هاست پرسرعت
خودرو

مقایسه میزان سود BYD در چین و اروپا؛ اختلاف قابل‌توجه 10 برابری!

مقایسه میزان سود BYD در چین و اروپا؛ اختلاف قابل‌توجه 10 برابری!

بر اساس گزارش رسانه‌ها، میزان سود شرکت چینی BYD در اروپا ۱۰ برابر بیشتر از سود این شرکت در بازار داخلی است.
مقایسه میزان سود BYD در چین و اروپا؛ اختلاف قابل‌توجه 10 برابری!

چینی‌ها از فروش هر دستگاه سیل U در بازار اروپا ۱۵۴۰۰ دلار سود به دست می‌آورند درحالی‌که میزان سود این خودرو در چین تنها ۱۴۰۰ دلار است. به این ترتیب BYD در بازار اروپا ۱۴ هزار دلار سود بیشتری به جیب می‌زند. چند روز پیش کمیسیون اروپا نتایج بررسی‌های خود درباره وضعیت خودروهای چینی وارداتی به این قاره را منتشر کرد و اعلام نمود زنجیره تأمین خودروهای برقی این کشور یارانه‌های غیرمنصفانه‌ای را دریافت می‌کنند. به همین خاطر کمیسیون اروپا تعرفه‌های جدیدی را روی خودروهای موردبحث وضع کرد که بسته به شرکت سازنده بین ۱۷.۴ تا ۳۸.۱ درصد خواهند بود. وضع این تعرفه‌ها علاوه بر ۱۰ درصد تعرفه‌ای خواهد بود که هم‌اکنون نیز وجود دارد. بنا به گزارش گروه رودیوم، حتی اعمال تعرفه ۳۰ درصدی روی خودروی BYD سیل U هم باعث نمی‌شود میزان سود حاصل از فروش این خودرو در اروپا و چین باهم برابر شود. حتی با وجود اعمال چنین تعرفه‌ای چینی‌ها ۱۵ درصد سود بیشتر (۵۰۸۰ دلار) در اروپا نسبت به چین به دست می‌آورند.

به این ترتیب BYD می‌تواند با وجود تعرفه‌های بالای واردات به قاره اروپا، از فروش هر دستگاه سیل U سود بیشتری نسبت به فروش در کشور چین به دست آورد. همین اختلاف باعث می‌شود صادرات محصولات به قاره اروپا امری بسیار جذاب جلوه کند. علاوه بر این وضع تعرفه‌های جدید فضایی برای BYD فراهم می‌سازد تا قیمت‌های محصولاتش را به ‌منظور کسب سهم بیشتر از بازار کاهش دهد. گروه رودیوم می‌گوید:

تحلیل‌های ما روی چندین خودروی عرضه شده در چین و آلمان نشان می‌دهد حتی پس از وضع تعرفه ۳۰ درصدی هم بسیاری از خودروهای برقی چینی سوددهی بیشتری در قاره اروپا خواهند داشت

بر اساس این گزارش، اگر اروپایی‌ها به دنبال اتخاذ اقداماتی جهت کاهش رقابت‌پذیری چینی‌ها در قاره همیشه‌سبز باشند می‌بایست تعرفه‌هایی در حد ۴۵ یا حتی ۵۵ درصد وضع نمایند. البته تعرفه‌ها شاید اثری ناخواسته روی خودروسازان غربی داشته باشند. وضع تعرفه ۱۵ تا ۳۰ درصدی می‌تواند به مدل‌های تجاری برندهایی همچون تسلا یا بی ام و آسیب برساند چراکه این برندها محصولات تولیدی خود در چین را به اروپا صادر می‌کنند. اختلاف سوددهی بی ام و iX3 در اروپا و چین (پس از در نظر گرفتن هزینه‌هایی همچون حمل) فقط ۹ درصد است و بنابراین اگر تعرفه‌ها بیشتر از ۹ درصد باشد سوددهی بی ام و در اروپا کمتر از چین خواهد بود. تعرفه‌های بالاتر می‌تواند برنامه خودروسازانی همچون بی ام و، هوندا و فولکس‌واگن را مختل سازد. این شرکت‌ها می‌خواهند بیشتر روی کشور چین به عنوان قطب صادراتی به بازار اتحادیه اروپا تمرکز کنند.

جوینت ونچر بی ام و برلیانس و تسلا با تعرفه اضافی ۲۱ درصدی مواجه شده‌اند زیرا در زمان تحقیقات کمیسیون اروپا با این نهاد همکاری داشته‌اند. همچنین تسلا تحقیقات جداگانه بیشتری را نیز انجام داده است. باید گفت اختلاف قیمت بین تولیدکنندگان خارجی و چینی به این دلیل است که چینی‌ها یارانه‌های بیشتری دریافت می‌کنند. همچنین برندهای چینی یکپارچگی بیشتری دارند به این معنی که خودشان اکثر قطعات و فرایندها را تولید می‌کنند و این امر باعث کاهش قیمت محصولات در مقایسه با برندهای خارجی می‌شود.

برای مثال BYD نه تنها خودرو می‌سازد بلکه دارای معادن لیتیوم مخصوص خود است و باتری، موتورهای برقی و… را نیز تولید می‌کند. این شرکت دارای کشتی‌های بزرگی برای صادرات است و حتی یک شرکت بیمه وسایل نقلیه را هم در اختیار دارد. از طرف جنگ قیمتی شدیدی که وجود دارد باعث کاهش قیمت خودروهای برقی تمامی برندها به ویژه شرکت‌های مطرحی شده که در رقابت با برندهای چینی به مشکل برخورده‌اند. قیمت فولکس‌واگن ID.4 در اروپا ۵۰ درصد بیشتر از اروپاست (قیمت این خودرو در آلمان به معادل حدود ۵۰ هزار دلار می‌رسد) و برای خرید نسخه مجهز به باتری ۸۰ کیلووات ساعتی در چین باید فقط ۳۳۵۰۰ دلار پرداخت کرد. البته گروه رودیم می‌گوید رقم یاد شده تنها قیمت پیشنهادی تولیدکننده است و بهای واقعی ID.4 در نمایندگی‌های چین حدود ۲۵ هزار دلار است.

علیرغم افزایش تعرفه‌ها توسط کمیسیون اروپا، خودروسازان چینی به دنبال افزایش صادرات خود هستند. از جمله مواردی که باعث پیشبرد این استراتژی می‌شود می‌توان به کاهش رشد و حاشیه سود کمتر بازار خودروهای برقی در کشور چین و همچنین مشوق‌های صادراتی اشاره کرد. چین تمرکز ویژه‌ای روی اتحادیه اروپا به عنوان مقصد صادراتی اصلی دارد زیرا این اتحادیه از بازاری جذاب برخوردار است و برندهایی همچون BYD و MG اهداف جاه‌طلبانه‌ای برای کسب سهم بالا از این بازار ترسیم کرده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا