نبرد کوپههای لوکس؛ پورشه 911 GTS، بیامو M8، مرسدس SL63، آستون ونتیج

نبرد کوپههای لوکس؛ پورشه 911 GTS، بیامو M8، مرسدس SL63، آستون ونتیج
چهار کوپهٔ لوکس قدرتمند و سریع طی مقایسهای جامع به مصاف هم رفتهاند تا ببینیم کدامیک از آنها انتخاب بهتری خواهد بود.
هرچند بازار خودروهای کوپه در حال کوچکتر شدن است ولی بااینوجود، هنوز هم خودروهای قابلتوجهی مثل مرسدس AMG GT63، بامو M8 کامپتیشن، پورشه ۹۱۱ GTS و آستونمارتین ونتیج در این بخش حضور دارند. حال کارواو بین این چهار ماشین مقایسهٔ جامعی ترتیب داده است تا با انجام آزمایشهایی شامل شتاب گیری، دریفت کشیدن، ترمز گیری، پیمودن مسافت ۴۰۰ متر، راحتی کابین و فضای صندلیهای عقب، مشخص شود کدامیک از همه بهتر است.
روی کاغذ همهٔ این کوپهها خودروهای سریع و قدرتمندی هستند ولی پورشه تفاوت عمدهای با رقبای خود دارد. برخلاف سه کوپهٔ دیگر که همگی موتور جلو و V8 هستند، ۹۱۱ GTS به یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری شش سیلندر تخت تک توربوی هیبریدی در عقب مجهز است که ۵۴۰ اسب بخار قدرت دارد. در نقطهٔ مقابل ۹۱۱ که ضعیفترین عضو گروه محسوب میشود، ونتیج بهعنوان قویترین خودروی جمع قرار دارد که از پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی مرسدس با ۶۶۵ اسب بخار قدرت استفاده میکند ولی تنها خودروی محرک عقب این رقابت است. همین موتور زیر کاپوت AMG GT63 هم قرار دارد ولی قدرت کمتری برابر با ۵۸۵ اسب بخار تولید میکند درحالیکه M8 هم با موتور ۴.۴ لیتری V8 و ۶۲۵ اسب بخار قدرت، برای رقبا خطونشان میکشد.
رقابت با آزمایش پرفورمنس آغاز میشود یعنی جایی که ۹۱۱ با وجود کمترین قدرت، بهترین عملکرد را از خود نشان داد. این ماشین به لطف قوای محرکهٔ هیبریدی خود، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت خیرهٔ کنندهٔ ۲.۸۲ ثانیهای را ثبت کرد و ۴۰۰ متر را ظرف تنها ۱۰.۷۹ ثانیه پشت سر گذاشت. پورشه با اختلاف اندکی مرسدس را پشت سر خود میدید که ظرف ۳.۰۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۱۷ ثانیه طی کرد. در رتبهٔ بعدی بامو با شتاب ۳.۲۵ ثانیه و ۴۰۰ متر ۱۱.۰۶ ثانیه قرار گرفت و آستون هم با وجودی که بیشتری قدرت را دارد ولی به دلیل انتقال تمام نیرو به چرخهای عقب، در کشش آغاز حرکت کمی مشکل داشت و به همین دلیل با ثبت شتاب ۳.۵۵ ثانیه و ۴۰۰ متر ۱۱.۳۰ ثانیه آخر شد.
سپس نوبت به آزمایش دریفت رسید. در این بخش از رقابت، AMG GT63 به لطف برخورداری از حالت دریفت، راحتتر بقیه دریفت میکشید درحالیکه خالصترین تجربهٔ دریفت را ونتیج ارائه کرد هرچند که کمتر از بقیه قابل پیشبینی بود. پورشه هنگام دریفت کشیدن همچنان پایدار ماند و بامو برای ارائهٔ دریفتی لذتبخش تلاش میکرد. هرچند M8 در آزمایشات قبلی عملکرد خیلی درخشانی نداشت ولی در بخش بررسی فضای صندلیهای عقب و صندوق بار ناکامیهای قبلی را جبران کرد زیرا این خودرو نهتنها از جادارترین صندلیهای عقب برخوردار است بلکه بزرگترین صندوق بار را هم با ظرفیت ۴۲۰ لیتر دارد. مرسدس GT63 با صندلیهای عقب مناسب و درب صندوق لیفتبک در رتبهٔ دوم قرار گرفت درحالیکه ونتیج و ۹۱۱ با صندلیهای عقب تنگ و صندوق بار کوچک، برای استفادههای خانوادگی چندان مناسب نخواهند بود.
از لحاظ کیفیت و طراحی داخلی اما پورشه با چیدمان ساده و هوشمندانه از همه بهتر بود درحالیکه بامو کمی قدیمی به نظر میرسید و آستون با وجود برخورداری از بهترین متریال، در طراحی و مونتاژ ضعف داشت. درنهایت، پورشه ۹۱۱ GTS توانست بیشترین امتیازات را کسب کند و برندهٔ این رقابت شود. این خودرویی سریع و خوشساخت است که به راننده اعتمادبهنفس میبخشد و برای استفادههای روزمره بهاندازهٔ کافی کاربردی است.
نتیجهٔ آزمایشها
- سریعترین شتاب: پورشه ۹۱۱ GTS
- سریعترین در ۴۰۰ متر: پورشه ۹۱۱ GTS
- خوشصداترین موتور: مرسدس AMG GT63
- کوتاهترین مسافت توقف: پورشه و مرسدس
- لذتبخشترین در دریفت: مرسدس AMG GT63
- جادارترین کابین و صندوق: بامو M8 کامپتیشن
- برندهٔ کلی رقابت: پورشه ۹۱۱ GTS
مقایسه مشخصات فنی
بامو M8 کامپتیشن | آستونمارتین ونتیج | مرسدس AMG GT63 | پورشه ۹۱۱ GTS | |
پیشرانه | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۳.۶ لیتری H6 توربو هیبرید |
قدرت | ۶۲۵ اسب بخار | ۶۶۵ اسب بخار | ۵۸۵ اسب بخار | ۵۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۵۰ نیوتن متر | ۸۰۰ نیوتن متر | ۸۰۰ نیوتن متر | ۶۱۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | عقب | چهارچرخ | چهارچرخ |
قیمت | ۱۴۰,۹۷۵ دلار | ۱۹۴,۰۸۶ دلار | ۱۷۷,۰۵۰ دلار | ۱۷۴,۶۹۵ دلار |