هاست پرسرعت
خودرو

مقایسه مرسدس AMG GT بلک سریز با GT63 هیبرید جدید، سنت یا مدرنیته؟

مقایسه مرسدس AMG GT بلک سریز با GT63 هیبرید جدید، سنت یا مدرنیته؟

GT63 S E Performance با ۸۱۲ اسب بخار قدرت، قوی‌ترین نسخهٔ نسل جدید AMG GT محسوب می‌شود اما عملکرد آن در برابر قوی‌ترین نسخهٔ نسل قبلی چگونه خواهد بود؟
مقایسه مرسدس AMG GT بلک سریز با GT63 هیبرید جدید، سنت یا مدرنیته؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

مرسدس در نسل جدید AMG GT دست به تحول بزرگی زده و این خودرو را بر پایهٔ پلت‌فرم کاملاً جدیدی ساخته که خصوصیات متفاوتی نسبت به نسل قبلی دارد. به همین دلیل، GT جدید حالا از فرمول سنتی یک سوپراسپرت فاصله گرفته و بیشتر به یک گرند تورر امروزی تبدیل شده است. علاوه بر این، حالا عنوان پرچم‌دار این خانواده هم به نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی GT63 S E Performance رسیده است. به همین دلیل، قصد داریم این نسخهٔ پرچم‌دار هیبریدی را با پرچم‌دار نسل قبلی یعنی بلک سریز مقایسه کنیم تا ببینیم سوپراسپرت اشتوتگارت چقدر تغییر کرده است.

طراحی بیرونی

شاید از همین طراحی بیرونی بتوان به شخصیت متفاوت دو خودرو پی برد زیرا هرچند شباهت‌های زیادی در ظاهر آن‌ها به چشم می‌خورد اما بلک سریز با اسپویلر عظیم عقب و باله‌هایی که برای پیست تنظیم شده‌اند، کاملاً وحشی به نظر می‌رسد درحالی‌که GT63 S E پرفورمنس ظاهر به‌مراتب آرام‌تری دارد. بااین‌حال، جلوپنجرهٔ کوپهٔ جدید با بخش پایینی اضافی مشابه بلک سریز طراحی شده و پروفیل جانبی دو خودرو با اینکه در GT63 کاپوت کوتاه‌تر شده و کابین جلوتر آمده، شبیه به هم به نظر می‌رسد. در عقب اما هرچند هردو ماشین از چراغ‌های باریک افقی استفاده می‌کنند اما بازهم بلک سریز با دیفیوزر تهاجمی و اسپویلر بزرگ، بسیار وحشی‌تر به نظر می‌رسد. به‌طورکلی، در این قسمت باید بلک سریز را جذاب‌تر دانست.

داخل

در داخل نیز مثل بیرون می‌توانیم ارتباط بین دو ماشین را ببینیم زیرا فرم کلی طراحی تقریباً یکسان است و در کوپهٔ جدید هم مثل نسل قبلی شاهد غربیلک فرمان سه پرهٔ AMG و کنسول مرکزی شیب‌داری هستیم. بااین‌حال، در نسل جدید جای نمایشگر نسبتاً کوچکی که در بالای داشبورد قرار داشت را یک صفحه‌نمایش بزرگ روی کنسول مرکزی گرفته و تعداد دریچه‌های تهویهٔ میانی هم از چهار به دو کاهش پیدا کرده است. بزرگ‌ترین تفاوت بین این دو ماشین اما اضافه شدن دو صندلی کوچک به عقب کابین GT63 جدید است درحالی‌که نسل قبلی AMG GT خودرویی دونفره بود. این ویژگی، نسل جدید را کاربردی‌تر خواهد کرد ولی باعث می‌شود از شخصیت اسپرت قبل فاصله گرفته و بیشتر به یک گرند تورر نزدیک شود.

پیشرانه

زیر کاپوت هردو خودرو پیشرانهٔ آشنای ۴ لیتری V8 توئین توربوی مرسدس را می‌بینیم اما خصوصیات این پیشرانه‌ها باهم متفاوت است. بلک سریز از نسخهٔ M178 این موتور استفاده می‌کند که سیستم روغن‌کاری آن از نوع کارتل خشک است. این نسخه از موتور ۴ لیتری مرسدس اولین بار در نسل نخست AMG GT معرفی شد اما در بلک سریز به میل‌لنگ تخت مجهز شد و M178 LS2 نام گرفت. این پیشرانه به لطف توربوشارژرهای توئین اسکرول با بوست حداکثر ۲۴.۶ psi و اینترکولرهای بزرگ‌تر، ۷۳۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که ارقام بسیار چشمگیری هستند. نسخهٔ M178 فقط مخصوص AMG GT بود و هم‌اکنون صرفاً در آستون‌مارتین والهالا استفاده می‌شود.

مقایسه مرسدس AMG GT بلک سریز با GT63 هیبرید جدید، سنت یا مدرنیته؟

از سوی دیگر، در سینهٔ AMG GT63 نسخهٔ M177 موتور ۴ لیتری قرار گرفته که سیستم روغن‌کاری آن از نوع معمولی است و در طیف گسترده‌ای از محصولات AMG از S63 گرفته تا G63 استفاده می‌شود. این پیشرانه در GT63 S E پرفورمنس به‌تنهایی ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما یک موتور الکتریکی در عقب هم با ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور پیشرانۀ بنزینی را همراهی می‌کند و مجموع خروجی را به ۸۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۲۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند که بسیار بیشتر از بلک سریز است. علاوه بر این، AMG GT جدید به‌صورت استاندارد از سامانهٔ چهارچرخ محرک هم بهره می‌برد.

مقایسه مرسدس AMG GT بلک سریز با GT63 هیبرید جدید، سنت یا مدرنیته؟

تفاوت مهم دیگر بین دو ماشین در محل نصب گیربکس است. نسل قبلی AMG GT از گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه استفاده می‌کرد که به‌صورت ترنس‌اکسل در عقب نصب شده و باعث بهبود توزیع وزن می‌شد درحالی‌که در نسل جدید مرسدس گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک جدیدتر خود را در جلو نصب کرده تا امکان تجهیز به سامانهٔ چهارچرخ محرک فراهم شود. این کار اما می‌تواند توزیع وزن بی‌نظیر ۵۰-۵۰ بلک سریز را به هم بزند اما از سوی دیگر، به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک، خودرو رام‌تر خواهد بود.

پرفورمنس

مرسدس هنوز وزن GT63 S E پرفورمنس را اعلام نکرده است اما ازآنجایی‌که همین سیستم هیبریدی در AMG GT چهاردر اضافه‌وزن حدود ۲۵۰ کیلوگرمی را به دنبال دارد، برای این کوپهٔ هیبریدی باید انتظار وزنی در حدود ۲۱۵۰ کیلوگرم را داشته باشیم. این در حالی است که بلک سریز تنها ۱۶۱۵ کیلوگرم وزن دارد که بیش از نیم تن کمتر از نسل جدید است و برای یک خودروی اسپرت اختلاف بسیار زیادی محسوب می‌شود. بااین‌حال، GT63 جدید به لطف قدرت بیشتر، گشتاور فوری موتور الکتریکی و سامانهٔ چهارچرخ محرک، ظرف تنها ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که بلک سریز برای انجام این کار به ۳.۲ ثانیه زمان نیاز دارد.

مقایسه مرسدس AMG GT بلک سریز با GT63 هیبرید جدید، سنت یا مدرنیته؟

بااین‌وجود، به‌احتمال‌زیاد در پیست همه‌چیز تغییر خواهد کرد زیرا بلک سریز زمانی با شکستن رکورد لامبورگینی اونتادور SVJ، سریع‌ترین خودروی تولیدی پیست نوربرگ‌رینگ لقب گرفت. البته تا زمانی که GT63 S E پرفورمنس راهی جهنم سبز نشود نمی‌توانیم قضاوت دقیقی داشته باشیم ولی با این اضافه‌وزن و توزیع وزن ضعیف‌تر، بعید است که بتواند عملکردی نزدیک به بلک سریز داشته باشد.

مقایسه مرسدس AMG GT بلک سریز با GT63 هیبرید جدید، سنت یا مدرنیته؟

جمع‌بندی

به‌عنوان نتیجه‌گیری باید گفت نسل جدید AMG GT حتی در قوی‌ترین نسخه بیشتر به یک کوپهٔ راحت تبدیل شده و دیگر از آن خوی وحشی که در نسل قبلی و خصوصاً نسخهٔ بلک سریز می‌دیدیم خبری نیست. این موضوع هرچند کوپهٔ مرسدس را کاربردی‌تر خواهد کرد و خریداران بیشتری را به سمت آن خواهد کشاند اما احتمالاً باعث ناامیدی طرفداران رانندگی و هیجان خواهد شد.

مقایسه مشخصات فنی

GT63 S E Performance AMG GT Black Series
پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توربو هیبرید ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۸۱۶ اسب بخار ۷۳۰ اسب بخار
گشتاور ۱۴۲۰ نیوتن متر ۸۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ عقب
شتاب صفرتاصد ۲.۸ ثانیه ۳.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت
وزن ۲۱۵۰ کیلوگرم (حدودی) ۱۶۱۵ کیلوگرم

 

Loading ... Loading …

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا