هاست پرسرعت
خودرو

معرفی نسل جدید آئودی A5 سدان و آوانت؛ جایگزین A4

معرفی نسل جدید آئودی A5 سدان و آوانت؛ جایگزین A4

نسل جدید آئودی A5 سدان و استیشن برای جایگزینی با A4 تولید شده و دیگر خبری از نسخه‌های کوپه و کانورتیبل نخواهد بود.
معرفی نسل جدید آئودی A5 سدان و آوانت؛ جایگزین A4

اکستریم VX اکستریم VX

آئودی A4 پس از ۳۰ سال حضور در سبد محصولات ارباب حلقه‌ها، کنار رفته و جای خود را به A5 داده است. A5 که قبلاً شامل مدل‌های کوپه و کانورتیبل می‌شد، در نسل جدید خود به جایگزین A4 در نسخه‌های سدان استیشن تبدیل شده است. البته آئودی قصد دارد در نام‌گذاری محصولات خود، اعداد زوج را به خودروهای الکتریکی اختصاص دهد و در آینده A4 در قالب یک سدان الکتریکی بازخواهد گشت.

معرفی نسل جدید آئودی A5 سدان و آوانت؛ جایگزین A4

نسل جدید A5 اولین محصول آئودی است که روی پلت‌فرم جدید PPC این شرکت ساخته شده است. این پلت‌فرم از انتقال قدرت محرک جلو و چهارچرخ محرک و پیشرانه‌های درون‌سوز و هیبریدی پشتیبانی می‌کند و بعداً از آن در خودروهای دیگری مثل نسل جدید کراس‌اوور Q5 هم استفاده خواهد شد. پیشرانهٔ پایهٔ A5 جدید یک نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو با ۱۵۰ اسب بخار قدرت است که نیروی آن به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما امکان انتخاب نسخهٔ ۲۰۴ اسب بخاری این موتور هم با سامانهٔ چهارچرخ محرک وجود دارد. علاوه بر این، یک پیشرانهٔ ۲ لیتری توربودیزل با ۲۰۴ اسب بخار قدرت هم به‌صورت محرک جلو یا چهارچرخ محرک ارائه می‌شود.

معرفی نسل جدید آئودی A5 سدان و آوانت؛ جایگزین A4

A5 پایه در بازار آمریکا اما با یک موتور ۲ لیتری بنزینی توربو می‌شود که ۲۷۲ اسب بخار قدرت دارد و این نیرو را از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به هر چهارچرخ می‌فرستد. کسانی که خواهان قدرت بیشتری هستند اما باید سراغ نسخهٔ S5 با پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربو بروند که ۳۶۷ اسب بخار قدرت دارد. انتقال نیرو در این نسخه هم توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد اما S5 از دیفرانسیل کواترو اسپرت هم بهره می‌برد. این پیشرانه‌ها از سیستم هیبریدی خفیف هم بهره می‌برند که در دوره‌های کوتاه موقتی، ۲۴ اسب بخار قدرت اضافی را ارائه و امکان حرکت‌های سرعت پایین مثل پارک کردن را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند.

معرفی نسل جدید آئودی A5 سدان و آوانت؛ جایگزین A4

طی یک سال آینده یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی هم برای A5 ارائه خواهد شد. به گفتهٔ آئودی، در کنار این پیشرانه‌های قوی‌تر، روی سیستم تعلیق و فرمان خودرو هم اصلاحات زیادی انجام داده است. A5 جدید در آمریکا صرفاً به شکل سدان عرضه خواهد شد درحالی‌که در اروپا نسخهٔ استیشن هم ارائه می‌شود اما هیچ برنامه‌ای برای ساخت نسخه‌های کوپه و کانورتیبل وجود ندارد تا آئودی هیچ رقیبی برای ب‌ام‌و سری ۴ و مرسدس CLE در سبد محصولات خود نداشته باشد.

نسل جدید A5 در جلو از جلوپنجرهٔ عریضی استفاده می‌کند که توسط ورودی‌های هوای بزرگی احاطه شده است. در عقب هم چراغ‌های سراسری به همراه سر اگزوزهای واقعی جلب‌توجه می‌کند. برای این خودرو همچنین چراغ‌های OLED در نظر گرفته شده که از قابلیت نورپردازی پویا با هشت گزینهٔ قابل تنظیم مختلف بهره می‌برد. در عقب، پانل OLED می‌تواند به‌عنوان وسیله‌ای ارتباطی مورداستفاده قرار گیرد و از طریق اشکال مختلف رانندگان عقب را از خطرات پیش رو مطلع کند.

در داخل A5 شاهد فضایی بروز و چشمگیر هستیم که ویژگی اصلی آن یک صفحه‌نمایش لمسی ۱۴.۵ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی متصل به صفحه آمپر دیجیتالی ۱۱.۹ اینچی است. علاوه بر این، یک نمایشگر ۱۰.۹ اینچی هم برای سرنشین جلو قابل سفارش خواهد بود. در اینجا همچنین یک هدآپ دیسپلی قابل تنظیم هم وجود دارد که برای اولین بار امکان کنترل عملکردهای خودرو و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را هم فراهم می‌کند. به لطف افزایش فاصلهٔ محوری، کابین A5 جادارتر شده و حتی با وجود سقف شیب‌دار، سرنشینان عقب همچنان از فضای سر مناسبی بهره‌مند خواهند بود. درب صندوق نیز به شکل لیفت‌بک باز می‌شود که دسترسی به صندوق‌عقب را راحت‌تر خواهد کرد.

معرفی نسل جدید آئودی A5 سدان و آوانت؛ جایگزین A4

نسل جدید A5 و S5 هم‌اکنون در آلمان قابل سفارش هستند و در پایان سال جاری به دست خریداران خواهند رسید. قیمت پایهٔ این خودرو در نسخهٔ سدان از ۴۵,۲۰۰ یورو آغاز می‌شود که این رقم برای نسخهٔ استیشن حدود هزار یورو بیشتر خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۱ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا