موتورسیکلت چقدر خطرناک است؟ نگاهی به آمار مرگومیر و تصادفات موتورسواران

موتورسیکلت چقدر خطرناک است؟ نگاهی به آمار مرگومیر و تصادفات موتورسواران
همه ما میدانیم که موتورسیکلت خطر بیشتری نسبت به خودرو دارد اما این بار میخواهیم با استفاده از آمار به میزان مرگومیر و تصادفات موتورسواران بپردازیم.
سواری با موتورسیکلت بدون شک هیجانانگیز است. موتورسیکلتهایی با بهترین صدای جهان تنها بخشی از تجربهای هستند که به شما اجازه میدهند باد را احساس کنید و مناظر را به شکلی تجربه کنید که خودروها نمیتوانند با آن رقابت کنند؛ اما با وجود این هیجان، سفر با موتورسیکلت ریسکهای واقعیای به همراه دارد که اغلب تا زمانی که دیر شود، نادیده گرفته میشود. آمار مربوط به آسیبها و مرگومیر ناشی از تصادفات موتورسیکلت، هنگامی که دقیقتر بررسی شود، نگرانکننده است و ممکن است شما را وادار کند پیش از سوار شدن بر موتور، دو بار فکر کنید.
آخرین سال کامل که دادههای اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها (NHTSA) در دسترس است، سال ۲۰۲۳ است، زمانی که ۶۳۳۵ موتورسوار آمریکایی در تصادفات جان باختند. این بالاترین رقم ثبتشده از سال ۱۹۷۵ بوده و نشانه روشنی از حرکت شرایط به سمت نامطلوب است. آنچه شگفتانگیزتر است این است که درحالیکه موتورسیکلتها تنها ۳.۴ درصد از کل وسایل نقلیه را تشکیل میدهند، موتورسواران ۱۵ درصد از مرگومیرهای مرتبط با ترافیک را به خود اختصاص دادهاند. این تفاوت قابلتوجه نشاندهنده میزان آسیبپذیری واقعی رانندگان موتورسیکلت در مقایسه با افرادی است که در خودروها، کامیونها و شاسیبلندها قرار دارند. هرچه عمیقتر به دادههای تصادفات موتورسیکلت نگاه کنید، نادیده گرفتن خطر آن دشوارتر میشود.
شکاف ایمنی بین خودروها و موتورسیکلتها
فاصله ایمنی بین خودروها و موتورسیکلتها بسیار بزرگ است. موتورسواران بیش از ۲۰ برابر بیشتر از سرنشینان خودروها به ازای هر ۱.۶ کیلومتر طی شده در تصادفات جان خود را از دست میدهند و پنج برابر بیشتر احتمال دارد آسیب ببینند. علاوه بر این، حدود چهار مورد از هر پنج تصادف موتورسیکلت منجر به آسیب یا مرگ میشود. نگرانی دیگر این است که این ارقام طی سالها یا ثابت ماندهاند یا حتی افزایش یافتهاند.
گزارشها نشان میدهند که بسیاری از تصادفات مرگبار در موقعیتهای ترافیکی رایج رخ میدهند. برای مثال، برخوردهای روبهرو ۷۷ درصد از تصادفات مرگبار بین موتورسیکلت و خودرو را تشکیل میدهند، درحالیکه تنها ۶ درصد شامل برخورد خودرو از پشت به موتورسیکلت است. تصادفات ناشی از گردش به چپ نیز شایع هستند، جایی که خودرویی به هنگام گردش به چپ در مقابل مسیر مستقیم موتورسیکلت یا هنگام سبقتگیری آن قرار میگیرد. این نوع برخورد برای رانندگان باتجربه موتورسیکلت کاملاً آشناست، بسیاری از آنها یاد گرفتهاند که هنگام عبور از کنار ترافیک متوقفشده، نهایت احتیاط را به کار برند. رانندگی حواسپرت یا تحت تأثیر مواد مخدر نیز یکی از علل اصلی تصادفات است.
انتخابهای موتورسواران میتواند تأثیر زیادی بر ایمنی داشته باشد
خطر آسیبدیدگی یا مرگ در موتورسیکلت بهطور قابلتوجهی با مصرف الکل افزایش مییابد. در سال ۲۰۲۲، ۲۹ درصد از موتورسوارانی که در تصادفات جان باختند، سطح الکل خون بالاتر از ۰.۰۸ درصد داشتند و این رقم برای تصادفات تک سرنشین موتورسیکلت به ۴۲ درصد رسید. در این موارد، مسئولیت کامل بر عهده راکب است. وکیل میشیگان، استیون گورستن که بیش از ۲۰ سال پروندههای تصادف و آسیب موتورسیکلت را پیگیری کرده، در وبلاگ خود توضیح داده که همه رانندگان مسئول حفظ ایمنی موتورسواران هستند. او می گوید اکثریت این موارد توسط رانندگانی ایجاد میشود که هیچگاه موتورسوار را نمیبینند—حتی زمانی که او به وضوح قابلمشاهده است. او نوشته است: اغلب افراد “پردازش” راننده موتورسیکلتی را که قابلمشاهده و در معرض دید است انجام نمیدهند، زیرا مغز انتظار دیدن آن را ندارد. به همین دلیل رانندگان به موتورسوار برخورد میکنند.
بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید بهترین موتورسیکلت از ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان
با این حال، راههایی برای کاهش ریسک توسط راکبان وجود دارد. استفاده مداوم از کلاه ایمنی تأییدشده اولین اقدام ایمنی است که همه موتورسواران میتوانند و باید انجام دهند و استفاده از کلاه ایمنی احتمال مرگ را بیش از یکسوم کاهش میدهد. خوشبختانه، استفاده از کلاه ایمنی از کمتر از نیمی از راکبان در سال ۲۰۰۵ به حدود ۷۵ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. تنها در سال ۲۰۱۷، کلاهها جان ۱۸۷۲ نفر را نجات دادند و NHTSA تخمین میزند که اگر همه راکبان از کلاه استفاده میکردند، ۷۴۹ نفر دیگر نیز زنده میماندند. با این حال، حتی با کلاه و تجهیزات محافظتی، موتورسواران همچنان آسیبپذیرند، زیرا کمربند ایمنی یا کابین فلزی محافظتی ندارند. گاهی یک چاله بزرگ، مقداری چمن بریدهشده، یا تعویض خطوط نامناسب میتواند خطرهای سواری با موتورسیکلت را آشکار کند.