نبرد شاسیبلندهای برقی لوکس، بیامو iX یا ریویان R1S؟
نبرد شاسیبلندهای برقی لوکس، بیامو iX یا ریویان R1S؟
ریویان R1S و بامو iX با قیمتی حدود صد هزار دلار، از گرانترین و لوکسترین شاسیبلندهای الکتریکی بازار هستند اما کدامیک گزینهٔ بهتری خواهد بود؟
آنچه در این مطلب میخوانید:
اگر خواهان یک شاسیبلند الکتریکی مجلل باشید، در حال حاضر گزینههای زیادی نخواهید داشت. نه رولزرویس و نه بنتلی چنین خودرویی تولید نمیکنند و مرسدس بنز EQS SUV هم هنوز به بازار عرضه نشده است. دیگر شاسیبلندهای الکتریکی مثل کادیلاک لیریک، آئودی E-Tron و لکسس RZ45e هم خیلی گرانقیمت نیستند و تسلا مدل X نیز قدیمی شده است؛ بنابراین، گزینهها صرفاً به بامو iX و ریویان R1S محدود میشوند.
نسخهٔ پرچمدار iX با نام M60 و قیمت ۱۰۹,۸۹۵ دلاری، به دو موتور الکتریکی با مجموع خروجی ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است که اعداد بزرگی محسوب میشوند اما نه در مقایسه با قوای محرکهٔ چهار موتور ریویان که ۸۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این شاسیبلند ۹۱,۵۰۰ دلاری از ستون B به بعد کاملاً با پیکاپ R1T یکسان است اما در بدنهٔ جعبهای شکل خود سه ردیف صندلی را جای داده و ۳۷۳ میلیمتر فاصلهٔ محوری کوتاهتری نسبت به همتای پیکاپ خود دارد.
مقام دوم: ریویان R1S
نقاط قوت: ظاهر جعبهای شکل زیبا، کابین چشمگیر، ویژگیهای خلاقانهٔ فراوان
نقاط ضعف: مصرف انرژی بسیار بیشتر از iX، مشکلات سواری و هندلینگ
پس از تخته کردن gsxr گاز R1S دماغهٔ خودرو به سمت آسمان بلند شده و این شاسیبلند ۳.۵ تنی در حدود سه ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. بااینحال، حداکثر سرعت ریویان روی ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده یعنی سرعتی که حدود ۶۰ متر مانده به پایان مسافت ۴۰۰ متر به آن میرسد و همین عدم شتاب گیری در ۱۵ درصد انتهایی مسیر باعث میشود iX بتواند R1S را در ۴۰۰ متر مغلوب کند. در ظاهر اما فرم جعبهای شکل جذاب ریویان ابهتی مشابه رنجروور دارد و هرچند ظاهر iX هم توجهات را جلب میکند اما این کار را به شیوهٔ عجیبتر و با جلوپنجرهٔ بزرگی انجام میدهد که مطابق سلیقهٔ همه نیست.
ریویان از فضای بار بسیار بیشتری برخوردار است و با حدود ۱۵ سانتیمتر طول بیشتر، صندلیهای ردیف سوم آن برای کودکان کاملاً مناسب خواهد بود. در این خودرو همچنین یک صندوق جلو ۳۱۰ لیتری هم وجود دارد درحالیکه بامو فاقد این ویژگی است. همچنین ازآنجاییکه R1S محصول یک شرکت استارتاپی است، مملو از ویژگیهای جدید و غیرمعمولی مثل تنظیم ارتفاع خودکار در حالت کمپینگ، بلندگوی بلوتوثی قابل جابجایی و کمپرسور هوای داخلی است. در کابین خودرو شاهد متریال چشمگیر با جزئیات زیبا هستیم هرچند که دقت مونتاژ بامو بیشتر است. ریویان همچنین مشکلات سیستم اطلاعاتی-سرگرمی که در نمونههای اولیهٔ پیکاپ R1T وجود داشت را برطرف کرده و در R1S شاهد آنها نبودیم.
در جادههای چالشبرانگیز، مجموعهای از مشکلات در سواری و هندلینگ خودرو شامل حالت شناور بدنه، تکانهای جانبی، پورپوسینگ از جلو به عقب و سروصدای زیاد تایرها به چشم میخورد. به همین دلیل، هرگز احساس نمیشود که فاق لاستیکهای ۲۲ اینچی ریویان از بامو بیشتر است. علاوه بر این، سرعت فرمان هم با شاسی هماهنگ نیست و پس از چرخاندن غربیلک، خودرو با تأخیر پاسخ میدهد. این در حالی است که شاسی نسخهٔ پیکاپ خیلی خوب تنظیم شده است. شاید ریویان همهچیز را برای پیکاپ تنظیم کرده و R1S با فاصلهٔ محوری کوتاهتر تنظیمات لازم را نداشته است. درهرحال، ما نتوانستیم از کاستیهای دینامیکی شاسیبلند ریویان چشمپوشی کنیم.
مقام اول: بامو iX
نقاط قوت: پویایی همیشگی بامو، بردی بهتر از تخمینها، راحتی فوقالعاده در ردیف دوم
نقاط ضعف: طراحی بیرونی ناخوشایند، فضای بار و کابین بسیار کمتر از ریویان
iX راحتی و پالایش کلی فوقالعادهای دارد و با وجود پنجرههای بدون قاب، بهطوری باورنکردنی ساکت است. در سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت ۶۵ دسیبل سروصدا در داخل بامو ثبت میشود که ریویان را با صدای باد ۶۸ دسیبلی شرمنده میکند. همچنین iX روی جاده سواری نرمی دارد و صرفاً مقداری بادیرول از خود نشان میدهد تا به راننده یادآوری کند که این محصول M بیشتر روی لوکس بودن تمرکز دارد. احساس کلی فرمان از بسیاری از محصولات کنونی بامو بهتر است و gsxr ترمز سفت iX نیز gsxr نرم و اسفنجی رقیب را شرمنده میکند. حالت رانندگی اسپرت کمکفنرها را سفتتر میکند اما تعلیق بهگونهای تنظیم شده که هنوز هم سواری را تا حد زیادی قابلتحمل نگه میدارد.
در داخل iX برخلاف چرم مصنوعی گیاهی ریویان از چرم واقعی استفاده شده و صندلیهای عقب جادارتر و نرمتر هستند. بااینحال، ساختار سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید بامو بهخوبی نسل قبلی نیست و ما سیستم ریویان را راحتتر دیدیم. برخلاف ریویان، بامو به قوای محرکهٔ الکتریکی خود یک لانچ کنترل را اضافه کرده که امکان پیمودن ۴۰۰ متر را ظرف حدود ۱۱ ثانیه فراهم میکند درحالیکه صدایی مصنوعی هم در داخل پخش میشود که البته در حالت اسپرت کمی بیشازحد بلند است. هردو خودرو به سقف شیشهای مجهز هستند که از دید ما وجود آن در خودروهای الکتریکی خیلی به صلاح نیست ولی حداقل سقف بامو از نوع الکتروکرومیک است که با لمس یک دکمه مات میشود درحالیکه دمای کابین ریویان هنگام پارک در یک روز معمولی با دمای ۱۵ درجهٔ سانتیگراد به بیش از ۳۸ درجه میرسد.
مشکل iX M60 اما این است که بهغیراز تجهیز به موتور عقب قویتر، نسبت به iX xDrive50 ارتقاء خاصی را تجربه نکرده و خبری از ترمزهای بزرگتر یا لاستیکهای تابستانی نیست. بااینحال، شاسیبلند الکتریکی بامو با ارتفاع بسیار کمتر و ۵۴۴ کیلوگرم وزن سبکتر، بسیار کارآمدتر از رقیب است. در آزمایش بزرگراهی ما با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، iX توانست تا ۴۶۷ کیلومتر را طی کند که حتی از برد اعلامی ۴۴۰ بامو هم بیشتر است درحالیکه ریویان ۳۷۰ کیلومتر را طی کرد که بسیار از رقم اعلامی ۵۱۰ کیلومتری کمتر بود. همچنین، مصرف انرژی بامو هم ۵۳ درصد از ریویان کمتر است و طی ۳۴۰ کیلومتر رانندگی ترکیبی ما، در هر صد کیلومتر ۲۵.۸ کیلووات انرژی مصرف کرد درحالیکه این رقم در ریویان ۳۵.۴ کیلووات بود. درمجموع، پویایی بالا در کنار راحتی و راندمان فوقالعاده، iX را به حد نهایی یک شاسیبلند الکتریکی پیشرفته تبدیل کرده است.
مقایسه مشخصات فنی
بامو iX M60 | ریویان R1S | |
قوای محرکه | دوموتوره | چهار موتوره |
قدرت | ۶۱۰ اسب بخار | ۸۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۱۰۰ نیوتن متر | ۱۲۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۲ ثانیه | ۳.۱ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۱.۵ ثانیه | ۱۱.۶ ثانیه |
توقف از ۱۱۰ | ۴۸.۷ متر | ۵۲.۷ متر |
شتاب جانبی | ۰.۸۷ جی | ۰.۸۵ جی |
فاصلهٔ محوری | ۳,۰۰۰ میلیمتر | ۳,۰۷۶ میلیمتر |
طول | ۴,۹۵۳ میلیمتر | ۵,۱۰۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۶۶ میلیمتر | ۲,۰۱۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۹۷ میلیمتر | ۱,۸۵۴ میلیمتر |
وزن | ۲۶۲۰ کیلوگرم | ۳۱۷۰ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۱۰۲۰ لیتر | ۵۱۰/۱۳۳۰+۳۱۰ لیتر |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر | ۷ نفر |
باطری | ۱۰۶.۳ کیلووات ساعت | ۱۲۸.۹ کیلووات ساعت |
مصرف انرژی | ۲۶.۸ کیلووات ترکیبی | ۳۰.۳ کیلووات ترکیبی |
برد | ۴۴۰ کیلومتر | ۵۱۰ کیلومتر |
قیمت پایه | ۱۰۹,۸۹۵ دلار | ۹۱,۵۰۰ دلار |
قیمت تستشده | ۱۱۹,۷۹۵ دلار | ۹۸,۷۵۰ دلار |