هاست پرسرعت
خودرو

مهم‌ترین خودروهای ساخت هر کشور، از ژیان فرانسه تا کرولای ژاپن

مهم‌ترین خودروهای ساخت هر کشور، از ژیان فرانسه تا کرولای ژاپن

بسیاری از کشورهای جهان در طول تاریخ صدها مدل خودروی مختلف تولید کرده‌اند ولی از دید ما، این‌ها مهم‌ترین خودروهای هر کشور محسوب می‌شوند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

امروزه حدود ۲۰۰ کشور در سراسر کره زمین وجود دارد که اکثر آن‌ها تولیدکنندهٔ خودرو نیستند. همچنین بسیاری از کشورها که کارخانهٔ خودروسازی دارند صرفاً به تولید خودروهای برندهای دیگر کشورها می‌پردازند. به همین دلیل، در کل جهان تنها چند کشور مهم خودروسازی داریم. از بین خودروهای ساخت این کشورها، مدل‌های زیادی بوده‌اند از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل، انتخاب فقط یک خودرو از هر کشور کار آسانی نیست ولی ما سعی کردیم این کار را انجام دهیم.

چین: کوروس ۳

مهم‌ترین خودروهای ساخت هر کشور، از ژیان فرانسه تا کرولای ژاپن

تا حدود یک دهه پیش، خودروسازان چینی به ساخت خودروهای غیرایمن یا کپی شده از روی رقبای خارجی شهرت داشتند اما سدان کوروس ۳ به‌طور بسیار مؤثری با این تصویر منفی مقابله کرد. این خودروی خوش‌چهره‌ای بود بدون آنکه کپی‌برداری کرده باشد. مهم‌تر از این، کوروس ۳ اولین خودروی چینی بود که از یورو انکپ پنج ستارهٔ ایمنی دریافت کرد. این سدان چینی از تمام خودروهایی که یورو انکپ در سال ۲۰۱۳ آزمایش کرد ایمن‌تر بود.

جمهوری چک: اشکودا فیوریت

مهم‌ترین خودروهای ساخت هر کشور، از ژیان فرانسه تا کرولای ژاپن

فیوریت چون اشکودا را پس از دهه‌ها مشکلات مالی به سمت شرایط بهتر سوق داد، خودروی بسیار مهمی محسوب می‌شود. این خودرو که یک هاچ‌بک دیفرانسیل جلو با طراحی برتونه بود، با مدل‌های موتور عقب قدیمی که جایگزینشان شد کاملاً متفاوت بود. در سال ۱۹۹۱ یعنی زمانی که فیوریت به نیمهٔ عمر خود رسیده بود، گروه ‌فولکس‌واگن سهام اشکودا را خرید. اولین اشکودایی که زیر چتر فولکس‌واگن ساخته شد، فلیسیا بود که جایگزین فیوریت شد. این خودرو اما اساساً یک فیوریت بروز شده با ظاهری زیباتر و تجهیزات بیشتر بود. فلیسیا اما شروع حرکت بزرگی برای اشکودا بود.

فرانسه: سیتروئن ۲CV

مهم‌ترین خودروهای ساخت هر کشور، از ژیان فرانسه تا کرولای ژاپن

هرچند ۲CV از همان روز اول خودرویی بسیار ابتدایی بود اما در بازار هدف اصلی خود یعنی کسانی که توانایی خرید هیچ خودروی دیگری را نداشتند بسیار محبوب شد. سیتروئن این ماشین را قبل از جنگ جهانی دوم طراحی کرده بود اما پس از اشغال فرانسه، ۲CV را از آلمانی‌ها مخفی کرد و پس از جنگ در سال ۱۹۴۸ آن را عرضه کرد. ۲CV تا سال ۱۹۹۰ تولید شد و با وجود رقبای زیادی مثل رنو ۴، به یکی از محبوب‌ترین خودروهای فرانسوی تاریخ تبدیل شد.

آلمان: فولکس‌واگن بیتل

مهم‌ترین خودروهای ساخت هر کشور، از ژیان فرانسه تا کرولای ژاپن

بیتل که به درخواست هیتلر توسط فردیناند پورشه طراحی شد و پس از جنگ جهانی دوم توسط ارتش بریتانیا از فراموشی نجات پیدا کرد، برای مدتی ستون فقرات صنعت خودروسازی آلمان بود. بیتل تقریباً در همه جای جهان خودرویی ارزان، قابل‌اعتماد و محبوب  بود. تولید این ماشین در سال ۱۹۷۲ از فورد مدل T فراتر رفت و نهایتاً به بیش از ۲۰ میلیون دستگاه رسید. بدون بیتل، امروز خبری از امپراطوری فولکس‌واگن نبود.

ایتالیا: فیات ۵۰۰

مهم‌ترین خودروهای ساخت هر کشور، از ژیان فرانسه تا کرولای ژاپن

فیات ۵۰۰ در سال ۱۹۵۷ به‌عنوان جایگزین توپولینو معرفی شد. این خودرویی کوچک، ساده و همان چیزی بود که ایتالیایی‌های کم‌درآمد می‌خواستند. طی ۱۸ سال نزدیک به ۴ میلیون دستگاه از ۵۰۰ ساخته شد. البته ایتالیا سوپراسپرت‌های زیادی تولید کرده است اما آیا هیچ‌کدام از آن‌ها به‌اندازهٔ ۵۰۰ عشق و علاقهٔ جهان را برانگیخت؟ ظاهر دوست‌داشتنی و تحسین‌برانگیز این خودرو مطمئناً یکی از دلایل مهم موقفت مستمر آن بود که همین ویژگی در ۵۰۰ جدید سال ۲۰۰۷ تکرار شد.

ایران: پیکان

مهم‌ترین خودروهای ساخت هر کشور، از ژیان فرانسه تا کرولای ژاپن

هرچند سال‌ها پیش از تأسیس ایران ناسیونال یا ایران‌خودروی امروزی صنعت خودروسازی در ایران با مونتاژ خودروهای جیپ و فیات شکل گرفته بود اما بدون شک آغازگر حرکت جدی خودروسازی در کشورمان پیکان بود. شرکت ایران ناسیونال در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی برای ساخت اتاق و مونتاژ اتوبوس‌های مرسدس بنز تأسیس شد. سپس خیامی‌ها به فکر تولید خودروی سواری افتادند و پس از بررسی مدل‌های مختلف، نهایتاً هیلمن هانتر محصول گروه روتس بریتانیا انتخاب شد. تولید این خودرو در اردیبهشت ۱۳۴۶ در ایران آغاز شد و تا اردیبهشت ۱۳۸۴ ادامه داشت.

ژاپن: تویوتا کرولا

مهم‌ترین خودروهای ساخت هر کشور، از ژیان فرانسه تا کرولای ژاپن

تویوتا کرولا پرفروش‌ترین خودروی تاریخ جهان با فروش بیش از ۵۰ میلیون دستگاه محسوب می‌شود. از دههٔ ۶۰ مردم جهان می‌توانستند هر دهه یک کرولا بخرند که به‌جز نام و نشان هیچ ارتباطی با نسخهٔ قبلی نداشته باشد. کرولا همچنین برای سال‌ها پرفروش‌ترین خودروی جهان بود. کرولا نه صرفاً به‌عنوان یک خودرو بلکه به‌عنوان یک پدیده، داستان موفقیت بزرگ خودروسازی ژاپن است.

رومانی: داچیا ساندرو

مهم‌ترین خودروهای ساخت هر کشور، از ژیان فرانسه تا کرولای ژاپن

داچیا زمانی که در سال ۱۹۶۸ مونتاژ تحت لیسانس رنو ۸ را آغاز کرد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد روزی در خارج از رومانی هم این شرکت شناخته شود. امروز اما داچیا که متعلق به رنو است، به یکی از بازیگران اصلی خودروسازی اروپا تبدیل شده و به‌تنهایی نشان می‌دهد که هنوز هم جایی برای خودروهای ارزان و ساده در دنیای مدرن وجود دارد. در حال حاضر، ساندرو محبوب‌ترین خودروی داچیا است. این ماشین در سال ۲۰۲۳ پس از تسلا مدل Y به دومین خودروی پرفروش اروپا تبدیل شد و بالاتر از نام‌های مشهوری مثل پژو ۲۰۸ و فولکس‌واگن گلف قرار گرفت.

روسیه: لادا ۲۱۰۱

مهم‌ترین خودروهای ساخت هر کشور، از ژیان فرانسه تا کرولای ژاپن

این خودرو که در سال ۱۹۷۰ معرفی شد، بر اساس فیات ۱۲۴ سال ۱۹۶۶ ساخته شد که البته برای بازار روسیه بشدت اصلاح شده بود. طی چندین دهه، مدل‌های مختلفی از لادا ۲۱۰۱ ساخته شد که با لادا ریوا به اوج رسید. تولید این خودرو تا سال ۲۰۱۲ در روسیه و تا ۲۰۱۵ در مصر ادامه داشت. لادا در اوایل دههٔ ۷۰ حتی در بازارهای غربی هم عرضه شد اما چون نتوانست با پیشرفت خودروسازی جهان همگام شود، خیلی زود در اروپا به یک شوخی تبدیل شد.

کره جنوبی: هیوندای پونی

مهم‌ترین خودروهای ساخت هر کشور، از ژیان فرانسه تا کرولای ژاپن

قطعاً پونی بهترین خودروی ساخت کره جنوبی نیست و با وجود قطعات فنی قابل‌اعتماد میتسوبیشی و طراحی بیرونی ایتال‌دیزاین، زمانی که در سال ۱۹۷۵ معرفی شد خودروی خاص و قابل‌توجهی نبود. بااین‌حال، پونی اولین خودروی ساخت کره جنوبی بود که در بازارهای صادراتی شامل آمریکای جنوبی، اروپا و کانادا عرضه شد. این آغاز حرکت بین‌المللی هیوندای بود که این شرکت را به همراه کیا به یک بازیگر جدی در عرصهٔ خودروسازی جهانی تبدیل کرد.

اسپانیا: سئات ۶۰۰

مهم‌ترین خودروهای ساخت هر کشور، از ژیان فرانسه تا کرولای ژاپن

سئات ۶۰۰ اساساً همان فیات ۶۰۰ بود که در بارسلون تولید می‌شد. این اما به مهم‌ترین خودروی ساخت اسپانیا تبدیل شد. سئات ۶۰۰ به دلیل قیمت ارزان، در اسپانیا بسیار محبوب شد و در مقطعی لیست انتظار دوساله برای آن شکل گرفت. همچنین این خودرو باعث ایجاد ۱۰ هزار شغل جدید در کارخانهٔ سئات شد. تولید سئات ۶۰۰ در اسپانیا به یکی از عوامل رونقی بنام معجزهٔ اسپانیایی تبدیل شد که در اواخر دههٔ ۵۰ آغاز شد و اسپانیا را در انزوای اقتصادی و فقر خارج کرد.

سوئد: ساب ۹۲

مهم‌ترین خودروهای ساخت هر کشور، از ژیان فرانسه تا کرولای ژاپن

ساب در توسعهٔ اولین خودروی خود، از تجربیات و آموخته‌هایی که در مورد آیرودینامیک و استحکام ساختاری از صنعت هوانوردی کسب کرده بود استفاده کرد. هردوی این موضوعات در ساب ۹۲ که سال ۱۹۴۹ معرفی شد مشهود بودند مدت‌ها پیش از آنکه در کل صنعت خودروسازی جهان به آن‌ها توجه شود. ساب از زمان شکل‌گیری تا زمان مرگ به‌عنوان یک خودروساز خلاق شناخته می‌شد اما شاید هیچ خودروی دیگری در تاریخ این شرکت سوئدی به‌اندازهٔ ۹۲ درخشان نباشد.

بریتانیا: مینی

مهم‌ترین خودروهای ساخت هر کشور، از ژیان فرانسه تا کرولای ژاپن

مینی غیر از طراحی خلاقانه‌ای که داشت، در دههٔ ۶۰ در چهار بخش به شهرت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرد. این خودرو به بخش مهمی از فرهنگ پاپ تبدیل شد، افراد مشهور پشت فرمان آن دیده می‌شدند، در موتوراسپرت به یک رقیب جدی مبدل گشت و انتخابی معقول برای افرادی بود که خواهان یک خودروی روزمرهٔ کوچک بودند. هیچ خودروی بریتانیایی دیگر و اساساً هیچ خودروی دیگری در دنیا ساخته نشده که قادر به ترکیب این چهار ویژگی باشد.

آمریکا: فورد مدل T

مهم‌ترین خودروهای ساخت هر کشور، از ژیان فرانسه تا کرولای ژاپن

فورد مدل T آن‌قدر خودروی مهمی بود که در سال ۱۹۹۹ به‌عنوان خودروی قرن بیستم انتخاب شد. مدل T خودرویی بود که اقشار معمولی آمریکا و بعداً مردمان بسیاری از کشورهای جهان را صاحب خودرو کرد. تا می ۱۹۲۷ بیش از ۱۵ میلیون دستگاه از مدل T ساخته شد که هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین ارقام در تاریخ خودروسازی جهان محسوب می‌شود. فورد مدل T بدون شک مهم‌ترین خودروی تاریخ است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۰ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا