معرفی مزدا MX-30 R-EV، بازگشت پیشرانه وانکل در نقش ژانراتور!
معرفی مزدا MX-30 R-EV، بازگشت پیشرانه وانکل در نقش ژانراتور!
کراساوور برقی مزدا MX-30 R-EV به یک پیشرانه وانکل با ۷۴ اسب بخار قدرت مجهز شده که بهعنوان ژنراتور، برد خودرو را به ۶۰۰ کیلومتر افزایش میدهد.
پیشرانهٔ وانکل مزدا پس از یک دهه غیبت دوباره بازگشته است. البته این موتور در سینهٔ RX-7 جدیدی که همه خواستار آن بودیم قرار نگرفته بلکه مزدا در پاسخ به انتقادات از برد کم کراساوور الکتریکی MX-30، از موتور وانکل بهعنوان ژنراتور برای افزایش برد استفاده کرده است. این نسخهٔ جدید که MX-30 e-Skyactiv R-EV نام دارد و در نمایشگاه خودروی بروکسل رونمایی شده، در بهار آینده راهی بازار اروپا خواهد شد و سپس به ایالاتمتحده خواهد رسید.
باطری ۳۵.۵ کیلووات ساعتی نسخهٔ کنونی MX-30 تقریباً نصف باطریهایی ظرفیت دارد که امروزه در بسیاری از خودروهای الکتریکی میبینیم و طبق معیارهای مختلف بردی بین تنها ۱۷۰ تا ۲۰۰ کیلومتر را فراهم میکند. بااینحال، باطریهای نسخهٔ جدید R-EV حدود ۵۰ درصد کوچکتر بوده و برد ناچیز ۸۵ کیلومتری را برای این کراساوور ژاپنی به همراه دارد اما به لطف پیشرانهٔ بنزینی و باک سوخت ۵۰ لیتری، برد کلی خودرو به ۶۰۰ کیلومتر میرسد.
پیشرانهٔ وانکل این خودرو یک نمونهٔ تک روتاری ۸۰۰ سیسی است که ۷۴ اسب بخار قدرت تولید میکند. این موتور به لطف طراحی سادهتر، ابعاد جمعوجور و استفادهٔ گسترده از آلومینیوم، ۱۵ کیلوگرم سبکتر از موتور دو روتوری است که در RX-8 استفاده میشد. این پیشرانه زیر کاپوت و در کنار تک موتور الکتریکی MX-30 قرار میگیرد اما هیچ ارتباطی با چرخها ندارد. هرچند این کراساوور ژاپنی قابلیت شارژ سریع را دارد اما حداکثر ظرفیت شارژ آن تنها ۳۶ کیلووات ساعت است و ۲۵ دقیقه طول میکشد تا باطریها را کاملاً شارژ کند.
MX-30 R-EV در مقایسه با نسخهٔ تمام الکتریکی قدرت بیشتر و گشتاور کمتری دارد. در این نسخه قدرت از ۱۴۵ اسب بخار به ۱۶۶ اسب بخار افزایش پیدا کرده اما گشتاور از ۲۷۰ نیوتن متر به ۲۶۰ نیوتن متر کاهش یافته است. حداکثر سرعت خودرو نیز بدون تغییر و ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت باقی مانده است اما شتاب صفرتاصد از ۹.۷ ثانیه به ۹.۱ ثانیه بهبود پیدا کرده است. در MX-30 R-EV راننده امکان انتخاب از بین حالات معمولی، EV و شارژ را خواهد داشت و میتواند بهصورت دستی میزان شارژ باطری که میخواهد ذخیره نگه دارد را تنظیم کند. در این صورت، هر بار که سطح شارژ به میزان تعیینشده میرسد، پیشرانهٔ بنزینی بهطور خودکار وارد عمل میشود.
جالب اینکه قیمت این نسخهٔ جدید با MX-30 تمام الکتریکی یکسان است. در بریتانیا قیمت MX-30 R-EV از ۳۱,۹۹۵ پوند آغاز میشود و در بالاترین مدل که نسخهٔ تولید محدود Edition R است به ۳۷,۹۵۰ پوند میرسد.