مقایسه عملکرد اجرایی Red Dead Redemption روی کنسولهای پلی استیشن و ایکس باکس
مقایسه عملکرد اجرایی Red Dead Redemption روی کنسولهای پلی استیشن و ایکس باکس
با عرضه پورت PS4 بازی Red Dead Redemption، دیجیتال فاندری تصمیم گرفته تا عملکرد اجرایی این عنوان را روی کنسولهای پلی استیشن و ایکس باکس با یکدیگر مقایسه کند.
از همین ابتدا باید بگوییم که نسخههای نسل هشتم و نهم بازی Red Dead Redemption روی کنسولهای ایکس باکس، به لطف قابلیت Backward Compatibility اجرا میشوند (به همین دلیل پورت جدید این بازی، تنها برای کنسولهای PS4 و نینتندو سوییچ منتشر شد). منشا تفاوت در اجرای این بازی روی کنسولهای پلی استیشن و ایکس باکس هم همین است.
پورت PS4 بازی، تصویر پایدارتری را نسبت به نسخه Xbox ارائه میدهد؛ در نتیجه شاخ و برگ درختان واضحتر و پرجزئیاتتر به نظر میرسند. همچنین منوی بازی در نسخه PS4 نشان میدهد که این نسخه، از تکنولوژی FSR2 استفاده کرده و بازی به صورت Native 4K روی کنسولهای PS4 Pro و PS5 (با قابلیت Backward Compatibility) اجرا میشود.
نسخه Xbox Series X، روش Anti Aliasing مورد استفاده در کنسول Xbox 360 را به ارث برده است. همچنین خروجی تصویر در مقیاس سه برابر در هر محور اجرا شده تا به رزولوشن ۴K برسد. در نتیجه، لبههایی ناهموار و درخششهایی نابجا روی شاخ و برگ درختان قابل مشاهده هستند. در سوی دیگر، نسخه PS4 که روی PS4 Pro و PS5 اجرا میشود، به طور کلی بهتر به نظر میرسد؛ هرچند در نهایت، تفاوت بین این نسخهها چندان چشمگیر نیست.
به غیر از کیفیت تصویر، پیشرفتهای نسخه PS4 بازی Red Dead Redemption بسیار محدود است. Xbox Series به سادگی کد Xbox 360 بازی را با وضوح بالاتر و فیلتر anisotropic اجرا میکند تا کیفیت نهایی بافتها را بهتر به تصویر بکشد. کیفیت سایهها در نسخه Xbox Series، درست مانند Xbox 360، سایههای نامرتبی در فواصل دور دارد که در نسخه PS4 بهبود یافته است.
نکته منفی در رابطه با پورت جدید، مشکلات مربوط به انیمیشنها در طول برخی از کاتسینهای بازی است که حتی در نسخه Xbox بازی هم وجود نداشتند. اما در نهایت، بحثبرانگیزترین مشکل این پورت، عدم پشتیبانی آن از نرخفریم بالاتر است. قطعاً کنسولهای نسل نهم (حتی کنسولهای نسل هشتم) توانایی اجرای Red Dead Redemption با نرخ فریم ۶۰fps را دارند (مخصوصاً حالا که تغییر خاصی هم در بحث جزئیات بصری بازی اعمال نشده)؛ به همین دلیل به سادگی میتوان گفت که فلسفه پشت توسعه این پورت، ممکن کردن تجربه Red Dead Redemption روی کنسولهای جدید پلی استیشن بوده است.
بازی Red Dead Redemption، آغازگر ماجراجویی راکاستار در غرب وحشی، هماکنون روی نینتندو سوییچ و کنسولهای نسل هشتم و نهم پلی استیشن و ایکس باکس در دسترس است.