هاست پرسرعت
خودرو

معرفی پیشرانه چهار سیلندر تویوتا و گک با سوخت آمونیاک بجای بنزین

معرفی پیشرانه چهار سیلندر تویوتا و گک با سوخت آمونیاک بجای بنزین

شرکت گک از پروتوتایپ پیشرانه‌ای رونمایی کرده که با آمونیاک کار می‌کند و ۱۶۱ اسب بخار قدرت دارد اما ۹۰ درصد کمتر از بنزین کربن تولید می‌کند.

شرکت چینی گک پروتوتایپ پیشرانه‌ای را معرفی کرده است که از آمونیاک مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند. این می‌تواند جایگزینی برای برق و هیدروژن در خودروهای آینده باشد. این پیشرانه که با همکاری تویوتا توسعه پیدا کرده، از صنایع دریایی الهام گرفته است که در حال بررسی آمونیاک به‌عنوان سوخت جایگزین دیزل برای کشتی‌های کانتینری هستند. به گفتهٔ گک، این پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر ۱۶۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند درحالی‌که کربن آن ۹۰ درصد کمتر از بنزین خواهد بود.

معرفی پیشرانه چهار سیلندر تویوتا و گک با سوخت آمونیاک بجای بنزین

هرچند این اولین پیشرانه‌ای نیست که برای کار با آمونیاک بجای بنزین ساخته شده اما اولین موتوری محسوب می‌شود که برای استفاده در خودروهای سواری در نظر گرفته شده است. این شرکت چینی برای توسعهٔ پیشرانهٔ مذکور چند مشکل مثل تولید نیتروژن ناشی از سوختن آمونیاک و افزایش فشار احتراق نسبت به بنزین را از سر راه برداشته است. آمونیاک ماده‌ای بسیار سمی است که بیشتر به‌عنوان کود مورداستفاده قرار می‌گیرد اما به دلیل قابلیت اشتعال، برای اهداف حمل‌ونقلی موردتوجه قرار گرفته است. این سوخت تقریباً نصف چگالی بنزین یعنی ۳.۶ کیلووات ساعت در هر لیتر انرژی دارد اما هنگام سوختن هیدروکربن یا CO2 تولید نمی‌کند.

معرفی پیشرانه چهار سیلندر تویوتا و گک با سوخت آمونیاک بجای بنزین

البته روش سنتی تولید آمونیاک مصرف انرژی بالایی دارد اما پیشرفت‌های اخیر امکان تولید آمونیاک سبز را در مقیاسی کوچک فراهم کرده است که از منابع انرژی تجدید پذیر استفاده می‌کند. بیش از دوسوم تولید سالانهٔ آمونیاک جهان به‌عنوان کود در کشاورزی استفاده می‌شود. از این ماده همچنین به‌عنوان گاز مبرد و همین‌طور در ساخت پلاستیک، منسوجات، مواد منفجره و آفت‌کش‌ها هم استفاده می‌شود.

معرفی پیشرانه چهار سیلندر تویوتا و گک با سوخت آمونیاک بجای بنزین

بااین‌حال، استفاده از آمونیاک به‌عنوان سوخت خطراتی به دنبال خواهد داشت زیرا مقداری از این ماده می‌تواند برای انسان کُشنده باشد. به همین دلیل، ازآنجایی‌که صنایع دریایی و کشتیرانی در جابجایی و توزیع موارد سمی تخصص دارند، آمونیاک را به‌عنوان سوخت موردبررسی قرار داده‌اند اما در بخش خودروهای سواری شرایط کاملاً متفاوت است. علاوه بر این، اگر آمونیاک در پیشرانه‌هایی استفاده شود که پرخوران نیستند یا نسبت تراکم پایینی دارند، نیتروژن زیادی تولید خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۸ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا