معرفی 5 فناوری جدید ZF؛ از خنککننده با پروپان تا ترمزهای برقی
معرفی 5 فناوری جدید ZF؛ از خنککننده با پروپان تا ترمزهای برقی
شرکت ZF جزو مشهورترین تأمینکنندگان قطعات خودروسازان تراز اول دنیاست و در این مقاله میخواهیم ۵ تکنولوژی جالب آن را معرفی کنیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
شرکتهای تولید کننده قطعات خودرویی در سالهای اخیر خلاقیتها و نوآوریهای زیادی داشتهاند و برگزاری یک نمایشگاه در نزدیکی دیترویت آمریکا فرصت بسیار خوبی برای آشنایی با این ایدههای جدید است. ما میخواهیم در مراسم مخصوص شرکت ZF که با نام رویداد نسل بعدی حملونقل برگزار شده به ۵ تکنولوژی جالب این شرکت بپردازیم.
موتور برقی EVSys800
اگر شما یک شرکت مشهور هستید که میخواهید موتور برقی بسیار جمعوجور لوسید را به شکلی دیگر ثبت حقوقی کنید، میتوانید سری به شرکت ZF بزنید چراکه این تأمینکننده مشهور خودرویی نیز تکنولوژی مشابهی را معرفی کرده است. در این موتور برقی سه ویژگی برجسته وجود دارد که ما را به یاد موتور لوسید میاندازد. اولین ویژگی سیمپیچهای استاتور متفاوت است که به عنوان یک قطعه تکی بکار رفته و نیاز به جوشکاریهای اضافی را از بین برده است. همین امر طول استاتور را ۱۵ درصد کاهش داده است. دومین موضوع خنککنندگی مستقیم اجزای داخلی موتور است که باعث میشود ۷۵ درصد ۳۶۹ اسب بخار قدرت موتور بهصورت مداوم ارائه شود. نهایتاً باید به چرخدنده سیارهای دوتایی اشاره کنیم که بهصورت محوری روی هم قرار گرفتهاند و این نوع طراحی باعث کاهش تعداد چرخدندهها و تفاوت سرعت چرخش شده است. این پیشرفتها باعث میشود موتور برقی EVSys800 شرکت ZF حدود ۲۵ درصد کوچکتر از نمونههای قبلی باشد و درعینحال تراکم گشتاور را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. با وزن ۷۴ کیلوگرمی، این موتور برقی ۴۰ کیلوگرم سبکتر از موتور تولید انبوه ۸۰۰ ولتی قبلی است.
پمپ گرمای پروپان ترماس
یکی دیگر از تکنولوژیهای جدید ZF پمپ گرمایی است که در کانسپت Evbeat (یک دستگاه پورشه تایکان) به نمایش گذاشته است. این قطعه از سیستم مدیریت گرمایی یکپارچهای سود میبرد که جزو پیچیدهترین سیستمهای توزیع خنککننده چند سوپاپه در دنیاست؛ اما باید دانست نوع خنککننده بکار رفته در سیستم ZF پروپان است. بله مادهای اشتعالپذیر که البته فقط به مقدار ۱۵۰ گرم در سیستم بکار رفته است. تمامی پروپان این سیستم داخل واحد کنترل ترماس مرکزی به گردش درمیآید. این سیستم که ابعادش به بزرگی یک توستر چهار اسلایس بزرگ است شامل بخار کننده و کندانسر خواهد بود و با کارایی بالای خود میتواند شعاع حرکتی خودروی برقی را در دماهای زیر صفر تا ۳۰ درصد افزایش دهد.
EPS برای اکسلهای لایو
تقریباً تمامی خودروهای مجهز به سیستم تعلیق جلوی مستقل و فرمان راک اند پینیون قبلاً به سیستم فرمان برقی EPS مجهز شدهاند اما سیستم تعلیق جلوی لایو اکسل نیازمند نوع متفاوتی از فرمان بوده و تاکنون نیز از سیستم هیدرولیکی در آنها به همراه پمپ برقی استفاده میشده است. تکنولوژی فرمان جدید ZF با موتور برقی و تنظیمات متفاوت میتواند نظرات را به خود جلب کند. این موتور در زمان گردش خودرو بین ۶۷۰ تا ۷۲۰ وات را فراهم میسازد و بنابراین نیازمند کابل نارنجی ضخیمی در حین استفاده از سیستمهای برقی ۱۲ ولت خواهد بود. ما این سیستم را در رانگلر تست کردیم و تحت تأثیر عملکرد آن قرار گرفتیم. این سیستم فرمان فضای کمتری را اشغال میکند هرچند واحد اصلی آن بزرگتر از فرمان هیدرولیک است. ZF میگوید این فرمان آماده تولید است و اگرچه هزینههای سختافزاری آن اندکی بالاتر خواهد بود اما فرایند مونتاژ راحتتری دارد.
سیستم فرمان با سیم در بی ام و سری ۵
از هر فردی که بپرسید بهترین احساس فرمان مربوط به چه خودرویی است جواب اکثر آنها بی ام و سری ۵ کد E39 سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳ خواهد بود. به همین خاطر است که ZF سیستم فرمان با سیم خود را در سری ۵ جدید به نمایش گذاشته است. این سیستم از تجهیزات راک اند پینیون استاندارد با کمک برقی استفاده میکند و یک موتور نیز در فرمان برای دریافت دستورات راننده نصب شده است. پس از آن کنترلگر مخصوصی دستورات راننده را به مجموعه فرمان منتقل کرده و گشتاور موتور نیز باقی کار را انجام میدهد. نهایتاً احساسی که از فرمان به دست راننده منتقل میشود بسیار بهتر خواهد بود. در یک پیست بسیار نرم و بدون دستانداز، فرمان خودرو عملکرد بینقصی خواهد داشت هرچند باید تستهای بیشتری روی این فرمان جدید صورت پذیرد.
ترمز با سیم Dry-Corner
ما قبلاً سیستم ترمز سنسیفای برمبو را تست کردهایم و حالا نوبت به ZF رسیده تا سیستم ترمز با سیم خود را روی کادیلاک لیریک به نمایش بگذارد. این سیستم دارای کنترل ترمز یکپارچه IBC است که دستورات راننده را از طریق gsxr ترمز جمعآوری کرده و دیگر شرایط خودرو همچون سرعت، وزن و… را در نظر میگیرد. در قدم بعدی این نیرو به نیروی دیگری تبدیل میشود که کار تبدیل بر عهده ترمزی الکترومکانیکی EMB است. احساس ترمز در کادیلاک لیریک کاملاً طبیعی است و این موضوع جزو نقاط قوت سیستم ترمز با سیم ZF خواهد بود. در نهایت باید گفت این سیستم آماده تولید است هرچند فعلاً بیانیهای در رابطه با همکاری ZF و خودروسازان جهت استفاده از ترمز با سیم منتشر نشده است.
مجله خبری gsxr