هاست پرسرعت
بازی

معرفی بهترین فیلم هر ژانر

معرفی بهترین فیلم هر ژانر

از گذشته تا به امروز فیلم‌های زیادی در هر ژانر ساخته شده‌اند اما برخی از این فیلم‌ها به بازتابی عالی از ژانر خود تبدیل شدند.

برخی از فیلم‌های دنیای سینما به خوبی توانسته‌اند تا تمام جنبه‌های ژانر خود را در داستان خود جای بدهند و همین نیز سبب شده تا از این فیلم‌ها به عنوان بهترین بهترین‌ها یاد کنند که معرفی کننده ژانر خاصی هستند.

در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین فیلم در هر ژانر بپردازیم که تماشای آن‌‍‌ها می‌توان شما را به تماشای فیلم‌های بیشتری در آن ژانر متقاعد کند. البته ناگفته نماند که انتخاب یک فیلم خاص در هر ژانر کار دشواری است و در برخی از ژانرها فیلم‌های بسیار برجسته‌ای وجود دارند اما در هر صورت، احتمالا بسیاری از افراد با فیلم‌های انتخاب شده زیر موافق خواهند بود. در ادامه همراه با ما باشید.

وسترن |‌ فیلم خوب، بد و زشت (The Good, The Bad And The Ugly)

فیلم خوب، بد و زشت (The Good, The Bad And The Ugly)
فیلم خوب، بد و زشت (The Good, The Bad And The Ugly)
  • محصول سال: ۱۹۶۶
  • کارگردان: سرجو لئونه

فیلم «خوب، بد و زشت» اثری در ژانر وسترن اسپاگتی به شمار می‌رود که توسط سرجو لئونه ساخته شده و احتمالا به عنوان بهترین و محبوب‌ترین فیلم وی شناخته می‌شود. این فیلم در ژانر خود به عنوان بهترین اثر شهرت دارد و افراد برجسته‌ای در ساخت آن دخیل بوده‌اند.

علاوه بر اینکه سرجو لئونه سکان کارگردانی فیلم را در دست داشته، کلینت ایستوود نقش اصلی فیلم را به تصویر کشیده و موسیقی متن ماندگار و گوشنواز آن را نیز انیو موریکونه ساخته است. این فیلم آخرین و بهترین اثر در سه‌گانه دلار (Dollars Trilogy) به شمار می‌رود.

بدون تردید می‌توان گفت که کلینت ایستوود با حضور در این فیلم‌ها توانست به شهرت قابل توجهی دست پیدا کند و کارنامه هنری خودش را به سطح بالاتری ببرد که به لطف نقش‌آفرینی در این نقش نیز تا به امروز از وی به عنوان یکی از بهترین شخصیت‌های ضدقهرمان تاریخ یاد می‌کنند.

انیمیشن |‌ انیمه شهر اشباح (Spirited Away)

انیمه شهر اشباح (Spirited Away)
انیمه شهر اشباح (Spirited Away)
  • محصول سال: ۲۰۰۱
  • کارگردان: هایائو میازاکی

فیلمساز و هنرمند ژاپنی هایائو میازاکی به عنوان یکی از مورد تحسین‌ترین و برجسته‌ترین انیمه‌سازهای تاریخ شناخته می‌شود و بسیاری از افراد در ژاپن و همچنین سراسر دنیا نیز استعداد وی را تایید می‌کنند.

فیلم‌های ساخته شده توسط هایائو میازاکی سرشار از احساسات لطیف، زیبایی‌های خارق‌العاده و عمق شخصیتی هستند و همین نیز سبب شده تا آثار او کاملا متمایز باشند. انیمه «شهر اشباح» نیز از جمله همین آثار برجسته وی به شمار می‌رود که در آن به موضوعاتی به داستان‌های عامیانه ژاپنی، فرهنگ این کشور، تاثیر سرمایه‌داری غربی در ژاپن، وفاداری و ارزش‌های خانوادگی پرداخته می‌شود.

موزیکال |‌ فیلم آوای موسیقی (The Sound Of Music)

فیلم آوای موسیقی (The Sound Of Music)
فیلم آوای موسیقی (The Sound Of Music)
  • محصول سال: ۱۹۶۵
  • کارگردان: رابرت وایز

فیلم «آوای موسیقی» به عنوان مشهورترین اثر در ژانر موزیکال شناخته می‌شود که در سال ۱۹۶۵ میلادی روی پرده سینماها اکران شد و توانست توجه بیننده‌های بسیاری را به خودش جلب کند. این فیلم در سال ۱۹۶۶ میلادی توانست به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ تبدیل شود و به مدت پنج سال نیز این عنوان را در اختیار داشت تا اینکه فیلم بر باد رفته (Gone With The Wind) در اکران دوباره خودش توانست فروش بیشتری کسب کند و این عنوان را باز پس بگیرد.

فیلم «آوای موسیقی» بر اساس کتاب شرح‌حالی به نام داستان خواننده‌های خانواده ترپ (The Story of the Trapp Family Singers) نوشته ماریا ون ترپ ساخته شده و در این فیلم، جولی اندروز نقش ماریا ون ترپ را بازی می‌کند و در مقابل وی نیز کریستوفر پلامر فقید نقش شوهر ماریا به نام کاپیتان ون ترپ را به تصویر می‌کشد.

نوآر / جنایی |‌ فیلم غرامت مضاعف (Double Indemnity)

فیلم غرامت مضاعف (Double Indemnity)
فیلم غرامت مضاعف (Double Indemnity)
  • محصول سال: ۱۹۴۴
  • کارگردان: بیلی وایلدر

بسیاری از افراد بر این باور هستند که فیلم «غرامت مضاعف» اثری برجسته در ژانر نوآر به شمار می‌رود که توانسته استانداردها و شاخص‌های این ژانر را تعیین کند. این اثر برای هفت جایزه اسکار نامزد شده بود اما در نهایت نتوانست در هیچ کدام از این بخش‌ها جایزه را برنده شود.

فیلمبرداری این اثر را جان اف سیتز در دست داشته که در برخی از جزئیات زیبایی‌شناسی ژانر نوآر فردی پیشگام بوده و بسیاری از تکنیک‌های او بعدا نیز در این ژانر مورد استفاده قرار گرفتند. یکی از تکنیک‌های او، نورپردازی «پنجره کرکره‌ای» بود و عملا این توهم را ایجاد می‌کرد که سایه‌های میله‌های زندان روی شخصیت‌ها افتاده و آن‌ها را به دام انداخته است.

تبلیغات

علمی تخیلی |‌ فیلم ماتریکس (The Matrix)

فیلم ماتریکس (The Matrix)
فیلم ماتریکس (The Matrix)
  • محصول سال: ۱۹۹۹
  • کارگردان: خواهران واچوفسکی

فیلم «ماتریکس» چشم‌انداز ژانر علمی تخیلی و اکشن را پس از اکران خود برای همیشه متحول کرد. جلوه‌های ویژه کامپیوتری و برجسته آن در کنار چرم مشکی و عینک آفتابی و همچنین داستان پیچیده و پیام‌های آن بسیار خوب جای گرفتند و همین موارد نیز سبب شدند تا این فیلم مورد تحسین منتقدان قرار بگیرد.

علاوه بر منتقدان نیز بیننده‌ها عاشق این اثر شدند و در نتیجه فیلم به موفقیت مالی قابل توجهی دست پیدا کرد. در مراسم اسکار همان سال، فیلم «ماتریکس» توانست تمام جوایز بخش فنی را از آن خود کند اما متاسفانه در پنج دسته اصلی اسکار شانسی نداشت.

وحشت |‌ فیلم جن‌گیر (The Exorcist)

فیلم جن‌گیر (The Exorcist)
فیلم جن‌گیر (The Exorcist)
  • محصول سال: ۱۹۷۳
  • کارگردان: ویلیام فریدکین

امروزه فیلم «جن‌گیر» شاید به عنوان ترسناک‌ترین فیلم تاریخ شناخته نشود اما در آن زمان به عنوان یکی از آثار بسیار ترسناک شناخته می‌شد که در دل بسیاری از بیننده‌ها ترس و وحشت افکنده بود. این اثر در کنار آثاری همچون درخشش (The Shining) و فیلم کشتار با اره‌برقی در تگزاس (Texas Chain Saw Massacre) به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ژانر ترسناک شناخته می‌شود.

از سوی دیگر، در بین تمام فیلم‌هایی که داستان آن‌ها مربوط به تسخیر شیطانی است، فیلم «جن‌گیر» بدون شک بهترین اثر محسوب می‌شود. صحنه‌های گرافیکی به تصویر کشیده شده در این فیلم به خوبی توانستند تا واکنش طرفداران و بیننده‌ها را برانگیزند و این در حالی بود که در آن زمان، بسیاری از مسئولین سعی داشتند تا از اکران این فیلم در شهر خود جلوگیری کنند.

فانتزی |‌ سه‌گانه ارباب حلقه‌ها (The Lord Of The Rings)

بررسی ارتباط سریال ارباب حلقه‌ها با فیلم‌ها
سه‌گانه ارباب حلقه‌ها (The Lord Of The Rings)
  • محصول سال: ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳
  • کارگردان: پیتر جکسون

فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» داستانی برجسته از تقابل خوبی در برابر شرارت هستند و اقتباسی سینمایی از یکی از بهترین مجموعه رمان‌های فانتزی و حماسی نوشته جی آر آر تالکین به شمار می‌روند.

این فیلم‌ها در مقیاس قابل توجهی تولید شدند که قبل از آن در دنیای سینما نظیرش وجود نداشت و هر سه فیلم نیز توانستند جمعا ۳۰ نامزدی اسکار را بدست بیاورند و از این تعداد نیز ۱۷ جایزه را برنده شدند.

این فیلم‌ها از لحاظ مالی نیز بسیار موفق عمل کردند و جمعا توانستند به فروش جهانی بیش از ۳ میلیارد دلار دست پیدا کنند که آن‌ها را به پرفروش‌ترین سه‌گانه تاریخ سینما تبدیل کرده است. از سوی دیگر، فیلم ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه (The Lord of the Rings: The Return of the King) نیز به عنوان اولین فیلم فانتزی تاریخ شناخته می‌شود که توانسته جایزه اسکار بهترین فیلم سال را از آن خود کند.

ابرقهرمانی |‌ فیلم شوالیه تاریکی (The Dark Knight)

فیلم شوالیه تاریکی (The Dark Knight)
فیلم شوالیه تاریکی (The Dark Knight)
  • محصول سال: ۲۰۰۸
  • کارگردان: کریستوفر نولان

فیلم «شوالیه تاریکی» بر اساس برخی از بهترین داستان‌های کتاب‌های کمیک بتمن ساخته شده و سکان کارگردانی آن را نیز یکی از بهترین کارگردان‌های سینما یعنی کریستوفر نولان در دست داشته است.

از سوی دیگر، داستان بسیار عالی و نقش‌آفرینی خیره‌کننده هیث لجر در نقش جوکر همگی باعث شدند تا فیلم «شوالیه تاریکی» به عنوان بهترین فیلم اقتباسی از کتاب‌های کمیک شناخته می‌شود، فیلمی که توانست میراثی درخشان از خودش به جای بگذارد که به این زودی‌ها فراموش نخواهد شد.

جنگی |‌ فیلم اینک آخرالزمان (Apocalypse Now)

فیلم اینک آخرالزمان (Apocalypse Now)
فیلم اینک آخرالزمان (Apocalypse Now)
  • محصول سال: ۱۹۷۹
  • کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا

فیلم «اینک آخرالزمان» به عنوان بهترین فیلم در مورد جنگ ویتنام شناخته می‌شود که مارلون براندو در آن نقش‌آفرینی کرده و سکان کارگردانی آن را فرانسیس فورد کوپولا در دست داشته است. بسیاری از افراد این فیلم را جزو یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما می‌دانند و شکی در آن نیست که در ژانر خودش نیز به عنوان بهترین اثر شناخته می‌شود.

کمدی |‌ فیلم مانتی پایتون و جام مقدس (Monty Python And The Holy Grail)

فیلم مانتی پایتون و جام مقدس (Monty Python And The Holy Grail)
فیلم مانتی پایتون و جام مقدس (Monty Python And The Holy Grail)
  • محصول سال: ۱۹۷۵
  • کارگردان: تری گیلیام و تری جونز

بسیاری از افراد فیلم «مانتی پایتون و جام مقدس» را به عنوان بهترین فیلم کمدی ساخته شده در طول تاریخ می‌دانند اما برخی دیگر فیلم هواپیما (Airplane) را شایسته عنوان بهترین فیلم کمدی تاریخ می‌دانند. در هر صورت، هر دوی این آثار جزو بهترین آثار این ژانر شناخته می‌شوند که تماشای آن‌ها می‌تواند اوقات خوشی را برای شما رقم بزند.

با این حال، فیلم «مانتی پایتون و جام مقدس» توانست در مقایسه با فیلم «هواپیما» تاثیر فرهنگی بیشتری بگذارد. با اینکه این اثر تقلیدی تمسخرآمیز از افسانه آرتور و جستجوی او برای پیدا کردن جام مقدس است اما با این وجود به عنوان یکی از موفق‌ترین آثار ساخته شده درباره این افسانه محسوب می‌شود.

اکشن |‌ فیلم ترمیناتور (The Terminator)

فیلم ترمیناتور (The Terminator)
فیلم ترمیناتور (The Terminator)
  • محصول سال: ۱۹۸۴
  • کارگردان: جیمز کامرون

بسیاری از افراد بر این باور هستند که فیلم «ترمیناتور» یا «نابودگر» الگوی ژانر اکشن به شمار می‌رود و این اثر توانسته تا استانداردها و شاخص‌های این ژانر برای سال‌های پس از خودش را مشخص کند و در عین حال، آرنولد شوارتزنگر را به یکی از بهترین ستاره‌های اکشن تبدیل نماید.

فیلم «ترمیناتور» همچنین آغازی بر حرفه کارگردانی برجسته و درخشان جیمز کامرون بوده، کسی که تا به امروز توانسته آثار بسیار جذاب و تماشایی‌ای را برای بیننده‌ها خلق کند. موفقیت مالی این اثر نیز منجر به شکل‌گیری یک فرنچایز و ساخت چندین دنباله، سریال تلویزیونی، رمان و غیره بر اساس این فیلم شد.

عاشقانه |‌ فیلم تایتانیک (Titanic)

فیلم تایتانیک (The Titanic)
فیلم تایتانیک (Titanic)
  • محصول سال: ۱۹۹۷
  • کارگردان: جیمز کامرون

جیمز کامرون علاوه بر کارگردانی فیلم «تایتانیک»، مسئول نوشتن فیلم‌نامه و یکی از تهیه‌کنندگان آن بوده است. این فیلم عاشقانه و حماسی توانست به موفقیت بسیار بزرگی در گیشه دست پیدا کند و در مجموع به فروش جهانی ۲ میلیارد و ۱۹۵ میلیون دلار رسید.

فیلم «تایتانیک» همچنین مورد تحسین منتقدان و بینندگان قرار گرفت و به دلیل پیام‌های سیاسی خودش و همچنین تاثیر آن بر صنعت فیلم به طور گسترده مورد بحث قرار می‌گیرد. این اثر با ترکیب عناصر ژانر عاشقانه با جنبه‌های تاریخی و فاجعه‌ای توانست داستانی تماشایی را به نمایش در بیاورد که تا سال‌ها همچنان زیبا و خیره‌کننده باقی مانده است.

مهیج |‌ فیلم سکوت بره‌ها (The Silence Of The Lambs)

فیلم سکوت بره‌ها (The Silence Of The Lambs)
فیلم سکوت بره‌ها (The Silence Of The Lambs)
  • محصول سال: ۱۹۹۱
  • کارگردان: جاناتان دمی

در فیلم «سکوت بره‌ها» آنتونی هاپکینز نقش شخصیت دکتر لکتر ملقب به هانیبال آدمخوار را بازی می‌کند که در بین مخاطبان به شهرت قابل توجهی دست پیدا کرد و بسیاری از افراد این نقش‌آفرینی را به عنوان یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های تاریخ می‌دانند.

فیلم «سکوت بره‌ها» توانست پنج جایزه اصلی اسکار را از آن خودش کند و علاوه بر بدست آوردن تحسین منتقدان، از لحاظ مالی نیز عملکرد بسیار خوبی داشت. در این فیلم، یک مامور اف‌بی‌آی به نام کلاریس استارلینگ با قاتلی سریالی و روانشناسی برجسته به نام هانیبال لکتر در داخل زندان مصاحبه می‌کند تا بتواند با درک ذهنیت وی، قاتل سریالی دیگری را دستگیر کند.

تاریخی |‌ فیلم اسپارتاکوس (Spartacus)

فیلم اسپارتاکوس (Spartacus)
فیلم اسپارتاکوس (Spartacus)
  • محصول سال: ۱۹۶۰
  • کارگردان: استنلی کوبریک

فیلم «اسپارتاکوس» اثری حماسی و تاریخی به کارگردانی استنلی کوبریک به شمار می‌رود که بر اساس داستان واقعی فردی به نام اسپارتاکوس ساخته شده است. او برده‌ای یونانی بوده که به اسارت امپراتوری روم در آمد و مجبور شد تا به عنوان گلادیاتور مبارزه کند.

اما او در نهایت رهبری شورشی بزرگ از برده‌ها را در دست گرفت، شورشی که متاسفانه با بی‌رحمی و خشونت بسیار زیاد رومیان سرکوب شد. فیلم «اسپارتاکوس» در مراسم اسکار همان سال توانست چهار جایزه اسکار را بدست بیاورد و به پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۹۶۰ میلادی تبدیل شود.  

درام |‌ فیلم همشهری کین (Citizen Kane)

فیلم همشهری کین (Citizen Kane)
فیلم همشهری کین (Citizen Kane)
  • محصول سال: ۱۹۴۱
  • کارگردان: اورسن ولز

بسیاری از افراد فیلم «همشری کین» را به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما می‌دانند که در آن، اورسن ولز علاوه بر اینکه سکان کارگردانی را در دست داشته، در آن نقش‌آفرینی نیز کرده است. فیلم «همشهری کین» درامی عمیق، متفکرانه و عالی به شمار می‌رود که در آن، یک گزارشگر درباره آخرین سخنان فردی بزرگ در صنعت روزنامه به نام چارلز فاستر کین تحقیق می‌کند.

پرس و جوهای این خبرنگار به آرامی پرتره‌ای فریبنده از مردی پیچیده را آشکار می‌کند که از گمنامی به رتبه‌های بالایی رسیده و دوباره سقوط کرده است. دوست سابق کین به نام لیلاند و همسر سابقش به نام سوزان اندکی در مورد کین توضیح می‌دهند اما این خبرنگار سعی دارد تا آخرین سخن وی یعنی «رزباد» را رمزگشایی کند.


در این مطلب به معرفی بهترین فیلم در هر ژانر پرداختیم که آثاری بسیار موفق و بازتاب‌کننده شاخص‌های ژانر خودشان هستند. نظر شما درباره این فیلم‌ها چیست؟

منبع: اسکرین رنت

Daniyal BleszinskiRoadiefarshidOld blacksmithAlirezaزمین 52mitia KaramazovDanialRanjbarzadehesmaaielGOD OF WAR

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا