هاست پرسرعت
بازی

نقد و بررسی بازی JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle R

نقد و بررسی بازی JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle R

اگر از طرفداران انیمه‌های ژاپنی باشید، کم و بیش نام JoJo’s Bizarre Adventure را شنیده‌اید و با آن آشنایی دارید. با نقد و بررسی این بازی همراه وبسایت gsxr باشید.

در سال 2013 یک بازی فایتینگ از این مجموعه عرضه شد و حال بعد از گذشت 9 سال، شاهد انتشار ریمستر این بازی توسط باندای نامکو (Bandai Namco) هستیم.

پیش از آن که به سراغ بررسی بازی بروم، سری به دنیای JoJo’s Bizarre Adventure زدم و متوجه شدم که این سری، چه در بین اوتاکوها و چه در بین طرفداران ژاپنی و غربی انیمه‌ها، طرفداران بسیاری دارد و مشتاق شدم که حداقل بخشی از داستان این سری را در بازی تجربه کنم و بعد وارد دنیای انیمه شوم.

اما همین ابتدای کار کمی ناامید شدم و متاسفانه باید گفت که JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle R فاقد داستان خاصی برای روایت است. مثل این که سازندگان این‌گونه در نظر داشته‌اند که تنها طرفداران انیمه به سراغ بازی خواهند آمد و به همین دلیل، بخش داستانی قابل تجربه‌ای برای آشنا شدن با کاراکترهای بازی وجود ندارد و از همان ابتدا وارد مبارزات و مراحلی که سازندگان برایتان درنظر گرفته‌اند خواهید شد.

تا حدودی قابل قبول است که مخاطب هدف سازندگان بازی، صرفا طرفداران این انیمه‌ باشد؛ اما وجود یک بخش داستانی هر چند کوتاه، می‌توانست برای گیمری مثل من که تا به حال انیمه را تماشا نکرده‌، بازی را جذاب تر جلوه دهد و از طرفی، بتوانم راحت‌تر با دنیای JoJo’s Bizarre Adventure ارتباط برقرار کنم. چرا که در حال حاضر، بخش‌هایی از بازی، کاملا برای من گنگ است و طرفداران این سری، بیشتر از آن سر در می‌آورند.

نقد و بررسی بازی JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle R

برای مثال، دیالوگ‌هایی که در هنگام نبرد، بین کاراکترهای بازی رد و بدل می‌شود، اشاره به داستان انیمه دارد و رجز خوانی‌هایشان، نشان از کینه‌های شخصی و مواردیست که احتمالا در طول انیمه‌ برایشان اتفاق افتاده است. برای آن دسته از بازیکنانی که JoJo’s Bizarre Adventure را ندیده‌اند، این جملات کمی نامفهوم خواهد بود، اما آن دسته از کاربرانی که از طرفداران این انیمه ‌هستند، خواهند توانست تا با این بخش، بهتر ارتباط برقرار کنند.

از داستان بازی که عبور کنیم، وارد مهم‌ترین بخش برای یک بازی فایتینگ می‌شویم و آن چیزی نیست جز گیم‌پلی. JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle R یکی از سرگرم‌کننده‌ترین بازی‌های فایتینگ سال 2022 به شمار می‌رود و از آن‌ جایی که امسال شاهد بازی فایتینگ به خصوصی نبودیم، این اثر حکم یک زنگ تفریح بسیار مناسب را دارد.

قبل از هر چیز، باید بدانید که به هیچ‌ عنوان، All-Star Battle یک بازی فایتینگ پرجزئیات نیست و نباید آن را با آثاری چون Tekken و Mortal Kombat مقایسه کنید. بازی تجربه‌ی ساده‌تری را برای شما به ارمغان می‌آورد و در عوض یادگیری آن بسیار آسان است.

البته اگر به دنبال رقابت‌های حرفه‌ای هستید، متاسفانه بازی حرفی برای گفتن ندارد و مبارزات آن، با استاندارد‌های امروزی کمی فاصله دارند و بهتر است جهت ورود به مسابقات حرفه‌ای‌تر به سراغ عناوین دیگری بروید و به این بازی صرفا به چشم یک تجربه‌ی آرکید نگاه کنید.

بازی در مجموع 50 (درسته، 50!) شخصیت قابل بازی دارد که به صورت کلاس‌های مختلف، طبقه‌بندی شده‌اند. اکثر کاراکتر‌ها در کلاس Stand قرار دارند و برخی دیگر، دارای کلاس‌های ویژه‌ای مانند Hamond ،Maunted و یا ومپایر هستند.

نقد و بررسی بازی JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle R

هر یک از این کاراکتر‌ها، مهارت‌های مخصوص به خود را دارند و البته کلاس‌ آن‌ها نیز روی و‌یژگی‌هایشان بی‌تاثیر نیست. برای مثال، Joseph Joestar از کلاس Hamond، می‌تواند با دورشدن از نبرد و استفاده از مهارت ویژه‌ی خود، نوار انرژی‌اش را پر کند.

تبلیغات

با پر شدن نوار انرژی می‌توانید کمبو‌های متفاوتی را روی حریف پیاده‌سازی کرده و یا با شارژ بیشتر آن، می‌توانید از ضربات نهایی خود استفاده کنید. یادگیری مهارت‌های هر یک از کاراکتر‌های بازی، در نهایتا 1 یا 2 مسابقه انجام‌پذیر است و از آن جایی که کمبو‌های بازی تعداد زیادی ندارند، لازم نیست تا مدت زیادی را صرف یادگیری هر یک از کاراکتر‌های بازی کنید.

قابلیت دفاع و جای‌خالی دادن نیز به بازی اضافه شده است و حال می‌توانید با زمان‌بندی مناسب، از ضربات حریف فرار کنید و در عوض با یک ضدحمله‌ی هوشمندانه، او را از پای در بیاورید. بازی تاکید بسیاری روی این مهارت دارد و می‌توانید با کمی تمرین، روی این تکنیک مسلط شوید.

بازی دارای تعداد زیادی زمین مبارزه می‌باشد و هر یک از آن‌ها در زمان و مکان متفاوتی قرار دارند. تنوع این استیج‌ها قابل قبول است، اما بزرگترین ایرادی که می‌توان از این بخش گرفت، تعداد بسیار کم موانع موجود در هر یک از زمین‌ها است.

برای هر یک از استیج‌ها، یک تله در نظر گرفته شده که با وارد کردن حریف در آن‌، بخش از نقشه به رنگ قرمز مشخص می‌شود و یک انیمیشن از آن تله پخش می‌شود، سپس به شما زمان کوتاهی داده می‌شود تا حریف را وارد محدوده‌ی خطر کنید تا به تله‌‌ی فعال شده برخورد کند.

نقد و بررسی بازی JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle R

تنها مانع موجود در هر یک از استیج‌ها به همین مورد خلاصه می‌شود و اگر تعداد‌ آن‌ها بیشتر بود، می‌توانست بر جذابیت بازی، اضافه کند.

اصلی‌ترین بخش بازی، All-Star Battle نام دارد. در این بخش، 8 قسمت مختلف برای شما در نظر گرفته شده است که هر یک دارای تعدادی مرحله، با پلیر‌های از پیش تعیین شده هستند. هر یک از این مراحل، درجه‌ی سختی متفاوتی دارند و در صورتی که آن‌ها را با موفقیت به اتمام برسانید، بازی جوایز متعددی، از جمله ترک‌های موسیقی، طراحی‌های هنری از شخصیت‌های بازی و مقداری از پول بازی را به شما هدیه می‌دهد.

ارزش جوایز بازی قابل قبول است و می‌توانید از آن‌ها برای شخصی‌سازی کاراکترها، مانند دیالوگ‌ها و بنرهایشان استفاده کنید. در آخر با انجام تعداد مشخصی از مراحل هر بخش، باس‌فایت اصلی آن برایتان در دسترس قرار می‌گیرد و باید او را شکست دهید تا در نهایت تمامی بخش‌ها را به اتمام برسانید.

هوش مصنوعی حریفان در مبارزات آفلاین و مراحل بازی بسیار خوب است، به گونه‌ای که کاملا مطابق میزان درجه سختی انتخاب شده رفتار می‌کنند. این موضوع، مخصوصا در درجات سختی بالاتر، بیشتر احساس می‌شود و گاهی شکست دادن حریف در بالاترین حد چالش، بسیار سخت و فائق آمدن بر آن راضی‌کننده می‌شود.

متاسفانه در درجات پایین‌تر، هوش مصنوعی بیش از اندازه ضعیف می‌شود تا جایی که به راحتی می‌توانید حریف را بدون آن که آسیب ببینید شکست دهید که متاسفانه باعث خسته‌کننده شدن آن می‌شود.

نقد و بررسی بازی JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle R

در JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle R، یک بخش آنلاین نیز وجود دارد که شامل قسمت اصلی Player match و Ranked match است. در حالت اول می‌توانید با دیگر بازیکنان به صورت دوستانه رقابت کنید و نتایج مبارزات روی پروفایل شما تاثیرگذار نخواهد بود؛ این بخش بیشتر برای تمرین و آشنا شدن با بخش آنلاین طراحی شده است و پلیرهای آن معمولا در سطح متوسطی قرار دارند.

در حالت دوم، شما وارد رقابت‌های جدی‌تری خواهید شد و در این قسمت برد و باخت شما روی بنر پروفایل ذخیره ‌خواهد شد. در این قسمت، پلیرها از مهارت‌های بسیار بالاتری برخوردار هستند و متاسفانه مبارزات بخش Ranked کمی نامتعادل است و بهتر بود تا حریف، انطباق بیشتری با سطح بازیکن داشته باشد.

خوشبختانه سرور‌های بازی بسیار باکیفیت هستند و از طرفی پیدا کردن مبارزات آنلاین، چندان کار سختی نیست و می‌توانید خیلی زود وارد رقابت‌های رنک و یا مسابقات دوستانه شوید و محدودیت خاصی برای پلیر‌های داخل کشورمان صورت نگرفته است؛ نگران این موضوع نباشید.

از دیگر حالت‌های بازی، می‌توان به بخش Practice و Versus اشاره کرد که در مورد اول، می‌توانید با کاراکتر مورد نظر خود تمرین کنید و با کمبوها و مهارت‌های او بیشتر آشنا شوید. در مورد دوم، می‌توانید با هوش مصنوعی و یا یکی از دوستانتان، به تجربه‌ی بازی بپردازید و با هم رقابت کنید.

بازی از نظر جنبه‌های بصری، به خصوص در طراحی استیج‌ها، قابل قبول عمل کرده و به هیچ عنوان قصد ندارد تا گرافیک واقع‌گرایانه‌ای را تحویل مخاطب دهد. این موضوع بیشتر بر تمرکز سازندگان در جهت تهیه‌ی آرت استایلی مشابه به انیمه و مانگای این سری دلالت دارد.

نقد و بررسی بازی JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle R

طراحی هنری به خصوص انیمه، در بازی هم رعایت شده و از آن جایی که این شیوه از طراحی طرفداران خاص خود را دارد، باید گفت که اگر به این سبک از گرافیک علاقه و به انیمه اصلی عادت دارید، تجربه‌ی بازی نیز برای شما لذت‌بخش خواهد بود و در غیر این صورت، ممکن است All-Star Battle نیز برای شما آزار دهنده باشد.

البته برای من، گاردهای عجیب و غریب کاراکترها، رفتارها و همچنین ظاهرشان، بامزه بود و ترغیب شدم که سری به این انیمه بزنم و با توجه به محبوبیت بالای این سری، آن را تماشا کنم.

JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle R در واقع یک نسخه‌‌ی ریمستر از بازی اصلی است و خب بازی از نظر بصری، تفاوت‌هایی با نسخه‌ی اصلی دارد. بیشتر این تغییرات محدود به سایه‌زنی‌های بازی و نورپردازی‌ها می‌شود و در کل، در مقایسه با نسخه‌ی اصلی، دچار تحول خاصی نشده‌ است و به عنوان یک ریمستر، شاهد تفاوت چندان زیادی نیستیم.

نقد و بررسی بازی JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle R

کیفیت صداگذاری بازی، بسیار عالی است و اصلی‌ترین علت آن، استفاده از تمامی صداگذاران اصلی انیمه برای ضبط دیالوگ‌های بازی محسوب می‌شود. در این نسخه، از عوامل پارت ششم انیمه نیز برای صداگذاری کاراکترهای بازی استفاده کرده‌اند.

موسیقی نیز تاثیر به سزایی بر کیفیت کلی مبارزات داشته و برای هر یک از استیج‌ها، با توجه به زمان و مکانشان، از ترک‌های متفاوتی استفاده شده است که تنوع بسیار خوبی دارند. برخی از ترک‌های انیمه نیز در فروشگاه بازی موجود هستند و با گذراندن مراحل و انجام مبارزات و کسب پول بازی، می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید و به آن‌ها گوش دهید که ویژگی مثبتی به شمار می‌رود.


JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle R

JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle R از نظر طراحی بصری و هنری اثری بسیار سلیقه‌ای است و در نسخه‌ی ریمستر نیز، تغییرات چندانی از حیث بصری صورت نگرفته. از سوی دیگر، انتظار مبارزات متعادل و حرفه‌ای را از مبارزات آن نداشته باشید. اگر با این موارد کنار می‌آیید، تجربه‌ی این اثر به همراه دوستان خود، به خصوص اگر از طرفداران انیمه و مانگای این سری هستید، جذاب خواهد بود. رقابت با دیگر بازیکنان در بازی بسیار لذت‌بخش و سرگرم‌کننده است و تعداد بسیار زیاد کاراکترها و استایل‌های مبارزه شما را شگفت‌زده خواهند کرد.


نکات مثبت:

  • گیم‌پلی سرگرم‌کننده و ساده
  • استفاده از صداگذاران انیمه
  • تنوع بسیار زیاد کاراکترها و زمین‌های مبارزه
  • در نظر گرفتن موسیقی‌های مناسب برای هر یک از زمین‌های مبارزه
  • اشارت متعدد به انیمه می‌تواند برای طرفداران آن، جذاب ظاهر شود

نکات منفی:

  • نبود تغییرات بصری محسوس به عنوان یک ریمستر
  • گنگ بودن بازی برای مخاطبین جدید و احساس نیاز برای وجود یک بخش داستانی هر چند کوچک
  • گیم‌پلی بازی برای پلیر‌های حرفه‌ای، حرفی برای گفتن ندارد
  • امکانات کم و کمبود تله‌ها در زمین مبارزات

7.5

این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Publisher) و روی PC تجربه و بررسی شده است

samulJin sakaivahid gamermeysambsnowgirlmarioAshenLonesome guyPorfosorDr.PyroMIRASتاد خالی بند (مطمئنم استارفیلد 2022 میاد)

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا