هاست پرسرعت
بازی

نقد و بررسی بازی MultiVersus؛ وقتی قهرمانان به جان هم می‌افتند

نقد و بررسی بازی MultiVersus؛ وقتی قهرمانان به جان هم می‌افتند

چه اتفاقی می‌افتد اگر ابرقهرمانان DC با قهرمانان بامزه‌ی کارتون‌های کودکی ما در یک جهان با یکدیگر مبارزه کنند؟ با نقد و بررسی بازی MultiVersus همراه باشید.

اگر در دوران کودکی، وقتی کارتون‌های Adventure Times، Looney Tunes یا تام و جری را مشاهده می‌کردیم، فردی به ما می‌گفت که شخصیت‌های این انیمیشن‌ها سال‌ها بعد با ابرقهرمانانی چون سوپرمن و بتمن خواهند جنگید، قطعا به او می‌‌خندیدیم. اما در کمال تعجب، این اتفاق در قالب یک بازی ویدیویی به نام MultiVersus افتاده و این بازی یک آشوب و غوغای کامل است!

از زمان معرفی بازی در سال قبل، مشخص بود که این عنوان یک بازی خنده‌دار و سرگرم‌کننده است. ایده‌ی بازی تازه بود و تا به حال هم یک اثر سکوبازی مبارزه‌ای (Platform Fighting) با این شخصیت‌ها و گرافیک بامزه‌‌ نداشته‌ایم. با این حال، به دلیل رایگان بودن بازی، نگرانی‌هایی که در مورد همه‌ی بازی‌های رایگان وجود دارد (پشتیبانی ناقص، عدم جذب بازیکن، قطع پشتیبانی و به‌روزرسانی دیر به دیر) وجود داشت. اما نتیجه چه شده است؟ بازی MultiVersus کیفیت خوبی دارد یا خیر؟

MultiVersus

خوشبختانه یا متاسفانه هیچ حالت داستانی‌ای در بازی وجود ندارد. خوشبختانه از این نظر که سازندگان به جای آن که وقتشان را روی یک حالت داستانی بگذارند، روی دیگر قسمت‌های بازی کار کرده و یک مود ناقص به آن اضافه نکرده‌اند. متاسفانه هم از این بابت که این همه شخصیت عالی و محبوب می‌توانستند یک داستان کمدی جالب را خلق کنند. در هر حال، این قسمت در نقد و بررسی ما از MultiVersus وجود ندارد و مسقیما به سراغ گیم‌پلی آن می‌رویم.

گیم‌پلی بازی MultiVersus در عین سادگی، پیچیده است. در واقع با یک «یادگیری راحت، تسلط سخت» واقعی مواجه هستید که در بعضی اوقات می‌تواند حتی شما را ناامید از تسلط کامل کند. اما دلیل این ویژگی گیم‌پلی چیست؟ همانطور که گفته شد، بازی یک مبارزه‌ی سکوبازی است که معروف‌ترین بازی‌های این سبک، Brawlhalla و Smash Bros هستند. در این سبک بازی‌ها، 4 قهرمان یا بیشتر در یک میدان نبرد گردهم می‌آیند و در یک مبارزۀ دوبعدی سکوبازی باید یکدیگر را از بین ببرند. تیم یا فرد باقی‌مانده پیروز مسابقه خواهد بود.

حال Player First Games به خوبی از ویژگی‌های این سبک بهره گرفته و یک بازی رقابتی و تا حدی سخت را تولید کرده است. هر قهرمان با فشردن کلید X ضربۀ مشت را به دشمنان وارد می‌کند. کلید Y و فشردن آن، هم قابلیت مخصوص آن قهرمان را فعال می‌کند ( برای Wonder Woman یک سپر دفاعی ظاهر می‌شود و برای بتمن قلابش) همچنین با دکمه B جاخالی خواهید داد و با A خواهید پرید. اما زیبایی گیم‌پلی بازی وقتی است که استفاده از جهت‌ها و ترکیب این دکمه‌ها نقش اساسی در مرگ یا زندگی شما پیدا می‌کنند.

شما باید به خوبی بدانید که چه موقع از قابلیت مخصوص استفاده کنید یا ضربات مشت و قابلیت خود را چه موقع با جهت‌ها و دکمه جاخالی ترکیب کنید تا حریف را از بین ببرید یا او را از رینگ خارج کنید. مرگ حریفانتان با ضربات پیاپی و خالی شدن خط سلامتی‌شان رخ می‌دهد و به عبارتی Ring Out به این شکل رخ می‌دهد (خروج از رینگ و انفجار کارتونی کاراکتر). البته نوار سلامتی کلاسیک در بازی وجود ندارد و میزان آسیب وارد شده به دشمن به صورت یک عدد، پایین نامش نوشته شده و هر چه آن عدد بیشتر شود، شخصیت به مرگ نزدیک تر‌ می‌شود.

تبلیغات
نقد و بررسی بازی MultiVersus؛ وقتی قهرمانان به جان هم می‌افتند

خروج شما از رینگ صرفا با اتمام سلامتی صورت نمی‌گیرد؛ بلکه اگر حریفتان چند مشت قدرتمند به شما وارد کند و شما دیر به خود بجنبید و بعد از پرتاب با زدن سریع دکمه‌ها به رینگ بازنگردید، کارتان تمام است. البته در این بین، بعضی از مرگ‌های غیرمنطقی و ناگهانی هم در بازی و به خصوص در مود Free For All وجود دارد که متوجه نمی‌شوید چرا دشمن از بین رفت یا شما از دور خارج شدید! با این حال روش‌های مختلف مرگ شخصیت‌ها عنصر غافل‌گیری و تنوع خوبی به بازی اضافه کرده است.

تنوع قهرمانان قابل بازی و انتخاب، واقعا برای زمان عرضه بازی مناسب است و این در حالیست که حتی فصل اول بازی هم هنوز عرضه نشده. در زمان نگارش این مقاله، 17 کاراکتر برای انتخاب وجود دارد که 4 تای آن‌ها از DC، یکی از سریال‌های محبوب (مانند Game Of Thrones) و بقیه از انیمیشن‌های محبوب هستند. 3 کاراکتر از ابتدا آزاد هستند که متاسفانه کافی نیست و بقیه به 1500 الی 3000 سکه برای آزاد شدن نیاز دارند که این سکه‌ها را با پیروزی در مسابقات و بازی کردن می‌توانید به دست بیاورید و چندان کار دشواری نیست.

نقد و بررسی بازی MultiVersus؛ وقتی قهرمانان به جان هم می‌افتند

یکی دیگر از مواردی که در گیم‌پلی بازی تاثیر زیادی دارد و آن را از عناوین هم سبک خود پیشرفته‌تر می‌کند؛ پرک‌ها (Perks) هستند. هر کاراکتر سه دسته پرک مخصوص به خود را دارد که به پرک‌های حمله‌ای، دفاعی و Non-Damage ( مانند سرعت حرکت و جاخالی) تقسیم می‌شوند. هر کاراکتر با رسیدن به سطحی مشخص بر اثر بازی کردن، پرک‌های خاصی را از هر دسته آزاد می‌کند.

اما پرک‌ها از این هم گسترده‌تر هستند. هر شخصیت 2 یا 3 «پرک اساسی» (Signature Perk) دارد. این پرک‌ها کاملا مختص آن شخصیت هستند و متناسب با او طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، توانایی شخصیت Shaggy این است که از زمین ساندویچ ظاهر کرده و آن را به دشمنان پرتاب کند. حال اگر پرک مخصوص او را در Level 10 آزاد کرده و آن را Equip کرده باشید؛ می‌توانید در ازای خوردن آن ساندویچ، Rage یا حالت خشونت او را فعال و ضربات مهلک‌تری به دشمنان وارد کنید.

نقد و بررسی بازی MultiVersus؛ وقتی قهرمانان به جان هم می‌افتند

اگر شما و هم‌تیمی‌تان، هر دو یک یا چند پرک مشترک داشته باشید؛ آن Perk ها تقویت شده و اثر مخرب‌تری روی حریفان دارند. مثلا اگر یک پرک به تنهایی شش درصد ضربه‌ی بیشتر به دشمن وارد می‌کند، در صورتی که توسط دو قهرمان استفاده شود، اثر آن به 10 درصد می‌رسد. ویژگی جالب دیگر در این قسمت این است که از سطح 6 به بعد، برای هر کاراکتر می‌توانید از هم‌تیمی‌تان پرک قرض بگیرید و به طور موقت و فقط برای آن مسابقه از آن به صورت تقویت شده استفاده کنید. دقت کنید که علاوه بر سطح کلی حساب کاربری شما در بازی، هر قهرمان نیز یک سطح مخصوص به خود را دارد (بر اساس میزانی که با او بازی کرده‌اید مشخص می‌شود) و این سطح است که برای بازی اهمیت دارد نه سطح اکانت.

در حال حاضر، 7 زمین مسابقه برای مسابقات دو تا چهار نفره و 3 زمین مسابقه مختص مسابقات دو نفره وجود دارد. البته زمین‌های دونفره همان زمین‌های چهارنفره با تغییراتی مخصوص هستند. با توجه به بتا بودن بازی و عدم عرضه‌ی فصل اول، تعداد زمین‌ها کافیست. طراحی زمین‌های مسابقه نیز به خوبی انجام شده و کاملا جا برای اجرای انواع حرکات و استفاده از محیط برای مبارزه وجود دارد. همچنین گاها آیتم‌هایی در زمین و آسمان پدیدار می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها به نفع خود استفاده کنید.

نقد و بررسی بازی MultiVersus؛ وقتی قهرمانان به جان هم می‌افتند

مود‌های بازی شامل نبردهای یک به یک، Free For All و نبرد دو به دو به صورت تیمی می‌شود. همچنین می‌توانید مسابقات شخصی‌سازی شده هم بسازید و دوستان خود در MultiVersus را دعوت کنید و با هم به مبارزه بپردازید. خوشبختانه در مساله‌ی تشکیل پارتی و دعوت دادن هم هیچ مشکلی وجود ندارد و بازی هم به صورت کامل از Cross-Platform و البته Cross-Progression پشتیبانی می‌کند. از سوی دیگر، حالتی نیز وجود دارد که با یک نفر هم‌تیمی شوید و به مبارزه با موج‌های دشمنان بپردازید، رکورد ثبت کنید و جایزه بگیرید که بسیار سرگرم‌کننده طراحی شده است. خوشبختانه مود‌های بازی تنوع خوبی دارند و در بازه‌ای کوتاه حوصله‌تان را سرنخواهند برد.

مسأله‌ای که لازم می‌دانم آن را در بخش گیم‌پلی برای شما عزیزان توضیح دهم، پینگ بازی است که به دلیل تحریم بودن Multiversus، واقعا روی تجربه شما تاثیر می‌گذارد. برای انجام بازی به Dns یا نرم‌افزارهایی خاص نیاز دارید که در مقطع فعلی دچار نوسان هستند و روی تجربه‌ی شما تاثیر می‌گذارند، به خصوص در زمان‌هایی که پرتاب شده‌اید و می‌خواهید به رینگ بازگردید. هرچند که بازی رایگان است اما دانستن این مسأله برای گیمرهای ایرانی مهم خواهد بود.

نقد و بررسی بازی MultiVersus؛ وقتی قهرمانان به جان هم می‌افتند

گیم‌پلی بازی با همه‌ی خوبی‌هایش، ایراد بزرگی دارد و آن هم پیشرفت کند در بتل‌پس است. متاسفانه شما چندان به ازای پیروزی در مسابقات، در بتل‌ پس پیشرفت نکرده و جوایز راضی‌کننده‌ای دریافت نمی‌کنید. امیدواریم با عرضه‌ی فصل اول، این مشکل پیشرفت بتل‌پس در بازی MultiVersus حل شود.

گرافیک و کیفیت بصری این عنوان واقعا راضی‌کننده است و به لطف طراحی گرافیکی هوشمندانه، خشونتی وجود ندارد این موضوع مانعی برای سنین پایین نیست و به راحتی همه می‌توانند از این بازی زیبا لذت ببرند. کیفیت تکسچرها و محیط بازی چشم‌نواز است و از رنگ‌پردازی و گرافیک هنری بازی هم به خوبی لذت خواهید برد. همچنین، نرخ فریم کاملا ثابت است و حتی در نبردهای 4 نفره و شلوغ ذره‌ای افت فریم تجربه نخواهید کرد.

نقد و بررسی بازی MultiVersus؛ وقتی قهرمانان به جان هم می‌افتند

موضوع بعدی انیمیشن‌های کاراکترها است که تعداد بالایی دارند و اصلا خشک و بی‌روح طراحی نشده‌اند. سازندگان با وجود رایگان بودن بازی، واقعا برای آن وقت گذاشته‌اند و عنوانی درخور گیمرها و طرفداران را عرضه کرده‌اند. افکت‌هایی که در اثر ضربات کاراکترها به یکدیگر پدید می‌آید، بسیار بامزه بوده و متناسب با هر کاراکتر و شبیه به کامیک‌بوک‌ها طراحی شده است. به طور کلی، گرافیک خیره‌کننده چیزی نیست که دلیل بازی کردن این عنوان باشد، اما با این حال سازندگان در این قسمت هم کم‌کاری نکرده‌اند.

موسیقی و صداگذاری بازی هم بسیار کیفیت مطلوبی دارد. صداگذاری کاراکترها و قهرمانان بسیار خوب بوده و متناسب با ظاهر و شخصیت آن‌ها انجام شده است. جملاتی که در حین مسابقات گفته می‌شود تنوع خوبی دارند تا بازی از این نظر هم به تکرار نیفتد. موسیقی متن و منوی بازی راضی‌کننده و حماسی است و شما را کاملا با حال و هوای بازی همراه می‌کند.


MultiVersus

بازی MultiVersus با وجود تمامی مشکلات ریز و درشت خود، بسیار سرگرم‌کننده است و می‌تواند یک پلتفرم سرویس محور با عمری طولانی‌ باشد. این عنوان در صورت دریافت به‌روزرسانی‌های دنباله‌دار و پشتیبانی مناسب، قطعاً به کیفیت بسیار بالایی خواهد رسید و پلیرهای زیادی را به خود جذب خواهد کرد.


نکات مثبت:

  • تنوع مناسب قهرمانان
  • گیم پلی جذاب با حمله‌های متنوع و پیشرفته تر از بازی های هم سبک
  • گرافیک هنری چشم نواز
  • صداگذاری جذاب و حرفه‌ای
  • استفاده از قابلیت های خاص و حرکات قهرمانان مطابق با کامیک بوک ها و فیلم‌ها
  • تنوع زیاد زمین های بازی
  • حالت‌های بازی متنوع و جذاب

نکات منفی:

  • پیشرفت کند در بتل پس
  • تعداد کم قهرمانان آزاد و قابل استفاده از ابتدا
  • برخی مرگ ها توجیه منطقی ندارد و کاملا ناگهانی است

7.8

این بازی روی ایکس باکس سری اس تجربه و بررسی شده است

علیAmir :)امیر گیمرvitto corleonePorfosorامیر حسینsoosmar💫Mohsenj74,tarnishedمرد بدون نامMamad_raizermeysambمحمدرضا نوروزیLonesome guyArnaldmario

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا