هاست پرسرعت
خودرو

نام GTO از کجا آمد؟ نگاهی به پیشینه ماسل کار افسانه‌ای پونتیاک

نام GTO از کجا آمد؟ نگاهی به پیشینه ماسل کار افسانه‌ای پونتیاک

از پونتیاک GTO به‌عنوان خودرویی یاد می‌شود که انقلاب ماسل کارها را در دههٔ ۶۰ آغاز کرد. بااین‌حال، شاید هیچ‌کس به منشأ نام این ماشین فکر نکرده باشد. این نام داستان جذابی دارد که خواندنش خالی از لطف نخواهد بود.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

شروع از فراری ۲۵۰ GTO

نام GTO از کجا آمد؟ نگاهی به پیشینه ماسل کار افسانه‌ای پونتیاک

فراری ۲۵۰ GTO که از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ تولید شد، الهام‌بخش پونتیاک برای استفاده از این نام بود. این فراری برای مسابقات گروه سه فیا ساخته شد و درحالی‌که طبق قوانین باید حداقل صد دستگاه نمونهٔ جاده‌ای از آن تولید می‌شد، تنها ۳۶ دستگاه ۲۵۰ GTO ساخته شد. این ماشین در کلاس GT مسابقات لمانز ۱۹۶۲ و ۱۹۶۳ پیروز شد و این یکی از دلایلی بود که در سال ۱۹۶۴ پکیجی بنام GTO برای پونتیاک لمانز ارائه شد.

ماجرای پونتیاک GTO

نام GTO از کجا آمد؟ نگاهی به پیشینه ماسل کار افسانه‌ای پونتیاک

پونتیاک با کسب ۳۰ پیروزی در سال ۱۹۶۱ و ۲۲ پیروزی در سال ۱۹۶۲، موفقیت‌های زیادی در مسابقات نسکار به دست آورد و به‌عنوان یک برند پرفورمنس شناخته می‌شد. در آن سال‌ها همچنین گروه جدیدی از خریداران شکل گرفته بود یعنی کسانی که بعد از جنگ جهانی دوم به دنیا آمده بودند. این‌ها تازه به سن گواهینامه رسیده بودند و به خودرو نیاز داشتند. در این شرایط، چرا یک برند را به‌طور کامل به این دسته از خریداران اختصاص ندهیم؟ این ایده در نگاه اول احمقانه به نظر می‌رسید و ممکن بود شکست بدی را به دنبال داشته باشد اما یک نفر به این ایده باور داشت. رئیس پونتیاک «جان دلورین» این نیاز را احساس کرد و پکیج سفارشی GTO را به یک نسخه برای لمانز تبدیل کرد. ثابت شد دلورین تصمیم درستی گرفته است زیرا در همان سال اول یعنی ۱۹۶۴ بیش از ۳۲ هزار دستگاه GTO فروخته شد.

ثروتمندان در برابر فقرا

نام GTO از کجا آمد؟ نگاهی به پیشینه ماسل کار افسانه‌ای پونتیاک

نبرد تاریخی بین فراری ۲۵۰ GTO و پونتیاک GTO را می‌توان نبردی نیابتی بین ثروتمندان و فقرا دانست. هرچند به‌وضوح فراری پیروز این میدان بود اما پونتیاک پرفورمنس را به روشی ارائه کرد که قبلاً هرگز انجام نشده بود. با قرار دادن یک موتور ۶.۴ لیتری V8 در یک پلت‌فرم میان سایز مقرون‌به‌صرفه و کم کردن آپشن‌ها، بسیاری از اقشار جامعه توان خرید پونتیاک GTO را داشتند. این ماشین حتی اگر به‌اندازهٔ یک فراری ۲۵۰ GTO توانمند نبود اما ۹۰ درصد از همان توانایی را در اختیار اقشار معمولی جامعه قرار می‌داد. بااین‌حال، خریداران ثروتمند خودرو پونتیاک را بسیار تحقیر می‌کردند زیرا معتقد بودند نام مقدس GTO را غصب کرده است.

حقهٔ بازاریابی

نام GTO از کجا آمد؟ نگاهی به پیشینه ماسل کار افسانه‌ای پونتیاک

یکی از عواملی که به فروش پونتیاک GTO در سال ۱۹۶۴ کمک کرد، مقایسه‌ای بود که توسط مجلهٔ کارانددرایور با فراری ۲۵۰ GTO انجام شد. این مقایسه اما در اصل توسط مدیر روابط عمومی پونتیاک تنظیم شده بود. در این مقایسه، پونتیاک GTO به‌طور شگفت‌آوری در برابر فراری ۲۵۰ GTO خوب عمل کرد زیرا پیشرانهٔ اصلی ۶.۴ لیتری آن با یک نمونهٔ ۷ لیتری جایگزین شده بود. نتیجهٔ این کار، چاپ یکی از جعلی‌ترین عکس‌های روی جلد مجلات در کل تاریخ شد. روی جلد این مجله نوشته شده بود تمپست GTO صفر تا ۱۰۰ (مایل بر ساعت) در ۱۱.۸ ثانیه. این ترفند جواب داد و فروش ماسل کار نوپای پونتیاک افزایش یافت.

پونتیاک GTO و مسابقات

نام GTO از کجا آمد؟ نگاهی به پیشینه ماسل کار افسانه‌ای پونتیاک

پونتیاک GTO هرگز خودرویی نبود که به خاطر الزام قوانین مسابقات ساخته شده باشد اما در اوایل مرحلهٔ طراحی محصولات ۱۹۶۴ پونتیاک، ساخت نسخه‌ای از مدل لمانز با فاصلهٔ محوری کشیده‌تر برای این منظور در نظر گرفته شده بود. همچنین پونتیاک در اوایل دههٔ ۶۰ عملکرد بسیار خوبی در نسکار داشت ولی بااین‌وجود، GTO و لمانز به‌طور گسترده توسط افراد خصوصی که تحت حمایت کارخانه نبودند در مسابقات شرکت کردند.

منشأ نام GTO

نام GTO از کجا آمد؟ نگاهی به پیشینه ماسل کار افسانه‌ای پونتیاک

این نام منشأ ایتالیایی دارد و مخفف عبارت گرن توریسمو اومولوگاتو است اما ترجمهٔ کلمهٔ اومولوگاتو (به معنای تأییدیه) در انگلیسی هوموگولیشن می‌شود و بنابراین، محصول پونتیاک باید در اصل GTH نام می‌گرفت که مخفف گرن توریسمو هوموگولیشن است. بااین‌حال، نام GTO در ذهن همه نقش بسته بود زیرا این خودرو موفقیت‌های فراوانی را در مسابقات اروپایی و آمریکایی کسب کرده بود و به همین دلیل، پونتیاک از همان مخفف ایتالیایی GTO استفاده کرد.

چند دستگاه پونتیاک GTO ساخته شد؟

نام GTO از کجا آمد؟ نگاهی به پیشینه ماسل کار افسانه‌ای پونتیاک

هرچند GTO تا سال ۱۹۷۴ تولید شد و سپس برای مدت کوتاهی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ دوباره بازگشت اما سوابق رسمی پونتیاک صرفاً آمار تولید سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۰ را شامل می‌شود. بین این سال‌ها، ۴۸۶,۵۶۰ دستگاه GTO ساخته شد. مجموعاً این خودرو در پنج نسل تولید شد که شامل نسل اول از ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۷، نسل دوم از ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۲، نسل سوم فقط در سال ۱۹۷۳، نسل چهارم فقط در سال ۱۹۷۴ و نسل پنجم از ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ می‌شود.

هولدن مونارو با نام پونتیاک GTO

نام GTO از کجا آمد؟ نگاهی به پیشینه ماسل کار افسانه‌ای پونتیاک

در سال‌های نه‌چندان دور، جنرال موتورز مدیری پرشور بنام باب لوتز داشت. وی در سال‌های اول قرن بیست و یکم، پونتیاک را به‌عنوان یک برند پرفورمنس سطح بالا و رقیبی برای ب‌ام‌و می‌دید. این دقیقاً همان زمان بود که شورلت به تولید کامارو پایان داد و طرفداران وفادار پرفورمنس جنرال موتورز دیگر هیچ انتخابی نداشتند. باب اما که از تولید کوپه‌ای بنام مونارو توسط شعبهٔ استرالیایی جنرال موتورز یعنی هولدن اطلاع داشت، به‌سرعت برنامهٔ آوردن آن به آمریکا را آغاز کرد و بدین ترتیب، پونتیاک GTO جدید در سال ۲۰۰۴ متولد شد. GTO برای مدت کوتاهی با موتورهای ۵.۷ لیتری LS1 و ۶ لیتری LS2 تا سال ۲۰۰۶ در آمریکا عرضه شد و به دلیل استقبال پایین کنار گذاشته شد تا نقش مدل پرفورمنس در پونتیاک به سدان G8 برسد. درنهایت نیز پونتیاک به‌منظور تقویت جایگاه بیوک تعطیل شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۶ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا