هاست پرسرعت
خودرو

مقایسه دنا پلاس با سورن پلاس؛ مشخصات، قیمت و هر آنچه باید دانست

مقایسه دنا پلاس با سورن پلاس؛ مشخصات، قیمت و هر آنچه باید دانست

مقایسه دنا پلاس با سورن پلاس در جدیدترین مقاله راهنمای خرید gsxr پاسخگوی سؤالات متعدد خریداران درباره این محصولات ایران‌خودرو خواهد بود.
دنا پلاس / نمای جلو

شرکت ایران‌خودرو بیش از دو دهه پیش از نخستین خودروی ملی با نام سمند رونمایی کرد، خودرویی که بر پایه پژو ۴۰۵ شکل گرفته بود و تا مدت‌ها نیز از پیشرانه پر استهلاک XU7 پژو استفاده می‌کرد؛ اما پس از گذشت چندین سال این خودروساز دست به ایجاد تغییر در ظاهر سمند زد و نتیجه آن معرفی خودروی سورن بود که البته از نظر ظاهری انتقادات فراوانی را به همراه داشت. سورن تا چندین سال در کنار سمند معمولی و LX تولید می‌شد تا اینکه نوبت به بزرگ‌ترین جراحی سمند رسید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

در همین زمینه بخوانید:

ایران‌خودرو در سال ۹۳ خودروی دنا را معرفی کرد. دنا اگرچه در دماغه و پشت خودرو طراحی کاملاً متفاوتی را به نمایش می‌گذاشت اما پروفایل جانبی آن کاملاً مشابه سمند بود و خریداران و کارشناسان دنیای خودرو به این موضوع منتقد بودند. به‌ منظور تغییر این وضعیت ایران‌خودرو در سال ۹۵ نسخه تغییر یافته دنا با پسوند پلاس را معرفی نمود که بزرگ‌ترین تغییر آن بهبود نمای جانبی بود. در حال حاضر دنا پلاس و سورن پلاس به عنوان نسخه‌های ارتقا یافته از مدل‌های عادی در بازار حضور دارند و برخی خریداران در انتخاب یکی از این دو خودرو مردد هستند. مقایسه دنا پلاس با سورن پلاس در gsxr می‌تواند راهنمای خرید بسیاری از افراد باشد.

همچنین بخوانید:

مقایسه دنا پلاس با سورن پلاس

طراحی ظاهری

اگرچه انتقادات جدی به طراحی ظاهری دنا پلاس وارد است اما در مجموع می‌توان آن را شکیل‌تر و زیباتر از اکثر سدان های تولید داخل دانست. در نمای جلوی خودرو شاهد گرافیک جدید چراغ‌ها در مقایسه با دنا معمولی هستیم و در پروفایل جانبی نیز خط عمیقی باعث ایجاد ظاهری متفاوت نسبت به سمند شده است. در بخش عقب هم چراغ‌ها گرافیک جدیدی دارند و باعث شده‌اند این خودرو ظاهر مطلوب‌تری داشته باشد.

در مقابل اما سورن پلاس از برخی تفاوت‌های جزئی نسبت به سورن معمولی سود می‌برد که شامل طرح جدید جلوپنجره، گرافیک متفاوت چراغ‌ها و رینگ‌های جدید خواهد بود. به‌طورکلی طراحی سورن پلاس از همان ابتدا با انتقاداتی مواجه بود که شامل تفاوت‌های جزئی نسبت به سمند و طراحی سؤال‌برانگیز چراغ‌هاست. اگر بخواهیم مقایسه منصفانه‌ای داشته باشیم بی‌شک طراحی ظاهری دنا پلاس برتر از سورن پلاس خواهد بود.

طراحی داخلی

دنا پلاس در طراحی داخلی نیز یک سر و گردن بالاتر از سورن پلاس قرار می‌گیرد. طراحان ایران‌خودرو در طراحی کابین این خودرو از برخی خودروهای مشهور همچون سوناتا الهام گرفته‌اند و نتیجه نهایی نیز بد نبوده است. ارگونومی کابین مطلوب ارزیابی می‌شود هرچند کیفیت متریال بکار رفته در حد و اندازه‌های خودرویی با این قیمت نیست.

سورن پلاس طراحی داخلی بسیار بهتری در مقایسه با بدنه خود دارد. کلیت کابین این خودرو مشابه سورن ELX چند سال قبل است اما برخی تفاوت‌ها در آن دیده می‌شود که شامل غربیلک فرمان جدید، کامپیوتر سفری، نمایشگر لمسی در مدل‌های فول، تودوزی متفاوت و… خواهد بود. با اینکه طراحی داخلی دنا پلاس بر سورن پلاس برتری دارد اما کلیت داشبورد این خودرو را نیز می‌توان پذیرفتنی دانست.

تجهیزات و امکانات

به منظور مقایسه‌ای دقیق‌تر، ما نسخه دستی و ساده دنا پلاس را با سورن پلاس مقایسه می‌کنیم و از این نظر نمی‌توان تفاوت‌های زیادی را بین دو خودرو تشخیص داد. در واقع هر دو خودرو از نظر تجهیزات و امکانات تقریباً در یک سطح هستند و نمی‌توان یکی را بر دیگری ترجیح داد. در جدول زیر تجهیزات و امکانات هر دو خودرو ذکر شده‌اند.

دنا پلاس سورن پلاس
ترمز سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی، کد کلاس ۷۰۳۲۲ و ۷۰۳۲۳: ترمز عقب کاسه‌ای سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب کاسه‌ای، کد کلاس ۵۷۵۳۰: سیستم کمکی ترمز (HBA)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)
کیسه هوای ایمنی کد کلاس ۷۰۳۰۱ و ۷۰۳۰۴: کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی (۴ عدد)، کد کلاس ۷۰۳۰۶ و ۷۰۳۰۷ و ۷۰۳۰۹ و ۷۰۳۱۰ و ۷۰۳۱۴ و ۷۰۳۱۶ و ۷۰۳۱۷ و ۷۰۳۲۲ و ۷۰۳۲۳: کیسه هوای راننده و سرنشین جلو (۲ عدد) کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
فرمان هیدرولیکی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC) هیدرولیک، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)
سیستم تهویه اتوماتیک، کانال تهویه برای سرنشینان عقب تنظیم اتوماتیک، کانال تهویه برای سرنشینان عقب
سیستم صوتی سیستم مالتی مدیا رادیوپخش، کد کلاس ۵۷۵۲۲ و ۵۷۵۲۳ و ۵۷۵۲۶ و ۵۷۵۲۷ و ۵۷۵۳۰: مالتی مدیا
چراغ‌ها چراغ مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جلو و عقب جدید (چراغ جلو دارای لامپ LED و طرح نئون، مجهز به چراغ‌ روز)، چراغ روشنایی فضای پایین پا در هنگام سوار و پیاده شدن، چراغ نقشه‌خوان، سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home)، کد کلاس ۷۰۳۲۳: روشن شدن چراغ‌های عقب هم‌زمان با چراغ روز Position Lamp چراغ مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ جلو از داخل خودرو، چراغ جلو و عقب جدید، چراغ جلو مجهز به چراغ روز، چراغ عقب جدید با لنزهای شفاف، چراغ نقشه‌خوان، سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home)، کد کلاس ۵۷۵۲ و ۵۷۵۲۷ و ۵۷۵۲۹ و ۵۷۵۳۰: روشن شدن چراغ‌های عقب هم‌زمان با چراغ روز (Position Lamp)
آینه‌ها آینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنما دار هم‌رنگ بدنه، طرح جدید آینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنمادار، مجهز به گرم‌کن، جمع کردن برقی آینه‌های جانبی از داخل اتاق و روی سوییچ
شیشه‌ها شیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقب شیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقب، مجهز به آنتی ترپ و پاور ویندوز، کد کلاس ۵۷۵۲۲ و ۵۷۵۲۶ و ۵۷۵۲۷ و ۵۷۵۳۰: بدون آنتی ترپ و پاور ویندوز
تزئینات قطعات دکوراتیو طرح چوب، دستگیره‌های درها به رنگ کروم، نوار کرومی دور شیشه درها، تودوزی مخمل، کف‌پوش موکتی روکش پارچه‌ای صندلی، کد کلاس ۷۰۳۰۱ و ۷۰۳۰۶ و ۷۰۳۰۹ و ۷۰۳۱۶ و ۷۰۳۱۷ و ۷۰۳۲۲ و ۷۰۳۲۳: تریم مشکی، کد کلاس ۷۰۳۰۴ و ۷۰۳۰۷ و ۷۰۳۱۰ و ۷۰۳۱۴: تریم دو رنگ تریم مشکی، قطعات دکوراتیو داخلی جدید، زه و دستگیره همرنگ بدنه، دستگیره‌ درها طرح جدید، استفاده از طرح کروم روی نوار شیشه‌های جانبی، تغییر رنگ جلوپنجره به رنگ مشکی براق، افکت‌های جدید بر روی درها و داشبورد، اسپویلر عقب، روکش پارچه‌ای صندلی طرح جدید ۵۷۵۳۰: فاقد زه ضرب‌گیر روی درب‌ها
تجهیزات ایمنی ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس، سنسور دنده‌عقب، دوربین دید عقب، سیستم قطع سوخت خودکار ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی، سنسور دنده‌عقب، کد کلاس ۵۷۵۲۲ و ۵۷۵۲۶ و ۵۷۵۲۷ و ۵۷۵۳۰: دوربین دید عقب، ۵۷۵۳۰: دارای استاندارد ایمنی عابر پیاده و اخطار کاهش باد لاستیک‌ها (TPMS)
رینگ و لاستیک ۱۵ اینچ آلومینیومی، کد کلاس ۷۰۳۲۲ و ۷۰۳۲۳: ۱۵ اینچ فولادی ۱۵ اینچ آلومینیومی، کد کلاس ۵۷۵۲۴ و ۵۷۵۲۶: ۱۵ اینچ فولادی
صندلی صندلی‏ راننده و سرنشین جلو ۸ حرکته برقی، پشت‌سری صندلی‌های جلو قابل تنظیم تنظیم پشتی صندلی‏ راننده و سرنشین جلو برقی، پشت‌سری صندلی‌های جلو قابل تنظیم
سایر تجهیزات کد کلاس ۷۰۳۰۱ و ۷۰۳۰۴ و ۷۰۳۰۶ و ۷۰۳۰۷: سان روف، جا عینکی دارد، کروز کنترل، نمایشگر دمای محیط، تغییر استایل جانبی خودرو (در‌ها به همراه شیشه لچکی عقب، دستگیره‌ها، گلگیرها)، بازکن قفل در صندوق‌عقب از داخل، دسترسی به صندوق‌عقب از داخل کروز کنترل، بازکن در صندوق‌عقب از داخل اتاق و روی سوییچ، دسترسی به صندوق از داخل، نمایشگر روی داشبورد (MFD) به همراه Trip Computer بر روی پوسته بالایی داشبورد، کد کلاس ۵۷۵۳۰: سیستم راهنمای تعویض دنده

قوای محرکه

از آنجایی که هر دو خودرو بر اساس سمند شکل گرفته‌اند بنابراین شباهت‌های فراوانی دارند و این موضوع در بخش قوای محرکه نیز مشهود است. دنا پلاس و سورن پلاس از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری EF7 با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتون متر گشتاور استفاده می‌کنند. این نیرو از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی راهی چرخ‌ها می‌شود. پیشرانه موردبحث با اینکه کشش خوبی در دورهای میانی مهیا می‌کند اما در صورت عدم توجه و نگهداری نامناسب استهلاک بالایی خواهد داشت.

همچنین بخوانید:

دنا پلاس سورن پلاس
نوع موتور EF7 EF7
حجم موتور (سی‌سی) ۱۶۴۵ ۱۶۴۵
حداکثر توان موتور (اسب بخار) ۱۱۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه ۱۱۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) ۱۵۳ نیوتون متر در ۳۵۰۰-۴۵۰۰ دور در دقیقه ۱۵۳ نیوتون متر در ۳۵۰۰-۴۵۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم ۱۱ ۱۱
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵ بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵
سیستم انژکتوری پاشش چندنقطه‌ای پاش چندنقطه‌ای
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۸۹ ۱۸۹
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۲.۰۳ ۱۲
سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی ۵ دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) ۷.۴ ۷.۴
طول خودرو (میلی‌متر) ۴۵۵۹ ۴۵۳۴
عرض خودرو بدون احتساب آینه جانبی (میلی‌متر) ۱۷۲۰ ۱۷۳۵
ارتفاع خودرو (میلی‌متر) ۱۴۶۰ ۱۴۶۰
فاصله بین دو محور چرخ‌های عقب و جلو (میلی‌متر) ۲۶۷۱ ۲۶۷۱
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (کیلوگرم) ۱۲۵۸ ۱۲۴۰
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) ۶۰ ۶۰
حجم فضای صندوق‌عقب (لیتر) ۵۰۰ ۵۰۰

سواری و هندلینگ

در مقایسه دنا پلاس با سورن پلاس به بخش سواری می‌رسیم که بازهم به دلیل ساختار یکسان شاهد شباهت‌های فراوانی هستیم. موقعیت قرارگیری راننده، دسترسی به فرمان، gsxr‌ها و… همگی مشابه هم هستند و هر دو خودرو تجربه سواری یکسانی را ارائه می‌کنند. سواری دنا پلاس و سورن پلاس نسبتاً نرم بوده و دست‌اندازها و ناهمواری‌ها را جذب می‌کنند. اضافه شدن سیستم کنترل پایداری و کشش بر بهبود هندلینگ هر دو خودرو کمک کرده هرچند باید در عبور پرسرعت از پیچ‌ها نهایت دقت را داشت. کشش خودروها در دورهای میانی نیز مناسب است و به راحتی می‌توان در جاده‌ها سبقت گرفت. البته ایمنی دو خودرو جای سؤال دارد مخصوصاً اینکه توسط مؤسسات معتبر تست نشده‌اند.

قیمت

یکی از فاکتورهای تعیین کننده در خرید این دو خودرو را می‌توان قیمت آن‌ها دانست. در جدول زیر قیمت دنا پلاس و سورن پلاس ذکر شده است. جهت اطلاع از قیمت روز خودرو می‌توانید به صفحه ویژه آن در gsxr مراجعه نمایید.

نام خودرو مشخصات قیمت کارخانه قیمت بازار
سورن پلاس EF7 فول ۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
سورن پلاس XU7P ۴۶۴,۸۹۱,۴۰۰ ۶۴۲,۰۰۰,۰۰۰
سورن پلاس دوگانه سوز-۸۵ گانه ۳۷۲,۴۰۷,۰۰۰ ۷۹۸,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس تیپ ۱ قالپاق+کاسه‌ای ۸۳۱,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس EF7P شش سرعته دستی ۵۵۸,۱۵۰,۰۰۰ ۸۵۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس توربو دستی-۸۵ گانه ۴۸۲,۰۰۰,۰۰۰ ۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس توربو اتوماتیک-آپشنال ۶۹۹,۹۳۹,۰۰۰ ۱,۰۵۳,۰۰۰,۰۰۰
دنا جوانان موتور EFP-اتوماتیک به زودی

قضاوت نهایی

همان‌طور که مشاهده فرمودید دنا پلاس و سورن پلاس در واقع دو روی یک سکه هستند. هر دو سدان ایران‌خودرو بر اساس سمند شکل گرفته‌اند و فیس لیفتی از آن به شمار می‌روند. این دو مدل مشخصات کاملاً یکسانی دارند اما با نگاهی به قیمت‌ها متوجه می‌شویم دنا پلاس حدود ۶۰ میلیون تومان گران‌تر از سورن پلاس است. درصورتی‌که طراحی ظاهری و داخلی خودرو برای شما اهمیت زیادی دارد بی‌شک دنا پلاس انتخاب بهتری خواهد بود؛ اما اگر اهمیتی به این موارد نمی‌دهید و نمی‌خواهید مبلغ بیشتری را برای انتخاب این خودروها بپردازید سورن پلاس گزینه منطقی‌تری به نظر می‌رسد. همچنین با مبلغی که صرفه‌جویی می‌کنید می‌توانید خودروی خود را ارتقا دهید. در پایان از مالکان این دو خودرو خواهشمندیم تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۹ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا