معرفی گرمکن کمربند ایمنی توسط ZF برای افزایش برد خودروهای برقی
معرفی گرمکن کمربند ایمنی توسط ZF برای افزایش برد خودروهای برقی
ZF کمربند ایمنی حرارتی را معرفی کرده که با کاهش مصرف انرژی برای گرم کردن سرنشینان، باعث افزایش ۱۵ درصدی برد خودروهای الکتریکی میشود.
خودروهای مدرن معمولاً به گرمکن صندلیها و غربیلک فرمان مجهز هستند اما ZF با معرفی گرمکن کمربندهای ایمنی پا را فراتر گذاشته است. به گفتهٔ این شرکت، تکنولوژی مذکور میتواند مصرف انرژی خودروهای الکتریکی در هوای سرد را کاهش دهد و درنتیجه باعث افزایش برد شود. کمربند حرارتی ZF برای تأمین گرمای یکنواخت بدن طراحی شده و بهتر است همراه با گرمکن صندلیها استفاده شود. این کمربندها بلافاصله پس از شروع رانندگی، با استفاده از حدود ۷۰ وات برق، حرارتی بین ۳۶ تا ۴۰ درجه ساطع و بدن سرنشینان را گرم میکند.
این سیستم انرژی موردنیاز برای گرمایش را در مقایسه با روش معمول یعنی بخاری کاهش خواهد داد زیرا بجای کل فضای کابین فقط روی بدن راننده و سرنشین تمرکز دارد. این صرفهجویی در مصرف انرژی در خودروهای الکتریکی مهمتر خواهد بود زیرا برخلاف خودروهای درونسوز که برای گرم کردن کابین از حرارت پیشرانه استفاده میکنند، در خودروهای الکتریکی انرژی بخاری از باطریها تأمین میشود؛ بنابراین، استفاده از این کمربندهای ایمنی، در آبوهوای سرد که بیشترین آسیب را به شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی میزند، میتواند برد را تا ۱۵ درصد افزایش دهد.
این یعنی خودرویی که در هوای سرد بردی ۳۲۰ کیلومتری دارد، در صورت استفاده از کمربندهای ایمنی حرارتی بجای بخاری معمولی، ۵۰ کیلومتر برد بیشتری خواهد داشت. همچنین خبر خوب اینکه رساناهای حرارت در ساختار کمربند ZF بافته میشوند و بنابراین این کمربندها خیلی ضخیمتر از نمونههای معمولی نخواهند بود. در همین حال، به گفتهٔ ZF، کمربند حرارتی مثل یک کمربند ایمنی معمولی رفتار میکند و خودروها برای تجهیز به آن نیاز به تغییری ندارند. علاوه بر این، سیستم گرمکن تداخلی با سیستم پیش کشندهٔ کمربند نخواهد داشت و درنتیجه تغییری در میزان ایمنی یا سطح حفاظت کمربندها ایجاد نخواهد کرد.
ZF نگفته است که آیا این تکنولوژی آمادهٔ تولید است و خودروسازان قصد دارند از آن استفاده کنند یا نه ولی ازآنجاییکه شرکتها به دنبال یافتن راههایی برای افزایش برد خودروهای خودرو هستند، انتظار میرود در آیندهٔ نزدیک شاهد ارائهٔ کمربندهای ایمنی حرارتی در خودروهای الکتریکی لوکس باشیم.