هاست پرسرعت
خودرو

معرفی خودروهایی که دنیا را تغییر دادند (قسمت پایانی)

معرفی خودروهایی که دنیا را تغییر دادند (قسمت پایانی)

خودرو تنها وسیله‌ای رفاهی برای حمل افراد و اشیا در فواصل طولانی و در زمان‌های کم نیست. برای بسیاری از افراد خودرو حس آزادی را القا می‌کند. خودرو چیزی است که بیرون از خانه شما زندگی می‌کند و شما را در هر زمانی به هرجایی که می‌خواهید می‌برد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

تقریباً اکثر خودروهای امروزی محصولاتی آرام، راحت، سریع و قابل‌اعتماد هستند. خودرو وسیله‌ای خارق‌العاده است و بی‌شک می‌تواند بهترین ساخته تاریخ بشر به شمار آید؛ اما برخی خودروها خودروتر هستند! بعضی خودروها تلاش کرده‌اند متفاوت باشند که گاهی اوقات جواب نداده و گاهی اوقات نیز دنیا را تغییر داده‌اند. در این نوشتار جذاب می‌خواهیم شما را با خودروهایی آشنا کنیم که دنیا را تغییر دادند پس حتماً همراه ما باشید.

همچنین بخوانید:

معرفی خودروهایی که دنیا را تغییر دادند (قسمت اول)

تویوتا تویوپت کراون (سال ۱۹۵۷)

این خودرو نه به خاطر موفقیتش بلکه به خاطر شکست کاملی که داشت در لیست ما حضور یافته است. البته حداقل در آمریکا شاهد شکست تویوپت کراون بودیم اما حداقل می‌توان از آن به عنوان اولین خودروی ژاپنی عرضه شده در آمریکا نام ببریم. خودروی موردبحث در ژاپن عملکرد خوبی داشت اما برای بازار آمریکا ابعاد کوچک، پیشرانه ضعیف و قابلیت اطمینان پایینی داشت و باعث شد تویوتا ضرر ۱.۴۲ میلیون دلاری را متحمل شود و تنها به تعداد چند هزار دستگاه به فروش رود؛ اما مشتریان آمریکایی خودروهای کامپکتی همچون کراون را تجربه کردند و بخشی از آینده بازار این کشور نیز با همین خودرو رقم خورد. تویوتا نیز از شکست خود درس گرفت در سال ۱۹۶۴ دوباره به آمریکا بازگشت. این برند تا سال ۱۹۶۶ تعداد ۶۰۰ نمایندگی در خاک آمریکا داشت و کمری همواره به عنوان یکی از پرفروش‌ترین‌های بازار شناخته می‌شود. همچنین شاخه آمریکای تویوتا جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در این کشور است.

فیات ۵۰۰ (سال ۱۹۵۷)

اگر مینی انقلابی در زمینه خودروهای کوچک به پا کرده باشد فیات ۵۰۰ تکامل نهایی این دسته از خودروها را رقم زده است. محصول خاطره‌انگیز فیات با ابعاد کوچک و قیمت مناسب شناخته می‌شد و البته شکل مشهور آن حاصل ذهن خلاق دانته جیوکاستا بود. پیشرانه ۲ سیلندر ۵۰۰ نیز توسط آرلیو لامپردی به عنوان مهندس فرمول یک فراری طراحی شده بود. به نظر نمی‌رسد فیات ۵۰۰ از نظر کاربردی بودن در شهر رقیب چندانی داشته باشد.

جگوار ای تایپ (سال ۱۹۶۱)

هم‌زمان با رونمایی‌ ای تایپ در نمایشگاه ژنو غوغایی به پا شد. این خودرو از نظر زیبایی در سطح دیگری قرار داشت و به سرعت روانه خط تولید شد. علاوه بر زیبایی خیره‌کننده‌ای تایپ قیمت مناسبی نیز داشت و احتمالاً برای خریداران واقعی همین نکته بهترین موضوع به شمار می‌رفت.

فورد موستانگ (سال ۱۹۶۴)

فورد موستانگ به عنوان پونی کار اصلی و تأثیرگذار مهم روی محصولات عضلانی آمریکایی شناخته می‌شود و حتی از این نظر در مرتبه‌ای بالاتر از کوروت قرار دارد. موستانگ سواری بهتری نسبت به تمامی خودروهای ساخت آمریکا در آن زمان داشت و قیمتش نیز ارزان بود. موستانگ را می‌توان یک اسطوره کامل دانست.

لامبورگینی میورا (سال ۱۹۶۶)

به خاطر اینکه طراحی و زیبایی امری سلیقه‌ای است هیچ‌کسی نمی‌تواند با قاطعیت بگوید لامبورگینی میورا زیباترین خودروی تاریخ است اما شاید موافق باشیم که میورا جزو زیباترین خودروهای تاریخ خواهد بود. البته میورا چیزی بیشتر از زیبایی ظاهری بود و پیشرانه ۱۲ سیلندر ۴ لیتری آن پشت سر راننده جا خوش کرده بود. میورا به حدی تأثیرگذار بود که نحوه طراحی سوپرکارها را تغییر داد.

رنجروور (سال ۱۹۷۰)

برخی افراد به شما خواهند گفت رنجروور اولین شاسی‌بلند لوکس و واقعی دنیا نیست و جیپ واگونیر این عنوان را در اختیار دارد و به همین خاطر نمی‌تواند خالق کلاس خود باشد اما شما آن‌ها را نادیده بگیرید. از نظر تأثیرگذاری هیچ شاسی‌بلند دیگری وجود ندارد که بتواند جای رنجروور را بگیرد. تا زمان عرضه این خودرو توانایی آفرود رفتن تنها عادت تبلیغ شاسی بلندها بود اما رنجروور نشان داد که نه تنها در گل‌ولای عملکرد بسیار خوبی دارد بلکه سرنشینان را با راحتی بالایی راهی خارج از جاده می‌کند. ۵۰ سالگی‌ات مبارک رنجروور!

پورشه ۹۱۱ توربو (سال ۱۹۷۴)

حتی در سال ۱۹۷۴ نیز استفاده از توربو هنری قدیمی بود. هواپیماها، خودروهای مسابقه‌ای و حتی خودروهای جاده‌ای عجیب در آمریکا از توربو استفاده کرده بودند؛ اما این پورشه بود که برای اولین بار این تکنولوژی را برای استفاده در خودروهای جاده‌ای بهینه کرد. چگونه؟ پورشه ۹۱۷/۳۰ با قدرت ۱۱۰۰ اسب بخار توانست در سال ۱۹۷۳ تمامی مسابقات را پیروز شود. ۹۱۱ توربو نیز اندکی بعد راهی بازار شد و پیشتاز تکنولوژی‌ای بود که بیش از ۴۰ سال بعد نیز همچنان شایسته تحسین است.

فولکس‌واگن گلف GTi (سال ۱۹۷۵)

نه این اولین هاچبک اسپرتی نیست که راهی بازار شد اما همانند دیگر خودروهای لیست این گلف بود که تصور عموم را نسبت به چنین خودروهایی تغییر داد و باعث جلب‌توجه هاچبک های اسپرت شد. فرمول فولکس‌واگن برای گلف GTi ساده بود: پیشرانه‌ای بزرگ‌تر، سیستم تعلیق بهتر و ظاهری اسپرت تر. همه این موارد باعث تولد یک اسطوره واقعی شدند.

فراری F40 (سال ۱۹۸۷)

حتی امروزه هم هستند خبرنگارانی که می‌گویند لذت رانندگی فراری F40 در هیچ خودروی دیگری دیده نمی‌شود. همه‌چیز از زمان معرفی F40 تاکنون تغییر کرده است. این خودرو آخرین خودروی انزو بود و بی‌تردید جزو بهترین‌ها محسوب می‌شود. انزو فراری بیمار و سالخورده درباره F40 چه فکری می‌کرد؟ خوشبختانه پاسخ این سؤال را می‌دانیم زیرا خودش گفته بود F40 به حدی سریع است که باعث می‌شود شما شلوار خود را خیس کنید؛ و اگرچه با کمال مسرت می‌گوییم که این گفته درست نیست اما قطعاً F40 ارزش پول خرج کردن را داشته است!

لکسوس LS400 (سال ۱۹۸۹)

زمانی که تویوتا گروهی از مهندسان و مدیران خود را برای بررسی بازار خودروهای لوکس آمریکا در سال ۱۹۸۴ راهی این کشور کرد چندین نکته مهم را فهمید که اکثر آن‌ها جای تعجبی ندارد. مردم آمریکا افت قیمت کم خودرو، پرفورمنس خوب و ایمنی پیشرفته را دوست دارند؛ و نکته دیگر اینکه آن‌ها وقتی می‌خواهند خودروی بهتری نسبت به تویوتا بخرند سراغ مرسدس بنز یا بی ام و می‌روند. اگر شما بخواهید به این دسته از برندها ملحق شوید باید آن‌ها را شکست دهید و به همین خاطر تویوتا تصمیمش را گرفت و لکسوس LS400 را در سال ۱۹۸۹ معرفی کرد. این خودرو استانداردهای جدیدی را وضع کرد و مهندسان این شرکت هنوز هم می‌گویند LS400 از نظر صدا، لرزش و ناهنجاری کلی خودرو جزو بهترین‌های بازار است.

مزدا MX-5 (سال ۱۹۸۹)

شاید بگویید مزدا MX-5 به عنوان موفق‌ترین خودروی اسپرت دنیا شایستگی‌های بسیار زیادی دارد و برای بودن در این لیست زیادی خوب است. شاید پیشنهاد کنید این خودرو به حدی خوب است که تمامی خودروسازان رقیب را در ساخت یک نمونه مشابه عاجز کرده است. MX-5 یک خودروی اسپرت هیجان‌انگیز و ارزان‌قیمت بود که تأثیر بسیار زیادی روی بازار خودرو گذاشت.

هوندا NSX (سال ۱۹۹۰)

بیایید یک‌بار دیگر محتوای مطلب را مرور کنیم. MX-5 مدعی شد بهترین خودروی اسپرت ارزان‌قیمت دنیاست. لکسوس LS400 نیز همین ادعا را در زمینه خودروهای لوکس داشت. نیسان میکرا جدید نیز یک خودروی کوچک خوب بود و سپس نوبت به NSX رسید که هوندا از کلاهش درآورد. این خودرو سواری بهتری نسبت به فراری ۳۴۸ داشت و راحتی سواری آن به پای فورد فیستا می‌رسید و همچون پورشه ۹۱۱ می‌توانستید با آن به کارهای روزمره برسید. در واقع NSX چیزهای زیادی را نه تنها برای هوندا و ژاپن بلکه برای فراری تغییر داد چراکه ایتالیایی‌ها از آن زمان تاکنون خودروی ازخودراضی‌ای نساخته‌اند.

مک لارن F1 (سال ۱۹۹۴)

فکر می‌کردیم پس از راندن فراری F40، پورشه ۹۵۹ و حتی جگوار XJ220 می‌دانیم خودروی سریع چه خودرویی است اما از یک حقیقت آگاه نبودیم. مک لارن F1 بهترین قدم روبه‌جلو در زمینه پرفورمنس خودروهای جاده‌ای بود و عملکرد فوق‌العاده خود را با کابینی برای سه نفر و وسایل آن‌ها ارائه می‌کرد. همچنین باید گفت نسخه‌ای ارتقا یافته از F1 توانست برنده مسابقات لمان شود.

تویوتا پریوس (سال ۱۹۹۹)

شاید پریوس را دوست داشته باشید و شاید هم نه اما نمی‌توانید تأثیرگذاری آن روی دنیای خودرو را رد کنید؛ و دقت کنید این تأثیرگذاری نه تنها در قاره اروپا به عنوان مهد خودروهای دیزلی بلکه در ژاپن و آمریکا نیز رخ داده است. صرف‌نظر از تفکرات و نظرات شما درباره خودروهای هیبریدی و برقی، همه‌چیز از پریوس شروع شد.

بی ام و X5 (سال ۱۹۹۹)

بی ام و این خودرو را وسیله نقلیه فعال و اسپرت می‌نامد اما واقعیت این است که X5 اولین آفرودر دنیا با سواری هیجان‌انگیز بود؛ و زمانی که پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۸ لیتری در دل آن جای می‌گرفت بی‌شک فاکتور هیجان رانندگی خودش را نشان می‌داد. البته با تولید کاین، اف پیس، بنتایگا، لوانته، اوروس و… ایده تولید شاسی بلندهای هیجان‌انگیز به خوبی تثبیت شده است. X5 در قرن بیستم یک انقلاب بود.

رولزرویس فانتوم (سال ۲۰۰۳)

پس از فاجعه‌ای که با محصولات روور رخ داد، بسیاری از کارشناسان می‌ترسیدند رولزرویس مهندسی شده توسط بی ام و به معنی پایان کار این برند تاریخی باشد اما در نهایت یک واقعیت خودش را نشان داد: فانتوم بهترین سواری تاریخ را داشت و یکی از بهترین کابین‌های خودرو را ارائه می‌کرد. فانتوم توصیفی دوباره از رولزرویس بود و تاریخ این شرکت را تغییر داد.

آئودی R8 (سال ۲۰۰۶)

آئودی با تولید سوپرکار R8 غوغایی به پا کرد. این خودرو از هندلینگ خوب، ظاهری فوق‌العاده و صدایی هیجان‌انگیز سود می‌برد. در واقع R8 را می‌توان در دسترس ترین سوپرکار پیشرانه وسط از زمان تولید هوندا NSX تا زمان خود دانست.

تسلا مدل S (سال ۲۰۱۲)

احتمالاً مدل S تأثیرگذارترین سدان بزرگ دهه ۲۰۱۰ به شمار می‌رود. این خودرو اگر توسط مرسدس بنز، آئودی یا بی ام و تولید می‌شد یک انقلاب برقی به شمار می‌رفت. نکته جالب اینکه تسلا تا ۱۰ سال قبل از تولید این خودرو اصلاً وجود نداشت. اگر به دنبال بزرگ‌ترین دلیل برای برقی شدن تمامی برندهای خودروسازی می‌گردید بهتر است نگاهی به محصولات تسلا داشته باشید.

پورشه ۹۱۸ اسپایدر (سال ۲۰۱۳)

بجای ۹۱۸ می‌توانستیم از لافراری یا P1 نام ببریم اما این خودرو جلوتر از دو مدل یاد شده به نمایش درآمد و پورشه نیز مدعی آغاز عصر هایپرکارهای هیبریدی شد. حتی در حال حاضر نیز ۹۱۸ جزو بهترین‌های دنیاست و ترکیبی عالی از پرفورمنس، تکنولوژی و قابلیت استفاده روزمره را ارائه می‌کند.

بی ام و i3 (سال ۲۰۱۳)

شاید بجای i3 هم باید از نیسان لیف به عنوان اولین خودروی برقی تولید انبوه و ارزان‌قیمت نام می‌بردیم اما تعهد بی ام و به خلاقیت و هوای پاک منجر به تولید محصولی با ساختار فیبر کربنی، سبک‌وزن، هیجان‌انگیز و سریع شد.

آریل نومد (سال ۲۰۱۵)

ما همه‌روزه شاهد اختراع نوع جدیدی از خودروها نیستیم اما آریل نومد همان چیزی هست که باید باشد. خودرویی که در تمامی شرایط از جاده گرفته تا پیست، از تپه شنی گرفته تا مسیرهای جنگلی و… کار می‌کند. نومد شاید اولین خودرو در نوع خود باشد اما قطعاً آخرین نمونه نخواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴۸ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا