ناوگان کامیون چین در مسیر برقیسازی و فناوری تعویض باتری

ناوگان کامیون چین در مسیر برقیسازی و فناوری تعویض باتری
براساس اطلاعات تازه منتشر شده، شرکتهای فعال در صنعت خودروهای تجاری و باربری سنگین چین، موج جدیدی از مدلهای برقی را تولید خواهند کرد تا نیمی از ناوگان حمل و نقل جادهای چین در سال ۲۰۲۸، تمام الکتریکی شود.
رئیس شرکت CATL بزرگترین تولیدکننده باتری خودرو در جهان، اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۸، نیمی از فروش کامیونهای سنگین در چین متعلق به مدلهای الکتریکی خواهد بود، در حالی که این رقم برای سال ۲۰۲۴ تنها ۱۰ درصد است. این اظهارات که توسط زنگ یوکن در مراسم رونمایی از سیستم تعویض باتری کامیونهای سنگین بیان شد.
کشور چین، تحت تاثیر فشارهای ناشی از تقاضای سوخت گازوئیل در بخش حملونقل است که پیشتر با افزایش استفاده از کامیونهای گازسوز LNG کمی کاهش یافته بود.
شرکت CATL روز شنبه اعلام کرد که یک پایگاه تولیدی باتری ذخیرهسازی انرژی و خودروهای الکتریکی با ظرفیت ۶۰ گیگاواتساعت را در شاندونگ راهاندازی کرده است که اولین تأسیسات از این نوع در شمال چین محسوب میشود. فازهای دوم و سوم این پروژه طی دو سال آینده اضافه خواهند شد و یک خوشه صنعتی باتری به ارزش میلیاردها دلار در این منطقه ایجاد خواهند کرد. طبق اطلاعیه، شاندونگ قصد دارد تا پایان سال جاری یک صنعت باتری لیتیومی به ارزش ۱۰۰ میلیارد یوان (۱۴ میلیارد دلار) ایجاد کند که شامل انواع الکترود، الکترولیتها، سلولهای باتری و مونتاژ میشود.
فناوری تعویض باتری CATL
غول باتریسازی چین، یک بسته باتری استاندارد جدید برای کامیونهای سنگین الکتریکی با قابلیت تعویض باتری راهاندازی کرده است.
این مدل باتری استاندارد جدید که با نام ۷۵# شناخته میشود، روز یکشنبه معرفی شد و وعده کمترین هزینه چرخه عمر به ازای هر تن-کیلومتر و ایمنی پیشرو در صنعت را میدهد. شرکت CATL اعلام کرده که کامیونهایی که از این باتری استاندارد جدید و اکوسیستم آن استفاده میکنند، میتوانند حدود ۰.۶۲ یوان به ازای هر کیلومتر (معادل حدود ۰.۱۳ دلار) در مقایسه با مدلهای دیزلی صرفهجویی کنند و برای اپراتورهایی با مسافت بالا، سالانه بیش از ۶۰,۰۰۰ یوان (۱۳,۰۰۰ دلار) کاهش هزینه، به همراه داشته باشند.
شرکت CATL تاکنون با بیش از ۱۰ خودروساز همکاری کرده تا بیش از ۳۰ مدل کامیون با قابلیت استفاده از این باتری استاندارد جدید را راهاندازی کند. CATL و انجمن ارتباطات و حملونقل چین امیدهای زیادی به این اکوسیستم باتری دارند و هدفگذاری کردهاند که ظرف سه سال، ۵۰ درصد شبکهی باربری جادهای را الکتریکیسازی کنند. فرایند مذکور در مجموع، ضمن کاهش وابستگی به فراوردههای نفتی، به کربنزدایی از محیط زیست چین هم کمک خواهد کرد.
برای تسریع در پذیرش کامیونهای با قابلیت تعویض باتری، CATL قصد دارد یک شبکه سراسری ایجاد کند که ۱۵۰,۰۰۰ کیلومتر از بزرگراهها و جادههای اصلی چین را پوشش میدهد. این شبکه حدود ۸۰ درصد از ظرفیت حملونقل خطوط اصلی را پوشش خواهد داد و مناطق کلیدی مانند پکن، تیانجین، هبی، دلتای رودخانه یانگتسه و منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگکنگ-ماکائو را خدمترسانی خواهد کرد. شرکت CATL تنها در سال جاری قصد دارد ۳۰۰ ایستگاه تعویض باتری برای کامیونهای سنگین افتتاح کند.