هاست پرسرعت
خودرو

مقایسه بی وای دی اتو ۳ با هیوندای کونا الکتریکی

مقایسه بی وای دی اتو ۳ با هیوندای کونا الکتریکی

برای انتخاب یک کراس‌اوور الکتریکی کوچک، گزینه‌های زیادی وجود دارد اما بی وای دی اتو ۳ می‌تواند یک گزینه جدی باشد. بیاییم این خودرو را با رقیبی به نام هیوندای کونا مقایسه کنیم.

خودروهای برقی به موضوعی داغ تبدیل شده‌اند. خواه‌ناخواه تا چند سال آینده همه تولیدات جدید خودروسازان از نوع الکتریکی یا لااقل هیبریدی خواهند بود. دولت‌ها نیز برنامه‌های تشویقی زیادی برای حمایت از خریداران خودروهای برقی و بدون آلاینده تدارک دیده‌اند. خوشبختانه امروزه مدل‌های مقرون‌به‌صرفه زیادی هم در بازارهای دنیا یافت می‌شوند.

هیوندای با مدل‌های برقی متنوعی مخصوصاً سری آیونیک شروعی طوفانی داشته اما هنوز مدل‌های قدیمی‌تری مثل کونا الکتریکی نیز وجود دارند که می‌توانند مورد توجه قرار گیرند. در سوی دیگر چینی‌ها نیز مخصوصاً بی وای دی با انبوهی از خودروهای تمام الکتریکی به بازار حمله کرده‌اند. یکی از خودروهای چشمگیر در این عرصه، BYD Atto 3 است.

بی وای دی اتو 3

بی وای دی اتو ۳ که قبلاً هم در gsxr آن را معرفی کرده‌ایم، یک تازه‌وارد جذاب است که می‌تواند حس کنجکاوی خریداران را تحریک کند. در سوی دیگر هیوندای کونا هم نیازی به معرفی ندارد و قبلاً کیفیت و قابلیت اطمینان خود را ثابت کرده است. در این کلاس در حال رشد، رقبای خوش قیمت دیگری مثل کیا نیرو و ام جی ZS برقی هم حضور دارند.

در نظر داشته باشید که محل تست و مقایسه این دو خودرو در استرالیا است و طبیعتاً قیمت‌ها با سایر مناطق دنیا متفاوت است. بیایید ببینیم که کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد.

بی وای دی مخفف عبارت Build Your Dreams یا رؤیاهایت را بساز است. عین همین شعار به‌جای لوگوی شرکت روی درب صندوق قرار گرفته است. این حکایت رشد شرکتی چینی است که زمانی باتری می‌ساخت و اکنون بزرگ‌ترین سازنده خودروهای الکتریکی این کشور است و حتی ساخته‌های آن به اروپا نیز صادر می‌شوند.

بی وای دی اتو 3

بی وای دی اتو ۳ اولین محصول برقی این شرکت است که وارد بازار استرالیا می‌شود. طراحی بدنه اتو ۳ محافظه‌کارانه، ساده و ماندگار است. تنها چراغ‌های به‌هم‌پیوسته عقب تا حدودی ماجراجویی طراح به شمار می‌روند. قطعاً کسی با دیدن این خودرو آزار نمی‌بیند و می‌توان آن را دوست‌داشتنی هم دانست.

با ورود به داخل کابین اما حس می‌کنید که وارد دنیای دیگری شده‌اید و گروه طراحان دیگری این قسمت را تکمیل کرده‌اند. تفاوت در فلسفه طراحی درون کابین با بیرون بدنه واضح است. طراحان کابین بدون واهمه از اجرای ایده‌های نوی خود دست به خلاقیت در جای‌جای خودرو زده‌اند. می‌توانیم رویکردی کلاسیک را در میان ایده‌های مدرن بیابیم. این نگاه پست‌مدرن با رنگ‌های سرد آبی و سفید، نمایشگر بزرگ ۱۲.۸ اینچی اطلاعات و سرگرمی دوار که هم به‌صورت افقی و هم عمودی می‌چرخد، هواکش‌های سیستم تهویه پره‌ای بسیار جالب، بلندگوهای خلاقانه روی درها و محل قرار دادن اشیا روی درها جلوه یافته است.

داخل کابین بی وای دی اتو 3

طراحی کاملاً مینی مالیستی است و سطوح مختلف ذوزنقه‌ای و عناصر زاویه‌دار  که این روزها محبوب شده‌اند و روکش‌های چرم‌مانند و نرم و همچنین نوعی فوم منفذ دار در روکش‌ها به کار گفته شده‌اند. در زیر کنسول وسط و زیر شیفتر یک فضای ذخیره‌سازی قرار دارد و یک پورت ۱۲ ولتی نیز به چشم می‌خورد.

ردیف دوم نیز فضای زیادی دارد و با اینکه این خودرو کمی از تویوتا rav4 کوتاه‌تر است اما فضای پا و سر فوق‌العاده‌ای دارد. البته سرنشینان بلندقد در ردیف اول احتمالاً با مشکل سقف کوتاه ناشی از سانروف پانوراما مواجه شوند. فضای بار نیز ۴۳۴ لیتر اعلام شده که مناسب ارزیابی می‌شود.

به‌عنوان یک SUV متوسط با ۴۴۵۵ میلی‌متر طول و ۱۸۷۵ میلی‌متر عرض برای ۵ سرنشین جای کافی وجود دارد. با قیمت پایه ۴۴ هزار دلار استرالیا هم این یکی از ارزان‌ترین خودروهای الکتریکی در دسترس محسوب می‌شود. بی وای دی به‌زودی نسخه‌های سدان و شاسی‌بلند خود را نیز به این اتومبیل اضافه خواهد کرد تا با دست پرتری در بازار حضور یابد.

اتو ۳ یک نسخه با باتری ۵۰ کیلووات ساعتی با برد ۳۲۰ کیلومتری دارد اما نسخه برد بلند آن از باتری‌های ۶۰ کیلووات ساعتی و برد ۲۰ کیلومتری بهره می‌برد. این امتیاز تنها با پرداخت ۳ هزار دلار بیشتر حاصل می‌شود و به نظر می‌رسد که ارزشش را دارد.

بی وای دی اتو 3

ازنظر ویژگی‌های برجسته، بی وای دی اتو ۳ به‌صورت استاندارد از تجهیزاتی چون درب عقب برقی، رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی، ورود و استارت بدون کلید، پد شارژ بیسیم، روکش چرم مصنوعی و سانروف پانوراما استفاده می‌کند. Atto 3 هنوز تست تصادف استرالیا را نگذرانده اما تعداد زیادی از تجهیزات ایمنی برای آن در نظر گرفته شده است. کروز کنترل تطبیقی، هفت کیسه هوا شامل یک ایربگ مرکزی، هشدار برخورد از جلو، هشدار برخورد از عقب، هشدار خروج از خط، هشدار ترافیک متقاطع و همچنین ترمز اضطراری خودکار ازجمله این تجهیزات‌اند. این خودرو در آزمون تصادف یورو NCAP توانسته ۵ ستاره ایمنی را از آن خود نماید.

مقایسه بی وای دی اتو ۳ با هیوندای کونا الکتریکی

بی وای دی اتو ۳  از شارژر ۱۰۰ واتی مشابه برخی رقبا بی‌بهره است. البته شارژر ۸۰ واتی هنوز هم گزینه مناسبی است و البته احتمالاً بیشتر خریداران از همان شارژر دیواری ۷ کیلوواتی خانگی استفاده کنند.

بی وای دی اتو 3

رانندگی با اتو ۳ با تعلیق نرم، فرمان برقی و دید مناسب، راحت است. هرچند وقتی ظرفیت تکمیل باشد سیستم تعلیق با کمبود میرایی موجه می‌شود. عملکرد موتور ۱۵۰ کیلوواتی و ۳۱۰ نیوتن متری هم کاملاً بی‌صدا و پاسخگو و به‌طور شگفت‌آوری تندوتیز است. به ادعای بی وای دی، شتاب این خودرو تنها ۷ ثانیه است.

در سوی دیگر میدان هیوندای کونا هم دارای دو نسخه استاندارد با باتری ۳۹.۲ کیلووات ساعتی و extended است. هیوندای ادعا می‌کند این خودرو ۱۴.۳ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر انرژی مصرف می‌کند. این مقدار خوبی است و حتی می‌تواند بهتر هم باشد. تست رانندگی در استرالیا نشان داد که می‌توان در یک رانندگی شهری به برد ۳۳۳ کیلومتری در برابر ۳۰۵ کیلومتر ادعایی هیوندای دست یافت.

مقایسه بی وای دی اتو ۳ با هیوندای کونا الکتریکی

قیمت پایه کونا الکتریکی ۵۴ هزار دلار استرالیا است. نسخه استاندارد حدود ۱۰ هزار دلار استرالیا ارزان‌تر از مدل اکستندد با قیمت حدود ۶۴ هزار دلاری است بنابراین خرید نسخه برد کوتاه‌تر مقرون‌به‌صرفه‌تر است. مدل استاندارد کونا هم مجهز به سیستم صوتی هارمن کاردون با ۸ بلندگو، فرمان و صندلی‌های با روکش چرمی و کلید هوشمند با استارت دکمه‌ای است.

مقایسه بی وای دی اتو ۳ با هیوندای کونا الکتریکی

طراح کونا در ابتدا ساختارشکن‌تر به نظر می‌رسید اما این روزها دیگر خیلی عادی شده است. احتمالاً این طراحی تا چند سال آینده خسته‌کننده هم خواهد شد. با این وجود کونا در طراحی بدنه اسپرت تر و مد روز نشان می‌دهد. چراغ‌های باریک، خطوط عمیق روی گلگیرها و برجستگی‌های روی بدنه عناصر برجسته طراحی کونا محسوب می‌شوند.

مقایسه بی وای دی اتو ۳ با هیوندای کونا الکتریکی

درون کابین با تمی تیره و غالباً پلاستیکی پوشیده شده و کاملاً معمولی  است. دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی یکی به‌عنوان سیستم اطلاعات و سرگرمی و دیگری به‌عنوان نمایشگر پشت آمپر استفاده می‌شود. استفاده از دکمه‌های فیزیکی برای تهویه  هم یک ویژگی مثبت است که کارها را آسان می‌کند.

مقایسه بی وای دی اتو ۳ با هیوندای کونا الکتریکی

خوشبختانه فضاهای ذخیره‌سازی زیادی تعبیه شده‌اند و ارگونومی و استفاده از لوازم راحت است. هرچند دسترسی به برخی فضاها مخصوصاً زیر کنسول مرکزی دشوار است. نکته منفی این است که معماری کونا برای خودروهای بنزینی، هیبریدی و برقی مشترک است و قرار گرفتن باتری‌ها در کف باعث شده تا فضای پا  تحت تأثیر قرار گیرد. هرچند فضای سر برای اکثر افراد کفایت می‌کند. حجم بار هم ۳۳۲ لیتر است که برای افزایش آن به ۱۱۱۴ لیتر باید صندلی‌ها را خواباند. در کونای الکتریکی نباید به دنبال لاستیک زاپاس باشید زیرا جای خود را به یک کیت پنچرگیری مختصر داده است.

هیوندای کونا در سال ۲۰۱۷ توانست ۵ ستاره ایمنی از ANCAP کسب کند. مدل‌های برقی نیز از به‌روزرسانی‌های ایمنی زیادی برخوردار شده‌اند. جدیدترین فناوری‌های ایمنی فعال با نام هیوندای اسمارت سنس شامل نظارت بر نقاط کور، هشدار توجه راننده، ترمز اضطراری خودکار مبتنی بر دوربین و رادار، حفظ خودرو بین خطوط جاده، کروز کنترل تطبیقی  است. بعلاوه ۶ ایربگ نیز در این خودرو برای پوشش همه سرنشینان جاسازی شده‌اند.

کونا در محدوده استاندارد، سواری دلپذیری دارد. این خودرویی چابک و سبک است که رانندگی با آن جذاب است. موتور نصب شده در جلو ۱۰۰ کیلووات قدرت و ۳۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب اولیه بسیار خوب بوده و هرچند قابل مقایسه با بزرگانی چون تسلا نیست اما کاملاً کسانی که برای نخستین بار خودروی برقی را تجربه می‌کنند، غافلگیر می‌کند. وسوسه‌انگیز است که هر بار که از چراغ قرمز فاصله می‌گیرید، gsxr گاز را تا انتها فشار دهید اما این کار هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده به‌زودی باتری شما را خالی خواهد کرد. بنابراین برای حفظ برد خودرو باید از رانندگی تهاجمی پرهیز کنید و این موضوع فعلاً برای همه خودروهای برقی صدق می‌کند.

شارژر استاندارد کونا ۷.۷ کیلوواتی بوده و ۴ ساعت برای شارژ ۰ تا ۸۰ درصدی باتری‌ها زمان نیاز دارد. اگر هم از سوکت معمولی خانه استفاده کنید نیاز به ۱۳ ساعت زمان برای شارژ دارید.

بی وای دی اتو ۳ بخریم یا هیوندای کونا برقی؟

خوب برای ما در ایران که چنین سؤالی فعلاً موضوعیت ندارد. اما اگر در موقعیت انتخاب قرار گرفتید مثلاً واردات خودروهای برقی به مناطق آزاد اجرایی شد، می‌توانید از این ارزیابی استفاده کنید. هیوندای برندی است که با سابقه‌ای طولانی، قابلیت اعتماد بیشتری در مشتریان ایجاد کرده است. اما BYD با ویژگی‌های جذابی چون قیمت پایین‌تر، قدرت بیشتر، امکاناتی وسوسه‌انگیز مثل سقف پانوراما و طراحی داخلی برنده این رقابت خواهد بود.

امیدواریم که پای این خودروها و بهتر از این‌ها هر چه سریع‌تر به بازار ایران نیز باز شود.

 

منبع

drive.com.au

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا