معرفی بوگاتی شیرون پوفیلی، مدلی تک ساخت بر اساس نسخه پور اسپرت
معرفی بوگاتی شیرون پوفیلی، مدلی تک ساخت بر اساس نسخه پور اسپرت
بوگاتی شیرون پوفیلی نسخهای است که فقط در یک دستگاه بر اساس مدل پور اسپرت ساخته شده و حدود یک ماه دیگر به حراج گذاشته خواهد شد.
بوگاتی از هایپرکار شیرون نسخههای زیادی را تولید کرده است که هرکدام برای هدف خاصی ساخته شدهاند. پوفیلی (Profilée) هم قرار بود یکی از همین نسخههای پرشمار باشد زیرا بوگاتی قصد ساخت آن در تعداد محدودی را داشت اما وقتی تمام ۵۰۰ دستگاه برنامهریزیشدهٔ شیرون فروخته شدند، پوفیلی به یک مدل تک ساخت تبدیل شد. هرچند مردان مولشایم میدانستند که امکان ساخت تعداد بیشتری از شیرون وجود ندارد اما توسعهٔ پوفیلی ادامه یافت و بهعنوان یک نمونهٔ تک ساخت برای حراجی در نظر گرفته شد. نام این خودرو هم از مدلهای تایپ ۴۶ و تایپ ۵۰ ژان بوگاتی گرفته شده که به دلیل طراحی منحصربهفرد خود با نام پوفیلی شناخته میشدند.
پروژهٔ شیرون پوفیلی در پاییز ۲۰۲۰ آغاز شد یعنی زمانی که بوگاتی درخواستهایی از مشتریان خود مبنی بر ساخت نسخهای رامتر از پور اسپرت دریافت کرد. بدین منظور، اسپویلر بزرگ و ثابت پور اسپرت با یک بال هیدرولیکی حلقهای جایگزین شده که هم برای تولید داونفورس و هم بیرون کشیدن هوای داغ از محفظهٔ پیشرانه طراحی شده است. در جلوی خودرو ورودیهای هوای بزرگتری نسبت به شیرون معمولی دیده میشود و جلوپنجرهٔ نعل اسبی هم بزرگتر شده تا هوای بیشتری را به رادیاتورها برساند. در اینجا همچنین اسپلیتر جدیدی هم طراحی شده است که داونفورس محور جلو را افزایش میدهد.
بوگاتی این شیرون تک ساخت را با رنگ آبی منحصربهفردی بنام Argent Atlantique به همراه فیبر کربن به رنگ آبی رویال در قسمت پایین بدنه رنگآمیزی کرده است. رینگهای پوفیلی هم با هیچ شیرون دیگری مشترک نیستند و ترکیب رنگ منحصربهفردی دارند. تریمهای آلومینیومی هم تغییرات بیرونی این شیرون را تکمیل میکنند. در بخش فنی، فنرهای سیستم تعلیق خودرو ۱۰ درست سفتتر از پور اسپرت هستند و برای بهبود چسبندگی در پیچها نیز کمبر منفی محور عقب ۵۰ درصد بیشتر شده است. به گفتهٔ بوگاتی، این تغییرات تأثیر منفی روی راحتی شیرون نخواهد داشت.
شیرون پوفیلی مثل پور اسپرت از همان نسخهٔ ۱۵۰۰ اسب بخاری پیشرانهٔ ۸ لیتری W16 چهار توربو استفاده میکند که ۱۰۰ اسب بخار از شیرون سوپراسپرت و چنتودیچی ضعیفتر است. این بوگاتی تک ساخت ظرف ۲.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و پس از ۵.۵ ثانیه به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. حداکثر سرعت پوفیلی هم روی ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است که شاید در مقایسه با دیگر اعضای خانوادهٔ شیرون چندان چشمگیر به نظر نرسد اما ۳۰ کیلومتر بر ساعت از پور اسپرت بیشتر است.
پوفیلی اولین شیرونی است که تودوزی چرمی آن از ۲۵۰۰ متر نوار چرمی بافته شده است. این چرم روی پانل درها و کنسول مرکزی قابلمشاهده بوده و به کابین خودرو نسبت به پور اسپرت که از آلکانترا استفاده میکند نمای بسیار متفاوتی بخشیده است. شیرون پوفیلی در تاریخ ۱ فوریه ۲۰۲۳ برابر با ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ از طریق ساتبیز به حراج گذاشته میشود و به گفتهٔ بوگاتی، بخشی از درآمد حاصل از فروش آن صرف یک هدف خیریه خواهد شد. این عملاً آخرین فرصت برای خرید یک بوگاتی W16 صفرکیلومتر خواهد بود زیرا تمام نسخههای این هایپرکار ازجمله رودستر میسترال و مدل مخصوص پیست بولاید فروخته شدهاند.