد آن افزایش بهره وری و قدرت موتور است. این در حالی است که مدل طول متغیر بسته به اینکه سرعت اتومبیل چقدر باشد، عملکرد سیستم تخلیه را به صورت خودکار تنظیم می کند. بنابراین مدل اول برای سرعت بیشتر و مدل دوم برای هزینه کمتر و عمر بیشتر استفاده می شود.

کاتالیزور جایی است که بیشترین بحث ها در خصوص اگزوزها را شاهد هستیم. این قطعه وظیفه جمع آوری گازهای سمی حاصل از احتراق و تبدیل آنها به گازهای کم خطرتر را دارد و بخشی از دوده تولیدی را هم در خود نگه می دارد تا دود خودرو تمیزتر و کم خطرتر شود. این قطعه که گاهی با نام کاتالیست هم شناخته می شود، هم برای عملکرد بهتر و هم برای فیلتر گازهای سمی کاربرد دارد و بلافاصله پس از منیفولد نصب می شود. جالب است بدانید که این قطعه فقط در دمای بالا کار می کند، پس نمی توان آن را چندان از موتور دور کرد. بسیاری معتقدند که درآوردن کاتالیزور به بهبود قدرت موتور کمک می کند، اما واقعا این است که گرچه بدون کاتالیزور فرآورده های احتراق با سرعت بیشتری از موتور تخلیه می شوند، اما حجم آلودگی تولیدی به قدری بالاست که عملا با این کار تنها به سلامت خودتان آسیب می زنید.

منبع (صدا خفه کن) جایی است که دیگر خبری از استاندارد نیست و هر تولیدکننده عمده یا ارائه دهنده لوازم جانبی، منبع خاص خودش را عرضه می کند. دارای مجموعه ای از لوله های سوراخ دار است که جریان گاز در حال خروج از موتور را آشفته می کند. در واقع این قسمت با پخش کردن گاز و دود در داخل خود و گرفتن سرعت آن، کاری می کند که صدای سوت مانند خروج گاز از خودرو کاهش پیدا کند. به آن انباره هم می گویند، گرچه بیشتر با عنوان صدا خفه کن شناخته می شود. قیمت، نوع، جنس، میزان جذب آلاینده، برند و گارانتی همگی دارای تنوع فراوانی در بین نمونه های مختلف این محصول هستند و بنابراین با طیفی از قیمت ها و امکانات متفاوت روبرو می شوید. مثلا منابع در انواع اسپورت، ریموت دار و شرکتی در بازار یافت می شوند که هر کدام نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند. از نظر جنس هم همه چیز به این بستگی دارد که در چه آب و هوایی زندگی می کنید، چون مثلاً در محیط مرطوب احتمال آسیب دیدگی سیستم بیشتر است و پیشنهاد می شود از مدل های دارای لایه محافظ و ضدزنگ استفاده نمایید.

سر اگزوز آخرین قسمت این سیستم است که معمولا در مجاورت بدنه قرار گرفته و بسیاری از افراد ترجیح می دهند آن را با همان نام اگزوز صدا بزنند. وظیفه آن از این نظر مهم است که باید با سرعت هرچه تمام تر مواد دریافتی از موتور را به بیرون هدایت کند و به هیچ وجه نباید باعث تجمع آنها در پشت خودرو شود. این قطعه آن قدر از موتور دور است که طراحی آن اثر چندانی بر قدرت موتور نمی گذارد، اما تغییر در دهانه آن به تولید یا خفه کردن صدا کمک می کند و بنابراین بسیاری از خودروهای اسپرت در این قسمت است که با اعمال تغییرات، صدای غرش مانند محبوب خود را به وجود می آورند.

کارکرد اگزوز

جمع بندی

خودروها جزء جدایی ناپذیر زندگی مدرن به حساب می آیند. فرقی نمی کند که قصد استفاده از خودروی شخصی خودتان را داشته باشید یا بخواهید از خودروهای عمومی یا تاکسی های اینترنتی استفاده کنید، چون در نهایت اطلاع داشتن از سوار جع نوع وسیله نقلیه ای هستید می تواند به صورت بالقوه بسیار مهم باشد. در این بین، آشنایی با قسمت های مختلف این محصولات هم اهمیت پیدا می کند و اینجاست که مطرح می کنیم آگاهی بیشتر در خصوص سیستم هایی مثل سیستم اگزوزهای وسایل نقلیه می تواند به شما کمک کند تا تجربه سواری ایمن تر، باکیفیت تر و کم هزینه تری داشته باشید. لذا مطالبی مانند مطلب کنونی را سرسری نگیرید و از اطلاعات آن به نحو احسن استفاده نمایید.

منبع: پیا صنعت

 

برچسب ها : اگزوز, کاتالیزور ,خودرو, سیستم های احتراق

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا