مقایسه دنا جوانان با دنا پلاس اتوماتیک؛ مشخصات، تفاوت و آنچه باید بدانید
مقایسه دنا جوانان با دنا پلاس اتوماتیک؛ مشخصات، تفاوت و آنچه باید بدانید
ایرانخودرو مشخصات اولیه جدیدترین نسخه دنا با پسوند جوانان را منتشر کرده و میخواهیم این خودرو را با دنا پلاس اتوماتیک مقایسه کنیم.
خودروسازان داخلی ناتوان از طراحی و توسعه پلتفرمهای مدرن مجبور هستند دست به اعمال تغییرات در محصولات فعلی خود بزنند، خودروهایی که ریشه چند ده ساله دارند و با قیمتهای بالا و کیفیت نازل به فروش میرسند. یکی از همین خودروها دنا پلاس است که ریشه آن به پژو ۴۰۵ دهه ۸۰ میلادی بازمیگردد و هماکنون مرز قیمت ۱ میلیارد تومان را نیز رد کرده است. این خودروساز در حرکتی نمادین اقدام به معرفی دنا جوانان کرده است، خودرویی که از برخی تغییرات مهم نسبت به نسخه استاندارد دنا پلاس سود میبرد. در ادامه میخواهیم مقایسه دنا جوانان با دنا پلاس اتوماتیک را داشته باشیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
همچنین بخوانید: معایب دنا پلاس؛ هر آنچه که باید قبل از خرید بدانید
مقایسه دنا جوانان با دنا پلاس اتوماتیک
طراحی ظاهری
درباره طراحی ظاهری دنا پلاس پیش از این بارها در gsxr صحبت کردهایم. اگرچه طراحی ظاهری این خودرو در مقایسه با محصولات روز دنیا هیچ حرفی برای گفتن ندارد اما در مقایسه با بضاعت موجود در صنعت خودروی کشور و همچنین سایر خودروهای داخلی همرده میتوان طراحی دنا پلاس را قابلقبول دانست. البته این خودرو از برخی زوایا تناسبات عجیبی دارد که شاید هضم آن زمان ببرد. مهمترین تفاوت دنا جوانان و دنا پلاس اتوماتیک در بخش طراحی ظاهری به چراغهای جلو و عقب جدید، تریم قرمز رنگ سپر جلو و تریم نقرهای رکاب جانبی اشاره کرد.
طراحی داخلی
طراحی داخلی دو خودرو تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد اما برخی ریزهکاریها باعث تمایز دنا جوانان از دنا پلاس اتوماتیک خواهد شد. جدیدترین نسخه از دنا پلاس ایرانخودرو دارای فرمان دی کات، آینه الکتروکرومیک، ورود و استارت دکمهای، تودوزی مشکی جدید با طرح چوب، تریم جدید داشبورد و رودری ها، کفپوش با نوار قرمز رنگ و نشان توربو، دستهدنده جدید با گردگیر و دوخت قرمز، صندلی مخملی با دوخت قرمز و چرم و… است.
تجهیزات و امکانات
دنا پلاس اتوماتیک به عنوان فول ترین تیپ از این خودرو دارای تجهیزات متنوعی است اما دنا جوانان یک پله بالاتر رفته و به تجهیزات بیشتری مجهز شده است. در لیست تجهیزات دنا جوانان امکاناتی همچون فرمان دی کات، کروز کنترل، ورود و استارت دکمهای، چراغها و برفپاککن اتوماتیک، سانروف برقی، سیستم تهویه اتوماتیک و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، مولتیمدیا با قابلیت نمایش محتوای گوشی، راهنمای تعویض دنده برای حالت دستی، آینه الکتروکرومیک، چراغ خوشامدگویی و… دیده میشوند.
در همین زمینه بخوانید:
مقایسه دنا جوانا با دنا پلاس اتوماتیک در بخش امکانات ایمنی نیز نشان دهنده افزوده شدن چندین آپشن جدید به این خودروست. سیستم کنترل پایداری، پایش فشار باد لاستیک و… جزو مواردی هستند که در دنا جوانان دیده میشوند. به این موارد باید ترمز ضد قفل با توزیع الکترونیکی نیرو، ترمزهای تمام دیسکی، سامانه کمکی ترمز، کمک حرکت در سربالایی، کنترل کشش، چهار کیسه هوا، دوربین عقب، کمک پارک عقب و… را اضافه کرد.
قوای محرکه
شاید مهمترین تفاوت دنا جوانان با دنا پلاس اتوماتیک را ارتقای پیشرانه این خودرو دانست. ایجاد تغییرات و بهینهسازی قطعات داخلی پیشرانه از جمله میللنگ، پیستون، توربوشارژر و… باعث شدهاند قدرت و گشتاور پیشرانه دنا جوانان به ۱۶۱ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتون متر برسد. این پیشرانه که با کد EF7PTC میشود از نوع ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری توربو است. باید دانست حداکثر گشتاور این پیشرانه از ۱۷۵۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار میگیرد و باعث میشود که خودرو بهویژه در شتابگیری ثانویه، عملکرد چشمگیری را به ثبت برساند. ضمناً با کاهش دور آرام موتور از ۸۵۰ به ۶۵۰ دور در دقیقه نسبت به موتور پایه، مصرف سوخت، استهلاک و آلایندگی کاهش مییابد. شایان ذکر است دنا پلاس اتوماتیک از نسخه استاندارد همین پیشرانه با کد EF7 توربو استفاده میکند و ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتون متر گشتاور دارد.
در بخش گیربکس نیز دنا جوانان به گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته نسل هفتم بکار رفته در ری را مجهز است. ایرانخودرو میگوید نسبت دندههای گیربکس دنا جوانان نسبت به دنا پلاس اتوماتیک بهبود یافته و حالت خلاصی خودکار در آن بکار رفته است. در این حالت، مدت معینی پس از توقف خودرو در وضعیت D و در صورت فراموشی راننده جهت تغییر وضعیت به حالت خلاص، گیربکس از حالت رانندگی (D) خارج و به حالت خلاص (N) تغییر وضعیت پیدا میکند و بهمحض رها کردن ترمز، جعبهدنده بهطور خودکار به حالت رانندگی منتقل میشود. این عملکرد در محصول جدید دنا جوانان با هدف کاهش استهلاک گیربکس و همچنین کمک به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی پیشبینی شده است.
همچنین بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات دنا
مقایسه دنا جوانان با دنا پلاس اتوماتیک یک تفاوت دیگر را نیز آشکار میسازد و آنهم به سیستم برق دنا جوانان مربوط میشود. بنا به گفته ایرانخودرو، تغییر شبکه برق و الکترونیک دنا جوانان به نسخه IKBCM باعث شده اضافه کردن هرگونه تجهیزات و حالتهای الکترونیکی خودرو ممکن شود و درعینحال تعداد نودها کاهش یابد.
سواری و هندلینگ
به نظر نمیرسد که ایجاد چنین تغییراتی در دنا جوانان باعث بهبود قابلتوجه سواری و هندلینگ آن نسبت به دنا پلاس اتوماتیک شود هرچند شاید استفاده از سیستمهای کنترل پایداری و کنترل کشش روی عملکرد آن در مسیرهای لغزنده و پیچها تأثیر مثبتی داشته باشد. به این ترتیب رانندگان میتوان انتظار داشت دنا جوانان سواری قابل قبولی را در ترددهای شهری و جادهای داشته باشد اما ناهمواریها و دستاندازهای بزرگ قطعاً به کابین راه مییابند و پایداری خودرو را به هم میزنند. ضمن اینکه در هنگام عبور از پیچها میبایست مراقب از دست رفتن پایداری خودرو در سرعتهای بالا بود.
قیمت
فعلاً قیمت و زمان عرضه دقیق دنا جوانان به بازار مشخص نیست اما با عنایت به اینکه قیمت دنا پلاس اتوماتیک در بازار به حدود ۹۹۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان میرسد بنابراین انتظار میرود دنا جوانان در بازار قیمتی فراتر داشته باشد. آیا چنین خودرویی با این امکانات ارزش قیمت بالای ۱ میلیارد تومان را خواهد داشت؟ پاسخ به این سؤال را خریداران در بازار مشخص خواهند کرد. همراهان گرامی gsxr جهت اطلاع از قیمت روز خودرو میتوانند به صفحه ویژه آن در gsxr مراجعه نمایند.
نتیجهگیری
دنا جوانان تنها یک بهروزرسانی ساده از خودرویی قدیمی به شمار میرود و درصورتیکه اهمیت چندانی به چند اسب بخار بیشتر و چند آپشن جدیدتر نمیدهید انتخاب نسخه استاندارد دنا پلاس اتوماتیک گزینه منطقیتری خواهد بود. ضمن اینکه تغییرات ظاهری این خودرو با کمترین هزینه در فروشگاههای افترمارکتی نیز میسر است و نیازی به صرف هزینههای بیشتر نخواهد بود؛ اما اگر هدف شما خرید جدیدترین نسخه از دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک است شاید دنا جوانان بتواند تا حدی خاطرات قدیمی پیکان جوانان را تداعی کند! نظر شما چیست؟
مجله خبری gsxr