هاست پرسرعت
خودرو

نبرد افسانه‌هایی که هیبرید شدند، پورشه 911 GTS در برابر کوروت E-Ray

نبرد افسانه‌هایی که هیبرید شدند، پورشه 911 GTS در برابر کوروت E-Ray

شورلت کوروت E-Ray و پورشه 911 کاررا GTS دو خودروی اسپرت هیبریدی از دو سوی اقیانوس اطلس، برای اولین بار در یک مقایسه هیجان‌انگیز روبه‌رو شده‌اند.
نبرد افسانه‌هایی که هیبرید شدند، پورشه 911 GTS در برابر کوروت E-Ray

اکستریم اکستریم

کوروت و پورشه ۹۱۱ از دهه‌ها پیش رقبای سرسخت دنیای خودروهای اسپرت بوده‌اند؛ اما با معرفی E-Ray به‌عنوان اولین کوروت چهارچرخ محرک و هیبریدی و پورشه ۹۱۱ کاررا GTS به‌عنوان اولین ۹۱۱ هیبریدی جاده‌ای، این رقابت وارد مرحله جدیدی شده است. کوروت E-Ray با موتور ۶.۲ لیتری V8 و یک موتور الکتریکی در محور جلو، ۶۵۵ اسب بخار و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، درحالی‌که پورشه ۹۱۱ GTS با موتور ۳.۶ لیتری توربوشارژ تخت شش سیلندر و سیستم T-Hybrid، مجموعاً ۵۴۰ اسب بخار و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور ارائه می‌دهد. این دو خودرو، هرچند در عملکرد نزدیک هستند، اما فلسفه‌های متفاوتی دارند: کوروت با قیمت پایه حدود ۱۰۸ هزار دلار، ارزشی استثنایی ارائه می‌کند، درحالی‌که پورشه با قیمت پایه ۱۷۴ دلار، لوکس‌تر و پیچیده‌تر ظاهر می‌شود.

نبرد افسانه‌هایی که هیبرید شدند، پورشه 911 GTS در برابر کوروت E-Ray

کوروت E-Ray

E-Ray، اولین کوروت چهارچرخ محرک، از موتور ۶.۲ لیتری V8 با ۴۹۵ اسب بخار در عقب و یک موتور الکتریکی ۱۶۰ اسب بخاری در محور جلو بهره می‌برد. این ترکیب، شتاب صفرتاصد را در ۲.۵ ثانیه و سرعت نهایی ۲۹۵ کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند. وزن این خودرو حدود ۱۷۶۵ کیلوگرم است و باتری ۱.۹ کیلووات ساعتی آن از طریق ترمز احیاکننده شارژ می‌شود. E-Ray دارای حالت‌های رانندگی متنوعی مانند تور، اسپرت، پیست و… است و حالت استیلث آن امکان رانندگی تمام الکتریکی با برد محدود را فراهم می‌کند.

نبرد افسانه‌هایی که هیبرید شدند، پورشه 911 GTS در برابر کوروت E-Ray

پورشه ۹۱۱ GTS 4

پورشه ۹۱۱ کاررا GTS 4 از یک موتور ۳.۶ لیتری تک‌ توربوی تخت شش سیلندر با ۴۸۵ اسب بخار و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند که با یک موتور الکتریکی در توربو و یک موتور ۵۶ اسب بخاری در گیربکس هشت سرعته دوکلاچه تقویت شده است. این سیستم T-Hybrid، شتاب صفرتاصد را در کمتر از ۳ ثانیه و سرعت نهایی ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت ارائه می‌دهد. وزن این خودرو حدود ۱۶۴۵ کیلوگرم است و از فناوری‌هایی مانند آیرودینامیک فعال، فرمان‌پذیری محور عقب و توربوی برقی بهره می‌برد. سامانهٔ چهارچرخ محرک پورشه هم برخلاف کوروت از نوع مکانیکی است.

نبرد افسانه‌هایی که هیبرید شدند، پورشه 911 GTS در برابر کوروت E-Ray

مقایسه طراحی و فناوری

کوروت E-Ray با طراحی موتور وسط و بدنه عضلانی، ظاهری تهاجمی دارد و صدای جذاب موتور V8 تنفس طبیعی‌اش در شتاب‌گیری، شخصیتی بازیگوش به آن می‌بخشد. در مقابل، پورشه ۹۱۱ GTS با طراحی کلاسیک و به‌روزشده خود، حس وقار و سطح بالایی را منتقل می‌کند. فناوری پورشه شامل توربوی برقی برای کاهش تأخیر توربو و سیستم هیبریدی پیچیده‌ای است که تمام اجزای آن در عقب خودرو متمرکز شده‌اند، برخلاف کوروت که موتور الکتریکی را در محور جلو قرار داده است. کابین پورشه ارگونومی بی‌نقص و کیفیت ساخت بالاتری ارائه می‌دهد درحالی‌که کوروت فضای بار و راحتی بیشتری دارد.

نبرد افسانه‌هایی که هیبرید شدند، پورشه 911 GTS در برابر کوروت E-Ray

پرفورمنس و تجربه رانندگی

تاپ گیر در ویدیوی مقایسه خود، این دو خودرو را در جاده‌های بریتانیا آزمایش کرد و نتیجه‌گیری جالبی ارائه داد. کوروت E-Ray با شتاب فوق‌العاده و چسبندگی چهارچرخ محرک، در خط مستقیم و پیچ‌های تند، عملکردی خیره‌کننده دارد اما وزن بیشتر و حس مصنوعی‌تر آن در مقایسه با پورشه، کمی از دقت رانندگی می‌کاهد. پورشه ۹۱۱ GTS، با هندلینگ دقیق‌تر، فرمان‌پذیری بهتر و فناوری پیشرفته، تجربه رانندگی متعادل‌تری ارائه می‌دهد هرچند کوروت در شتاب اولیه و ارزش قیمتی برتری دارد.

نبرد افسانه‌هایی که هیبرید شدند، پورشه 911 GTS در برابر کوروت E-Ray

نتیجه‌گیری

مقایسه کوروت E-Ray و پورشه ۹۱۱ GTS در نگاه اول عجیب به نظر می‌رسد، زیرا تفاوت قیمتی ۶۶ هزار دلاری آن‌ها بسیار زیاد است اما شباهت‌هایشان، ازجمله سامانهٔ چهارچرخ محرک، پیشرانه‌های هیبریدی و جایگاهشان به‌عنوان نمادهای خودروهای اسپرت، این مقایسه را توجیه می‌کند. کوروت با قیمت کمتر، قدرت بیشتر و پرفورمنس خالص، گزینه‌ای وسوسه‌انگیز برای کسانی است که به دنبال ارزش و شتاب هستند. پورشه اما با هندلینگ بی‌نظیر و کیفیت لوکس، برای خریدارانی که دقت و پرستیژ را ترجیح می‌دهند، جذاب‌تر است. تاپ گیر این مقایسه را «رویارویی کامل اروپا و آمریکا» می‌نامد و هر دو خودرو را به خاطر شخصیت متمایزشان ستایش می‌کند.

مشخصات فنی

شورلت کوروت E-Ray پورشه ۹۱۱ GTS 4
پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 هیبرید ۳.۰ لیتری H6 توربو هیبرید
قدرت ۶۵۵ اسب بخار ۵۴۰ اسب بخار
گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر ۶۱۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۱۷۶۵ کیلوگرم ۱۶۴۵ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۲.۵ ثانیه ۳.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۹۵ کیلومتر بر ساعت ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت
قیمت پایه ۱۰۸,۷۹۵ دلار ۱۷۴,۶۹۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۹ رای

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا