هاست پرسرعت
خودرو

نظرات جنجالی برای ارزش سهام تسلا؛ ۹۰ درصد حباب!

نظرات جنجالی برای ارزش سهام تسلا؛ ۹۰ درصد حباب!

شاید ارزش سهام تسلا در سال ۲۰۲۳ رشد محسوسی داشته باشد اما یک کارشناس بازار می‌گوید این برند آمریکایی بیش از حد ارزش‌گذاری شده است و قیمتی غیرواقعی دارد.

با تمامی فراز و نشیب‌های موجود، ارزش سهام تسلا در سال جاری میلادی تا ۱۱۳ درصد رشد کرده است و هفته جاری نیز کل ارزش خودروساز موردبحث از ۹۰۰ میلیارد دلار عبور کرد. این اتفاق در حالی رقم می‌خورد که گزارش درآمدهای سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳ برای سرمایه‌گذاران خیلی رویایی نبوده است. البته همه موافق ارزش تسلا نیستند. دیوید ترینر مدیرعامل موسسه تحقیقات سرمایه‌گذاری نیو کانستراکتس با انتشار مقاله‌ای به گزارش اخیر درآمدی تسلا واکنش نشان داد. او می‌گوید با ارزش سهام ۲۹۰ دلاری، برند برقی ساز ایلان ماسک بیش از ۱۰۰۰ درصد بیش از حد ارزش‌گذاری شده است. او تصریح می‌کند:

ارزش سهام تسلا به طرز فاجعه باری بیش از حد قیمت‌گذاری شده است و ما فکر می‌کنیم بجای قیمت حدود ۲۹۰ دلاری در حال حاضر، ارزش هر سهم این شرکت باید حدود ۲۶ دلار باشد

شایان ذکر است در چند روز گذشته ارزش سهام تسلا به ۲۹۹.۲۹ دلار نیز رسید اما در پاسخ به جدیدترین نتایج مالی موجود حدود ۱۰ درصد کاهش یافت. حاشیه سود تسلا در بازه زمانی آوریل تا ژوئن به ۱۸.۱ درصد افت کرده است که دلیل آن کاهش قیمت‌های متوالی تسلا گزارش می‌شود. حاشیه سود برند ماسک در سه‌ماهه اول امسال ۱۹.۳ درصد گزارش شده بود. ترینر می‌گوید خودروهای تسلا دیگر یکه‌تاز بازار نیستند و سؤالات زیادی درباره آمار تولید این برند وجود دارد. او خاطرنشان می‌سازد:

تسلا دیگر نمی‌تواند هر خودرویی را که می‌سازد بفروشد.

او می‌گوید تسلا برای بهبود وضعیت خود باید به میزان درآمد و سودی دست یابد که تاکنون حتی سودده ترین شرکت‌های دنیا نیز نتوانسته‌اند آن را ثبت کنند. او پس از بررسی موارد مختلف نتیجه می‌گیرد ارزش هر سهم تسلا حدود ۲۶ درصد است که ۹۰ درصد کمتر از ارزش کنونی نشان می‌دهد. خود ماسک به‌ خوبی از عقب‌ماندگی تولید و تحویل محصولات تسلا آگاه است و به این موضوع اشاره می‌کند:

ما هدف تحویل ۱.۸ میلیون دستگاه در سال جاری را دنبال می‌کنیم هرچند انتظار داریم تولید سه‌ماهه سوم شرکت کمی به خاطر تعطیلی‌های تابستانی برای ارتقا کارخانه‌ها کاهش یابد.

پس از انتشار گزارش درآمدی تسلا بود که ارزش سهامش حدود ۱۰ درصد کاهش یافت؛ اما نتیجه‌گیری‌های ترینر شاید به اندازه سخنان یکی دیگر از تحلیلگران بازار بدبینانه نباشد. دن ایویز مدیرعامل ودبوش موقعیت تسلا و اپل را در اواخر اولین دهه قرن ۲۱ مقایسه می‌کند یعنی زمانی که ارزش سهام هنوز پتانسیل‌های درآمدی شرکت را نشان نمی‌داد. او می‌گوید:

تسلا را در جایی می‌بینیم که اپل در دوره زمانی ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ قرار داشت زیرا کوپرتینو تازه شروع به کسب درآمد از خدمات و اکوسیستم طلایی خود کرده بود. ما این سه‌ماهه را گامی بزرگ در جهتی صحیح می‌بینیم زیرا تسلا در حال بازی شطرنج است درحالی‌که دیگران مشغول بازی دیگری هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۱ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا