هاست پرسرعت
خودرو

مقایسه شعاع حرکتی وانت برقی ریویان R1T و فورد F-150 لایتنینگ

مقایسه شعاع حرکتی وانت برقی ریویان R1T و فورد F-150 لایتنینگ

فورد F-150 لایتنینگ و ریویان R1T جزو اولین وانت های برقی بازار هستند و یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها درباره آن‌ها به شعاع حرکتی مربوط می‌شود. اخیراً تستی واقعی دراین‌باره برگزار شده و می‌خواهیم نتایج دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم.

دو وانت برقی موردبحث به فاصله چند ماه از یکدیگر راهی بازار شده‌اند و اگرچه در نگاه اول می‌توانند خریداران و تجربه‌های مالکیت متفاوتی داشته باشند اما از نظر قوای محرکه و تکنولوژی می‌توان آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد چراکه هدف نهایی آن‌ها یکسان است. ما تصمیم گرفته‌ایم F-150 لایتنینگ و R1T را در مقایسه‌ای شانه‌به‌شانه بسنجیم و ببینیم کدام‌یک می‌تواند با یک‌بار شارژ مسافت بیشتری را در مسیرهایی که عمدتاً بزرگراه بوده‌اند طی کند. البته مسیرهای دیگری نیز وجود داشته‌اند که پیچ‌وخم آن‌ها بیشتر بوده و خودروها را با چالش‌های بزرگ‌تری مواجه کرده‌اند.

فورد F-150 لایتنینگ با شعاع حرکتی بهبود یافته خود به باتری ۱۴۳.۴ کیلووات ساعتی مجهز است هرچند از این مقدار می‌توان ۱۳۱ کیلووات ساعت را استفاده کرد. باتری ریویان R1T کمی کوچک‌تر بوده و ظرفیت کلی آن به ۱۳۵ کیلووات ساعت می‌رسد. البته ظرفیت باتری قابل استفاده این وانت برقی نیز چیزی بین ۱۲۵ تا ۱۲۸ کیلووات ساعت خواهد بود (ریویان به‌صورت رسمی ارقام مربوط به ظرفیت قابل استفاده باتری را اعلام نکرده است). F-150 لایتنینگ حاضر در این تست از نوع لاریات بوده و شعاع حرکتی آن با لاستیک‌های چهارفصل و رینگ‌های ۲۰ اینچی استوک حدود ۵۱۵ کیلومتر اعلام شده است. البته تیم تست کننده لاستیک های فابریک را با نمونه‌های بی اف گوودریچ KO2 تعویض کرده و قطعاً طراحی متفاوت آج این لاستیک‌ها تأثیر منفی روی شعاع حرکتی خودرو خواهند داشت.

شعاع حرکتی ریویان R1T نیز توسط EPA برابر با ۴۶۵ کیلومتر است و رینگ‌های ۲۰ اینچی آن با لاستیک های پیرلی اسکورپیون همراه شده‌اند البته مدل حاضر در تست از رینگ‌های ۲۱ اینچی و لاستیک های چهارفصل استفاده می‌کند و شعاع حرکتی آن به ۵۲۸ کیلومتر می‌رسد. از آنجایی که وانت برقی فورد با آپشن لاستیک های کاراتر آفرود در دسترس نیست ما شعاع حرکتی رسمی مدل مجهز به این نوع لاستیک‌ها را در دست نداریم اما انتظار می‌رود اختلاف شعاع حرکتی بین لاستیک های استاندارد با این نوع لاستیک‌ها مشابه ریویان باشد.

مسیر انتخابی تیم تست کننده از نیوجرسی به سمت پنسیلوانیا بوده و زمانی که باتری یکی از خودروها به ۵۰ درصد برسد همین مسیر را باز خواهند گشت. این فورد F-150 لایتنینگ بود که پس از گذشت ۲۰۳ کیلومتر رانندگی به ۵۰ درصد شارژ باتری رسید و در این زمان میزان شارژ باقی مانده در باتری ریویان برابر با ۵۶ درصد بود که بهتر از فورد ارزیابی می‌شود. تیم تست کننده پس از طی کردن ۴۱۱.۵ کیلومتر و صرف ۴ ساعت و ۱۵ دقیقه زمان به نقطه شروع سفر بازگشتند و در این زمان ۱ درصد شارژ و ۵ کیلومتر مسافت تخمینی قابل پیمایش در F-150 لایتنینگ باقی مانده بود. R1T برنده واضح این میدان بود چراکه همین مسیر را با ۱۵ درصد شارژ باقی مانده و ۷۹ کیلومتر مسافت تخمینی قابل پیمایش به پایان رساند.

از آنجایی که حدود ۹۰ درصد این تست با سرعت‌های بزرگراهی بین ۱۰۵ تا ۱۳۰ کیلومتر در ساعت انجام شد حدس می‌زنیم آیرودینامیک بهتر و حالت رانندگی کاراتر وانت برقی ریویان R1T جزو دلایل اصلی عملکرد بهترش بوده‌اند. حالت رانندگی Conserve باعث می‌شود دو پیشرانه عقب از مدار خارج شوند و فقط دو پیشرانه جلو مورد استفاده قرار گیرند. برخلاف دیگر حالت‌های رانندگی مشابه، R1T در این حالت و حتی در زمان تخت گاز نیز از پیشرانه‌های عقبی استفاده نمی‌کند. همچنین ارتفاع سیستم تعلیق ریویان در این حالت رانندگی کاهش می‌یابد تا آیرودینامیک خودرو بهبود یابد. فورد F-150 لایتنینگ فاقد حالت رانندگی اکو یا سیستم تعلیق بادی قابل تنظیم است و بنابراین نمی‌تواند برای کاهش درگ در بزرگراه‌ها ارتفاع خود را کاهش دهد. نظر شما درباره این دو خودروی برقی چیست؟ کدام‌یک را ترجیح می‌دهید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۳ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا