معرفی سریال The Witcher: Blood Origin | سرآغاز رویارویی انسان‌ها و هیولاها

معرفی سریال The Witcher: Blood Origin | سرآغاز رویارویی انسان‌ها و هیولاها

سریال The Witcher: Blood Origin روایت‌گر 1200 سال پیش از ماجراجویی‌های گرالت و رویارویی‌ او با وایلد هانت می‌باشد.

هر کشوری در جهان از فرهنگ و ادبیات مختص به خود برخوردار است که در کشور ما نمونه بارز و افتخار آمیز آن “شاهانه” به قلم فردوسی نام دارد. با این حال یکی از داستان‌های ادبی که طی یک دهه گذشته به شهرت بسیار زیادی در جهان دست پیدا کرده است، مجموعه کتاب‌های The Witcher (ویچر) اثر آندژی ساپکوفسکی می‌باشد که به جزوی از فرهنگ کشور لهستان بدل گشته است.

آندژی ساپکوفسکی که 8 کتاب از این مجموعه را تحت نگارش درآورده است، جهانی را در بستر دوران قرون وسطی خلق کرده که هیولاها در آن جولان داده و به همین سبب نیز نیروهای ویژه‌ای تحت عنوان ویچر برای رویارویی با آن‌ها تعلیم دیده و وارد مبارزاتی خونین و حماسی می‌شوند. ساپکوفسکی از این عنصر رویارویی با هیولاها بهره گرفته تا به گونه‌ای فانتزی و خیال پردازانه، ویژگی‌های انسان‌ها و امیال آن‌ها را به چالش بکشد.

به سبب ساخت یک سه‌گانه بازی ویدیویی تحسین شده توسط استودیو سی‌دی پروجکت، داستان‌های ویچر شهرتی جهانی پیدا کرد و کمپانی نتفلیکس را ترغیب نمود تا دست به ساخت اقتباسی تلویزیونی از این دنیای فانتزی بزند. در حالی که تاکنون 2 فصل از سریال The Witcher پخش شده و فصل سوم آن نیز در دست ساخت قرار دارد، این غول سرویس استریم برای جبران فاصله بین فصل دوم و سوم، سریالی کوتاه تحت عنوان The Witcher: Blood Origin را تهیه نموده است.

سریالی که می‌تواند برای طرفداران آثار آندژی ساپکوفسکی به محصولی جذاب و تماشایی بدل شده و عطش آن‌ها را برای تماشای فصل سوم سریال The Witcher بهبود ببخشد.

  • نام سریال: The Witcher: Blood Origin
  • نام سریال به فارسی: ویچر: منشأ خون
  • ژانر: فانتزی، درام، ماجراجویی و اکشن
  • سازنده: دکلن دی بارا
  • بازیگران: سوفیا براون، میشل یئو، لارنس اوفوارن، لنی هنری و میرن مک
  • شبکه: سرویس استریم نتفلیکس
  • مدت زمان هر قسمت: 40 الی 50 دقیقه
  • تعداد قسمت‌ها: 4

سریال The Witcher: Blood Origin روایت‌گر 1200 سال پیش از ماجراجویی‌های گرالت از ریویا با هنرنمایی هنری کویل می‌باشد. زمانی که قاره هنوز دستخوش تغییرات اقلیمی نشده و هیولاها زمین‌های آن را به تصاحب خود در نیاورده‌ و مناطق بسیاری از آن توسط الف‌های باستانی کنترل می‌شود.

با این حال خیلی زود مردم این سرزمین دچار یک بیماری غافلگیر کننده با علایمی همچون خونریزی شدید شده که در کنار شروع قحطی‌های طولانی مدت و وحشتناک، نوید ورود اهریمنان را به این قاره می‌دهد. در این بین نیز جنگ‌های داخلی شدت گرفته و گروهی از جنجگویان به صورت اتفاقی با یکدیگر همراه شده تا نه تنها دلیل این رویدادها را متوجه شوند، بلکه زمینه‌ساز خلق نخستین دسته از جنگجویانی حرفه‌ای و تعلیم دیده تحت عنوان “ویچر” بشوند تا شرایط را برای میزبانی تمام و کمال هیولاها هموار نمایند.

این مجموعه تلویزیونی 4 قسمته حول محور سه شخصیت اصلی روایت‌ می‌شود؛ شخصیت‌هایی که آیلی، شیان و فال نام داشته و علی‌رغم این که هر یک از آن‌ها به دنبال هدفی مهم و شخصی می‌باشند اما سرنوشت، آن‌ها را با یکدیگر هم سفر کرده تا وقایعی غافلگیر کننده و هیجان‌انگیز را در این قاره که در شرف ورود هیولاها است را تجربه نمایند.

میشل یئو که امسال با فیلم Everything Everywhere All at Once (همه‌چیز همه‌جا به یکباره) حسابی در سینما غوغا به پا کرده است، به عنوان ستاره اصلی این مجموعه در مقابل تماشاگر حضور پیدا کرده و با اصطلاحات غلنبه سلنبه و شمشیربازی‌های کلیشه‌ای، نوید یک سریال فانتزی و هیجان‌انگیزی را می‌دهد که نه به اندازه مجموعه اصلی The Witcher اما تا حدی قانع کننده می‌تواند جذاب جلوه پیدا کند.

نکته حائز اهمیت درباره این مجموعه فرعی، به تصویر کشیدن امپراطوری باستانی الف‌ها می‌باشد که نه در سه‌گانه بازی‌های ویدیویی و نه در 2 فصل پخش شده از سریال The Witcher تاکنون مخاطبین تجربه رویاروی با آن‌ها را نداشته‌اند. الف‌های بدقلق و متکبر دنیای آندژی ساپکوفسکی که در آثار پیشین به عنوان قشر ضعیف جامعه به تصویر کشیده شده‌اند، حال تمام قدرت در دستشان بوده و شاهد رفتارهای نژاد پرستانه آن‌ها مخصوصاً با کوتوله‌ها هستیم.

سریال The Witcher: Blood Origin بر روی کاغذ از ایده‌ای ناب و جذاب بهره برده و آرزوی تک تک طرفداران این مجموعه، مشاهده طریقه به وجود امدن نخستین دسته از جنجگویان ویچر می‌باشد که نتفلیکس در بهره‌برداری از پتانسیل کامل آن به نظر چندان موفق عمل نکرده و تعداد قسمت‌های کم آن نیز به نقطه ضعف بزرگ سریال بدل گشته است.

در حالی که یکی از انتقادهای بزرگ 2 فصل پخش شده از سریال The Witcher حول محور قسمت‌های کم آن بوده است اما نتفلیکس از این اشتباه درس نگرفته و این‌بار بسیار کمتر و تنها 4 قسمت از داستانی را تدارک دیده که نه تنها وظیفه دارد تا سیل گسترده‌ای از شخصیت‌ها و فرهنگ‌های دیده نشده را به تصویر بکشد، بلکه 1200 سال پیش از مجموعه اصلی جریان داشته و ادعای به تصویر کشیدن چگونگی به وجود آمدن ویچرها را نیز به میان آورده است.

این مجموعه تلویزیونی کوتاه وظایف سنگینی را بر دوش داشته که در ارائه تک تک آن‌ها ناتوان عمل کرده است. شخصیت‌های سریال برخلاف گرالت، ینیفیر، سیری و … از هیچ عمق و شخصیت‌پردازی مناسبی بهره نبرده‌اند و تنها ابزاری برای به تصویر کشیدن موضوعات بحث‌برانگیز و حاشیه‌ای این روزهای رسانه هستند که گویا تنها دلیل نتفلیکس از ساخت این مجموعه نیز دامن زدن به این مسائل بوده است.

این مجموعه فرعی در عمل چیز جدیدی برای ارائه نداشته و مملو از مشکلات ریز و درشت و حتی بعضاً توهین‌آمیزی شده که نه تنها در جذب مخاطبین جدید موفق عمل نخواهد کرد، بلکه طرفداران دنیای آندژی ساپکوفسکی را نیز کلافه کرده و ثابت می‌کند که چرا هنری کویل تصمیم به خروج از این فرنچایز گرفته است. گویا حماسه بزرگ این نویسنده لهستانی تنها یک بهانه یا ابزار برای نتفلیکس بوده تا با سوار شدن بر موج رسانه‌ها، کمی اعداد و ارقام برای خود جور کرده تا از این طریق دست به تبلیغات دهن پر کن بزند.

سریال The Witcher: Blood Origin شاید بتواند چند ساعت از وقت شما را صرف ماجراجویی‌های فانتزی و مبارزات نه چندان جذاب نماید اما به هیچ عنوان در عمق بخشیدن به دنیای ویچر و به تصویر کشیدن چگونگی خلق جنگجویان محبوب این فرنچایز موفق عمل نکرده و به بیان ساده، خودش هم نمی‌داند که باید چه چیزی را ارائه کند!

منبع: هالیوود ریپورتر

مجله خبری gsxr

خروج از نسخه موبایل