هاست پرسرعت
خودرو

ناتوانی نیسان در تولید انبوه آریا و پیش‌برد برنامه برقی‌سازی!

ناتوانی نیسان در تولید انبوه آریا و پیش‌برد برنامه برقی‌سازی!

منابع نزدیک به نیسان اعلام کردند تولید کراس اور برقی آریا به خاطر مشکلات در خط تولید پیشرفته این خودروساز با مشکل مواجه شده  و نقشه راه نیسان در زمینه خودروهای برقی را مبهم کرده است.

آریا اولین محصول جهانی و کاملاً جدید نیسان ظرف ۵ سال اخیر است. این کراس‌اور برقی که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد، جزو خودروهایی بود که ژاپنی‌ها پس از داستان‌های کارلوس گون عرضه کرده بودند. حالا تولید کراس‌اور برقی آریا با حداقل یک‌سوم کمتر از میزان برنامه ریزی شده پیش می‌رود و همین امر باعث شده است محصول بدون آلایندگی نیسان دیرتر به دست مشتریان برسد. همین مشکلات به معنی از دست رفتن فرصتی طلایی برای خودنمایی آریا بوده و آزمایشی واقعی از نظر میزان تقاضا برای اولین خودرو از ۱۹ محصول برقی نیسان است. گفته می‌شود ژاپنی‌ها تا سال ۲۰۳۰ تعداد ۱۹ خودروی برقی جدید را تولید خواهند کرد.

تولید آریا به خاطر مشکلاتی در زمینه سیستم ساخت پیشرفته و هوشمند نیسان کاهش یافته است. دو نفر از منابع مطلع که خواسته بودند نامشان فاش نشود گفته‌اند کارخانه توچیگی نیسان در شمال توکیو مشکلاتی را تجربه می‌کند. این خودروساز سیستمی را طراحی کرده بود که باعث تولید خودروهایی با قوای محرکه متفاوت در یک خط تولید می‌شد. ظاهراً به‌کارگیری چنین روشی بسیار چالش‌برانگیز بوده و خط رنگ‌آمیزی پیشرفته نیسان به یک دردسر مداوم تبدیل شده ست. نیسان همچنین با کمبودهایی در زمینه تأمین قطعات الکترونیکی کراس اور برقی آریا مواجه است. ظاهراً دلیل این کمبود به آتش‌سوزی کارخانه شرکت ووکسی چین مربوط می‌شود. مقامات ووکسی گفته‌اند تولید خود را به کارخانه دوم انتقال داده‌اند و به دنبال احیای تولید خود هستند. نیسان نیز با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشته است چالش‌هایی از جمله تأمین نیمه‌رساناها، اختلالات در زمینه تحویل و خط رنگ‌آمیزی خودرو وجود دارد. ژاپنی‌ها تمامی تلاش خود جهت بازیابی ظرفیت تولید کامل آریا را به کار می‌گیرند.

ژاپنی‌ها به دنبال تولید روزانه ۴۰۰ دستگاه آریا بوده‌اند که معادل حدود ۹ هزار دستگاه در ماه و بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه در سال است اما انتظار می‌رود میزان تولید آریا در دو ماه آینده کاملاً پایین‌تر از ارقام یاد شده باشد. البته نیسان اشاره‌ای به اهداف تولید و تخمین‌های کنونی نداشته است. از طرف دیگر نمایندگی‌های نیسان در آمریکا دریافت رزرو از مشتریان را در سال پیش متوقف کردند و همین موضوع چند ماه بعدتر برای نمایندگی‌های ژاپن نیز تکرار شد. مدیر یکی از نمایندگی‌های نیسان در آمریکا می‌گوید منتظر مدل‌های بیشتری برای فروش است. او اظهار می‌دارد:

درست همان‌طوری که بیتل فولکس‌واگن را احیا کرد من فکر می‌کنم آریا نیز نیسان را به مسیر بازخواهد گرداند.

او همچنین خاطرنشان می‌سازد برخی مشتریان سپرده خود از تسلا را پس گرفته‌اند تا آریا را بخرند. کراس اور برقی آریا جوایزی را به خاطر طراحی زیبای بدنه و کابین دریافت کرده است. قیمت این خودرو در آمریکا از حدود ۴۳ هزار دلار شروع می‌شود و رقیبی برای تسلا مدل Y که حدود ۴۳۰۰ دلار گران‌تر است محسوب می‌شود. آریا همچنین مشمول دریافت مشوق ۷۵۰۰ دلاری می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۷ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا