مقایسه کوروت Z06 و نیسان GT-R، تازهنفس آمریکایی یا سالخورده ژاپنی؟
مقایسه کوروت Z06 و نیسان GT-R، تازهنفس آمریکایی یا سالخورده ژاپنی؟
نیسان GT-R که زمانی قاتل سوپرکارها لقب داشت، آیا با بهروزرسانی مدرن ۲۰۲۴ میتواند حریف کوروت Z06 تازهنفس شود؟
آنچه در این مطلب میخوانید:
بدون شک، نیسان GT-R هنوز هم یکی از پیشرفتهترین سوپراسپرتهای بازار محسوب میشود. این خودرو با کد R35 اولین بار در سال ۲۰۰۷ معرفی شد و نیسان طی این سالها بهطور مداوم اقدام به بهروزرسانی و بهبود آن کرده است. GT-R در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۶ دستخوش فیسلیفتهای قابلتوجهی شد و در سال ۲۰۲۳ مهمترین ارتقاء خود از زمان معرفی را تجربه کرد.
جدیدترین نسخهٔ این ماشین با پکیج آیرودینامیکی بروز شده و اصلاحات ظاهری در سه نسخهٔ پریمیوم، T-Spec و نیسمو به بازار عرضه میشود. بااینحال، برای کسانی که خواهان خودروی مدرنتری در همین کلاس هستند، شورلت کوروت Z06 مناسبترین گزینه بهحساب میآید. ازاینرو، در ادامه GT-R مدل ۲۰۲۴ را با کوروت Z06 مقایسه خواهیم کرد تا ببینیم آیا گودزیلای سالخوردهٔ ژاپنی با جدیدترین بهروزرسانیهای خود میتواند حریف سوپرکار تازهنفس آمریکایی شود یا نه.
پیشرانه
زیر کاپوت GT-R مدل ۲۰۲۴ همان پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 توئین توربوی قبلی قرار گرفته است که توسط صنعتگران ماهری با دست ساخته میشود و از سیستم روغنکاری ترکیبی کارتل خشک و تر استفاده میکند. از سوی دیگر، پیشرانهٔ کوروت Z06 هم توسط مهندسان خاصی با دست ساخته میشود و از بلوک آلومینیومی، ورودی هوای تیتانیومی، پیستونهای آلومینیومی و شاتونهای تیتانیومی بهره میبرد. سیستم روغنکاری کارتل خشک هم امکان نصب موتور در ارتفاعی پایینتر و کاهش مرکز ثقل را فراهم کرده است. موتور نیسان در نسخهٔ استاندارد ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۷۶۶ نیوتن متر گشتاور تولید میکند درحالیکه این اعداد در نسخهٔ نیسمو به ۶۰۰ اسب بخار و ۶۵۲ نیوتن متر افزایش پیدا میکنند.
در نسخهٔ نیسمو علاوه بر افزایش قدرت، ارتقاءهای دیگری هم ارائه میشود که GT-R را به سوپراسپرتی توانمندتر برای پیست تبدیل میکند. پکیج آیرودینامیکی تهاجمیتر، بال عقب بزرگتر، پانلهای بدنهٔ فیبر کربنی، ترمزهای کربن سرامیکی، فاصلهٔ عرضی بیشتر چرخها، اصلاح کنترل کشش، دیفرانسیل لغزش محدود جلو، توربوشارژرهای برگرفته از مسابقه و… ازجملهٔ این ارتقاءها هستند. از سوی دیگر، برای کوروت Z06 هم پکیج Z07 با قیمت ۹ هزار دلار قابل سفارش است که سیستم تعلیق مغناطیسی، ترمزهای کربن سرامیکی، لاستیکهای پرفورمنس میشلن پایلوت سوپراسپرت کاپ ۲R و پکیج آیرودینامیکی را به همراه دارد. پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری با ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۵ نیوتن متر گشتاور از هردو نسخهٔ GT-R قویتر است و قویترین موتور V8 تنفس طبیعی جهان محسوب میشود.
پرفورمنس و مصرف سوخت
GT-R به پیچیدهترین سامانهٔ چهارچرخ محرک بازار مجهز است و به لطف این سیستم ظرف ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و به حداکثر سرعت ۳۱۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند. کوروت اما با وجودی که محرک عقب است، شتاب سریعتری دارد و پس از تنها ۲.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد اما حداکثر سرعت کمتری برابر با ۳۱۴ کیلومتر بر ساعت دارد. از سوپراسپرتها نباید انتظار مصرف سوخت پایینی داشت اما GT-R به لطف پیشرانهٔ کوچک، خودروی کممصرفتری است و در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی به ۱۳ لیتر بنزین نیاز دارد درحالیکه این رقم برای کوروت ۱۵.۷ لیتر است.
کابین و طراحی داخلی
هرچند نیسان در طول عمر GT-R چند بار آن را بروز کرده است اما طراحی داخلی هنوز هم کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته است. البته علیرغم ارتفاع پایین صندلیها، ورود و خروج آسان است و دید عالی خواهد بود. کابین GT-R ترکیب ۲+۲ دارد اما صندلیهای عقب قابلاستفاده نیستند و بیشتر برای قرار دادن اشیاء مناسب خواهند بود. کوروت اما فقط دو صندلی دارد اما ازآنجاییکه خودرویی موتور وسط است، در جلو صندوق بار کوچکی دارد درحالیکه در عقب هم پشت پیشرانه صندوق بار دیگری وجود دارد. به همین دلیل، حداکثر ظرفیت بار کوروت ۳۵۷ لیتر است درحالیکه صندوقعقب نیسان تنها ۲۵۰ لیتر ظرفیت دارد.
در GT-R سیستم اطلاعاتی-سرگرمی از طریق یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی ارائه میشود که کاملاً قدیمی شده و فقط از اپل کارپلی پشتیبانی میکند. از سوی دیگر، هرچند نمایشگر کوروت هم ۸ اینچی است اما بسیار مدرنتر است و اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم را ارائه میکند. در هردو خودرو از سیستم صوتی Bose استفاده شده که در نیسان ۱۱ بلندگو و در کوروت ۱۴ بلندگو دارد. کابین شورلت طراحی مدرنتری هم دارد که راننده محور است و کنسول میانی راننده را از سرنشین جدا میکند. بااینحال، استفاده از دکمههای سیستم تهویه که روی ستون میانی کنسول جای گرفتهاند دشوار است.
قیمت
نیسان GT-R زمانی که در سال ۲۰۰۷ به بازار آمد تنها ۷۰ هزار دلار قیمت داشت و قاتل سوپرکارها لقب گرفت اما امروز قیمت گودزیلای ژاپنیها تقریباً دو برابر شده و به ۱۲۱,۰۹۱ دلار در نسخهٔ پایه رسیده است درحالیکه این رقم در نسخهٔ نیسمو به ۲۲۱,۰۹۰ دلار افزایش پیدا میکند. از سوی دیگر، کوروت همیشه بهعنوان سوپراسپرت مردمی شناخته شده است زیرا با نصف قیمت میتوانست رقیب فراریهای زمان خود باشد. البته کوروت حالا در نسل هشتم خود بسیار گرانتر شده است. نسخهٔ Z06 این ماشین در سه تیپ به بازار عرضه میشود که تیپ پایه ۱۱۱,۷۹۵ دلار قیمت دارد. این رقم در بالاترین تیپ بنام ۳LZ به ۱۲۵,۳۴۵ دلار میرسد. کوروت همچنین نسخهٔ کانورتیبل هم دارد که GT-R از آن بیبهره است. درمجموع، کوروت Z06 خودرویی سریعتر، قویتر و مدرنتر است که با قیمت ارزانتری نسبت به رقیب ژاپنی ارائه میشود و باید آن را برندهٔ این مقایسه دانست.
نیسان GT-R
نقاط قوت:
- پرفورمنس چشمگیر V6
- هندلینگ چهارچرخ محرک بیرقیب
- رانندگی آسان در سرعتهای بالا
نقاط ضعف:
- سیستم اطلاعاتی-سرگرمی قدیمی
- فقدان سیستمهای کمکراننده مدرن
- دشواری در رانندگیهای سرعت پایین
شورلت کوروت Z06
نقاط قوت:
- قویترین موتور V8 تنفس طبیعی جهان
- رانندگی آسان در سرعتهای بالا
- ارزش عالی در برابر قیمت
نقاط ضعف:
- ورود و خروج دشوار به کابین
- دید ضعیف عقب
- چیدمان و طراحی داشبورد
مقایسه مشخصات فنی
نیسان GT-R | شورلت کوروت Z06 | |
پیشرانه | ۳.۸ لیتری V6 توئین توربو | ۵.۵ لیتری V8 |
قدرت (اسب بخار) | ۵۷۰ | ۶۷۰ |
گشتاور (نیوتن متر) | ۶۳۳ | ۶۲۳ |
گیربکس | ۶ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
مصرف سوخت (لیتر) | ۱۳.۰ | ۱۵.۷ |
شتاب صفر تا ۹۶ (ثانیه) | ۲.۹ | ۲.۶ |
حداکثر سرعت (کیلومتر) | ۳۱۸ | ۳۱۴ |
قیمت پایه (دلار) | ۱۲۱,۰۹۰ | ۱۱۱,۷۹۵ |
مجله خبری gsxr