نبرد فورد رپتور R و هامر EV، قویترین پیکاپهای بنزینی و برقی جهان
نبرد فورد رپتور R و هامر EV، قویترین پیکاپهای بنزینی و برقی جهان
یک پیکاپ الکتریکی با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت را در برابر یک پیکاپ بنزینی با ۷۰۰ اسب بخار قدرت قرار میدهیم تا ببینیم کدامیک بهتر خواهد بود.
آنچه در این مطلب میخوانید:
فورد F150 رپتور R با ۷۰۰ اسب بخار قدرت و جیامسی هامر EV با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت، سوپر تراکهایی هستند که شاید هیچکس به آنها نیازی نداشته باشد. اینها برای به دست آوردن قلب کسانی ساخته شده که خواهان شتاب فوقالعاده، توانایی رانندگی در هرجایی و البته خودنمایی هستند. رپتور R و هامر EV هرچند هیچ شباهتی به هم ندارند و با سوختهای مختلفی کار میکنند اما رقبای طبیعی یکدیگر هستند. هامر ۴۳ درصد قدرت بیشتری دارد اما وزن ۴ تنی آن ۴۹ درصد سنگینتر از رپتور R است. قیمت دو پیکاپ هم با ۱۱۲,۳۹۵ دلار برای فورد و ۱۱۷,۴۳۵ دلار برای جیامسی به هم نزدیک است.
شتاب
هیچکس این پیکاپها را برای ماندن در ترافیک نمیخرد همهٔ خریداران در وهلهٔ اول به دنبال شتاب بیامان آنها هستند و بنابراین، ما هم از همینجا شروع میکنیم. هامر حتی پیش از آغاز حرکت هم ضربان قلب شما را بالا میبرد. با دو بار ضربه زدن روی دکمهٔ کنترل پایداری که حالت WTF را فعال میکند، صندلی راننده را به لرزه درمیآورد و صدای ضربان ضعیفی را از بلندگوها پخش میکند. با فشردن هردو gsxr، صدا بیشتر میشود و با رها کردن gsxr ترمز، دماغهٔ هامر ۴ تنی ابرها را نشانه میگیرد و ظرف ۳.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. تجربهٔ شتاب گیری با رپتور هم بدون جلوههای ویژه به همان اندازه هیجانانگیز است زیرا یک موتور ۵.۲ لیتری سوپرشارژ زیر کاپوت غرش میکند. با رها کردن زنجیر این هیولا، رپتور R پس از ۳.۹ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد.
این شتاب فقط وقتی ضعیف به نظر میرسد که از هامر پیاده شده باشید. پاسخهای F150 آنقدر فوری و بیامان است که پس از تجربه ۸۷۰ نیوتن متر گشتاور و ۷۰۰ اسب بخار قدرت، هرگز به خودروهای توربوشارژ نگاه نخواهید کرد. موتور ۵.۲ لیتری پردتور بهترین دلیلی است که اثبات میکند چرا همهٔ خودروهای پرفورمنس باید سوپرشارژ باشند. بااینحال، هامر به لطف مزیتهای موتورهای الکتریکی میتواند مچ رقیب بنزینی را بخواباند. پیشتازی ۰.۸ ثانیهای جیامسی در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت در سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت به دو ثانیه میرسد و پیکاپ الکتریکی ۴۰۰ متر را در ۱۱.۶ ثانیه طی میکند درحالیکه این عدد برای فورد ۱۲.۳ ثانیه است.
روی جاده
هرچند رپتور در مسیر مستقیم عالی است اما در پیچها بهسرعت ضعف خود را نشان میدهد و با ثبت شتاب جانبی خندهدار ۰.۶۶ جی، هنگام ترمز گیریهای شدید شیرجه میزند. هامر با شتاب جانبی ۰.۷۲ جی برتری جزئی دارد اما هنوز هم کنترل وزن عظیم آن در جادههای پرپیچوخم هوشیاری مداومی را میطلبد. البته سیستم فرمان گیری چرخهای عقب و ۲۵ سانتیمتر فاصلهٔ محوری کمتر رانندگی با هامر را هنگام حرکت در پارکینگها و مراکز شهرها آسانتر میکند. بهطورکلی، هامر برای رانندگی در جادهها کمی بهتر است اما تفاوت آنقدر کم است که اهمیتی نخواهد داشت.
آفرود
رپتور روی خاک پیکاپ بازیگوشتری است و راندن آن روی مسیرهای ناهموار خاکی یکی از هیجانانگیزترین کارهایی است که میتوان روی چهارچرخ انجام داد. البته فورد چیزی بیش از یک پیکاپ پرسرعت صحرایی است و به لطف لاستیکهای گودریچ KO2، روی هر مسیری از شن و گل گرفته تا سنگ و صخره عالی عمل میکند. از سوی دیگر، هامر اگر لاستیک مناسبی نداشته باشد در آفرود راننده را ناکام میگذارد. این لاستیکها در قالب پکیج ۱۰ هزار دلاری اکستریم آفرود ارائه میشود که پیکاپ آزمایشی ما فاقد آن بود و ازاینجهت بسیار لطمه دید.
این موضوع عجیب است زیرا لاستیکهای استاندارد گودیر رانگلر تریتوری AT هم لاستیکهای جادهای ساده نیستند اما بااینحال، هامر در هر آزمایش آفرودی که سراغ آن رفتیم با مشکل مواجه شد. هر زمانی که دو چرخ پیکاپ از زمین بلند میشد، کنترل کشش جیامسی مات و مبهوت میماند و اغلب خودرو را متوقف میکند. وقتی این اتفاق بیفتد، اعمال اندکی گشتاور برای حرکت دوباره دشوار خواهد بود زیرا با فشردن gsxr گاز، خودرو هیچ بازخوردی ارائه نمیکند تا اینکه ناگهان به جلو پرتاب شود.
ازآنجاییکه هامر بسیار ناگهانی حرکت میکند و وزن بسیار زیادی دارد، پایین آمدن آرام از یک صخره نیز چالشبرانگیز خواهد بود و حتی با اینکه فنرهای بادی فاصله از زمین را تا ۳۸ سانتیمتر افزایش میدهند، هنگام پایین رفتن زیر هامر بشدن روی موانع کشیده میشود. برای قابلیت حرکت مورب یا خرچنگی این پیکاپ الکتریکی که ابتدا بسیار تبلیغ میشد هم هیچ کاربردی پیدا نکردیم. درمجموع، رفتار بشدت ناشیانهٔ هامر در آفرود عمیقاً ما را ناامید کرد. البته ما نمونههای مجهز به پکیج اکستریم آفرود را هم آزمایش کردهایم که نشان داد که میتواند آفرودر توانمندی باشد اما خریداران برای بهرهمندی از تواناییهای آفرود حداقلی نباید نیازی به پرداخت ۱۰ هزار دلار اضافی داشته باشند.
حمل بار
به خاطر استفاده از سیستم تعلیق نرم، هامر و رپتور به ترتیب با ۳۸۵۰ کیلوگرم و ۳۹۵۰ کیلوگرم، ظرفیت یدک کشی نسبتاً کمی دارند اما هردو بهخوبی این وزن را مدیریت میکنند. در استفاده از هامر برای یدک کشی اما فقط یک مشکل وجود دارد. آینههای جانبی این پیکاپ بسیار کوچک هستند که این حتی میتواند خطرناک باشد. اتاق بار هامر هم کوتاهتر و کمعرضتر از رپتور است اما بااینحال میتواند تقریباً هر چیزی که برای تفریح نیاز است را حمل کند.
کابین
هیچکدام از این پیکاپها از کابینی متناسب با قیمت ششرقمی خود برخوردار نیستند. فورد سعی کرده داخل رپتور R را با افزودن تریم فیبر کربنی واقعی، صندلیهای آلکانترا و رنگهای نارنجی شکیلتر کند اما اشتراک اکثر متریال با F150 معمولی که یکسوم قیمت دارد کاملاً واضح است. جیامسی اما نمیتواند همین بهانه را داشته باشد زیرا قیمت آن از ۹۵ هزار دلار آغاز میشود ولی هنوز هم پلاستیکهای خشکی را در داخل هامر میبینیم که از یک شورلت ۲۵ هزار دلاری انتظار داریم. بااینحال، خریداران هامر از قابلیت برداشتن پانلهای سقف و سیستم خودران فوقالعادهٔ سوپر کروز بهرهمند خواهند بود.
نتیجهگیری
جیامسی هامر EV و فورد F150 رپتور R هردو از مهندسی درخشانی برخوردارند و به همین دلیل ما آنها را دوست داریم. هامر با برخورداری از فنرهای بادی، سیستم فرمان گیری چهارچرخ، سوپر کروز، سقف قابل برداشتن و باطری ۸۰۰ ولتی، ارزش بیشتری داشته و قیمت ۱۱۷ هزار دلاری خود را خیلی بهتر توجیه میکند. بااینحال، هرچند یک F150 با قیمت ۱۱۲ هزار دلار مضحک به نظر میرسد ولی ما نمیتوانیم شیفتهٔ رپتور R نباشیم. با این پیکاپ میتوانید هرجایی بروید و هرجایی که رانندگی کنید لبخند بزرگی روی لبان شما خواهد نشاند.
مقام دوم: جیامسی هامر EV 3X
نقاط مثبت: درک شما از سرعت را تغییر میدهد، برد زیاد و شارژ سریع، ظاهری که جلبتوجه میکند
نقاط منفی: آفرود ضعیف بدون پکیج ۱۰ هزار دلاری، پلاستیکهای خشک در داخل
چکیده: همهچیز در مورد هامر EV شوکه کننده است، حتی آنقدری که در آفرود با مشکل مواجه میشود
مقام اول: فورد F150 رپتور R
نقاط مثبت: صدا و خشم، سریع در هرجایی، خودروهای پرنده وجود دارند!
نقاط منفی: قیمت مضحک، غیرقابل استفاده در شهر، F150 زیر پوست خود را نشان میدهد
چکیده: میخرد، میپرد، فریاد میزند، با سرعت میرود، رپتور R جایگزینی ندارد
مقایسه مشخصات فنی
فورد F150 رپتور R | جیامسی هامر EV 3X | |
قوای محرکه | ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ | الکتریکی سه موتوره |
قدرت (اسب بخار) | ۷۰۰ | ۱۰۰۰ |
گشتاور (نیوتن متر) | ۸۷۰ | ۱۶۳۰ |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
گیربکس | ۱۰ سرعته اتوماتیک | تک سرعته |
فاصلهٔ محوری (میلیمتر) | ۳,۶۹۶ | ۳,۴۴۴ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۵,۹۰۸ / ۲,۲۱۰ / ۲,۰۴۷ | ۵,۵۰۷ / ۲,۲۰۲ / ۲,۰۸۳ |
فاصله از زمین (میلیمتر) | ۳۳۳ | ۲۵۶ تا ۴۰۴ |
زاویه حمله / فرار (درجه) | ۳۳.۱ / ۲۴.۹ | ۴۱.۵ تا ۴۹.۷ / ۳۱.۶ تا ۳۸.۴ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۲۷۵۰ | ۴۰۹۰ |
ظرفیت بار (کیلوگرم) | ۶۳۵ | ۶۹۵ |
ظرفیت یدک کشی | ۳۹۵۰ | ۳۸۵۰ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۹ | ۳.۱ |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۲.۳ | ۱۱.۶ |
توقف از ۹۶ کیلومتر (متر) | ۴۲.۷ | ۴۱.۷ |
شتاب جانبی (جی) | ۰.۶۶ | ۰.۷۲ |
تایم پیست Figure 8 (ثانیه) | ۲۹.۴ | ۲۸.۱ |
برد (کیلومتر) | ۶۹۵ | ۵۰۵ |
قیمت پایه (دلار) | ۱۰۹,۳۴۵ | ۱۰۶,۹۴۵ |
قیمت تستشده (دلار) | ۱۱۲,۱۳۵ | ۱۱۷,۴۳۵ |
مجله خبری gsxr