هاست پرسرعت
خودرو

معرفی سایپا شاهین پلاس؛ مشخصات و ویژگی‌های سدان ارتقا یافته سایپا

معرفی سایپا شاهین پلاس؛ مشخصات و ویژگی‌های سدان ارتقا یافته سایپا

نمونه اولیه سایپا شاهین پلاس محصول جدید خودروسازی سایپا در جریان نمایشگاه دستاوردهای دولت معرفی شد.

به گزارش gsxr، سایپا شاهین پلاس به عنوان نمونه ارتقا یافته خودروی شاهین قرار است تا در نیمه دوم سال روانه بازار شود. این خودرو در بحث قوای محرکه و گیربکس تغییراتی را تجربه کرده و مشخصات فنی مشابه به تارای ایران خودرو دارد.

 

سایپا شاهین پلاس به جای موتور قدیمی و ۸ سوپاپه توربو تیبا (M15) از موتور تی یو فایو پلاس بهره می‌برد. موتور TU5p به کار رفته در شاهین پلاس ساخت شرکت مگاموتور سایپا بوده و با نام اختصاصی ME16 شناخته می‌شود. تفاوت TU5p ساخت سایپا با TU5p ایران خودرو در کیفیت ساخت قطعات آن است؛ بنابر ادعای مهندسین سایپا بهره‌گیری از خط تولید بروز ماشینکاری در کنار کنترل کیفی پیشرفته باعث شده تا موتور تولیدی سایپا نسبت به نمونه ایران خودرویی از صدای کمتر، دوام بیشتر و حس سواری بهتر برخوردار باشد. علاوه بر مجموعه موتور، گیربکس خودرو نیز تغییر کرده و به جای نمونه CVT هفت سرعته از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE بهره می‌برد. با این اوصاف می‌توان گفت موتور و گیربکس استفاده شده با قوای محرکه تارا اتوماتیک مشابه است؛ با این تفاوت که شاهین سایپا بیش از ۱۰۰ کیلوگرم سنگین تر است و این مسئله کار را برای نماینده سایپا در بحث شتاب و توانایی‌های حرکتی دشوار می‌کند!

طبق اظهارات مدیران سایپا قرار است تا در گام دوم عرضه شاهین پلاس، نمونه دنده دستی خودرو نیز به بازار عرضه شود. گیربکس نمونه دستی نسخه ارتقا یافته گیربکس شاهین توربو (۵f18) است؛ به نطر می‌رسد برخلاف تارا دستی، بهره‌مندی شاهین پلاس دنده‌ای از یک گیربکس بروز و با کیفیت در کنار ترکیب آن با موتور TU5p پلاس بتواند برای شاهین پلاس مزیت فنی قابل توجهی را نسبت به محصولات ایران خودرو ایجاد کند.

نمونه نمایشی در این نمایشگاه جزو تولیدات اولیه بوده و هنوز جزییات ظاهری و آپشنی آن قطعی نشده است. مدل اولیه که از نوع اتوماتیک می‌باشد، در بحث ظاهری ویژگی‌هایی شبیه به شاهین CVT داشته و در بحث آپشن نیز علاوه بر ویژگی‌های آپشنی شاهین CVT، فعلا صندلی راننده آن برقی و مجهز به گرمکن شده است. در صورت تأمین به موقع تجهیزات جدید احتملاً پوشش چرمی داشبورد و رودری‌ها، رادار نقطه کور و دوربین ۳۶۰ نیز به آپشن‌های خودرو اضافه شود.

در خصوص قیمت شاهین پلاس احتمال می‌رود در حدود ۱۵ درصد قیمت آن نسبت به نمونه توربو گرانتر باشد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۳۵ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا