معرفی تاتا هریر برقی، شاسیبلند 25 هزار دلاری با فناوری آفرود و حالت دریفت

معرفی تاتا هریر برقی، شاسیبلند 25 هزار دلاری با فناوری آفرود و حالت دریفت
تاتا هریر الکتریکی با برد ۶۲۷ کیلومتری، فناوری پیشرفته آفرود و حالت دریفت، با قیمت ۲۵ هزار دلار راهی بازار هند خواهد شد.
درحالیکه لندروور دیسکاوری اسپرت هنوز به دنیای خودروهای الکتریکی قدم نگذاشته، شرکت مادر آن، تاتا، با معرفی هریر الکتریکی در هند پیشرو شده است. این شاسیبلند الکتریکی، نسخه برقی مدل هریر است که با گزینه چهارچرخ محرک عرضه میشود و بردی تا ۶۲۷ کیلومتر را با یکبار شارژ فراهم میکند. هریر الکتریکی از نظر ظاهری شباهت زیادی به نسخه بنزینی خود دارد که بر پایه نسخه اقتصادی پلتفرم D8 لندروور ساخته شده است. این مدل از سال ۲۰۱۹ در بازار حضور دارد و در سال ۲۰۲۳ فیسلیفت شده است. تغییرات ظاهری در نسخه الکتریکی شامل جلوپنجره بسته برای بهبود آیرودینامیک، سپرهای بازطراحیشده، رینگهای ۱۹ اینچی منحصربهفرد و نشانهای اختصاصی است که آن را از مدل بنزینی متمایز میکند.
داخل کابین هریر الکتریکی، نمایشگر ۱۴.۵ اینچی سامسونگ Neo روی داشبورد خودنمایی میکند و تجربهای مدرن و کاربرپسند را ارائه میدهد. این خودرو مجهز به سیستم دوربین ۵۴۰ درجه برای دید کامل اطراف، سیستم صوتی پیشرفته ۱۰ بلندگوی JBL، سانروف پانورامیک، در صندوق برقی، آینه عقب دیجیتالی و سیستمهای کمکراننده سطح دو است. پلتفرم جدید TiDAL تاتا (معماری دیجیتال هوشمند تاتا) امکان اتصال پیشرفته و بهروزرسانی از راه دور را فراهم میکند تا هریر الکتریکی همیشه بهروز بماند. این شاسیبلند در سه تیپ مختلف عرضه میشود.
نسخه بنزینی هریر از پلتفرم اقتصادی Omega Arc، مشتق از پلتفرم D8 لندروور استفاده میکند، اما هریر الکتریکی به پلتفرم پیشرفته Acti.ev Plus مجهز شده است. این پلتفرم برای پیشرانه الکتریکی و پک باتری طراحی شده و با سیستم تعلیق عقب چند اتصالی و کمکفنرهای فرکانسی، رانندگی نرم و پایداری را در مسیرهای متنوع تضمین میکند. هریر الکتریکی در دو نسخه تکموتوره (محرک عقب) و دوموتوره (چهارچرخ محرک) عرضه میشود. در نسخه چهارچرخ محرک، موتور جلو ۱۵۶ اسب بخار و موتور عقب ۲۳۵ اسب بخار تولید میکند که درمجموع گشتاوری ۵۰۴ نیوتن متر ارائه میدهد.
این مشخصات، هریر الکتریکی را به قدرتمندترین مدل هریر تاریخ تبدیل کرده و شتاب صفرتاصد کیلومتر بر ساعت را در ۶.۳ ثانیه ممکن میسازد. این شاسیبلند با شش حالت رانندگی شامل عادی، برف، گل، شن، خزیدن روی سنگ و سفارشی، برای هر نوع مسیری آماده است. قابلیت کمک آفرود، مانند کروز کنترل سرعت پایین برای مسیرهای ناهموار، رانندگی در شرایط سخت را آسانتر میکند. حالت دریفت نیز برای رانندگانی که به دنبال هیجان هستند، امکان بازی با عقب خودرو را فراهم میآورد.
هریر الکتریکی با دو گزینه باتری ۶۵ کیلووات ساعت و ۷۵ کیلووات ساعت عرضه میشود. باتری بزرگتر در نسخه دیفرانسیل عقب، بردی ۶۲۷ کیلومتری را ارائه میدهد، هرچند تستهای داخلی تاتا برد واقعی ۴۸۰ تا ۵۰۵ کیلومتر را نشان میدهد. شارژر سریع ۱۲۰ کیلوواتی DC میتواند باتری را از ۲۰ تا ۸۰ درصد در تنها ۲۵ دقیقه شارژ کند که برای سفرهای طولانی بسیار کاربردی است. پیشفروش هریر الکتریکی بهزودی در هند آغاز میشود. قیمت پایه ۲۱.۴۹ لک روپیه (حدود ۲۵,۱۰۰ دلار) است که برای شاسیبلندی الکتریکی با این سطح از فناوری و عملکرد، بسیار رقابتی است ولی نسبت به مدل بنزینی هریر با قیمت پایه ۱۴.۹۹ لک روپیه (حدود ۱۷,۵۰۰ دلار)، افزایش قیمت قابلتوجهی دارد.