هاست پرسرعت
خودرو

مقایسه ریسپکت پرایم با رقبای هم قیمت در بازار ایران

مقایسه ریسپکت پرایم با رقبای هم قیمت در بازار ایران

اگر قصد خرید ریسپکت پرایم را دارید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا با خودروهای دیگری که با این قیمت قابل خریداری است آشنا شوید.
مقایسه ریسپکت پرایم با رقبای هم قیمت در بازار ایران

اکستریم VX اکستریم VX

ریسپکت پرایم یکی از ارزان‌ترین سدان‌های چینی در بازار کشورمان محسوب می‌شود. این خودرو که از سال ۱۴۰۱ توسط گروه بهمن در حال مونتاژ است، محصول برند کوین چری محسوب می‌شود و درواقع بر اساس چری آریزو ۷ ساخته شده است. ریسپکت هرچند به لطف امکانات قابل‌قبول و قیمت نسبتاً مناسب در قیاس با دیگر خودروها، توانسته نظر برخی خریداران را جلب کند ولی این سدان مونتاژی بهمن موتور در بازار کشورمان با چند رقیب محبوب و نام آشنا مواجه است که می‌توانند تصمیم‌گیری را دشوار کنند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم ریسپکت پرایم را با سه رقیب هم‌قیمت در بازار مقایسه کنیم تا راهنمایی باشد برای کسانی که در این بازهٔ قیمتی به دنبال خودروی صفرکیلومتر هستند.

مقایسه ریسپکت پرایم با رقبای هم قیمت در بازار ایران

مقایسهٔ ریسپکت پرایم با آریزو ۵ اسپرت

یکی از اصلی‌ترین رقبای ریسپکت پرایم در بازار، آریزو ۵ اسپرت مونتاژ مدیران خودرو است. هرچند پیشینهٔ این سدان چینی در ایران به سال ۱۳۹۵ بازمی‌گردد ولی طی این سال‌ها چند بار مورد به‌روزرسانی قرار گرفته است. این خودرو از لحاظ قیمت کاملاً با ریسپکت در یک سطح قرار دارد.

همچنین بخوانید:

مشخصات فنی و پیشرانه

ازآنجایی‌که این دو خودرو محصول چری هستند، پیشرانه‌های آن‌ها اساساً یکسان است و هردو از یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کنند. این موتور در آریزو ۵ اسپرت E4T15B و در ریسپکت E4T15C نام دارد که نسخهٔ مورداستفاده از سدان مونتاژی بهمن کمی قوی‌تر است. آریز ۵ اسپرت ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که این ارقام در ریسپکت ۱۵۴ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر است. انتقال نیرو در هردو خودرو هم توسط یک گیربکس CVT با ۹ دنده مجازی صورت می‌گیرد؛ بنابراین، دو خودرو از لحاظ قوای محرکه تقریباً یکسان هستند و هرچند ریسپکت کمی قوی‌تر است ولی با وزن ۱۴۰۹ کیلوگرم، از آریزو با وزن ۱۳۳۰ کیلوگرم سنگین‌تر است و درنتیجه، این دو سدان چینی از لحاظ شتاب و کشش هم تقریباً در یک سطح هستند.

مقایسه ریسپکت پرایم با رقبای هم قیمت در بازار ایران

طراحی ظاهری و فضای داخلی

هرچند ریسپکت با نام اصلی کوین ژواندو در سال ۲۰۲۱ معرفی شد ولی همان‌طور که گفته شد، این خودرو بر اساس آریزو ۷ متعلق به سال ۲۰۱۳ ساخته شده و بنابراین ساختاری قدیمی‌تر از آریزو ۵ دارد که اولین بار در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. بااین‌وجود، ریسپکت در قسمت جلو و عقب کاملاً نسبت به آریزو ۷ قدیمی بازطراحی شده و ظاهر بروزتر و جذاب‌تری پیدا کرده است. این در حالی است که آریزو ۵ اسپرت هم به جلوپنجرهٔ بزرگ‌تری مجهز شده و ظاهری تهاجمی‌تر پیدا کرده است؛ بنابراین، هردو خودرو طراحی نسبتاً بروز و قابل‌قبولی دارند و انتخاب مدل زیباتر بیشتر موضوعی سلیقه‌ای خواهد بود. در داخل نیز تقریباً همین شرایط جریان دارد ولی بااین‌وجود، آریزو ۵ اسپرت به لطف دریچه‌های تهویه طرح سراسری، کنسول مرکزی مدرن‌تر و تریم مشکی پیانو روی داشبورد، کمی بروزتر از رقیب به نظر می‌رسد.

مقایسه ریسپکت پرایم با رقبای هم قیمت در بازار ایران

امکانات و فناوری‌ها

هرچند هردو خودرو با برخورداری از مواردی مثل شش ایربگ، گرم‌کن صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی تاشو برقی، سانروف، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، ترمز پارک برقی و… از سطح امکانات مناسبی برخوردار هستند ولی ریسپکت از آپشن‌های بیشتری مثل سنسور نور و باران، شارژر بی‌سیم گوشی نورپردازی داخلی و دوربین ۳۶۰ درجه بهره می‌برد که در آریزو ۵ اسپرت وجود ندارد. همچنین این خودرو به صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر لمسی بزرگ‌تری هم مجهز است.

مقایسه ریسپکت پرایم با رقبای هم قیمت در بازار ایران

قیمت و ارزش خرید

در حال حاضر، آریزو ۵ اسپرت قیمت کارخانه‌ای یک میلیارد و ۲۹۱ میلیون تومانی دارد درحالی‌که این رقم در بازار به نزدیک ۱.۵ میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر، ریسپکت پرایم توسط گروه بهمن با قیمت یک میلیارد و ۳۷۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد و در بازار قیمت یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومانی دارد؛ بنابراین، در بازار دو خودرو هم‌قیمت هستند و با توجه به امکانات بیشتر، موتور کمی قوی‌تر و ابعاد بزرگ‌تر، ارزش خرید ریسپکت کمی بالاتر خواهد بود.

نقاط قوت و ضعف دو خودرو

ریسپکت پرایم

مزایا: امکانات بیشتر، کیفیت قابل‌قبول، پیشرانهٔ قدرتمند

معایب: پلت‌فرم قدیمی‌تر، بازار دست‌دوم ضعیف‌تر، طراحی داخلی قدیمی‌تر

آریزو ۵ اسپرت

مزایا: طراحی بیرونی جذاب، بازار دست‌دوم مناسب، طراحی داخلی بروز

معایب: امکانات کمتر، ساختار سادهٔ سیستم تعلیق، عدم تغییر طراحی عقب

مقایسهٔ ریسپکت پرایم با کی‌ام‌سی J7

یکی دیگر از رقبای ریسپکت پرایم در بازار، کی‌ام‌سی J7 مونتاژ کرمان موتور است که البته در بازار چند صد میلیون تومان قیمت گران‌تری دارد ولی یکی از گزینه‌هایی است که خریداران ریسپکت می‌توانند در نظر بگیرند.

همچنین بخوانید: بررسی تخصصی کی ام سی J7 ؛ نظرات کاربران و ویدیو رانندگی

مشخصات فنی و پیشرانه

کی‌ام‌سی J7 هم مثل ریسپکت به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است ولی این موتور از سیستم تزذیق مستقیم سوخت یا GDI بهره می‌برد و به همین دلیل، خروجی بالاتری برابر با ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد. علاوه بر این، برخلاف دو سدان قبلی، انتقال نیرو هم در J7 توسط یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد؛ بنابراین، سدان مونتاژی کرمان موتور قوای محرکهٔ هیجان‌انگیزتری نسبت به ریسپکت و آریزو ۵ اسپرت دارد ولی از سوی دیگر، موتور توربو GDI حساسیت بیشتری نسبت به بنزین دارد و هزینه‌های نگهداری گیربکس دوکلاچه هم می‌تواند از گیربکس‌های CVT دو خودروی دیگر بیشتر باشد.

مقایسه ریسپکت پرایم با رقبای هم قیمت در بازار ایران

طراحی ظاهری و فضای داخلی

خودرویی که با نام J7 در ایران می‌بینیم، درواقع محصول شرکت جک است و A5 پلاس نام دارد. این خودرو اولین بار در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و سپس دو سال بعد فیس‌لیفتی را تجربه کرد که طراحی جذاب‌تری را به همراه داشت. ازاین‌رو، J7 با چراغ‌های باریک جلو، ورودی هوای بزرگ روی سپر، فرم فست‌بک مانند و چراغ‌های سراسری عقب، ظاهر جذاب‌تری نسبت به آریزو و ریسپکت دارد. این سدان چینی در داخل نیز با غربیلک فرمان چهار پره، نمایشگر عمودی بزرگ در میانهٔ داشبورد، صفحه آمپر دیجیتالی و طراحی مدرن کنسول مرکزی، یک سر و گردن بهتر از ریسپکت به نظر می‌رسد. همچنین درب صندوق J7 هم به شکل لیفت‌بک باز می‌شود که دسترسی راحت‌تری را فراهم می‌کند.

مقایسه ریسپکت پرایم با رقبای هم قیمت در بازار ایران

امکانات و فناوری‌ها

کی‌ام‌سی J7 در بخش امکانات تقریباً هم‌سطح ریسپکت است و صرفاً از چند آپشن بیشتر مثل کول باکس، در صندوق برقی و ترمز اضطراری بهره می‌برد و دیگر آپشن‌های این سدان مونتاژی کرمان موتور را در ریسپکت با وجود قیمت کمتر می‌بینیم.

مقایسه ریسپکت پرایم با رقبای هم قیمت در بازار ایران

قیمت و ارزش خرید

هم‌اکنون قیمت کارخانه‌ای کی‌ام‌سی J7 کرمان موتور یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان است درحالی‌که این خودرو در بازار با قیمتی در حدود ۱.۸ میلیارد تومان خریدوفروش می‌شود؛ بنابراین، J7 در بازار حدود ۳۵۰ میلیون تومان گران‌تر از ریسپکت است که اختلاف قابل‌توجهی محسوب می‌شود اما این به سلیقه و نیاز شما بازمیگردد که آیا طرحی جذاب‌تر و پیشرانهٔ قوی‌تر ارزش این اختلاف قیمت را دارد یا نه.

نقاط قوت و ضعف دو خودرو

ریسپکت پرایم

مزایا: قیمت ارزان‌تر، فراوانی بیشتر قطعات فنی، استهلاک پایین‌تر قوای محرکه

معایب: پیشرانهٔ ضعیف‌تر، طراحی داخلی قدیمی‌تر، ظاهر ساده‌تر

کی‌ام‌سی J7

مزایا: پیشرانهٔ توربو GDI قدرتمند، طراحی جذاب، کابین مدرن، امکانات بیشتر

معایب: حساسیت بیشتر موتور به کیفیت بنزین، قیمت گران‌تر، هزینه‌های نگهداری بالاتر

مقایسهٔ ریسپکت پرایم با نیسان سانی

در بازهٔ قیمتی ریسپکت پرایم اگر علاقه‌ای به خودروهای چینی ندارید و به دنبال یک خودروی وارداتی با برند معتبر هستید، تنها انتخاب نیسان سانی وارداتی شرکت جهان نوین آریا خواهد بود. این خودرو هرچند در سگمنتی پایین‌تر از ریسپکت قرار دارد ولی از لحاظ قیمت کاملاً به سدان مونتاژی بهمن موتور نزدیک است.

همچنین بخوانید: نیسان سانی وارداتی ۲۰۲۴: بررسی کامل، مشخصات فنی و مقایسه با رقبا

مشخصات فنی و پیشرانه

سانی به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که تنها ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۳۴ نیوتن متر گشتاور دارد و طبیعتاً بسیار از موتورهای توربوشارژ رقبای چینی ضعیف‌تر است. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک قدیمی صورت می‌گیرد که سال‌ها است در صنعت خودروسازی منسوخ شده است. بااین‌وجود، مزیت اصلی این قوای محرکه، استهلاک پایین و برخورداری از کیفیت ثابت‌شدهٔ نیسان است. علاوه بر این، پیشرانهٔ تنفس طبیعی سادهٔ سانی نسبت به ریسپکت هزینه‌ها و دردسرهای نگهداری کمتری هم خواهد داشت. این خودرو همچنین بسیار کم‌مصرف است و در هر صد کیلومتر ۶.۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

مقایسه ریسپکت پرایم با رقبای هم قیمت در بازار ایران

طراحی ظاهری و فضای داخلی

نیسان سانی همان خودرویی است که در بازار آمریکا با نام ورسا عرضه می‌شود. هرچند جدیدترین نسل این خودرو در سال ۲۰۱۹ راهی بازار شد ولی تولید نسل قبلی همچنان در مصر ادامه دارد و نمونه‌ای که توسط جهان نوین آریا وارد شده هم از همین نسل قبلی است. به همین دلیل، نیسان سانی وارداتی طراحی بسیار قدیمی و سالخورده‌ای دارد که پیشینهٔ آن به پانزده سال پیش یعنی سال ۲۰۱۰ بازمی‌گردد. درنتیجه، سانی با فرم تخم‌مرغی و قدیمی، در برابر ریسپکت حرفی برای گفتن نخواهد داشت. همین موضوع در مورد داخل خودرو هم صدق می‌کند و طراحی داخلی کاملاً قدیمی سانی به وضوح نشان می‌دهد که با خودرویی متعلق به یک نسل قبل طرف هستیم. این سدان اقتصادی با غربیلک فرمان ساده، نمایشگر کوچک و کنسول قدیمی با دسته دنده بزرگ، قطعاً نمی‌تواند در برابر خودروهای چینی جدیدتر بازار عرض‌اندام کند هرچند که از لحاظ دوام طولانی‌مدت شرایط بهتری خواهد داشت.

مقایسه ریسپکت پرایم با رقبای هم قیمت در بازار ایران

امکانات و فناوری‌ها

همان‌طور که از یک سدان اقتصادی ارزان‌قیمت انتظار می‌رود، سانی در بخش امکانات هم هیچ حرفی برای گفتن ندارد و حتی از کروز کنترل هم بی‌بهره است. لیست امکانات این خودرو صرفاً به موارد پیش‌پاافتاده‌ای مثل دو ایربگ، نمایشگر لمسی ۶ اینچی، سنسور پارک عقب و دوربین دنده عقب محدود می‌شود و حتی ترمزهای عقب هم کاسه‌ای هستند.

مقایسه ریسپکت پرایم با رقبای هم قیمت در بازار ایران

قیمت و ارزش خرید

نیسان سانی از سوی جهان نوین آریا با قیمت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان به فروش رسید و در بازار هم‌اکنون حدود یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان قیمت دارد که هم‌سطح ریسپکت است. با این حال، همان‌طور که گفتیم این خودرو با طراحی قدیمی، امکانات اندک و پیشرانهٔ ضعیف، در برابر ریسپکت حرفی برای گفتن ندارد و خیلی ارزش خرید بالایی نخواهد داشت. همچنین این خودرو از لحاظ خدمات پس از فروش و قطعات یدکی هم شرایط چندان مناسبی ندارد.

نقاط قوت و ضعف دو خودرو

ریسپکت پرایم

مزایا: پیشرانهٔ توربوشارژ قوی‌تر، امکانات بیشتر، طراحی بروزتر

معایب: استهلاک بیشتر قوای محرکه، هزینه‌های نگهداری بالاتر، برند ضعیف‌تر

نیسان سانی

مزایا: برند نیسان، استهلاک پایین قوای محرکه، مصرف سوخت پایین

معایب: طراحی قدیمی، امکانات بسیار اندک، پیشرانهٔ ضعیف، وضعیت نامعلوم خدمات پس از فروش

مقایسهٔ امکانات

ریسپکت پرایم آریزو ۵ اسپرت کی‌ام‌سی J7 نیسان سانی
تعداد ایربگ ۶ عدد ۶ عدد ۶ عدد ۲ عدد
ترمز کمکی اضطراری ندارد ندارد دارد ندارد
ترمز پارک برقی دارد دارد دارد ندارد
اتوهلد دارد دارد دارد ندارد
کروز کنترل دارد دارد دارد ندارد
سیستم ورود بدون کلید دارد دارد دارد ندارد
چراغ‌های خودکار دارد ندارد دارد ندارد
سنسور باران دارد ندارد دارد ندارد
دوربین دید عقب دارد دارد دارد دارد
تنظیم صندلی راننده برقی برقی برقی دستی
تنظیم صندلی سرنشین دستی دستی دستی دستی
گرم‌کن صندلی‌های جلو دارد دارد دارد ندارد
نورپردازی داخلی دارد ندارد دارد ندارد
نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی ۸.۰ اینچی ۱۰.۴ اینچی ۶.۰ اینچی
صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی آنالوگ دیجیتالی ۷ اینچی آنالوگ
دوربین ۳۶۰ درجه دارد ندارد دارد ندارد
شارژر بی‌سیم گوشی دارد ندارد دارد ندارد
حالات رانندگی اقتصادی و اسپرت اقتصادی و اسپرت راحت، اسپرت، استاندارد ندارد
استارت از راه دور دارد دارد ندارد ندارد
سانروف دارد دارد دارد ندارد
آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن تاشو برقی با گرم‌کن تاشو برقی با گرم‌کن  تاشو برقی
سیستم تهویه دیجیتالی دیجیتالی دیجیتالی اتوماتیک دستی
سیستم پایش باد تایرها دارد دارد دارد ندارد
کنترل کشش دارد دارد دارد ندارد
کنترل پایداری دارد دارد دارد دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی دارد دارد دارد ندارد
در صندوق برقی ندارد ندارد دارد ندارد
کول باکس ندارد ندارد دارد ندارد
سنسور پارک عقب عقب عقب عقب

مقایسهٔ مشخصات فنی

ریسپکت پرایم آریزو ۵ اسپرت کی‌ام‌سی J7 نیسان سانی
پیشرانه E4T15C E4T15B HFC4GC1.6E HR15DE
نوع موتور ۱.۵ لیتری توربو ۱.۵ لیتری توربو ۱.۵ لیتری توربو GDI ۱.۵ لیتری
قدرت ۱۵۴ اسب بخار ۱۴۷ اسب بخار ۱۷۲ اسب بخار ۱۰۸ اسب بخار
گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر ۲۱۰ نیوتن متر ۲۸۰ نیوتن متر ۱۳۴ نیوتن متر
گیربکس CVT CVT ۶ سرعته دوکلاچه ۴ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو جلو جلو
مصرف سوخت ۷.۵ لیتر ترکیبی ۶.۷ لیتر ترکیبی
وزن خالص ۱۴۰۹ کیلوگرم ۱۳۳۰ کیلوگرم ۱۴۸۵ کیلوگرم ۱۰۲۰ کیلوگرم
طول ۴,۶۷۰ میلی‌متر ۴,۵۳۲ میلی‌متر ۴,۷۷۰ میلی‌متر ۴,۴۲۵ میلی‌متر
عرض ۱,۸۲۵ میلی‌متر ۱,۸۱۴ میلی‌متر ۱,۸۲۰ میلی‌متر ۱,۶۹۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۸۳ میلی‌متر ۱,۴۸۷ میلی‌متر ۱,۴۹۲ میلی‌متر ۱,۵۰۰ میلی‌متر

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳ رای

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا