هاست پرسرعت
خودرو

مقایسه مک‌لارن آرتورا اسپایدر با مک‌لارن 650S اسپایدر، آیا جدیدتر بهتر است؟

مقایسه مک‌لارن آرتورا اسپایدر با مک‌لارن 650S اسپایدر، آیا جدیدتر بهتر است؟

هرچند یک دهه از عمر مک‌لارن ۶۵۰S می‌گذرد اما هنوز هم پرفورمنس فوق‌العاده‌ای دارد و می‌توان یک نمونهٔ کارکردهٔ آن را با نصف قیمت آرتورا خرید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

مک‌لارن به‌تازگی از آرتورا اسپایدر رونمایی کرده است که اولین خودروی هیبریدی روباز آن محسوب می‌شود. بدون شک این خودروی چشمگیری با قیمت ۲۷۴ هزار دلار است اما وقتی به قیمت خودروهای کارکرده نگاه می‌کنیم می‌بینیم که فقط مک‌لارن‌های ویژه و تولید محدود مثل سنا، P1 و اسپیدتیل ارزش خود را حفظ می‌کنند و قیمت خودروهای تولیدی معمولی از لحظهٔ خروج از نمایندگی شروع به کاهش می‌کند. به همین دلیل، هم‌اکنون می‌توان با نصف قیمت آرتورا اسپایدر یک ۶۵۰S اسپایدر کارکرده خرید. قیمت نمونه‌های دست‌دوم این خودرو از حدود ۱۲۵ هزار دلار آغاز می‌شود و بسته به میزان کارکرد و آپشن‌ها به ۱۵۰ هزار دلار می‌رسد. ما به‌راحتی توانستیم یک ۶۵۰S اسپایدر مدل ۲۰۱۵ با کارکرد ۲۰ هزار کیلومتر را با قیمت ۱۳۸ هزار دلار پیدا کنیم؛ اما این خودرو در برابر همتای ۱۰ سال جوان‌تر خود چگونه خواهد بود؟

طراحی

اگر به این دو خودرو نگاه کنید متوجه خواهید شد که هردو ساخت یک شرکت هستند و ۱۰ سال باهم اختلاف سن دارند. آرتورا از جدیدترین تکنولوژی LED بهره می‌برد اما تفاوت بزرگ‌تر را می‌توان در عقب دید زیرا در اینجا مک‌لارن طرح کرکره‌ای ۶۵۰S را با الگوی جدید مشکی‌رنگی جایگزین کرده است. بااین‌حال، سر اگزوزهای بین چراغ‌ها نشان می‌دهد که هنوز هم با یک مک‌لارن طرف هستیم. در دنیای طراحی خودرو یک دهه زمان زیادی است و فقط با نگاه کردن به ویژگی‌های آیرودینامیکی دو خودرو می‌توان متوجه این موضوع شد. دیفیوزر آرتور بسیار تهاجمی‌تری است و دریچه‌های جدیدی روی کاور پیشرانهٔ آن برای خروج هوای گرم دیده می‌شود. این خودرو همچنین فاقد بال عقب تطبیقی است که در ۶۵۰S به‌صورت استاندارد وجود داشت زیرا مک‌لارن با مدیریت بهتر جریان هوا نیاز به بال برای تولید داون‌فورس را از بین برده است.

پیشرانه

آرتورا اسپایدر در دوران الکتریکی‌سازی ساخته شده و به همین دلیل از قوای محرکهٔ هیبریدی با پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو استفاده می‌کند که با همراهی یک موتور الکتریکی، مجموعاً ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد. به لطف این نیرو، خودرو ظرف ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. تمام این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. از لحاظ هندلینگ هنوز نمی‌توانیم در مورد آرتورا اسپایدر اظهارنظر کنیم اما باید تفاوت کمی با همتای کوپهٔ خود داشته باشد زیرا به لطف شاسی کربن تیوب مک‌لارن، بین کوپه‌ها و اسپایدرهای این شرکت از لحاظ سواری و هندلینگ تفاوت چندانی احساس نمی‌شود.

مقایسه مک‌لارن آرتورا اسپایدر با مک‌لارن 650S اسپایدر، آیا جدیدتر بهتر است؟

ما با آرتورای کوپه رانندگی کردیم و خیره‌کننده بود. تنها چیزی که این ماشین نیاز داشت قدرت بیشتر بود که حالا مک‌لارن در نسخهٔ اسپایدر ۲۰ اسب بخار به قدرت آرتورا افزوده است. علیرغم سیستم هیبریدی و سقف بازشو، آرتورا اسپایدر هنوز هم تنها ۱۵۶۰ کیلوگرم وزن دارد اما بااین‌حال بسیار بیشتر از ۶۵۰S قدیمی با ۱۴۷۰ کیلوگرم است. ویژگی مثبت آرتورا اما امکان پیمودن تا ۳۰ کیلومتر به‌صورت تمام الکتریکی است. از سوی دیگر، ۶۵۰S حتی پس از گذشت یک دهه به‌طور ویرانگری سریع است و با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۲.۹ ثانیه، آرتورا را مغلوب می‌کند.

مقایسه مک‌لارن آرتورا اسپایدر با مک‌لارن 650S اسپایدر، آیا جدیدتر بهتر است؟

احساس سنتی مک‌لارن

سال ۲۰۱۵ سال مهمی برای سوپراسپرت‌ها بود. فراری مدل ۴۵۸ را با ۴۸۸ جایگزین کرد و اعلام کرد که مسیر پیش رو با توربوشارژر خواهد بود. ۴۵۸ یکی از بهترین سوپرکارهای تاریخ است اما ۶۵۰S در سطح دیگری بود. این یک جهش عظیم به جلو بر اساس MP4 12C محسوب می‌شد و یکی از اولین سوپرکارهایی بود که از آن به‌عنوان سریعِ ترسناک یاد کردیم. پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V8 توئین توربوی این ماشین ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه متصل است. البته از لحاظ سرعت و شتاب، آرتورا و ۶۵۰S در یک سطح هستند اما بزرگ‌ترین وجه تمایز بین آن‌ها صدا است. پیشرانهٔ V6 آرتورا صدای چندان جذابی ندارد اما موتور V8 هم هرچند به خاطر توربوشارژرها صدای خفه‌ای دارد اما هنوز هم غرش خوبی را ارائه می‌کند.

مقایسه مک‌لارن آرتورا اسپایدر با مک‌لارن 650S اسپایدر، آیا جدیدتر بهتر است؟

داخل

کابین استاندارد مک‌لارن یکی دیگر از عناصری است که در طول زمان اصلاح شده و در آرتورا احتمالاً به اوج رسیده است. با غربیلک فرمان شروع می‌کنیم که در هردو خودرو کاملاً بدون دکمه است. این فقط یک غربیلک با gsxr‌های پشت آن است. فلسفهٔ اولیهٔ طراحی داخلی مک‌لارن هم شامل یک داشبورد ساده با دکمه‌های ضروری مربوط به رانندگی و یک نمایشگر لمسی عمودی کوچک برای دیگر قسمت‌ها بود. این ایدهٔ درخشانی محسوب می‌شد اما در ۶۵۰S ضعیف اجرا شد. رابط کاربری در این خودرو جالب نبود و نمایشگر خیلی باریک بود و از راننده فاصله داشت. در طول سال‌ها اما مک‌لارن این مفهوم را بهبود بخشید و حالا در آرتورا شاهد نمایشگر عریض‌تری هستیم که به سمت راننده زاویه دارد و از یک سوئیچ فیزیکی در کنار برای آسان‌تر کردن استفاده بهره می‌برد. مهم‌ترین کنترل‌های رانندگی هم در کنار صفحه آمپر در دید راننده نصب شده‌اند. تنها برتری داخلی ۶۵۰S نسبت به آرتورا صفحه آمپر آنالوگ با سرعت‌سنج در وسط است یعنی همان چیزی که باید باشد. مک‌لارن اما در آرتورا سرعت‌سنج آنالوگ را کنار گذاشته است زیرا این روزها یافتن تأمین‌کنندهٔ صفحه آمپرهای آنالوگ بسیار دشوار شده است.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، قیمت پایهٔ آرتورا از ۲۷۴ هزار دلار آغاز می‌شود اما نیمی از لذت خرید یک سوپراسپرت سفارشی‌سازی دقیق آن بر اساس سلیقهٔ خریدار است و به همین دلیل است که خیلی‌ها با خرید یک مک‌لارن دست‌دوم مخالف هستند زیرا در این صورت باید خودرویی سوار شوند که طبق سلیقهٔ دیگران سفارشی‌سازی شده است. بااین‌حال، ۶۵۰S یک سوپراسپرت دست‌دوم معمولی نیست. همان‌طور که اعداد و ارقام این خودرو نشان می‌دهند، ما با خودروسازی طرف هستیم که به ساخت سوپراسپرت‌هایی شبیه هایپرکار شهرت دارد. هرچند یک دهه از عمر ۶۵۰S گذشته است اما هنوز هم توان رقابت با بهترین سوپراسپرت‌های بازار را دارد. افزایش پرفورمنس در مدل‌های ۷۲۰S و ۷۵۰S به نظر زیاده کاری به نظر می‌رسد زیرا یک فرد عادی نمی‌تواند تفاوت شتاب ۲.۷ و ۳ ثانیه را تشخیص دهد. ۶۵۰S زمانی که تولید می‌شد ۲۸۰ هزار دلار قیمت داشت و اکنون می‌توان با نصف قیمت آن را خرید. آرتورا هم احتمالاً همین افت قیمت را تجربه خواهد کرد؛ بنابراین، چرا اکنون یک ۶۵۰S نخرید و منتظر بمانید تا شخص دیگری ضرر افت قیمت را متحمل شود؟

مقایسه مشخصات فنی

مک‌لارن آرتورا اسپایدر مک‌لارن ۶۵۰S اسپایدر
پیشرانه ۳.۰ لیتری V6 توربو هیبرید ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۷۰۰ اسب بخار ۶۵۰ اسب بخار
گشتاور ۷۲۰ نیوتن متر ۶۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۰ ثانیه ۲.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا