ملاقات کادیلاک سال 1949 با لیریک 2024، مرور تکنولوژی‌های دیروز و امروز

ملاقات کادیلاک سال 1949 با لیریک 2024، مرور تکنولوژی‌های دیروز و امروز

با آزمایش دو کادیلاک با اختلاف سن ۷۵ سال، نگاهی به شگفتی‌های تکنولوژیک این برند لوکس آمریکایی در آن زمان و اکنون خواهیم داشت.

باله‌های کشیده و جلوپنجره‌های بزرگ کرومی زینت‌بخش کادیلاک‌ها طی ۷۵ سال گذشته بوده‌اند اما این زرق‌وبرق‌ها نباید ما را از تکنولوژی‌های پیشگامانه‌ای که زیر پوست بسیاری از خودروهای این شرکت پنهان شده غافل کند. به همین دلیل، قصد داریم شگفتی‌های مهندسی و تکنولوژیک کادیلاک ۱۹۴۹ و لیریک ۲۰۲۴ را مرور کنیم یعنی دو خودرویی که نمایانگر تاریخ لوکس‌سازی آمریکا از دیروز تا امروز هستند.

کادیلاک ۱۹۴۹، اولین خودروی سال موتورترند

همهٔ برندگان خودروی سال موتورترند به‌خودی‌خود قابل‌توجه هستند اما کادیلاک ۱۹۴۹ چون اولین بار این عنوان را کسب کرد، شایستهٔ توجه بیشتری است. در نوامبر ۱۹۴۹، زمانی که تنها سه سال از عمر موتورترند می‌گذشت، تصمیم بر انتخاب خودروی سال گرفته شد. پس از بررسی همهٔ خودروهای بازار آمریکا در آن زمان، از جیپستر گرفته تا لینکلن، فینالیست‌ها به سه مدل فورد، اولدزمبیل و کادیلاک محدود شدند. ابتدا فورد کنار گذاشته شد زیرا از لحاظ مهندسی هیچ ویژگی جدید یا برجسته‌ای ارائه نمی‌کرد. از سوی دیگر، الدزمبیل و کادیلاک هردو به پیشرانه‌های V8 جدید با سیستم سوپاپ OHV (سوپاپ روی سرسیلندر) مجهز بودند اما کادیلاک رقیب هم‌خانواده را پشت سر گذاشت زیرا پیشرانهٔ کمی بزرگ‌تر و قوی‌تری داشت.

موتور V8 جدید کادیلاک نسبت به پیشرانهٔ L-Head یا سرتخت قبلی با سوپاپ کناری مزیت‌های زیادی داشت. انتقال سوپاپ‌ها از داخل بلوک به روی سرسیلندر باعث کاهش اندازهٔ کلی موتور شد و همچنین امکان افزایش قطر سیلندر، کاهش کورس پیستون و کاهش وزن پیستون و میل‌لنگ را فراهم کرد. درمجموع، طراحی جدید موتور باعث کاهش ۱۰۰ کیلوگرمی وزن موتور، افزایش قدرت، بهبود راندمان حرارتی، کاهش لرزش و ارتعاش، افزایش دوام و کاهش مصرف سوخت شد. نسبت تراکم موتور هم از ۷.۲۵ به ۷.۵ افزایش پیدا کرد که هرچند جزئی بود اما به دلیل کیفیت پایین بنزین آن زمان محدود شده بود و موتور کادیلاک می‌توانست نسبت تراکمی تا ۱۲ داشته باشد.

این پیشرانهٔ جدید در سدان کادیلاک سری ۶۲ مدل ۱۹۵۱ موتور آزمایش موتورترند قرار گرفت و هرچند هندلینگ خودرو بسیار قابل‌توجه بود ولی بشدت شیفتهٔ چیزی که زیر کاپوت قرار داشت شدیم. این پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری ۱۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که ۱۰ اسب بخار بیشتر از موتور V8 سرتخت قبلی بود. در آزمایش، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۱۶.۶ ثانیه ثبت شد و کادیلاک را به یکی از سریع‌ترین خودروهای آن سال تبدیل کرد. یکی دیگر از نکات مهم این آزمایش، صرفه‌جویی در مصرف سوخت بود. از خودروی لوکس بزرگی که برای پرفورمنس طراحی شده، قطعاً انتظار اشتهای زیادی برای بنزین می‌رفت اما کادیلاک مصرف کمتری نسبت به بسیاری از خودروهای کوچک‌تر داشت.

کادیلاک لیریک ۲۰۲۴، از کروم تا کبالت

لیریک به لطف پلت‌فرم اولتیوم جنرال موتورز که از قابلیت شارژ سریع، تحویل قدرت نرم و شعاع حرکتی بیش از ۴۸۰ کیلومتر برخوردار است، همهٔ ویژگی‌های مناسب یک خودروی الکتریکی را دارد. در بخش باطری، مهندسان جنرال موتورز از سلول‌های کیسه‌ای شکل با ترکیب نیکل، کبالت، منگنز و آلومینیوم بجای سلول‌های استوانه‌ای متداول‌تر استفاده کرده‌اند. به گفتهٔ این شرکت، این سلول‌ها انرژی بیشتری دارند و بازیافت آن‌ها آسان‌تر است. جنرال موتورز ۲۴ نمونه از این سلول‌ها را در یک ماژول بسته‌بندی می‌کند که باهم ترکیب می‌شوند و یک پکیج باطری را تشکیل می‌دهند. این سیستم انعطاف‌پذیری بیشتری را در چینش باطری‌ها بسته به نوع خودرو فراهم می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، پکیج باطری لیریک شامل ۱۲ ماژول است که ۱۰۲ کیلووات ساعت انرژی را برای تغذیهٔ یک موتور در نسخهٔ محرک عقب یا دو موتور در نسخهٔ چهارچرخ محرک ارائه می‌کند. کادیلاک اسکالید IQ با باطری ۲۰۰ کیلووات ساعتی و موتورهای قدرتمند با حداکثر ۷۵۰ اسب بخار، به‌خوبی مقیاس‌پذیری پلت‌فرم اولتیوم را نشان می‌دهد. لیریک چهارچرخ محرک در آزمایش جاده‌ای موتورترند با سرعت ثابت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، برد ۴۶۰ کیلومتری را با ۹۵ درصد از شارژ باطری خود ثبت کرد. هنگام شارژ نیز با استفاده از شارژر سریع، پس از ۱۵ دقیقه ۱۶۰ کیلومتر به برد خودرو اضافه شد.

اما آیا اولتیوم اما تأثیری که موتور هشت سیلندر OHV کادیلاک روی صنعت خودروسازی گذاشت را به همراه دارد؟ هنوز نمی‌توان به این سؤال پاسخ قطعی داد. مثل بسیاری از تکنولوژی‌های جدید، پلت‌فرم اولتیوم هم با چالش‌هایی دست‌وپنجه نرم می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها، مشکلات تولید پکیج‌های باطری است. این مشکل طی سال‌های گذشته جنرال موتورز را با چالش مواجه و عرضهٔ خودروهای الکتریکی پلت‌فرم اولتیوم مثل لیریک را بسیار محدود کرده است. البته این مشکلات درنهایت حل خواهند شد و بااین‌وجود، لیریک نشان می‌دهد که مهندسی و نوآوری همچنان سرلوحهٔ کار کادیلاک است. اولتیوم اثبات می‌کند که کادیلاک هنوز یکی کمپانی قدرتمند در زمینهٔ مهندسی است و با بهبود شعاع حرکتی و سرعت شارژ، کادیلاک‌های اولتیوم این پتانسیل را دارند که به خودروهای پیشروی کلاس خود تبدیل شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۶ رای

مجله خبری gsxr

خروج از نسخه موبایل