هاست پرسرعت
خودرو

مقایسه سهند S با تندر 90 ؛ مشخصات، قیمت و هر آنچه باید بدانید

مقایسه سهند S با تندر 90 ؛ مشخصات، قیمت و هر آنچه باید بدانید

در جدیدترین مقاله راهنمای خرید gsxr به مقایسه سهند S با تندر ۹۰ کارکرده می‌پردازیم.
مقایسه سهند S با تندر 90 ؛ مشخصات، قیمت و هر آنچه باید بدانید

شرکت سایپا بیش از یک دهه پیش از اولین خودروی خود با نام تیبا رونمایی کرد. این خودرو که از همان ابتدا نیز با انتقادات زیادی در بخش طراحی و فنی روبرو بود به مرور زمان تکامل یافت و نوادگان زیادی از آن راهی بازار شدند. تیبا در واقع ترکیبی از پراید و ریو به شمار می‌رفت و علیرغم کاستی‌های فراوانش به گزینه‌ای محبوب برای افراد کم‌درآمد تبدیل شده بود. با کنار گذاشته شدن تیبا فضا برای عرضه نسخه‌های تغییر یافته از آن همچون ساینا و کوییک باز شد و حالا نوبت به حضور دیگر مدل‌های ارتقا یافته از آن همچون سهند و اطلس رسیده است.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

در همین زمینه بخوانید:

تندر ۹۰ هم به عنوان یکی از کم استهلاک ترین و باکیفیت‌ترین خودروهای تولید داخل به شمار می‌رود هرچند تولید آن چند سالی است متوقف شده و البته نسخه‌های کارکرده آن همچنان طرفداران زیادی دارند. البته قرار است در آینده نزدیک نسخه ایرانیزه شده تندر ۹۰ با نام کادیلا تولید شود که در gsxr به‌طور مفصل آن را معرفی کرده‌ایم. از آنجایی که تحویل سهند S به خریداران طی روزهای آتی شروع خواهد شد، شاید برخی افراد در دوراهی خرید این خودرو یا انتخاب تندر ۹۰ کارکرده قرار بگیرند و به همین خاطر می‌خواهیم مقایسه سهند S با تندر ۹۰ کارکرده را داشته باشیم و به نقاط قوت و ضعف هریک اشاره نماییم.

همچنین بخوانید:

مقایسه سهند S با تندر ۹۰ کارکرده

طراحی ظاهری

سهند S نسخه پایه این خودروست که در برخی تجهیزات نسبت به مدل فول G تفاوت دارد. این خودرو همان‌طور که گفته شد بر پایه ساینا شکل گرفته و خود ساینا هم فیس لیفتی از تیبا به شمار می‌رود. طراحان سایپا اقدام به بازنگری در بخش جلو و عقب خودرو کرده‌اند تا آن را محصولی متفاوت جلوه دهند هرچند با نگاه به نمای جانبی می‌توانید شباهت کامل آن با ساینا و تیبا را متوجه شوید. با این وجود در نمای جلو چراغ‌های کشیده به طرفین و جلوپنجره چندضلعی بکار رفته‌اند و نمای بهتری نسبت به تیبا و ساینا ایجاد کرده‌اند هرچند سپر می‌توانست طراحی بهتری داشته باشد. در بخش عقب نیز چراغ‌های کشیده و ساده‌ای بکار رفته‌اند و سپر نیز در اوج سادگی طراحی شده است. با اینکه طراحی سهند S در مقایسه با ساینا و تیبا پیشرفت داشته اما در برابر خودروهای اقتصادی روز دنیا هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

در مقابل باید گفت تندر ۹۰ خودرویی متعلق به دو دهه پیش است و از آنجایی که برای بازارهای کمتر توسعه یافته و کم‌درآمد طراحی شده بنابراین نباید انتظار چندانی از آن را داشت. طراحی تندر ۹۰ در نهایت سادگی صورت گرفته و در بخش جلو چراغ‌ها و سپر ساده‌ای را می‌بینیم که البته هماهنگی مناسبی با یکدیگر دارند. در نمای جانبی آنچه بیش از همه جلب‌توجه می‌کند پنجره‌های بزرگ و ارتفاع نسبتاً زیاد خودروست. نهایتاً به نمای عقب می‌رسیم که چراغ‌های عمودی آن چنگی به دل نمی‌زنند و سپر نیز طراحی ساده‌ای دارد. طراحی تندر ۹۰ به عنوان خودرویی اقتصادی پذیرفتنی است و با اینکه به دو دهه قبل تعلق دارد اما در مقایسه با خودرویی همچون سهند S قابل‌قبول به نظر می‌رسد. در مجموع باید گفت طراحی هر دو خودرو از محصولات روز دنیا فرسنگ‌ها فاصله دارد اما شاید سهند S به ویژه در نمای جلو کمی زیباتر جلوه کند.

طراحی داخلی

سهند S در بخش داخلی یک دگرگونی کامل را نسبت به ساینا تجربه کرده است. طراحان سایپا از داشبورد جدیدی برای این خودرو استفاده کرده‌اند و آنچه بیش از همه جلب‌توجه می‌کند پشت آمپرهای جدید و ورودی‌های هوای متفاوت است. البته غربیلک فرمان دی کات به ساینا تعلق دارد. با این وجود نباید انتظار چندانی از کیفیت متریال بکار رفته داشته باشید. فضای کابین نیز نسبت به ساینا تغییر خاصی ندارد.

طراحی کابین تندر ۹۰ در نهایت سادگی و کارایی صورت گرفته و اثری از زیبایی و ظرافت در آن دیده نمی‌شود. در جای‌جای کابین پلاستیک خشک بکار رفته و داشبورد نیز مشابه خودروهای چندین دهه قبل به نظر می‌رسد. با اینکه کیفیت متریال بکار رفته در کابین تندر ۹۰ هم جای تعریفی ندارد اما تجربه چند سال گذشته نشان می‌دهد در صورت نگهداری اصولی این خودرو سروصدای کمتری در کابین وجود خواهد داشت. در حقیقت تمام تمرکز رنو و داچیا ارائه خودرویی اقتصادی و بی‌دردسر برای خریداران بوده است. از نظر طراحی داخلی می‌توان سهند S را برتر دانست اما در بحث متریال بکار رفته و کیفیت ساخت تندر ۹۰ خودروی بهتری خواهد بود.

تجهیزات و امکانات

سهند S به عنوان مدل پایه این خودرو دارای تجهیزات و امکاناتی همچون غربیلک فرمان D شکل، سیستم پایش باد تایرها، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، دو ایربگ، تریم داخلی دورنگ، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، سنسور دنده‌عقب، دی‌لایت، کنترل کشش و کنترل پایداری، ترمز کمکی و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی است و تجهیزات مدل فول همچون نمایشگر لمسی، سانروف، رینگ آلیاژی، دوربین دید عقب و صندلی چرمی در آن عرضه نمی‌شود.

تندر ۹۰ هم در سه تیپ E0، E1 و E2 عرضه شده که E2 فول ترین آن‌ها محسوب می‌شود هرچند حتی در این تیپ نیز امکانات زیادی وجود ندارد. شاخص‌ترین تجهیزات و امکانات تندر ۹۰ شامل مواردی همچون چراغ داخل صندوق‌عقب، بلندگوی درب‌های جلو، جای لیوان صندلی جلو، گرم‌کن شیشه عقب، بلندگوی طاقچه عقب، ریموت کنترل سوییچ، نمایشگر اطلاعات سفر (اطلاعات مسافت و مصرف سوخت)، چراغ داخل داشبورد، آفتاب‌گیر سمت مسافر با آیینه، کف‌پوش، آیینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم برقی و دارای گرم‌کن، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی و… هستند. همان‌طور که دیده می‌شود تندر ۹۰ تجهیزات بسیار کمی دارد و از این نظر به پای سهند S نمی‌رسد.

قوای محرکه

مقایسه سهند S با تندر ۹۰ کارکرده به بخش قوای محرکه می‌رسد و اینجا می‌توان بزرگ‌ترین مزیت تندر ۹۰ را دید. سهند از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ساینا استفاده می‌کند هرچند به لطف برخی تغییرات ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتون متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی راهی چرخ‌های جلو می‌شود. تجربه‌های پیشین در خودروهایی همچون کوییک و ساینا نشان داده این پیشرانه برای ترددهای شهری کافی خواهد بود اما با بالا رفتن دور موتور سروصدای زیادی ایجاد می‌کند. در صورت ترددهای جاده‌ای با ظرفیت کامل نباید انتظار سرعت و شتاب چندانی را از خودرو داشته باشید.

همچنین بخوانید:

اما نقطه قوت تندر ۹۰ به قوای محرکه آن مربوط می‌شود. این خودرو در طول چند سال گذشته کیفیت خود را کاملاً اثبات نموده است. تندر ۹۰ از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتون متر گشتاور استفاده می‌کند و گیربکس ۵ سرعته دستی نیز نیرو را به چرخ‌های جلو می‌رساند. پیشرانه و گیربکس تندر ۹۰ کاملاً هماهنگ با یکدیگر عمل کرده و با اینکه صدای پیشرانه در دورهای بالا به کابین نفوذ می‌کند اما از نظر شتاب گیری و مصرف سوخت عملکرد بسیار خوبی در مقایسه با خودروهای داخلی دارد. در جدول زیر می‌توانیم مشخصات فنی هر دو خودرو را مشاهده کنیم.

سهند S تندر ۹۰
پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۹۰/۱۳۷ ۱۰۵/۱۴۰
تعداد سوپاپ ۸ ۱۶
سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی ۵ دنده دستی
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۳ ۱۰.۲
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۷۰ ۱۷۵
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) ۷ ۷
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۴۲۱۵/۱۶۷۷/۱۴۸۵ ۴۲۵۰/۱۷۴۰/۱۵۲۵
فاصله بین دو محور چرخ‌های عقب و جلو (میلی‌متر) ۲۴۱۰ ۲۶۳۰
وزن خالص (کیلوگرم) ۱۱۰۰ ۱۱۱۵
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) ۴۱ ۵۰
حجم فضای صندوق‌عقب (لیتر) ۳۷۰ ۵۱۰

سواری و هندلینگ

سهند S نسخه‌ای ارتقا یافته از ساینا و تیبا به حساب می‌آید و بنابراین انتظار می‌رود تجربه سواری مشابه آن‌ها را داشته باشد. شتاب گیری این خودرو کاملاً پاسخگوی نیازهای شهری خواهد بود هرچند قبلاً در ساینا S مشکلاتی همچون تعلل عجیب پیشرانه در پاسخ به gsxr گاز و سروصدای بالای آن را شاهد بوده‌ایم. البته زمانی که در جاده و با ظرفیت کامل تردد کنید پیشرانه کاملاً وا مانده و امکان شتاب گیری و سبقت وجود نخواهد داشت. سیستم تعلیق خودرو نیز از عهده دست‌اندازهای کوچک برمی‌آید اما چاله‌های بزرگ سواری را کاملاً آشفته می‌کنند. انتظار می‌رود هندلینگ سهند نیز با توجه به وجود سیستم کنترل پایداری بهبود یافته باشد اما نباید به فکر عبور سریع از پیچ‌ها با این خودرو بود.

در مقابل تندر ۹۰ با پیشرانه و گیربکس هماهنگ خود سرعت و شتاب مناسبی دارد و سیستم تعلیق آن نیز اکثر ناهمواری را دفع می‌کند هرچند بزرگ‌ترین مشکل این خودرو را می‌توان عدم پایداری در سرعت‌های بالا و به ویژه در عبور از پیچ‌ها دانست که نبود سیستم کنترل پایداری و کشش یکی از دلایل اصلی این موضوع هستند. به غیر از این موارد تندر ۹۰ در اکثر موارد رضایت‌بخش عمل می‌کند. از نظر فضای کابین و بار نیز برتری کامل با تندر ۹۰ است.

قیمت

در حال حاضر سهند S فعلاً راهی بازار نشده اما قبلاً پیش‌فروش آن آغاز شده است. با توجه به قیمت ۳۴۰ میلیون تومانی ساینا S در کارخانه و ۴۴۲ میلیون تومانی در بازار، انتظار می‌رود قیمت سهند S نیز حدود ۳۷۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان باشد و قیمت آن در بازار به حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان برسد؛ اما همان‌طور که گفته شد تندر ۹۰ صفرکیلومتر دیگر در بازار حضور ندارد و برای خرید مدل‌های کارکرده آن بسته به سال ساخت، وضعیت بدنه و فنی، کارکرد و… باید مبلغ ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان را برای آن در نظر بگیرید. اگر بودجه‌ای در حدود ۵۰۰ میلیون تومان داشته باشید، امکان انتخاب تندر ۹۰ کارکرده با مدل‌های ۹۰ تا ۹۳ وجود خواهد داشت. جهت اطلاع از قیمت روز خودرو می‌توانید به صفحه ویژه آن در gsxr مراجعه نمایید.

قضاوت نهایی

با کمال تأسف و درحالی‌که خودروسازان معتبر دنیا به فکر تولید محصولاتی مدرن و ایمن هستند، شاهد معرفی محصولاتی همچون سهند هستیم که فرسنگ‌ها با استانداردهای جهانی فاصله‌ دارند. تأسف‌بارتر آنکه همین خودروهای قدیمی نیز از دسترس افراد زیادی خارج هستند. با این تفاسیر، باید گفت سهند S به عنوان نسخه‌ای ارتقا یافته از ساینا S می‌تواند نظر افرادی را که از خودروهای قبلی سایپا خسته شده‌اند به خود جلب کند. درصورتی‌که علاقه‌ای به خرید خودروی کارکرده ندارید و می‌خواهید یک خودروی شهری با ظاهر نسبتاً بهتر را انتخاب نمایید سهند S گزینه مناسبی خواهد بود هرچند شاید برخی افراد انتخاب ساینا S را به آن ترجیح دهند مخصوصاً اینکه از نظر فنی تفاوتی بین دو خودرو وجود ندارد.

اما اگر به دنبال خودرویی قوی‌تر، ایمن‌تر، جادارتر و باکیفیت‌تر هستید یافتن نسخه‌های کارکرده و مناسب تندر ۹۰ گزینه‌ای بهتر خواهد بود هرچند که نباید انتظار وجود تجهیزات چندانی را داشته باشید. این خودرو از کیفیت مطلوبی به ویژه در بخش قوای محرکه برخوردار است و اگر بتوانید مدل‌های تمیز و کم کارکرد آن را پیدا کنید بی‌شک نظرتان را جلب خواهد کرد.

Loading ... Loading …

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۰ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا