نبرد هیوندای آیونیک ۵ و تسلا مدل Y، پرفروشترین خودروی جهان مغلوب میشود؟
نبرد هیوندای آیونیک ۵ و تسلا مدل Y، پرفروشترین خودروی جهان مغلوب میشود؟
هیوندای آیونیک برای رقابت با تسلا مدل Y همهچیز دارد اما آیا میتواند پرفروشترین خودروی جهان را مغلوب کند؟ در ادامه خواهیم فهمید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
تا ماه جولای، تسلا مدل Y پرفروشترین خودروی جهان در سال جاری بوده است. هرچند چین نقش پررنگی در این موضوع دارد اما در آمریکا هم مدل Y پرفروشترین خودروی سواری پس از پیکاپها محسوب میشود. چرا بسیاری از مردم سراسر جهان تصمیم میگیرند مدل Y بخرند؟ چون این خودروی فوقالعادهای است. کاربردی، کارآمد، همهکاره، سرشار از تکنولوژی و با رانندگی عالی. هیوندای اما سؤال میکند که چرا نباید بجای مدل Y آیونیک ۵ خرید؟ این سؤال بسیار خوبی است که این رقابت را ترتیب داده است.
خودروها
آیونیک ۵ مورد آزمایش ما از تیپ لیمیتد با دو موتور و مجموع خروجی ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۵ نیوتن متر گشتاور است. این خودرو به یک پکیج باطری ۷۷.۴ کیلووات ساعتی مجهز است که برد ۴۳۰ کیلومتری را فراهم میکند. به لطف معماری ۸۰۰ ولتی، آیونیک ۵ میتواند از شارژرهای سریع ۳۵۰ کیلوواتی استفاده کند که در ۱۸ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطریها را شارژ میکند. خودروی آزمایشی ما با آپشنهای مختلف ۵۸,۰۴۵ دلار قیمت دارد.
تسلا مدل Y هم به دو موتور مجهز است که مجموعاً ۳۸۴ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. این ماشین از باطری بزرگتر ۸۴.۶ کیلووات ساعتی بهره میبرد که برد ۵۳۰ کیلومتری را فراهم میکند. بااینحال، تسلا به دلیل معماری ۴۰۰ ولتی، کندتر شارژ میشود و در جایگاههای سوپرشارژر تسلا برای شارژ از ۱۰ تا ۸۰ درصد باید ۴۰ دقیقه صبر کرد. ازآنجاییکه برخلاف دیگر خودروسازان، تسلا هیچ خودرویی در اختیار رسانهها قرار نمیدهد، ما یکی اجاره کردیم که ۵۵,۱۳۰ دلار قیمت داشت.
اعداد و ارقام
از لحاظ فضای بار تسلا برتری کامل دارد زیرا به صندوق جلوی بزرگی مجهز است درحالیکه در صندوق جلوی هیوندای فقط میتوان یک کولهپشتی کوچک و کابل شارژ را قرار داد. همچنین وزن آیونیک ۵ هم با ۲۱۲۰ کیلوگرم به میزان قابلتوجهی بیشتر از تسلا با ۱۹۶۷ کیلوگرم است. دلیل این وزن سنگینتر مشخص نیست زیرا هیوندای هم ابعاد و هم باطری کوچکتری دارد. بااینحال، هردو خودرو ظرف ۴.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسند اما قدرت بیشتر تسلا خود را در پایان ۴۰۰ متر نشان میدهد جایی که با زمان ۱۲.۷ ثانیه، رقیب کرهای را با اختلاف نیم ثانیه مغلوب میکند.
قدرت توقف دو خودرو نیز بسیار نزدیک است اما ترمزهای بزرگتر و وزن کمتر تسلا به آن کمک میکند تا از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۳۵.۹ متر متوقف شود که از آیونیک ۵ با ۳۷.۲ متر کمتر است. شگفتی بزرگ این قسمت در آزمایش هندلینگ در پیست Figure-8 ما رخ داد جایی که هیوندای سنگینتر و ضعیفتر تنها یکدهم ثانیه از رقیب آمریکایی کندتر بود. دلیل این موضوع شاید لاستیکها باشد زیرا کراساوور کرهای چسبندگی بهتری (۰.۸۷ جی) را نسبت به تسلا (۰۸۵ جی) ثبت کرد.
برتریها
در این آزمایش مشخص شد که هرکدام از خودروها در بخشی برتری دارند. بهعنوانمثال، تسلا فرمان بهتری داشت اما هیوندای سواری و هندلینگ بهتری را ارائه میکرد. تسلا فضای بار و محفظههای اشیاء بسیار بیشتری دارد درحالیکه هیوندای در ظاهر بسیار زیباتر به نظر میرسد. علاوه بر طراحی بیرونی که یکی از شجاعانهترین و جسورانهترین طراحیهای سالهای اخیر محسوب میشود، ما در داخل هم هیوندای را بیشتر از تسلا دوست داشتیم.
هرچند خیلیها کابین سادهٔ مدل Y را آیندهنگرانه میدانند ولی از دید ما، این فضا خیلی بیروح به نظر میرسد و ما هنوز هم علاقهای به نگاه کردن به نمایشگری بزرگ برای مشاهدهٔ سرعت خودرو نداریم. البته این نمایشگر که همهچیز را کنترل میکند، عملکرد بسیار خوبی دارد. در داخل آیونیک ۵ برخلاف بیرون هیچ ویژگی انقلابی یا برجستهای وجود ندارد ولی بااینحال آن را به مدل Y ترجیح میدهیم. این خودرو همچنین در داخل کمی جادارتر از رقیب آمریکایی است.
رانندگی
یکی از ویژگیهای خودروهای الکتریکی، بازیابی انرژی از طریق سیستم احیای ترمزها است که امکان رانندگی با یک gsxr را فراهم میکند و برای کاهش سرعت بجای ترمزها از موتورها استفاده میکند؛ بنابراین، بهندرت به فشردن gsxr ترمز نیاز خواهید داشت و از این لحاظ، تسلا عالی است. مدل Y بهگونهای برنامهریزی شده که هنگام برداشتن پا از روی gsxr گاز، در همان نقطهای که میخواهید متوقف خواهید شد اما هیوندای ا این طریق بهطور کامل متوقف نمیشود.
اما به همان اندازهای که احساس فرمان و قابلیت رانندگی با یک gsxr تسلا را ترجیح میدادیم، معتقد بودیم هیوندای خودروی بهتری برای رانندگی است. کیفیت سواری کراساوور هیوندای بسیار بهتر است که یکی از دلایل آن فاصلهٔ محوری بیشتر است. آیونیک ۵ همچنین کنترل بدنهٔ بهتری دارد و در جادههای تنگ و پرپیچوخم رانندگی هیجانانگیزتری خواهد داشت.
نتیجه
هردوی این کراساوورها آنقدر قدرتمند هستند که انتخاب برنده بسیار سخت بود ولی بااینحال این عنوان به تسلا مدل Y رسید. چرا؟ فرایند شارژ. پس از رانندگی تصمیم گرفتیم خودروها را شارژ کنیم. تسلا را به سوپرشارژر متصل کردیم و پس از ۴۰ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ شد. برای این کار نه نیازی به گوشی هوشمند بود، نه اپلیکیشن و نه هیچچیز دیگری اما برای شارژ آیونیک ۵ تجربهٔ بسیار متفاوتی داشتیم. حدود ۱.۵ کیلومتر دورتر از سوپرشارژر تسلا، جایگاهی از الکتریفای با چهار شارژر پیدا کردیم اما هر چهار شارژر پر بودند درحالیکه از ۱۶ شارژر تسلا ۱۴ شارژر خالی بود.
پسازاینکه نهایتاً یکی از شارژرها خالی شد، وارد شدیم اما شارژر به آیونیک ۵ نمیخورد؛ بنابراین، ۱۳ کیلومتر دیگر رانندگی کردم تا به جایگاه شارژ دیگری برسیم درحالیکه در مسیر دو جایگاه سوپرشارژر تسلا را رد کردیم. در اینجا نیز یکبار به دلیل نخواندن کارت اعتباری و یکبار دیگر به دلیل عدم اتصال اپلیکیشن نتوانستیم خودرو را شارژ کنیم. بااینحال، نهایتاً یک شارژر کار کرد و ظرف ۱۲ دقیقه شارژ آیونیک ۵ را از حدود ۴۰ درصد به ۸۰ درصد رساند. این یک نمونه از تفاوت بین جایگاههای شارژ تسلا با سایر جایگاههای شارژ است که اغلب ایراد دارند.
بنابراین در پایان باید گفت هردوی این خودروها هیجانانگیز هستند و آیونیک ۵ در همهچیز با تسلا مدل Y برابر خواهد بود. از دید ما این دو کراساوور کاملاً یکسان هستند اما سهولت شارژ تسلا باعث پیروزی آن میشود.
مقام دوم: هیوندای آیونیک ۵
نقاط قوت: طراحی درخشان، رانندگی عالی، معماری ۸۰۰ ولتی
نقاط ضعف: صندوق جلوی غیرقابل استفاده، باید برد بیشتری داشته باشد، سنگینتر از چیزی که باید
چکیده: یک کراساوور الکتریکی خوب که از زیرساختهای نامناسب لطمه خورده است
مقام اول: تسلا مدل Y
نقاط قوت: برد زیاد، پرفورمنس خوب، فضای بار زیاد
نقاط ضعف: سواری آشفته، کابین ساده
چکیده: دلیلی نمیبینیم که مدل Y پرفروشترین خودروی جهان نباشد
مقایسه مشخصات فنی
هیوندای آیونیک ۵ | تسلا مدل Y | |
قوای محرکه | دو موتوره | دو موتوره |
قدرت | ۳۲۰ اسب بخار | ۳۸۴ اسب بخار |
گشتاور | ۶۰۵ نیوتن متر | ۵۱۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری | ۳,۰۰۰ میلیمتر | ۲,۸۹۰ میلیمتر |
طول | ۴,۶۳۵ میلیمتر | ۴,۷۵۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۹,۰۰ میلیمتر | ۱,۹۲۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۰۰ میلیمتر | ۱,۶۲۳ میلیمتر |
دایرهٔ چرخش | ۱۲.۰ متر | ۱۲.۱ متر |
وزن خالص | ۲۱۲۰ کیلوگرم | ۱۹۶۷ کیلوگرم |
توزیع وزن | ۵۰ به ۵۰ جلو/عقب | ۴۹ به ۵۱ جلو/عقب |
حجم صندوق بار | ۷۷۰ لیتر | ۸۵۵ لیتر |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر | ۵ نفر |
ظرفیت بکسل | ۱۰۵۰ کیلوگرم | ۱۶۰۰ کیلوگرم |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۴ ثانیه | ۴.۴ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۳.۲ ثانیه | ۱۲.۷ ثانیه |
توقف از ۹۶ | ۳۷.۲ متر | ۳۵.۹ متر |
شتاب جانبی | ۰.۸۷ جی | ۰.۸۵ جی |
تایم پیست Figure 8 | ۲۵.۶ ثانیه | ۲۵.۵ ثانیه |
ظرفیت باطری | ۷۷.۴ کیلووات ساعت | ۸۴.۶ کیلووات ساعت |
مصرف انرژی | ۲۰.۷ کیلووات | ۱۷.۱ کیلووات |
برد | ۴۳۰ کیلومتر | ۵۳۰ کیلومتر |
قیمت پایه | ۴۶,۸۳۵ دلار | ۴۷,۷۴۰ دلار |
قیمت تستشده | ۵۸,۰۴۵ دلار | ۵۵,۱۳۰ دلار |
مجله خبری gsxr