هاست پرسرعت
خودرو

نبرد جذاب آئودی RS3، بی‌ام‌و M4، پورشه ۹۱۱ توربو S و تویوتا GR یاریس

نبرد جذاب آئودی RS3، بی‌ام‌و M4، پورشه ۹۱۱ توربو S و تویوتا GR یاریس

برخلاف گذشته، این روزها بسیاری از خودروهای اسپرت به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز شده‌اند زیرا خودروسازان معتقدند که این سیستم می‌تواند باعث بهبود پرفورمنس خودرو و کیفیت رانندگی شود.

یکی از جدیدترین خودروهایی که برای اولین بار به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز شده، ب‌ام‌و M4 است. این ماشین دیگر آن M3 ظریفی نیست که قبلاً می‌شناختیم نیست و حالا به کوپه‌ای وحشی و خشونت‌آمیز تبدیل شده که گفته می‌شود با تجهیز به سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive بهتر هم شده است؛ اما آیا M4 xDrive یکی از بهترین خودروهای پرفورمنس چهارچرخ محرک بازار محسوب می‌شود؟

نبرد جذاب آئودی RS3، بی‌ام‌و M4، پورشه ۹۱۱ توربو S و تویوتا GR یاریس

برای پاسخ دادن به این سؤال، نشریهٔ بریتانیایی اوو، این ماشین را در برابر سه خودروی اسپرت چهارچرخ محرک دیگر شامل آئودی RS3، پورشه ۹۱۱ توربو S و تویوتا GR یاریس قرار داده است. قطعاً این خودروها بسیار باهم متفاوت هستند اما همهٔ آن‌ها یک ویژگی مشترک دارند: هیجان با چهارچرخ محرک. پس کدام‌یک از این چهار خودرو بهتر است؟ پاسخ دادن به این سؤال مشکل است زیرا هرکدام از خودروهای مذکور در نوع خود عالی هستند. پورشه توربو S به‌عنوان قوی‌ترین عضو خانوادهٔ ۹۱۱ بدیهی است که در کلاس خاص خود قرار و از لحاظ پرفورمنس با سه خودروی دیگر قابل‌مقایسه نخواهد بود.

نبرد جذاب آئودی RS3، بی‌ام‌و M4، پورشه ۹۱۱ توربو S و تویوتا GR یاریس

M4 xDrive با پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربویی که ۵۱۰ اسب بخار قدرت دارد، نه‌تنها در خط مستقیم حریف پورشه نمی‌شود بلکه از لحاظ دینامیک رانندگی، چسبندگی، کنترل بدنه و ظرافت نیز مغلوب ۹۱۱ خواهد بود. البته باید توجه داشت که توربو S دو برابر ب‌ام‌و قیمت دارد. از سوی دیگر، آئودی RS3 هیجان زیادی را در یک پکیج کوچک و کاربردی با قیمتی مناسب ارائه می‌کند. این ماشین سریع و هیجان‌انگیز است، چهار در و پنج صندلی دارد و بسیار از M4 ارزان‌تر است اما وقتی صحبت از ارزش در برابر قیمت می‌شود هیچ‌کدام از این خودروها نمی‌توانند به GR یاریس نزدیک شوند. این هاچ‌بک داغ ژاپنی به لطف موتور سه سیلندر توربو، گیربکس شش سرعتهٔ دستی و سامانهٔ چهارچرخ محرک، نسبت به قیمت، هیجان‌انگیزترین خودروی این جمع محسوب می‌شود.

به‌طورکلی، در پایان این رقابت مشخص شد که هرچند سامانهٔ چهارچرخ محرک مزیت‌هایی دارد اما خودروها را سنگین‌تر می‌کند و لزوماً لذت یا هیجان رانندگی را افزایش نمی‌دهد. بااین‌حال، زمانی که به‌درستی از سامانهٔ چهارچرخ محرک استفاده شود، مثل چیزی که در GR یاریس و M4 xDrive شاهید هستیم، می‌تواند قابلیت‌های دینامیکی جدید و تجربهٔ رانندگی منحصربه‌فردی را فراهم کند و در جاده‌ای پردست‌انداز و لغزنده، پرفورمنسی مطمئن و تهاجمی را در اختیار راننده قرار دهد.

نبرد جذاب آئودی RS3، بی‌ام‌و M4، پورشه ۹۱۱ توربو S و تویوتا GR یاریس

مقایسه مشخصات فنی

 

تویوتا GR یاریس

آئودی RS3 سدان

ب‌ام‌و M4 xDrive

پورشه ۹۱۱ توربو S

پیشرانه ۱.۶ لیتری I3 توربو ۲.۵ لیتری I5 توربو ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو ۳.۸ لیتری H6 توئین توربو
قدرت ۲۶۰ اسب بخار ۴۰۰ اسب بخار ۵۱۰ اسب بخار ۶۵۰ اسب بخار
گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر ۵۰۰ نیوتن متر ۶۵۰ نیوتن متر ۸۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۸ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته دوکلاچه
وزن ۱۲۸۰ کیلوگرم ۱۵۷۵ کیلوگرم ۱۷۷۵ کیلوگرم ۱۶۴۰ کیلوگرم
نسبت قدرت به وزن ۲۰۷ اسب بخار/تن ۲۵۷ اسب بخار/تن ۲۹۲ اسب بخار/تن ۴۰۲ اسب بخار/تن
شتاب صفرتاصد ۵.۵ ثانیه ۳.۸ ثانیه ۳.۵ ثانیه ۲.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر/ساعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت ۳۳۰ کیلومتر/ساعت
قیمت پایه ۳۳,۴۹۵ پوند ۵۵,۴۰۵ پوند ۷۹,۷۷۵ پوند ۱۵۵,۹۷۰ پوند
امتیاز ۵ ۴ ۵ ۴.۵
منبع

evo

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا