مقایسه پیشرانه N54 و N55 بی ام و؛ کدامیک بهتر است؟
مقایسه پیشرانه N54 و N55 بی ام و؛ کدامیک بهتر است؟
دو نمونه از شاخصترین پیشرانه های تاریخ بیامو را میتوان N54 و N55 دانست و حالا میخواهیم این دو نیروگاه آهنین را با یکدیگر مقایسه کنیم. همراه ما باشید.
اولین پیشرانه ۶ سیلندر خطی تاریخ بیامو که با کد M78 شناخته میشود بین سالهای ۱۹۳۳ تا ۱۹۵۰ تولید شد. نسخه اولیه این پیشرانه از نسبت تراکم ۵.۶ به ۱ سود میبرد و حدود ۲۹ اسب بخار قدرت و ۶۸ نیوتون متر گشتاور تولید میکرد. شاید چنین ارقامی در دنیای امروزی ناچیز به نظر برسند اما تولید و معرفی آن عصر جدیدی را برای بیامو رقم زد.
- پیشرانه N54، اولین پیشرانه بنزینی توربوی تولید انبوه بیامو
بیامو در سال ۲۰۰۶ پیشرانه N54 را به عنوان جانشین نیروگاه آهنین ۶ سیلندر و تنفس طبیعی N52 معرفی کرد. این پیشرانه که با استقبال زیادی روبرو شد به اولین نیروگاه آهنین بنزینی توربوی تولید انبوه بیامو در بیش از ۳۰ سال بدل گردید. نکته جالب اینکه ژرمنها اولین خودروی توربوی خود یعنی ۲۰۰۲ توربو را با پیشرانه M10 و در سال ۱۹۷۳ معرفی کردند و همین امر باعث شد اکثر خودروسازان رو به استفاده از سیستمهای توربو بیاورند، چیزی که تا به امروز نیز ادامه داشته است.
- پیشرانه N55، جانشین N54
باواریایی ها در سال ۲۰۰۹ اقدام به معرفی پیشرانه N55 با کد داخلی N55B30M0 کردند. تفاوت اصلی این پیشرانه با نمونه قبلی N54 به استفاده از دو توربوشارژر (تکنولوژی بای توربو) در مدل N54 و توربوشارژر تکی توئین اسکرول در N55 مربوط میشود. پیشرانه N54 همچنین دارای سوپاپ تخلیه و تنظیمکننده سرعت توربین با کنترل مکش بود درحالیکه N55 از سوپاپ تخلیه برقی و تنظیمکننده سرعت توربین با کنترل مکش استفاده کرده بود. البته از سال ۲۰۱۳ به بعد تنظیمکننده سرعت توربین نیز بهصورت الکترونیکی کنترل شد. این پیشرانهها شباهتهای زیادی دارند که باعث کاهش هزینهها و افزایش کیفیت تولید میشود.
- تفاوت بین پیشرانههای N54 و N55
دو پیشرانه N54B30O0 و N55B30M0 تقریباً مشخصات فنی یکسانی دارند که شامل قدرت حدود ۳۰۰ اسب بخار، گشتاور ۴۰۰ نیوتون متر، ترتیب احتراق ۴-۲-۶-۳-۵-۱، پمپ سوخت پرفشار ۳ پیستونه با توانایی ایجاد حداکثر فشار ۲۰۰ بار، پمپ خنککننده برقی، نسبت تراکم ۱۰.۲ به ۱، آرایش ۶ سیلندر خطی ۲۴ سوپاپ، پمپ مکش ۲ مرحلهای و… اشاره کرد. پتانسیل تیونینگ این دو نیروگاه آهنین بسیار بالا بوده است و میتوانند قدرتی فراتر از ۸۰۰ اسب بخار را نیز تولید کنند.
تفاوتهای هر دو پیشرانه به اندازه شباهتهایشان جالب است و میتوانند قدرت قابلتوجهی را تولید کنند. نیروگاه آهنین N54 از سیستم تزریق سوخت با نام HPI یا تزریق با دقت بالا به وسیله انژکتورهای سوخت پیزو الکتریک استفاده میکند. بیامو در N55 از سیستم تزریق سوخت جدیدتر با نام HDE یا تزریق سوخت پرفشار با انژکتورهای سوخت سولنوئید بوش استفاده کرده است. نکته مهم اینکه N54 فاقد سیستم والو ترونیک بیامو بود و این تکنولوژی اولین بار در N55 بکار رفت.
- پرفورمنس پیشرانههای N54 و N55
N54 در خودروهایی همچون بیامو ۱۳۵i نسل E82/E88، بیامو ۳۳۵i نسل E90/E92/E93، بیامو Z4 sDrive35is نسل E89 و حتی X6 sDrive35i نسل E71 بکار رفته است. بیامو ۱M کوپه نیز به نسخهای بازنگری شده از همین پیشرانه با کد N54B30T0 مجهز شد که حدود ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکرد. ۱M خودرویی تولید محدود است که امروزه نیز قیمت بالایی دارد. پیشرانه N55 نیز در خودروهایی همچون بیامو ۵۳۵i نسل F10، بیامو M235i نسل F22، بیامو X3 xDrive35i نسل F25 و بیامو X5 xDrive35i نسل F15 دیده میشود. در M2 نسل F87 نیز نسخه ارتقا یافته همین پیشرانه با کد N55B30T0 بکار رفت. درصورتیکه خریدار پکیج کامپتیشن را سفارش میداد پیشرانه S55B30T0 با قدرت فراتر از ۴۰۰ اسب بخار روی خودرو سوار میشد.
علاوه بر معرفی تکنولوژی والو ترونیک در N55، برخی مشخصات سوپاپها نیز تغییر یافت. برای مثال زاویه حرکت و شعاع سوپاپهای این پیشرانه تغییر کرده بود. N54 مسیر حرکت روغن پیچیدهای داشت و پمپ روغن آن با روغن غیر فیلتر شده روان کاری میشد درحالیکه پمپ روغن N55 با روغن پیشرانه فیلتر شده روان کاری شده است. N55 همچنین دارای نسخه ارتقا یافتهای از پمپ روغن N54 بود و مجازی خنککننده سر سیلندر این پیشرانه نیز برای تزریق سوخت مستقیم و خنک کاری سوپاپها بکار رفت.
- قابلیت اطمینان پیشرانههای N54 و N55
در نهایت باید گفت پیشرانه N55 به دلیل صدای کمتر و تغییرات بهینه رخ داده قابلیت اطمینان بیشتری داشته است. شاید پتانسیل تیونینگ و جذابیت صدای تولیدی این پیشرانه به اندازه N54 نباشد اما مشکلات اطمینان کمتری دارد.