مقایسه جامع آریزو 8 با رقبای هم قیمت در بازار ایران

مقایسه جامع آریزو 8 با رقبای هم قیمت در بازار ایران
آریزو ۸ یکی از جدیدترین و خاصترین سدان های چینی بازار ایران است که میخواهیم آن را با رقبای هم قیمت خود مقایسه کنیم.
بیشک شرکت چری جزو قدیمیترین برندهای چینی حاضر در کشورمان است و در طی چند دهه اخیر رشد فوقالعادهای را تجربه نموده است. مدیران خودرو که وظیفه مونتاژ محصولات چری را بر عهده دارد در سالهای گذشته زیر برند جدیدی با نام فونیکس را برای ارائه رده جدیدی از خودروهای سطح بالاتر و لوکستر خود تأسیس نموده و یکی از جدیدترین محصولات آن نیز سدان آریزو ۸ است. با اینکه کراس اورها و شاسیبلندها طرفداران زیادی در کشورمان دارند اما سدان ها نیز همچنان فروش خوبی را تجربه میکنند و عرضه سدان بزرگتر آریزو ۸ بر این موضوع صحه میگذارد. در نبود برندهای مطرحی همچون تویوتا، کیا و هیوندای، فونیکس آریزو ۸ با موتور پرقدرت و تجهیزات فراوان میتواند نظر مشتریان را به خود جلب کند.
مقایسه جامع آریزو ۸ با رقبای هم قیمت در بازار ایران
اکثر خانوادهها به دنبال سدان های متوسط و بزرگ هستند و با توجه به اینکه خودروهایی همچون تویوتا کمری وارداتی با قیمت بسیار بالاتری عرضه میشوند بنابراین عرضه آریزو ۸ به بازار میتواند برگ برنده این برند چینی باشد. از طرف دیگر برخی افراد انتخاب خودروهای کارکرده و دستدوم همچون تالیسمان و اپتیما را به مصلحت خود نمیدانند و علاقهای به دردسرهای خاص خودروهای دستدوم ندارند و بازهم در اینجا وجود سدان متوسط و بزرگی همچون آریزو ۸ میتواند پاسخگوی نیازهای آنها باشد. ما در این مقاله آریزو ۸ را با رقبای صفرکیلومتر و همچنین دستدوم مقایسه خواهیم کرد تا راهنمای خرید جامعی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
مقایسه آریزو ۸ با تیگو ۸ پرو مکس
اساساً مقایسه یک سدان و یک شاسیبلند با یکدیگر اشتباه است اما با توجه به اینکه افراد زیادی در دوراهی خرید سدان یا شاسیبلند فونیکس قرار دارند بنابراین اولین مقایسه را بین آریزو ۸ و تیگو ۸ پرو مکس انجام دادهایم مخصوصاً اینکه اشتراکات زیادی بین دو خودرو وجود دارد.
مشخصات فنی و موتور
هم آریزو ۸ و هم تیگو ۸ پرو مکس از موتور ۲ لیتری توربوی GDI استفاده میکنند. قدرت و گشتاور تولیدی این موتور از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر راهی چرخها میشود. در جدول زیر میتوانیم مشخصات فنی هر دو خودرو را مشاهده کنیم.
آریزو ۸ | تیگو ۸ پرو مکس | |
حجم موتور (سیسی) | ۲۰۰۰ GDI | ۲۰۰۰ GDI |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر خطی | ۴ سیلندر خطی |
جعبهدنده | ۷ سرعته دوکلاچه تر | ۷ سرعته دوکلاچه تر |
حداکثر قدرت (اسب بخار) | ۲۵۴ | ۲۵۴ |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) | ۳۹۰ | ۳۹۰ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۷۸۰/۱۸۴۳/۱۴۶۹ | ۴۷۲۲/۱۸۶۰/۱۷۴۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۹۰ | ۲۷۱۰ |
سیستم انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو | چهار چرخ محرک |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۵۳۹ | ۱۷۱۲ |
ظرفیت فضای بار (لیتر) | ۳۶۰ | ۱۱۷۹/۲۱۰۱ |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | ۶.۸ | ۷.۹ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر (ثانیه) | ۷.۶ | ۸.۱ |
سیستم تعلیق جلو/عقب | مک فرسون/مولتی لینک | مک فرسون/مولتی لینک |
همانطور که دیده میشود قوای محرکه هر دو خودرو مشابه یکدیگر است اما قدرت آریزو ۸ به چرخهای جلو و قدرت موتور تیگو ۸ پرو مکس به تمامی چرخها منتقل میشود. با توجه به وزن پایینتر سدان فونیکس، شتاب گیری آریزو ۸ سریعتر انجام میشود و لذت رانندگی بهتری دارد. با توجه به ویژگیهای سدان ها، آریزو ۸ در جادههای پر پیچ و خم عملکرد بهتری خواهد داشت درحالیکه تیگو ۸ پرو مکس به دلیل ارتفاع بیشتر از سطح زمین خصیصههای یک شاسیبلند همچون حرکات عرضی بیشتر در بدنه را تجربه خواهد کرد؛ بنابراین اگر لذت رانندگی اولویت بالاتری برای شما دارد آریزو ۸ گزینه بهتری است اما اگر به دنبال تسلط بیشتر بر جاده و فضای بار و کابین بیشتری هستید شاید تیگو ۸ پرو مکس انتخاب مناسبتری باشد.
طراحی ظاهری و کیفیت ساخت
آریزو ۸ را میتوان جدیدترین و بهترین سدان چری دانست که ابعاد بزرگتری دارد و نظرات را کاملاً به خود جلب میکند. در بخش جلوی خودرو جلوپنجره خاص چری به همراه تریم کرومی دیده میشود که ظاهری لوکس برای این خودرو ایجاد کردهاند. نمای جانبی آریزو ۸ سادگی خاصی دارد اما بهترین بخش طراحی این خودرو را میتوان نمای عقب دانست که ترکیبی از عناصر لوکس و اسپرت با یکدیگر است. در مجموع طراحی ظاهری آریزو ۸ به دلیل جدیدتر بودن نسبت به تیگو ۸ پرو مکس بیشتر جلبتوجه میکند درحالیکه شاسیبلند فونیکس نیز به خاطر ابعاد خود ابهت خاصی دارد. هر دو خودرو از نظر طراحی پیشرفت فوقالعاده چینیها را به نمایش میگذارند. از نظر کیفیت ساخت نیز تفاوت چشمگیری بین دو خودرو وجود ندارد اما شاید بتوان آریزو ۸ را از این نظر اندکی برتر دانست. فضای داخلی دو خودرو نیز کاملاً جادار و مناسب خانوادههاست اما فضای بار تیگو ۸ پرومکس به دلیل امکان خواباندن صندلیها فضای بسیار بیشتری را فراهم میسازد.
امکانات و فناوریها
آریزو ۸ عنوان لوکسترین سدان مونتاژی ایران را یدک میکشد و طبیعی است که لیست بلندبالایی از تجهیزات و فناوریها را ارائه کند. تیگو ۸ پرو مکس نیز با دست پر در میدان حاضر است. اشاره به تمامی امکانات دو خودرو از حوصله این مطلب خارج است اما از جمله شاخصترین ویژگیهای آریزو ۸ میتوان به رادار نقطه کور، رادار هشدار خروج از پارک، ترمز اضطراری، رادار حرکت بین خطوط اضطراری، رادار هشدار خروج از لاین، کروز کنترل تطبیقی، ترمز خودکار اضطراری، هشدار برخورد از عقب، شارژ بیسیم گوشی همراه، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور باران، کنترل فشار باد تایرها، چراغهای LED، سنسور نور، پدل شیفتر، نمایشگر دوگانه ۲۴.۶ اینچی، اندروید اتو و اپل کارپلی، ۱۲ بلندگو، حالتهای مختلف رانندگی، گرمکن و سردکن صندلیها، سیستم فرمان صوتی، سقف برقی ۲ حالته و… اشاره کرد. تقریباً همه این تجهیزات در تیگو ۸ پرو مکس نیز وجود دارند.
قیمت و ارزش خرید
در جدول زیر قیمت تقریبی کارخانه و بازار هر دو خودرو درج شده است:
قیمت درب کارخانه | قیمت بازار (تومان) | |
آریزو ۸ | حدود ۲.۵ میلیارد تومان | حدود ۳ میلیارد تومان |
تیگو ۸ پرو مکس | حدود ۳.۳ میلیارد تومان | حدود ۳.۶ میلیارد تومان |
همانطور که مشخص است تفاوت قیمت قابلتوجهی بین دو خودرو وجود دارد. با توجه به اینکه هر دو خودرو از قوای محرکه یکسان استفاده میکنند و تجهیزات مشابهی نیز دارند بنابراین ارزش خرید آریزو ۸ بسیار بالاتر خواهد بود. در واقع خرید تیگو ۸ پرو مکس فقط زمانی توجیه دارد که علاقه مفرطی به شاسیبلندها داشته باشید در غیر این صورت پرداخت چند صد میلیون تومان بیشتر برای خودرویی با موتور و گیربکس و تجهیزات یکسان با آریزو ۸ منطقی نخواهد بود. جهت اطلاع از قیمت آریزو ۸ می توانید به صفحه آن در gsxr مراجعه کنید.
نقاط قوت و ضعف آریزو ۸ و تیگو ۸ پرو مکس
اشتراکات زیادی بین آریزو ۸ و تیگو ۸ پرو مکس وجود دارد و طبیعی است که نقاط قوت و ضعف هر دو نیز شبیه به یکدیگر باشد. از جمله نقاط قوت آریزو ۸ میتوان به طراحی زیبا، فضای کابین مطلوب، امکانات و تجهیزات فراوان، موتور پرقدرت و همچنین گیربکس دوکلاچه کارا اشاره کرد. در مقابل نقاط ضعفی همچون محدودیتهای تأمین قطعات و خدمات پس از فروش، حساسیت موتور به بنزین و بازار خرید و فروش نه چندان پررونق نیز وجود دارد. همین موارد تا حد زیادی درباره تیگو ۸ پرو مکس نیز صدق میکنند. توصیه میکنیم اگر فرم بدنه سدان یا شاسیبلند برای شما تفاوتی ندارد و میخواهید از خودرو به مدت چند سال استفاده کنید آریزو ۸ گزینه بهتری خواهد بود.
مقایسه آریزو ۸ با رنو تالیسمان
فرانسویها در تولید سدان های لوکس و سطح بالا همواره با مشکل مواجه بودهاند اما شاید یکی از برجستهترین تلاشهای آنها در سالهای اخیر رنو تالیسمان باشد که در کشورمان نیز با استقبال زیادی مواجه شد. این خودرو از سال ۲۰۱۶ راهی بازار کشورمان شد هرچند اوج فروش آن یک سال بعد بود. در حال حاضر تالیسمان بهصورت صفرکیلومتر وجود ندارد اما مدلهای کارکرده آن در بازه قیمتی تقریباً مشابه آریزو ۸ خرید و فروش میشوند.
مشخصات فنی و موتور
رنو تالیسمان از موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتون متر گشتاور استفاده میکند. این نیرو از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه راهی چرخها میشود. با اینکه تالیسمان قدرت کمتری نسبت به آریزو ۸ دارد اما به خاطر وزن کمتر و هماهنگی بالای قوای محرکه در حدود ۷.۷ ثانیه از سکون به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد؛ بنابراین از نظر تواناییهای حرکتی هر دو خودرو رقابتی فشرده با یکدیگر خواهند داشت.
آریزو ۸ | رنو تالیسمان | |
حجم موتور (سیسی) | ۲۰۰۰ GDI | ۱۶۰۰ سیسی توربو |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر خطی | ۴ سیلندر خطی |
جعبهدنده | ۷ سرعته دوکلاچه تر | ۷ سرعته دوکلاچه |
حداکثر قدرت (اسب بخار) | ۲۵۴ | ۱۹۰ |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) | ۳۹۰ | ۲۶۰ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۷۸۰/۱۸۴۳/۱۴۶۹ | ۴۸۴۸/۱۸۷۰/۱۴۶۳ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۹۰ | ۲۸۰۸ |
سیستم انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۵۳۹ | ۱۴۴۴ |
ظرفیت فضای بار (لیتر) | ۳۶۰ | ۶۰۸ |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | ۶.۸ | ۶.۲ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر (ثانیه) | ۷.۶ | ۷.۷ |
سیستم تعلیق جلو/عقب | مک فرسون/مولتی لینک | مک فرسون/نیمهمستقل |
همانطور که مشخص است تالیسمان علیرغم قدرت و گشتاور کمتر نسبت به آریزو ۸ تواناییهای حرکتی مشابهی دارد. سواری تالیسمان نیز خیلی راحت نیست و از کوبش سیستم تعلیق در بخش عقب نمیتوان چشمپوشی کرد. در حقیقت علیرغم تمامی موارد مثبت یاد شده درباره تالیسمان، بسیاری از افراد به دلیل تعلیق خشک این خودرو به سراغ گزینههای دیگر در بازار میروند.
طراحی ظاهری و کیفیت ساخت
پیش از این درباره آریزو ۸ صحبت کردیم و گفتیم که به عنوان یکی از جدیدترین سدان های چری طراحی جذابی دارد و کاملاً از سایر محصولات این برند متمایز میشود. تالیسمان نیز علیرغم اینکه چندین سال قبل طراحی شده اما همچنان از طراحی گیرا و زیبایی سود میبرد و در میان خیل عظیم خودروهای وارداتی بازهم جلبتوجه میکند. طراحی آریزو ۸ همچنان ریشههای چینی خود را به نمایش میگذارد درحالیکه عناصر طراحی اروپایی در تالیسمان مشهود هستند؛ بنابراین میتوان گفت طراحی آریزو ۸ برجستهتر است اما شاید زودتر از طراحی تالیسمان از مد بیفتد. از نظر ابعاد نیز تفاوت زیادی بین دو خودرو وجود ندارد و در کابین آنها ۴ نفر بزرگسال به راحتی جای میگیرند اما مشکل تالیسمان در این بخش را میتوان فضای محدودتر سر در بخش عقب کابین دانست. البته برتری اصلی تالیسمان به فضای بار چشمگیر آن مربوط میشود که بسیار بیشتر از فضای بار آریزو ۸ است. نهایتاً باید به کیفیت متریال و مونتاژ اشاره کنیم که در این بخش تالیسمان دست برتر را خواهد داشت.
امکانات و فناوریها
با توجه به جدیدترین بودن آریزو ۸، این خودرو در بخش امکانات و تجهیزات برتر از تالیسمان خواهد بود. سدان فرانسویها در دو تیپ E2 و E3 وارد کشورمان شد و تیپ E3 مجهزترین آنها بود اما حتی در این نسخه نیز خبری از کروز کنترل هوشمند، دوربین ۳۶۰ درجه، کنترل حرکت در سرازیری، رادارهای تصادف و تغییر لاین، ترمز اضطراری هوشمند، پدل شیفتر و… نیست؛ بنابراین در این بخش برتری با آریزو ۸ است.
قیمت و ارزش خرید
قیمت آریزو ۸ و رنو تالیسمان در جدول زیر درج شده اما باید دانست قیمت مدلهای کارکرده تالیسمان بسته به میزان کارکرد، وضعیت بدنه و فنی و… متفاوت خواهد بود و ما قیمت متوسط را برای آن ذکر کردهایم.
قیمت درب کارخانه | قیمت بازار (تومان) | |
آریزو ۸ | حدود ۲.۵ میلیارد تومان | حدود ۳ میلیارد تومان |
رنو تالیسمان | – | حدود ۳.۲ میلیارد تومان |
قیمت دو خودرو در بازار تقریباً به یکدیگر نزدیک است ولی آنچه تفاوت اصلی را ایجاد میکند صفرکیلومتر و کارکرده بودن آنهاست. اگرچه تالیسمان خودرویی اروپایی با موتوری قوی و کممصرف و طراحی زیباست اما چندین سال از زمان تولید آن میگذرد و بنابراین ریسکهای یک خودروی کارکرده را به همراه دارد. اگر علاقهای به مالکیت خودروی دستدوم ندارید و برند و پرستیژ آن نیز برای شما مهم نیست آریزو ۸ گزینه بهتری خواهد بود اما اگر به برند و اصالت آن اهمیت میدهید و فضای بار بیشتری نیز میخواهید رنو تالیسمان ارجحتر خواهد بود هرچند که تجهیزات کمتری نسبت به رقیب چینی خود دارد.
نقاط قوت و ضعف آریزو ۸ و رنو تالیسمان
با توجه به اینکه رنو تالیسمان از موتور توربو استفاده میکند بنابراین به کیفیت بنزین مورد استفاده حساس است. همچنین محدودیتهایی از نظر خدمات و تأمین قطعات آن نیز وجود دارد و به این مورد باید سیستم تعلیق خشک را نیز افزود. در مقابل باید گفت تالیسمان موتوری پرقدرت و کممصرف دارد و طراحی آن همچنان زیباست. نقاط قوت آریزو ۸ نیز شامل موتور پرقدرت، طراحی زیبا، امکانات زیاد و… است اما موتور حساس به بنزین، گرانی قطعات و لوازم و محدودیتهای تأمین قطعات را نیز باید به لیست نقاط ضعف آریزو ۸ افزود.
مقایسه آریزو ۸ با گک امپو
یکی از پر سر و صداترین خودروهای وارداتی چند سال اخیر به کشورمان گک امپو GAC Empow است که به لطف طراحی جسورانه و قوای محرکه پرقدرت طرفداران زیادی را پیدا کرده است. امپو توسط راسا موتور وارد کشور شده و در بازه قیمتی مشابه با آریزو ۸ قرار میگیرد.
مشخصات فنی و موتور
امپو از موتور ۱.۵ لیتری توربو با ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتون متر گشتاور استفاده میکند و صفر تا صد ۷ ثانیهای دارد. از نظر تواناییهای حرکتی امپو میتواند آریزو ۸ را کاملاً به چالش بکشد و حتی برتر از آن ظاهر شود.
آریزو ۸ | گک امپو | |
حجم موتور (سیسی) | ۲۰۰۰ GDI | ۱۵۰۰ سیسی GDI |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر خطی | ۴ سیلندر خطی |
جعبهدنده | ۷ سرعته دوکلاچه تر | ۷ سرعته دوکلاچه تر |
حداکثر قدرت (اسب بخار) | ۲۵۴ | ۱۶۷ |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) | ۳۹۰ | ۲۷۰ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۷۸۰/۱۸۴۳/۱۴۶۹ | ۴۷۰۰/۱۸۵۰/۱۴۳۲ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۹۰ | ۲۷۳۶ |
سیستم انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۵۳۹ | ۱۴۰۰ |
ظرفیت فضای بار (لیتر) | ۳۶۰ | ۵۴۳ |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | ۶.۸ | ۶ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر (ثانیه) | ۷.۶ | ۷ |
سیستم تعلیق جلو/عقب | مک فرسون/مولتی لینک | مک فرسون/مولتی لینک |
با وجود اینکه امپو از موتوری کمحجمتر و ضعیفتر از آریزو ۸ استفاده میکند اما به دلیل اختلاف وزن قابلتوجه و خصیصههای اسپرت تر خود در بحث شتاب دست برتر را دارد. در واقع این خودرو را میتوان سدانی اسپرت تر و مناسب خریداران جوانتر دانست درحالیکه آریزو ۸ خودرویی خانوادگیتر و لوکستر است. شباهت زیادی از نظر گیربکس و سیستم تعلیق بین دو خودرو وجود دارد و جالب اینکه راسا موتور ادعا میکند امپو علیرغم شتاب بهتر مصرف سوخت کمتری دارد هرچند هر دو خودرو در شرایط واقعی بیش از آنچه اعلام شده سوخت را مصرف میکنند.
طراحی ظاهری و کیفیت ساخت
تفاوتهای دو خودرو از طراحی ظاهری آنها نیز پیداست بهطوریکه آریزو ۸ با تریم کروم بدنه و خطوط روان آن سعی داشته محصولی خانوادگیتر باشد درحالیکه گک امپو طراحی تهاجمی و جسورانهای دارد و کاملاً باب میل جوانترها از کار درآمده است. وجود کیت اسپرت بدنه نیز روی این موضوع تأکید دارد. البته علیرغم ظاهری اسپرت تر، امپو فضای بار بیشتری را ارائه میکند هرچند از نظر فضای داخل کابین شرایط دو خودرو تا حدی شبیه یکدیگر است و شاید حتی آریزو ۸ جادارتر به نظر برسد. کیفیت ساخت دو خودرو نیز تفاوت شگرفی با یکدیگر ندارد.
امکانات و فناوریها
چینیها این روزها با دست پر در بازارهای جهانی و ایران حاضر میشوند و هر دو خودرو کاملاً خریداران را راضی میکنند. از کروز کنترل و رادارهای تطبیقی گرفته تا سیستمهای ایمنی و نیمه خودران، همه و همه در دو خودرو وجود دارند. به لیست تجهیزات دو خودرو باید پشت آمپرهای دیجیتالی، سانروف بزرگ، گرمکن و سردکن صندلیها و… را نیز افزود؛ بنابراین از این نظر برتری خاصی وجود ندارد و آریزو ۸ و گک امپو تقریباً در یک رده قرار دارند.
قیمت و ارزش خرید
در جدول زیر قیمت آریزو ۸ و گک امپو درج شده است:
قیمت درب کارخانه | قیمت بازار (تومان) | |
آریزو ۸ | حدود ۲.۵ میلیارد تومان | حدود ۳ میلیارد تومان |
گک امپو | حدود ۲.۳ میلیارد تومان | حدود ۲.۹ میلیارد تومان |
دو خودرو اختلاف قیمت چندانی با یکدیگر ندارند و این موضوع قضاوت را سختتر میکند. اگر به دنبال خودرویی با طراحی اسپرت و جوانپسند هستید گک امپو گزینه بهتری است اما در صورتی که سدانی خانوادگی و لوکستر میخواهید بیشک باید آریزو ۸ را انتخاب کنید.
نقاط قوت و ضعف آریزو ۸ و گک امپو
پیش از این به نقاط قوت و ضعف آریزو ۸ اشاره شد و حالا بد نیست نکات مثبت و منفی گک امپو را نیز ذکر کنیم. موتور پرقدرت با راندمان مطلوب، طراحی جذاب و جوانپسند، تجهیزات رفاهی و ایمنی کامل و فضای بار جادار جزو نقاط قوت این خودرو هستند درحالیکه خدمات پس از فروش محدود، لوازمیدکی کمیاب و برند ناشناختهتر در بازار را میتوان جزو نقاط منفی امپو دانست.
مقایسه آریزو ۸ با هونگچی H5
هونگچی با اینکه جزو برندهای قدیمی چینی است و عموماً محصولاتی لوکس و مخصوص مقامات این کشور را تولید میکند اما در کشور ما شناخته شده نیست هرچند بهمن موتور میخواهد با سدان لوکس H5 این دیدگاه را تغییر دهد. هونگچی H5 از جنبههای زیادی یک رقیب قدرتمند برای آریزو ۸ محسوب میشود.
مشخصات فنی و موتور
هونگچی H5 به موتور ۴ سیلندر توربوی ۲ لیتری با ۲۲۲ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتون متر گشتاور مجهز است و با وجود گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک میتواند در حدود ۷.۸ ثانیه از سکون به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. با این تفاسیر تواناییهای هر دو خودرو در خط مستقیم تقریباً مشابه یکدیگر خواهد بود.
آریزو ۸ | هونگچی H5 | |
حجم موتور (سیسی) | ۲۰۰۰ GDI | ۲۰۰۰ سیسی توربو |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر خطی | ۴ سیلندر خطی |
جعبهدنده | ۷ سرعته دوکلاچه تر | ۸ سرعته اتوماتیک |
حداکثر قدرت (اسب بخار) | ۲۵۴ | ۲۲۲ |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) | ۳۹۰ | ۳۴۰ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۷۸۰/۱۸۴۳/۱۴۶۹ | ۴۹۸۵/۱۸۶۵/۱۴۶۵ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۷۹۰ | ۲۹۲۰ |
سیستم انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۵۳۹ | ۱۶۳۵ |
ظرفیت فضای بار (لیتر) | ۳۶۰ | ۴۹۰ |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | ۶.۸ | ۶.۶ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر (ثانیه) | ۷.۶ | ۷.۸ |
سیستم تعلیق جلو/عقب | مک فرسون/مولتی لینک | مک فرسون/مولتی لینک |
با اینکه H5 از موتوری کمتوانتر استفاده میکند و وزن بیشتری دارد اما اختلاف شتاب آن با آریزو ۸ خیلی چشمگیر نیست هرچند احتمالاً در شرایط واقعی اینطور نخواهد بود. باید دقت داشت که موتورهای توربوی دو خودرو به کیفیت بنزین مورد استفاده حساس هستند.
طراحی ظاهری و کیفیت ساخت
محصولات هونگچی از همان ابتدا روی لوکس بودن و طراحی کلاسیک تأکید داشتهاند و این موضوع در مدل H5 مشخصات است. از جلوپنجره مشابه رولزرویس گرفته تا خطوط شکیل و باوقار روی بدنه، H5 سدانی لوکس و کلاسیک را به نمایش میگذارد و باعث میشود آریزو ۸ خودرویی اسپرت تر به نظر برسد. با توجه به ابعاد بزرگتر و فاصله محوری بیشتر، هونگچی فضای کابین جادارتری دارد و فضای بار بیشتری را نیز فراهم میسازد. سواری این خودرو نیز نرمتر است و بیشتر روی ترددهای روزمره و خانوادگی تمرکز کرده است. در بحث کیفیت متریال نیز هونگچی را میتوان با اختلافی کم پیروز میدان دانست.
امکانات و فناوریها
هر دو خودرو از جدیدترین امکانات ایمنی و رفاهی روز دنیا بهره میبرد و ذکر همه آنها از حوصله خارج است؛ بنابراین در این بخش هر دو خودرو امتیازهای یکسانی کسب میکنند.
قیمت و ارزش خرید
جدول زیر قیمت آریزو ۸ و هونگچی H5 را نشان میدهد:
قیمت درب کارخانه | قیمت بازار (تومان) | |
آریزو ۸ | حدود ۲.۵ میلیارد تومان | حدود ۳ میلیارد تومان |
هونگچی H5 | حدود ۳.۱ میلیارد تومان | حدود ۳.۴ میلیارد تومان |
اختلاف قیمت حدود ۴۰۰ میلیون تومانی باعث میشود آریزو ۸ انتخاب معقولانهتری نسبت به هونگچی باشد مخصوصاً اینکه H5 برای بسیاری از خریداران ناشناخته است و از نظر خدمات و لوازمیدکی نیز در سطح پایینتری نسبت به سدان مدیران خودرو قرار میگیرد. همین موضوع در بحث بازار دستدوم نیز صدق میکند و آریزو ۸ وضعیت بهتری دارد. در مجموع باید گفت ارزش خرید آریزو ۸ بالاتر از هونگچی H5 خواهد بود.
نقاط قوت و ضعف آریزو ۸ و هونگچی H5
قبلاً به نقاط قوت و ضعف آریزو ۸ پرداختهایم و تنها به ذکر موارد مثبت و منفی هونگچی H5 اکتفا میکنیم. این خودرو سواری نرم، کیفیت ساخت مطلوب و تجهیزات متنوعی دارد اما برند ناشناخته، حساسیت موتور به بنزین و بازار دستدوم کم رونق جزو نقاط ضعف آن هستند.
جمعبندی مقایسه آریزو ۸ با رقبا
بهترین انتخاب برای چه کسانی است؟
در این مقاله شاهد مقایسه آریزو ۸ با چهار خودرو بودید که یکی از آنها شاسیبلند و باقی مدلها سدان بودند. در صورتی که اولویت اصلی شما خرید شاسیبلند است بنابراین تیگو ۸ پرو مکس انتخاب بهتری خواهد بود اما اگر به خرید یک سدان ردهبالا در بازار کشورمان فکر میکنید آریزو ۸ میتواند گزینه مطلوبی باشد چراکه از موتوری قدرتمند و مشترک با سایر محصولات فونیکس استفاده میکند و دارای خدمات و پشتیبانی نسبتاً خوب مدیران خودروست. البته بحث حساسیت موتورهای توربو به کیفیت سوخت و کمبود لوازمیدکی نیز وجود دارد که این موضوع تقریباً درباره اکثر خودروهای چینی مونتاژی و وارداتی دیده میشود. اگر علاقهای به سدان های چینی صفرکیلومتر ندارید میتوانید محصولات آسیایی و اروپایی کارکرده همچون تویوتا کمری، کیا اپتیما و رنو تالیسمان را انتخاب نمایید هرچند که باید ریسک خرید خودروی کارکرده را نیز بپذیرید.
در صورتی که خواهان سدانی صفرکیلومتر با ظاهری اسپرت تر هستید گک امپو نیز گزینه وسوسه کنندهای خواهد بود هرچند برند ناشناخته و محدودیت خدمات پس از فروش نیز وجود دارند. نهایتاً میتوانیم به کلاسیکترین رقیب این مقاله یعنی هونگچی H5 اشاره نماییم که سواری نرم و راحتی داشته و از متریال باکیفیتی استفاده کرده اما در کشور ما چندان شناخته شده نیست. به نظر میرسد آریزو ۸ توانسته نقطه تعادل مناسبی بین تمامی جنبههای این رقابت ایجاد کند هرچند نظر نهایی را خریداران در بازار خواهند داد. انتخاب شما کدام خودروست؟
جدول مقایسهای کلی
نوع موتور | قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | جعبهدنده | طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | فاصله بین محوری (میلیمتر) | وزن (کیلوگرم) | ظرفیت فضای بار (لیتر) | مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | شتاب صفر تا صد کیلومتر (ثانیه) | |
آریزو ۸ | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو | ۲۵۴/۳۹۰ | ۷ سرعته دوکلاچه تر | ۴۷۸۰/۱۸۴۳/۱۴۶۹ | ۲۷۹۰ | ۱۵۳۹ | ۳۶۰ | ۶.۸ | ۷.۶ |
تیگو ۸ پرو مکس | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو | ۲۵۴/۳۹۰ | ۷ سرعته دوکلاچه تر | ۴۷۲۲/۱۸۶۰/۱۷۴۵ | ۲۷۱۰ | ۱۷۱۲ | ۱۱۷۹ | ۷.۹ | ۸.۱ |
رنو تالیسمان | ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو | ۱۹۰/۲۶۰ | ۷ سرعته دوکلاچه | ۴۸۴۸/۱۸۷۰/۱۴۶۳ | ۲۸۰۸ | ۱۴۴۴ | ۶۰۸ | ۶.۲ | ۷.۷ |
گک امپو | ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو | ۱۶۷/۲۷۰ | ۷ سرعته دوکلاچه تر | ۴۷۰۰/۱۸۵۰/۱۴۳۲ | ۲۷۳۶ | ۱۴۰۰ | ۵۴۳ | ۶ | ۷ |
هونگچی H5 | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو | ۲۲۲/۳۴۰ | ۸ سرعته اتوماتیک | ۴۹۸۵/۱۸۶۵/۱۴۶۵ | ۲۹۲۰ | ۱۶۳۵ | ۴۹۰ | ۶.۶ | ۷.۸ |