مقایسه فراری 296 اسپشاله با 458 اسپشاله، یک دهه اختلاف، یک دنیا تفاوت

مقایسه فراری 296 اسپشاله با 458 اسپشاله، یک دهه اختلاف، یک دنیا تفاوت
فراری ۲۹۶ اسپشاله را در برابر یکی از افسانهایترین مدلهای تاریخ فراری قرار دادهایم تا ببینیم آیا این مدل جدید شایستگی نام اسپشاله را دارد یا نه.
فراری ۴۵۸ اسپشاله که بسیاری آن را بهترین فراری تنفس طبیعی دو دهه اخیر و شاید برترین مدل V8 این برند میدانند، در سال ۲۰۱۵ تولیدش متوقف شد و نشان اسپشاله را محو کرد. حالا، پس از یک دهه، این نشان با فراری ۲۹۶ اسپشاله، قدرتمندترین خودروی دیفرانسیل عقب تاریخ فراری، بازگشته است. تکرار نامگذاری در فراری نادر است و تنها GTO چنین سابقهای دارد. پس چگونه ۲۹۶ اسپشاله در برابر ۴۵۸ اسپشاله که میراثی پرافتخار دارد قد علم میکند؟
طراحی و آیرودینامیک
فراری ۴۵۸ اسپشاله، با طراحی پینینفارینا و مرکز طراحی فراری، بدنهای مسحورکننده با خطوط برجسته، نمای جلوی تهاجمی و چراغهای متمایز دارد. نسبت به ۴۵۸ ایتالیا، سپر جلوی کامپوزیتی، اگزوز دوگانه عقب و شیشه جلوی نازکتر، وزن را به ۱۲۹۰ کیلوگرم (در برابر ۱۳۸۰ کیلوگرم ایتالیا) کاهش داد. فلپهای فعال هوا در جلو، بالههای سپر، اسپویلر بزرگ عقب و فلپهای عقب، آیرودینامیک را بهبود داده و ضریب درگ را کاهش دادند. فراری ۲۹۶ اسپشاله نیز بر پایه ۲۹۶ GTB، با الهام از خودروهای مسابقهای فراری، بازطراحی شده است. کاپوت حجیمتر، اسپلیتر جلوی بزرگتر، ورودیهای هوای عریضتر، دریچههای جدید کاپوت، بالههای جانبی و بدنه عریضتر، ظاهری تهاجمیتر خلق کردهاند. این مدل در سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت، ۴۳۵ کیلوگرم داونفورس تولید میکند که ۲۰ درصد بیشتر از ۲۹۶ GTB است. عناصر آیرودینامیکی مانند بالههای عمودی و المانهای عقب از ۲۹۶ چلنج و FXX K الهام گرفتهاند.
پیشرانه و پرفورمنس
فراری ۴۵۸ اسپشاله با موتور ۴.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی، صدایی مسحورکننده از اگزوز دوگانه تولید میکند. این موتور، با همان حجم ۴۵۸ ایتالیا، اما با تغییرات گسترده در اجزای داخلی و سیستم مدیریت، ۳۵ اسب بخار بیشتر (۶۰۵ اسب بخار) و ۸ کیلوگرم وزن کمتر دارد هرچند که گشتاور ۵۴۰ نیوتن متری آن با ۴۵۸ ایتالیا یکسان است. سیستم احتراق پیشرفته، افزایش نسبت تراکم، دینامیک سیال بهبودیافته، پروفیلهای جدید میلسوپاپ، پیستونهای سبکتر، میللنگ بازطراحیشده و ورودی فیبر کربنی، از فناوری فرمول یک بهره گرفتهاند. فراری ۲۹۶ اسپشاله از موتور ۳ لیتری V6 توئین توربو با موتور الکتریکی استفاده میکند که پیشتر در ۲۹۶ GTB دیده بودیم. این پیشرانه، با قطعاتی از جنس فولاد نیتریده و الهام از موتوراسپرت، سبکتر و کارآمدتر شده و بهتنهایی ۷۰۰ اسب بخار و ۷۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که ۳۷ اسب بخار از ۲۹۶ GTB بیشتر است. موتور الکتریکی هم مجموع خروجی را به ۸۸۰ اسب بخار میرساند که بهمراتب بیشتر از قدرت ۴۵۸ اسپشاله است هرچند صدای موتور V8 تنفس طبیعی صدایی بینظیر دارد.
دینامیک رانندگی
فراری ۴۵۸ اسپشاله به لطف وزن کمتر و سیستم تعلیق پیشرفته با کمکفنرهای SCM-E، در پیست میدرخشید. این خودرو با شتاب جانبی ۱.۳۳ جی و سیستم کنترل زاویه لغزش جانبی (SSC) که برای اولین بار معرفی شد، بیشفرمانی کنترلشده و مدیریت بهینه گشتاور را ارائه میکرد. ۴۵۸ اسپشاله پیست فیورانو را در یک دقیقه و ۲۳.۵ ثانیه طی کرد که نزدیک به زمان F8 تریبوتو بود فراری ۲۹۶ اسپشاله با تعلیق پیشرفتهتر، شتاب جانبی بیشتری نسبت به ۲۹۶ GTB دارد. کمکفنرهای مالتیماتیک و سیستمهای دینامیکی پیشرفته، هندلینگ را بهبود دادهاند. این مدل پیست فیورانو را در یک دقیقه و ۱۹ ثانیه طی کرده که همتراز با SF90 استراداله است. ۲۹۶ اسپشاله در دینامیک رانندگی، به لطف فناوری مدرن، از ۴۵۸ پیشی میگیرد.
جمعبندی
فراری ۴۵۸ اسپشاله با موتور V8 تنفس طبیعی و تولید محدود، هنوز در بازار دستدوم با قیمتهای نجومی معامله میشود و نماد آخرین V8 بدون توربوی فراری است. فراری ۲۹۶ اسپشاله، جانشین معنوی آن، با عملکردی که از ۲۹۶ GTB فاصله زیادی دارد، در کلاس خود بیرقیب است و حتی با پرچمداران فراری رقابت میکند. این مدل نشاندهنده پیشرفت چشمگیر فراری در یک دهه است، جایی که یک V6 هیبریدی میتواند خودروهایی با موتورهای دو برابر بزرگتر را به چالش بکشد. بااینحال، ۴۵۸ اسپشاله به خاطر صدای بینظیرش جایگاه ویژهای دارد.
مشخصات فنی
فراری ۴۵۸ اسپشاله | فراری ۲۹۶ اسپشاله | |
پیشرانه | ۴.۵ لیتری V8 | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو هیبرید |
قدرت | ۶۰۰ اسب بخار | ۸۳۰ اسب بخار |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۳۹۵ کیلوگرم | ۱۴۱۰ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۰ ثانیه | ۲.۸ ثانیه |