مقایسه پیشرانه V16 با W16 و بررسی تفاوتها
مقایسه پیشرانه V16 با W16 و بررسی تفاوتها
درحالیکه بوگاتی دو دهه از موتور W16 استفاده میکرد، در هایپرکار جدید توربیون سراغ پیشرانهٔ V16 رفته است اما این موتورها چه تفاوتهایی باهم دارند؟
در دنیای پیشرانههای درونسوز، نامها و اصطلاحات فراوانی وجود دارد و به همین دلیل، اگر افراد ناگاه پای صحبتهای عشق ماشینها بنشینند، چیزی متوجه نخواهند شد زیرا معنی اصطلاحاتی مثل ویتک (VTEC)، همی (Hemi)، میللنگ تخت (Flat Plane) و تزریق مستقیم سوخت (GDI) را نمیدانند. حتی شکل طراحی پیشرانهها با نامهای متداولی مثل V6، شش سیلندر خطی، V-Twin، شش سیلندر تخت و V8 هم برای خیلیها گیجکننده خواهد بود. حال وقتی حرف از پیشرانههای V16 و W16 شود، همهچیز سختتر خواهد شد! به همین دلیل، در ادامه قصد داریم به زبان ساده تفاوت این دو نوع پیشرانه را توضیح دهیم.
شاید فکر کنید پیشرانههای بزرگ و پیچیدهٔ ۱۶ سیلندر اختراع مدرنی هستند ولی اولین پیشرانهٔ V16 تولیدی در دههٔ ۳۰ توسط کادیلاک ارائه شد درحالیکه پیشینهٔ موتور W16 هم به سال ۱۹۱۶ بازمیگردد. بااینحال، نسخهٔ مدرن این پیشرانهها از جدیدترین تکنولوژیهای روز مثل توربوشارژر و سیستم هیبریدی برای تولید قدرتهای عظیم بهره میبرند.
توضیح ترکیب پیشرانهٔ W16
پیشرانههای درونسوز با مشتعل کردن مخلوط سوخت و هوا داخل سیلندر نیرو تولید میکنند و هرچند این روزها به لطف تکنولوژیهای جدید از پیشرانههای کوچک و کمحجم قدرتهای بسیار بالایی بیرون کشیده میشود اما هنوز هم تعداد سیلندر بیشتر به معنای تولید قدرت بیشتر خواهد بود؛ بنابراین، این سؤال مطرح میشود که کارآمدترین راه برای چینش سیلندرها چیست؟ اگر ۱۶ سیلندر را در یک ردیف قرار دهیم، موتور بسیار طویل میشود. تصور کنید ۱۶ سیب را در یک ردیف قرار دهیم. طول این ردیف چقدر زیاد خواهد شد؟ بنابراین، راهحل این است که سیبها را در چند ردیف بچینیم. در پیشرانهٔ W16، سیلندرها یا در مثال ما، سیبها در چهار ردیف چهارتایی چیده میشوند که دو ردیف چهارتایی در یک سمت و دو ردیف دیگر در سمت مقابل قرار میگیرند.
در پیشرانهٔ W16 بوگاتی، این دو بخش که شامل هشت سیلندر در هر طرف میشود، باهم زاویهٔ ۹۰ درجه دارند و همهٔ سیلندرها به یک میللنگ متصل هستند. بوگاتی تنها خودروسازی است که در دوران مدرن از ترکیب غیرمعمول W16 استفاده میکند و با خاتمهٔ تولید شیرون و مشتقاتش، این نوع موتور هم احتمالاً برای همیشه کنار گذاشته خواهد شد. طی دو دههٔ گذشته، موتور ۸ لیتری W16 بوگاتی در هایپرکارهای ویرون و شیرون مورداستفاده قرار گرفته است. این موتور در آخرین و قویترین نسخه، به لطف چهار توربوشارژر، ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
تفاوت موتور V16 با W16
موتور V16 همانطور که از نامش مشخص است، از دو ردیف سیلندر هشتتایی موازی تشکیل شده که به شکل V چیده شدهاند. در طول سالها، خودروسازان زوایای مختلفی را برای موتورهای V16 امتحان کردهاند تا به کارآمدترین حالت برسند. موتور V16 کادیلاک در سال ۱۹۳۸ زاویهٔ ۱۳۵ درجه داشت که آن را تقریباً به پیشرانهٔ تخت تبدیل میکرد اما موتور V16 جدید بوگاتی توربیون با زاویهٔ ۹۰ درجه طراحی شده است. بااینحال، اکثر موتورهای V16 برای بهبود بالانس از زاویهٔ ۴۵ درجه استفاده میکنند.
تفاوت اصلی موتور V16 با W16 در طول است زیرا پیشرانهٔ W16 با چهار ردیف سیلندر چهارتایی، طول بهمراتب کمتری نسبت به V16 با دو ردیف هشتتایی دارد و راحتتر در سینهٔ خودروهای مختلف جای میگیرد. بااینحال، مشکل اصلی موتور W16 پیچیدگی بسیار بالا است که ساخت و تعمیر و نگهداری آن را بسیار هزینهبر میکند. درهرحال، دوران پیشرانهٔ W16 به پایان رسیده و حالا نوبت V16 است.
البته در سالهای قبل خودروسازان دیگری ساخت نسخههای مدرن موتور V16 را امتحان کردند و این نوع موتور را در خودروهایی مثل کادیلاک سیکستین، دویل سیکستین و رولزرویس ۱۰۰EX دیدیم ولی هیچکدام از این خودروها به تولید نرسیدند تا بوگاتی توربیون اولین خودروی تولیدی V16 از زمان سیزتا V16T دههٔ ۹۰ باشد. موتور ۸.۳ لیتری V16 هایپرکار جدید بوگاتی بهتنهایی ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت دارد که هرچند کمتر از قدرت موتور ۸ لیتری W16 قبلی است اما موتور توربیون این قدرت را به شکل تنفس طبیعی و بدون توربوشارژر تولید میکند.
مجله خبری gsxr