هاست پرسرعت
خودرو

مقایسه وانت آریسان با کارا؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

مقایسه وانت آریسان با کارا؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

در مقاله پیش رو به مقایسه دو وانت پرفروش کشور یعنی وانت آریسان با کارا خواهیم پرداخت تا خریداران بتوانند انتخاب مناسبی داشته باشند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

وانت پیکاپ ها بازار بزرگی را به خود اختصاص داده‌اند و در بازارهای بزرگی همچون آمریکا طرفداران بسیار زیادی دارند. در کشور ما نیز این دسته از خودروها به دلیل نیازهای ویژه خریداران با استقبال بالایی روبرو هستند اما همانند سایر بخش‌های صنعت خودروی کشور، شاهد تولید وانت‌هایی قدیمی و پرمصرف با تکنولوژی منسوخ هستیم. جالب آنکه در چند سال اخیر طیف جدیدی از وانت پیکاپ های چینی راهی بازار شده‌اند که مالکان آن‌ها هر کاری انجام می‌دهند به جز حمل بار و انتظارات معمول از یک وانت پیکاپ! قبل از مقایسه وانت آریسان با کارا بهتر است با ویژگی‌های یک وانت خوب آشنا شویم.

توانایی حمل بار: یک وانت پیکاپ مدرن از توانایی حمل بار خوبی برخوردار است تا بتواند نیازهای خریداران را که اکثر در شغل‌های کشاورزی و صنعتی فعالیت می‌کنند برطرف کند.

توانایی یدک کشی: وانت‌ها علاوه بر حمل بار اقدام به یدک کشی محموله‌های گوناگون نیز می‌توانند بنابراین یک وانت خوب باید از این نظر نیز بدرخشد.

پیشرانه پرقدرت با مصرف سوخت مناسب: از آنجایی ‌که خودروهای موردبحث برای حمل بارهای سنگین بکار می‌روند بنابراین باید دارای پیشرانه‌های پرقدرت و درعین‌حال کم‌مصرف باشند.

سواری و هندلینگ: اگرچه از یک وانت کاری انتظار سواری نرم و مشابه مدل‌های سواری نداریم اما در بازارهای جهانی برخی مدل‌ها با سواری نرم‌تر وجود دارند.

ایمنی و تکنولوژی‌های مدرن: چنین گزینه‌ای در بازار وانت‌های قدیمی داخلی به چشم نمی‌خورد چراکه هنوز شاهد تولید وانتی همچون زامیاد ۲۴ پس از نیم‌قرن هستیم. یک وانت مدرن به انواع سیستم‌های کمک‌راننده و ایمنی مجهز است.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب وانت آریسان ایران‌خودرو؛ مشخصات، قیمت و هرآنچه باید بدانید

با این مقدمه به بررسی دو وانت پرطرفدار بازار کشورمان یعنی آریسان ۲ و کارا می‌پردازیم. وانت پیکاپ ایران‌خودرو در ابتدا با پیشرانه پیکان و طراحی دیفرانسیل عقب تولید شد. این خودرو به ویژه در مدل‌های اولیه از ضعف شاسی و پیشرانه‌ای کم‌توان و پرمصرف رنج می‌برد و به همین خاطر ایران‌خودرو تصمیم گرفت نمونه ارتقا یافته آن را با نام آریسان ۲ تولید کند. اصلی‌ترین تغییر این خودرو را می‌توان به استفاده از پیشرانه XU7P دانست که در پارس هم نصب شده است. در مقابل وانت ایران‌خودرو وانت تک کابین کارا محصول بهمن قرار دارد، خودرویی که سومین نسل از سری وانت‌های B مزداست و با گذشت چندین دهه همچنان عرضه می‌شود. در ادامه به مقایسه وانت آریسان با کارا می‌پردازیم.

مقایسه وانت آریسان با کارا

طراحی ظاهری

قطعاً صحبت از طراحی ظاهری وانت‌هایی که چندین دهه با تکنولوژی روز دنیا فاصله‌ دارند راحت نخواهد بود. آریسان ۲ از زیرساخت پژو ۴۰۵ استفاده کرده و در مجموع طراحی بهتر و آیرودینامیک تری دارد. علیرغم کاستی‌های زیاد، این وانت قدیمی جزو بهترین وانت‌های ارزان‌قیمت بازار از نظر طراحی خواهد بود؛ اما در طرف مقابل باید به وانت کارا بهمن اشاره کنیم که نسبت به چند سال قبل هیچ‌گونه تغییر خاصی در آن ایجاد نشده و با همان ظاهر ساده خود تولید می‌شود. چراغ‌های جلوی مربعی، خطوط مستقیم بدنه و استایل جعبه‌ای جزو ویژگی‌های کارا هستند. این وانت قدیمی با تأکید زیاد روی حمل بار طراحی شده و بنابراین در این قسمت از مقایسه وانت آریسان با کارا باید محصول ایران‌خودرو را پیروز میدان دانست.

طراحی داخلی

در این بخش هم کفه ترازو به نفع آریسان ۲ سنگینی می‌کند. ایران‌خودرو از داشبورد جدیدتر ۴۰۵ و پارس برای وانت خود استفاده کرده تا در مجموع طراحی بسیار بهتری نسبت به کارا داشته باشد. اگرچه متریال بکار رفته در کابین هر دو وانت موردبحث از کمترین کیفیت برخوردار هستند اما به خاطر طراحی بهتر آریسان ۲ می‌توان حس و حال بهتری را در داخل این وانت تجربه کرد. با نگاهی دقیق‌تر به وانت کارا بهمن شاهد استفاده از برخی قطعات محصولات سایپا در آن خواهید بود. نکته دیگر به فضای داخلی مربوط می‌شود که اگرچه هر دو وانت فاقد تنظیمات کامل صندلی‌ها هستند اما به نظر می‌رسد راننده در پشت فرمان آریسان ۲ راحتی بیشتری داشته باشد.

تجهیزات و امکانات

صحبت از تجهیزات و امکانات مدرن در این دو وانت قدیمی نیز کار بیهوده‌ای خواهد بود هرچند آریسان ۲ از حداقل‌های موجود همچون دو کیسه هوا، سیستم تهویه، فرمان هیدرولیک، شیشه‌های برقی و… برخوردار است و تا حدودی مالکان را راضی می‌کند. در مقابل باید به کارا اشاره کنیم که از حداقل امکانات استفاده می‌کند و حتی شیشه‌های آن حالت دستی دارند. در بخش ایمنی نیز خبری از ترمزهای دیسکی برای تمامی چرخ‌ها نیست اما ترمز ضد قفل در آن‌ها نصب شده است. همچنین در تصادفات نیز نباید انتظار ایمنی فعال و غیرفعال چندانی را از این وانت‌ها داشته باشید. در جدول زیر می‌توانیم تجهیزات و امکانات هر دو خودرو را مشاهده کنیم.

تجهیزات و امکانات آریسان ۲ تجهیزات و امکانات کارا
سیستم ترمز ضد قفل، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب کاسه‌ای، سیستم کمکی ترمز، سیستم کمک در سربالایی، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم کنترل کشش، دو کیسه هوا، فرمان هیدرولیک، تهویه دستی، چراغ مه شکن جلو و عقب، دیلایت و پوزیشن لامپ، شیشه‌بالابر برقی، روکش پارچه‌ای صندلی، ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، تنظیم زاویه فرمان در دو جهت، سنسور دنده‌عقب، پایش فشار باد تایرها، ستون فرمان جمع شونده (تلسکوپی) ترمز جلوی دیسکی، ترمز عقب کاسه‌ای (سیستم خود تنظیم شونده)، ترمز ضد قفل به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمزدستی مکانیکی روی چرخ‌های عقب، شاسی نردبانی، رادیوپخش به همراه AUX، تهویه مطبوع دستی با کمپرسور مکانیکی، کیسه هوای راننده و سرنشین، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل، ایموبیلایزر، تودوزی پارچه‌ای مشکی و آبی

قوای محرکه

بزرگ‌ترین تغییر آریسان ۲ نسبت به نمونه اولیه استفاده از پیشرانه جدیدتر بجای پیشرانه پیکان خواهد بود. ایران‌خودرو پیشرانه XU7P دوگانه‌سوز را برای این وانت در نظر گرفته است، پیشرانه‌ای که ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتون متر گشتاور (۱۳۷ نیوتون متر در سوخت گاز) تولید می‌کند. این نیرو از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی راهی چرخ‌های جلو می‌شود. ایران‌خودرو مصرف سوخت ترکیبی محصول خود را در بیشترین حالت ۹.۳ لیتر در صد کیلومتر اعلام کرده است. همچنین حداکثر ظرفیت حمل بار آریسان ۲ به ۷۵۰ کیلوگرم می‌رسد که رقمی قابل‌قبول برای چنین وانتی خواهد بود.

در مقابل باید به کارا اشاره کنیم که شاید در بخش قوای محرکه بتواند آریسان ۲ را شکست دهد. کارا از پیشرانه ۲ لیتری ۱۶ سوپاپ با ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۷۱ نیوتون متر گشتاور استفاده می‌کند و بنابراین در این بخش دست برتر را خواهد داشت. از نظر توانایی‌های حمل بار نیز کارا برتر خواهد بود زیرا برخلاف آریسان ۲ خودرویی دیفرانسیل عقب است و این موضوع در بخش وانت‌ها اهمیت بالایی دارد. گروه بهمن ظرفیت حمل بار کارا را در مدل تک کابین ۱۰۰۰ کیلوگرم اعلام کرده که بهتر از توانایی حمل بار آریسان ۲ است. در مجموع می‌توان گفت پیروز بخش قوای محرکه کارا بهمن خواهد بود. در جدول زیر نیز مقایسه وانت آریسان با کارا در بخش قوای محرکه را شاهد هستید.

آریسان ۲ کارا
پیشرانه ۴ سیلندر ۱۷۶۱ سی‌سی ۸ سوپاپ ۴ سیلندر ۱۹۹۹ سی‌سی ۱۶ سوپاپ
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۹۷/۱۴۶ ۱۷۱/۱۱۲
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۷۰
صفر تا صد کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۱۳.۸
سیستم انتقال قدرت ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) ۹.۳
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۴۶۶۵/۱۷۲۰/۱۴۶۵ ۴۸۲۰/۱۶۲۰/۱۵۶۰
فاصله بین دو محور چرخ‌های جلو و عقب (میلی‌متر) ۲۶۶۰ ۲۸۶۵
وزن خودرو (کیلوگرم) ۱۲۷۴ ۱۲۵۰
حداکثر وزن مجاز (کیلوگرم) با دو سرنشین ۷۵۰ کیلوگرم، بدون سرنشین ۶۰۰ کیلوگرم ۱۰۰۰
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) ۴۰ بنزین + ۷۵ گاز ۶۶

قیمت و رقبا

در قسمت بعدی مقایسه وانت آریسان با کارا به بخش قیمت و رقبا می‌رسیم. نسخه قبلی آریسان با دیفرانسیل عقب رقیب خوبی برای کارا بود اما آریسان ۲ به دلیل انتقال نیرو به چرخ‌های جلو برخی از ویژگی‌های ذاتی یک وانت را از دست‌ داده است و بی‌شک کارا در زمینه حمل بار تواناتر از آریسان ۲ ظاهر می‌شود. در واقع می‌توان گفت آریسان ۲ هم‌اکنون بیشتر رقیبی برای سایپا ۱۵۱ است تا کارا. شاید تنها رقیب کارا در این بازار را بتوان زامیاد ۲۴ دانست که البته آن‌هم در کلاس دیگری حضور دارد. با این تفاسیر کارا می‌تواند جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهد. در ادامه نیز قیمت خودرو آریسان ۲ و کارا ذکر شده است:

آریسان ۲ کارا تک کابین
قیمت کارخانه (تومان) ۳۸۳,۰۳۳,۰۰۰ ۴۸۱,۰۰۰,۰۰۰
قیمت بازار (تومان) ۴۵۸,۰۰۰,۰۰۰ ۶۰۵,۰۰۰,۰۰۰

قضاوت نهایی

با نگاهی به قیمت دو خودرو متوجه اختلاف قابل‌توجه آن‌ها خواهیم شد که شاید تأثیر به سزایی روی تصمیم نهایی خریداران بگذارد. اگرچه کارا تک کابین از نظر قوای محرکه و توانایی‌های حمل بار برتری محسوسی نسبت به وانت آریسان ۲ دارد اما شاید توجیه این اختلاف قیمت کمی سخت باشد. در مجموع باید گفت آریسان ۲ بیشتر مناسب کارهای سبک و روزمره است و به ویژه پیشرانه دوگانه‌سوز آن انعطاف بیشتری خواهد داشت. این در حالی است که کارا می‌تواند پاسخگوی نیازهای سنگین‌تر و سخت‌تر افرادی همچون کشاورزان و صنعت‌کاران باشد؛ اما با توجه به اختلاف قیمت دو خودرو، به نظر می‌رسد آریسان ۲ انتخاب منطقی‌تری خواهد بود. نظر شما دراین‌باره چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۵ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا