هاست پرسرعت
خودرو

معرفی زیکر ۰۰۱FR با قدرت ۱۲۶۵ اسب بخار؛ رقیب چینی تسلا مدل S پلد!

معرفی زیکر ۰۰۱FR با قدرت ۱۲۶۵ اسب بخار؛ رقیب چینی تسلا مدل S پلد!

شرکت چینی زیکر از ابر خودروی جدید زیکر ۰۰۱FR با ۱۲۶۵ اسب بخار قدرت رونمایی کرد. این خودرو را می‌توان رقیبی برای تسلا مدل S پلد دانست.

بیش از دو سال است که تسلا مدل S پلد با قدرت ۱۰۲۰ اسب بخار خود جزو شاخص‌ترین خودروهای برقی بازار به شمار می‌رود اما حداقل در چین شاهد تغییر این موضوع خواهیم بود چراکه اولین رقیب مدل S پلد به نام زیکر ۰۰۱FR طی هفته‌های آینده به دست مشتریان چینی خواهد رسید. همان‌طور که گفته شد قوای محرکه این خودرو ۱۲۶۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. زیکر برند زیرمجموعه جیلی به شمار می‌رود و ۰۰۱FR برقی بر اساس نسخه استاندارد لیفت‌بک میان‌سایز ۰۰۱ تولید شده است، خودرویی که اخیراً راهی قاره همیشه‌سبز نیز شده هرچند تفاوت‌های بنیادین بین این دو مدل وجود دارد.

درحالی‌که قوی‌ترین نسخه زیکر ۰۰۱ استاندارد از دو موتور استفاده می‌کند و قدرت و گشتاور ۵۳۶ اسب بخار و ۷۰۰ نیوتون متر دارد،  ۰۰۱FR هیولایی واقعی نشان می‌دهد و چهار پیشرانه برقی سیلیکون کاربید آن ۱۲۶۵ اسب بخار قدرت ارائه می‌کند. به این ترتیب محصول جدید زیکر در یک سناریو استارت رولینگ می‌تواند در عرض ۲.۰۷ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. البته عبارت رولینگ می‌تواند نشان دهنده حرکت متفاوت خودرو از حالت سکون باشد هرچند چینی‌ها جزئیات بیشتری را ارائه نکرده‌اند.

اما تسلا می‌گوید مدل S پلد می‌تواند با رول اوت ۳۰ سانتی‌متری در عرض ۱.۹۹ ثانیه سرعت خود را به ۹۶ کیلومتر در ساعت برساند. همچنین باید به لوسید ایر سفیر با ۱۲۳۴ اسب بخار و صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ادعایی ۱.۸۹ ثانیه‌ای نیز اشاره کنیم هرچند لوسید اشاره‌ای به رول اوت این خودرو نداشته است. از آنجایی که ما طول رول اوت زیکر را نمی‌دانیم و اینکه چینی‌ها به صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خودرو بجای صفر تا ۹۶ بکار رفته در آمریکا اشاره کرده‌اند بنابراین به نظر می‌رسد هر سه خودرو در بحث شتاب‌گیری بسیار نزدیک هم عمل کنند. البته تا زمان برگزاری یک مسابقه درگ حرفه‌ای چیزی مشخص نخواهد بود.

همچنین باید گفت زیکر ۰۰۱FR نه تنها در خط مستقیم خودروی سریعی محسوب می‌شود بلکه به لطف توانایی توزیع و هدایت گشتاوری می‌تواند در پیچ‌ها نیز عملکرد قابل‌توجهی داشته باشد. زیکر می‌گوید سیستم برقی بکار رفته در این خودرو می‌تواند حداکثر قدرت را به یک چرخ منتقل کند و میزان قدرت ورودی به هر چرخ را در عرض چند میلی‌ثانیه تنظیم نماید. همچنین باید دانست ۰۰۱FR از ویژگی چرخش تانک نیز برخوردار است. جدیدترین محصول زیکر در بحث زمان شارژ نیز سریع عمل می‌کند و باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی آن به لطف معماری ۸۰۰ ولتی می‌تواند از شارژ سریع پشتیبانی کند. به همین خاطر در عرض ۱۵ دقیقه می‌توان شارژ باتری را از ۱۰ به ۸۰ درصد رساند. این برند همچنین خاطرنشان می‌سازد ۰۰۱FR از پکیج ارتباط ماهواره‌ای فابریک سود می‌برد و می‌توان در اکثر نقاط کور دنیا ارتباط باکیفیتی برقرار کرد.

از نظر طراحی باید گفت ویژگی‌های طراحی بدنه و کابین باعث می‌شوند ۰۰۱FR از نسخه استاندارد متمایز شود. همچنین مهندسان زیکر تمرکز ویژه‌ای روی کاهش وزن خودرو داشته‌اند. کیت بدنه الهام گرفته از موتور اسپرت دارای سپر جلوی گیراتر، اسپلیتر جلوی تیز، ورودی‌های هوای بزرگ‌تر، رکاب‌های جانبی جدید، رینگ‌های بزرگ و لاستیک‌های پرفورمنس و اسپویلر سقف و بال عقب ثابت است. سپر عقب جدید با دیفیوزر بزرگ نیز تکمیل کننده این کیت خواهند بود. برای کاهش وزن نیز از قطعات فیبر کربنی زیادی استفاده شده‌اند تا جدای از این موضوع روی عملکرد آیرودینامیکی و تولید داون فورس نیز تأثیر مثبتی داشته باشند. زیکر فعلاً تصاویر کابین این خودرو را منتشر نکرده است.

چینی‌ها می‌گویند تا چند هفته دیگر تحویل  ۰۰۱FR به مشتریان را آغاز خواهند کرد و هر ماه تنها ۹۹ دستگاه از آن تولید خواهد شد. مالکان می‌توانند با خودروی خود در رویدادهای تمرین رانندگی نیز شرکت کنند تا مهارت‌های خود را بهبود ببخشند. زیکر قبلاً اعلام کرده بود قیمت ۰۰۱FR حدود ۱۳۸ هزار دلار خواهد بود اما با این وجود قیمت کمتری نسبت به تسلا مدل S پلد ۱۴۷ هزار دلاری در چین خواهد داشت. همچنین هنوز مشخص نیست که آیا زیکر این محصول را در خارج از چین نیز عرضه خواهد کرد یا خیر.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۳ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا