معرفی باتریهای LMR جنرال موتورز، کاهش هزینه و افزایش برد

معرفی باتریهای LMR جنرال موتورز، کاهش هزینه و افزایش برد
جنرال موتورز از باتریهای LMR برای شاسیبلندها و وانتهای الکتریکی ۲۰۲۸ رونمایی کرد. این فناوری هزینهها را کاهش داده و برد را به بیش از ۶۴۰ کیلومتر میرساند.
جنرال موتورز اعلام کرده که از سال ۲۰۲۸ باتریهای LMR را برای خودروهای الکتریکی خود به تولید انبوه میرساند. این باتریها با کاهش هزینهها و افزایش برد، شاسیبلندها و وانتهایی مانند شورلت سیلورادو EV را ارزانتر میکنند. باتریهای LMR نسخهای اصلاحشده از فرمول NMC (نیکل، منگنز، کبالت) هستند که در حال حاضر بالاترین چگالی انرژی را در خودروهای الکتریکی دارند. در باتریهای NMC کنونی، ترکیب کاتد شامل حدود ۵ درصد کبالت، ۱۰ درصد منگنز و ۸۵ درصد نیکل است؛ اما LMR با افزایش چشمگیر منگنز (تا ۷۰ درصد)، کاهش کبالت (تا ۲ درصد) و استفاده کمتر از نیکل، هزینه مواد را بهشدت کاهش میدهد زیرا منگنز بسیار ارزانتر از نیکل و کبالت است. این باتریها ۳۳ درصد چگالی انرژی بیشتری نسبت به باتریهای LFP (لیتیوم، آهن، فسفات) دارند، درحالیکه هزینه تولید آنها مشابه LFP است.
سلولهای LMR از نوع پریزماتیک هستند که نسبت به سلولهای کیسهای کنونی جنرال موتورز ارزانتر و جانمایی آسانتری دارند. این سلولها قدرت بیشتری ارائه میدهند، بنابراین تعداد کمتری برای دستیابی به برد و عملکرد مشابه LFP نیاز است که به کاهش وزن خودرو و هزینه نهایی منجر میشود. جنرال موتورز برای خودروهای الکتریکی خود استراتژی متفاوتی را دنبال میکند و باتریها را بر اساس نوع خودرو انتخاب میکند. باتریهای LFP برای خودروهای پایه و اقتصادی با برد کمتر (تا ۵۶۰ کیلومتر) مانند مدلهای شهری که قیمت اولویت دارد، استفاده میشوند. باتریهای NMC که بالاترین برد (تا ۸۰۰ کیلومتر) را ارائه میدهند، برای خودروهای لوکس و تخصصی مانند شورلت سیلورادو EV مناسب هستند. باتریهای LMR، با برد بیش از ۶۴۰ کیلومتر، برای شاسیبلندها و وانتها مانند نسخههای آینده سیلورادو EV که از ۲۰۲۸ عرضه میشوند، طراحی شدهاند. این رویکرد به جنرال موتورز امکان میدهد خودروهای الکتریکی پرطرفدار را با هزینه کمتر و برد مشابه یا بیشتر از NMC تولید کند. باتریهای LMR نسبت به NMC شارژ سریعتری دارند و عملکرد بهتری در هوای سرد ارائه میدهند.
جنرال موتورز بیش از یک دهه روی LMR کار کرده و در پنج سال اخیر با همکاری الجی پیشرفت چشمگیری داشته است. سلولهای پریزماتیک LMR تولید را سادهتر کرده و نرخ خرابی در خط تولید را کاهش میدهند. جنرال موتورز با توسعه مراکز تحقیقاتی خود، ازجمله مرکز نوآوری باتری والاس و یک کارخانه جدید در ۲۰۲۷، قصد دارد کل فرآیند تولید باتری را داخلی کند. این شامل آزمایش سلولهای کوچک، تولید آزمایشی سلولهای بزرگ و تست تولید انبوه است که وابستگی به شرکای خارجی مانند سامسونگ و الجی را کاهش میدهد. برخلاف فناوریهای شارژ فوقسریع چینی، به گفتهٔ معاون باتری جنرال موتورز، باتریهای LMR یک فناوری پایدار و قابلاجرا برای تولید انبوه است. جنرال موتورز گارانتی باتری ۸ ساله یا ۱۶۰ هزار کیلومتری را حفظ خواهد کرد و با افزایش زنجیره تأمین داخلی، هزینههای حملونقل و تأخیر مواد را کاهش میدهد.