هاست پرسرعت
خودرو

ملاقات با تویوتا راو ۴ برقی ساخت ۱۹۹۷

ملاقات با تویوتا راو ۴ برقی ساخت ۱۹۹۷

برخلاف تصور عموم، سابقه‌ی تویوتا در ساخت خودروهای برقی، قابل توجه است و ۲۵ سال پیش موفق به تولید انبوه راو۴ الکتریکی با توان پیمایش ۱۵۰ کیلومتر شد.

اولین خودروی برقی تویوتا که با نام bZ4X شناخته می‌شود حاشیه‌های زیادی دارد و اگرچه چند ماهی تا عرضه آن به بازار باقی مانده اما ما می‌خواهیم به ۲۵ سال پیش بازگردیم یعنی زمانی که تویوتا خودروی تمام برقی راو ۴ را تولید کرده بود! این خودروساز دوست‌داشتنی در سال ۱۹۹۷ حدود ۱۵۰۰ دستگاه راو ۴ برقی را برای تست واقعی تکنولوژی خودروهای برقی ساخت.

خودروهای موردبحث از باتری نیکل-فلز هیدرید ۲۷ کیلووات ساعتی، پیشرانه ۶۷ اسب بخاری و گیربکس تک سرعته استفاده می‌کردند و در ابتدا فقط برای مشتریان سازمانی تدارک دیده شدند تا تویوتا در پایان قرارداد بتواند آن‌ها را بازخرید کند. خودروی موردبحث وزن ۱۵۶۰ کیلوگرمی داشت و بنابراین فقط ۲۶۵ کیلوگرم سنگین‌تر از راو ۴ بنزینی آن زمان نشان می‌دهد. شعاع حرکتی ۱۵۳ کیلومتری، حداکثر سرعت ۱۲۶ کیلومتر در ساعتی و راندمان تخمینی ۲۶.۹ کیلووات ساعت در ۱۰۰ کیلومتر بخشی از مشخصات عملکردی راو ۴ برقی به شمار می‌رفتند.

اگرچه این مشخصات در روزگار کنونی خیلی به چشم نمی‌آیند اما در نظر داشته باشید زمان عرضه راو ۴ برقی ۱۰ سال قبل از تولید اولین آیفون بوده است. همچنین تویوتا توسعه این خودرو را دو سال قبل‌تر یعنی سال ۱۹۹۵ شروع کرد و آن را در تست‌های نیم میلیون کیلومتری در ژاپن شکنجه داد. درحالی‌که اولین نمونه راو ۴ برقی برای سه سال در اختیار مشتریان دولتی و سازمانی بود، در سال ۲۰۰۱ مشتریان شخصی نیز توانستند این خودرو را انتخاب کنند و یک سال بعد این خودرو در دسترس عموم قرار گرفت.

با قیمت ۴۲ هزار دلار، تویوتا راو ۴ بدون آلایندگی به‌طور قابل‌توجهی گران‌تر از نسخه بنزینی با قیمت ۱۵۱۱۸ دلار بود اما با مشوق‌های مالیاتی کالیفرنیا قیمت این خودرو می‌توانست به حدود ۲۹ هزار دلار کاهش یابد. در کل ۳۲۸ دستگاه از این خودرو به مشتریان شخصی فروخته شد و در سال ۲۰۰۳ نیز تولید راو ۴ برقی به پایان رسید. باتری بکار رفته در خودروی موردبحث توسط پاناسونیک و تحت قرارداد با شرکت Ovonics تولید شد. Ovonics شرکتی بود که تحت تملک جنرال موتورز قرار داشت. در سال ۲۰۰۰ شرکت نفتی تگزاکو سهام جنرال موتورز در Ovonics را خریداری کرد و یک سال بعد هم خود تگزاکو به غول نفتی شورون فروخته شد. شورون پس از آن شکایتی علیه پاناسونیک و تویوتا تنظیم کرد و نهایتاً این دو شرکت از تولید باتری‌های نیکل-فلز هیدرید خودروهای برقی تا سال ۲۰۱۰ منع شدند.

تویوتا در سال ۲۰۱۲ نسخه برقی دیگری از راو ۴ را بر پایه سومین نسل این خودرو تولید کرد. از این خودرو حدود ۲۵۰۰ دستگاه تولید شد و فقط اهالی کالیفرنیا آن را می‌توانستند خریداری کنند. قیمت خودرو از ۴۹۸۰۰ دلار شروع می‌شد که بیش از دو برابر قیمت ۲۲۵۰۰ دلاری راو ۴ بنزینی بود. این خودرو از باتری ۴۱.۸ کیلووات ساعتی و پیشرانه ۱۵۴ اسب بخاری استفاده می‌کرد و شعاع حرکتی ۱۶۶ کیلومتری داشت.

اگرچه راو ۴ برقی اولیه ظاهری مشابه نسخه استاندارد بنزینی داشت اما دومین مدل از دماغه‌ای منحصربه‌فرد و نسبتاً زشت استفاده می‌کرد تا از سایر مدل‌ها متمایز شود. تولید این مدل تا اواسط سال ۲۰۱۴ ادامه یافت و در آن زمان همکاری تولید باتری تویوتا و تسلا نیز به پایان رسید. برخی از این خودروها در بازار کارکرده‌ها حضور دارند و برخی نمونه‌های کم کارکرد آن با قیمت حدود ۱۸ هزار دلار عرضه می‌شوند که کمتر از نصف قیمت شاسی‌بلند جدید bZ4X است. تویوتا راو ۴ برقی اولیه هنوز هم وجود دارند و به نوعی کلکسیونی شده‌اند.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا