هاست پرسرعت
خودرو

مقایسه نسل جدید تویوتا فوررانر با جیپ رانگلر و فورد برانکو، نبرد در آفرود

مقایسه نسل جدید تویوتا فوررانر با جیپ رانگلر و فورد برانکو، نبرد در آفرود

نسل جدید تویوتا فوررانر در برابر رقبای اصلی خود از فورد و جیپ چگونه خواهد بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، تیپ‌های آفرودی فوررانر یعنی TRD Pro و تریل‌هانتر را در برابر برانکو رپتور و رانگلر روبیکان ۴xe هیبریدی قرار داده‌ایم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

پیشرانه

تویوتا نسل جدید فوررانر را با یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می‌کند که در دو نسخهٔ معمولی و هیبریدی ارائه می‌شود. نسخهٔ معمولی ۲۷۸ اسب بخار قدرت دارد اما تیپ‌های TRD Pro، پلاتینوم و تریل‌هانتر به‌صورت استاندارد با پیشرانهٔ هیبریدی ارائه می‌شوند. در این نسخه، یک موتور الکتریکی ۴۸ اسب بخاری در گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ادغام می‌شود و در کنار پکیج باطری ۱.۸۷ کیلووات ساعتی، مجموع خروجی را به ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند.

مقایسه نسل جدید تویوتا فوررانر با جیپ رانگلر و فورد برانکو، نبرد در آفرود

رانگلر ۴xe هیبریدی از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند که با دو موتور الکتریکی با ۴۴ و ۱۳۴ اسب بخار قدرت و یک پکیج باطری بسیار بزرگ‌تر ۱۷.۳ کیلووات ساعتی همراه است و مجموعاً ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. جیپ نه‌تنها قوی‌تر از تویوتا است بلکه قابلیت اتصال به برق را دارد و می‌تواند تا ۳۵ کیلومتر را صرفاً به‌صورت تمام الکتریکی طی کند. این قوای محرکه به لطف تنظیم سرعت پایین موتورهای الکتریکی و حالت رانندگی با یک gsxr که به آفرود در سرعت‌های پایین کمک می‌کند، به گفتهٔ جیپ بهترین عملکرد را در آفرود خواهد داشت. البته یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V6 تنفس طبیعی و ۲ لیتری چهار سیلندر توربو هم برای رانگلر ارائه می‌شود که قدرت کمتری دارند و پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 همی به‌زودی حذف خواهد شد.

مقایسه نسل جدید تویوتا فوررانر با جیپ رانگلر و فورد برانکو، نبرد در آفرود

در آخر هم به برانکو رپتور با پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو می‌رسیم که با ۴۱۸ اسب بخار قدرت و ۵۹۶ نیوتن متر کاملاً از رقبا فاصله می‌گیرد. البته در نسخه‌های معمولی برانکو پیشرانه‌های ضعیف‌تری شامل ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربو با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۲.۷ لیتری V6 توئین توربو با ۳۳۰ اسب بخار قدرت ارائه می‌شود اما فورد فعلاً هیچ نسخهٔ هیبریدی برای شاسی‌بلند آفرودی خود ارائه نمی‌کند. در بخش مصرف سوخت، رانگلر ۴xe در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی به ۱۱.۷ لیتر بنزین نیاز دارد درحالی‌که برانکو رپتور ۱۵.۷ لیتر بنزین می‌سوزاند. مصرف فوررانر جدید هنوز اعلام نشده اما انتظار می‌رود در نسخهٔ تریل‌هانتر هیبریدی حدود ۹.۴ لیتر در هر صد کیلومتر باشد.

مقایسه نسل جدید تویوتا فوررانر با جیپ رانگلر و فورد برانکو، نبرد در آفرود

یدک کشی

برخلاف اکثر کراس‌اوورها و شاسی‌بلندهای معمولی، هر سهٔ این آفرودرهای ۴×۴ از شاسی نردبانی برگرفته از پیکاپ استفاده می‌کنند که یکی از مزیت‌های خود را در یدک کشی نشان می‌دهد. ظرفیت یدکشی برانکو رپتور ۲۰۴۰ کیلوگرم و رانگلر ۴xe روبیکان ۱۶۰۰ کیلوگرم است درحالی‌که تویوتا حداکثر ظرفیت یدک کشی فوررانر جدید را تا ۲۷۲۰ کیلوگرم اعلام کرده اما مشخص نکرده که کدام نسخه و پیشرانه چنین ظرفیت بالایی را ارائه می‌کند. بااین‌حال، نسخهٔ تریل‌هانتر به دلیل برخورداری از تجهیزات آفرود مثل باربند، لاستیک‌های ۳۳ اینچی و… بعید است چنین ظرفیت یدک کشی داشته باشد اما نسخهٔ TRD Pro که فاقد برخی تجهیزات آفرود تریل‌هانتر است ممکن است نزدیک به این عدد باشد.

آفرود

در رابطه با این بخش تا زمانی که پشت فرمان فوررانر جدید ننشینیم نمی‌توانیم قضاوت کاملی داشته باشیم و فعلاً فقط باید اعداد روی کاغذ را بررسی کنیم. فاصلهٔ محوری ۲,۸۵۰ میلی‌متری شاسی‌بلند تویوتا از برانکو رپتور با ۲,۹۶۰ میلی‌متر و رانگلر با ۳,۰۰۷ میلی‌متر کمتر است اما از لحاظ طول کلی، فوررانر با ۴,۹۵۰ میلی‌متر، در قیاس با برانکوی ۴,۸۵۱ میلی‌متری و رانگلر ۴,۷۸۵ میلی‌متری، کشیده‌ترین است که اوورهنگ‌های بزرگ‌تری را ایجاد می‌کند. برانکو رپتور از زمین ۳۳۳ میلی‌متر و رانگلر روبیکان ۲۷۰ میلی‌متر فاصله دارند درحالی‌که این رقم برای فوررانر تنها ۲۳۸ میلی‌متر است زیرا تویوتا فعلاً یک عدد کلی را برای این خودرو اعلام کرده و اشاره به نسخه‌های تریل‌هانتر و TRD Pro نداشته است.

مقایسه نسل جدید تویوتا فوررانر با جیپ رانگلر و فورد برانکو، نبرد در آفرود

البته به گفتهٔ تویوتا، کمک‌فنرهای ۲.۵ اینچی Old Man Emu به همراه لاستیک‌های ۳۳ اینچی تویو کانتری با افزایش ارتفاع ۵۰ میلی‌متری نسخهٔ تریل‌هانتر در جلو و ۳۸ میلی‌متری در عقب می‌شود؛ بنابراین، ممکن است این نسخه تا ۲۸۵ میلی‌متر از زمین فاصله داشته باشد. از سوی دیگر، فاصلهٔ محوری، طول کلی، اوورهنگ‌ها و فاصله از زمین روی زوایای حمله و فرار در آفرود تأثیر دارند. فورد و جیپ به لطف اوورهنگ‌های بسیار کوتاه، زوایای حمله و فرار بسیار چشمگیری را ارائه می‌کنند که برای برانکو رپتور به ترتیب ۴۷.۲ درجه و ۴۰.۵ درجه و برای رانگلر روبیکان ۴۳.۸ درجه و ۳۵.۶ درجه است درحالی‌که تویوتا برای فوررانر این اعداد را ۳۲ درجه و ۲۴ درجه اعلام کرده است.

نتیجه‌گیری

برای یک مقایسهٔ واقعی بین این سه خودرو باید تا اواخر سال جاری صبر کنیم تا بتوانیم یک فوررانر تریل‌هانتر یا TRD Pro را در اختیار بگیریم اما با توجه به اطلاعات اولیه، به نظر می‌رسد نسل جدید فوررانر در آفرود هم‌سطح یا نزدیک به رقبای اصلی خود باشد. امتیاز منفی این شاسی‌بلند ژاپنی در برابر رقبای آمریکایی اما عدم امکان رانندگی در هوای آزاد است زیرا در برانکو و رانگلر می‌توان درها و سقف را جدا کرد.

مقایسه مشخصات فنی

فورد برانکو رپتور جیپ رانگلر روبیکان ۴xe تویوتا فوررانر تریل‌هانتر
پیشرانه ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو ۲.۰ لیتری I4 توربو هیبریدی ۲.۴ لیتری I4 توربو هیبریدی
قدرت (اسب بخار) ۴۱۸ ۳۷۵ ۳۲۶
گشتاور (نیوتن متر) ۵۹۷ ۶۳۷ ۶۳۰
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
فاصلهٔ محوری (میلی‌متر) ۲,۹۶۰ ۳,۰۰۷ ۲,۸۵۰
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۴,۸۵۱ / ۲,۱۷۷ / ۱,۹۷۶ ۴,۷۸۵ / ۱,۸۷۷ / ۱,۸۶۷ ۴,۹۵۰ / ۱,۹۷۶ / ۱,۸۴۹
فاصله از زمین (میلی‌متر) ۳۳۳ ۲۷۰ ۲۸۵ (حدودی)
زاویه حمله/فرار (درجه) ۴۷.۲ / ۴۰.۵ ۴۳.۸ / ۳۵.۶ ۳۲.۰ / ۲۴.۰ (حدودی)
شتاب صفر تا ۹۶ (ثانیه) ۶.۲ ۵.۶ ۵.۰ تا ۶.۰
مصرف سوخت (لیتر ترکیبی) ۱۵.۷ ۱۱.۷ ۹.۴ (حدودی)

 

Loading ... Loading …

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۵ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا